Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)

Sylabus przedmiotu Metody badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria rolnicza
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Metody badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK2 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Predyspozycje do samodzielnego studiowania w celu poszukiwania nowych rozwiązań problemów naukowych.
W-2Praktyczna znajomość komputerowego pakietu biurowego do edycji tekstów, obliczeń, tworzenia prezentacji i wykresów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z najważniejszymi metodami badawczymi stosowanymi w naukach rolniczych.
C-2Ukształtowanie umiejętności formułowania hipotez badawczych.
C-3Ukształtowanie umiejętności krytycznej analizy tekstów naukowych ze szczególnym uwzględnieniem metod badawczych.
C-4Ukształtowanie umiejętności poprawnej prezentacji wyników badań w różnej formie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Pojęcie pracy naukowej - cechy, przedmiot badań, efekty. Rodzaje badań naukowych, problem badawczy i sposób jego formułowania, temat pracy, cel badań, rodzaje procedur badawczych, hipotezy badawcze i ich weryfikacja, poprawne formułowanie hipotez badawczych i celu pracy naukowej.2
T-K-2Organizacja procesu badawczego, etapy postępowania, przygotowanie materiału i warsztatu badawczego, dobór metod, przeprowadzenie doświadczeń.2
T-K-3Porządkowanie i analiza wyników badań, dyskusja, uogólnianie wyników, formułowanie wniosków, wnioski praktyczne, błędy metodyczne i błędy wynikające z niewłaściwej analizy.2
T-K-4Struktura typowej opublikowanej pracy naukowej (przegląd literatury, materiał, metody, omówienie wyników, dyskusja, wnioski, streszczenie). Poprawność pisarska, estetyka pracy, zasady cytowania, zasady opracowania bibliografii naukowej, słowa kluczowe.2
T-K-5Zasady przygotowania dysertacji doktorskiej. Zasady opracowania graficznego wyników (tabele, wykresy, diagramy) do pracy doktorskiej i publikacji naukowych. Publikowanie pracy przez internetowe ‘bramki wydawnicze’ w czasopismach peer review (pokaz on line).2
T-K-6Zasady opracowania autoreferatu pracy doktorskiej (wersja papierowa). Ogólne zasady dotyczące prezentacji pracy, wymagania techniczne, wykorzystanie projektora multimedialnego. Wymagania dotyczące szaty graficznej posteru naukowego.2
T-K-7Opracowanie wniosku na projekt badawczy. Dobre obyczaje w nauce, rzetelność badawcza, problem plagiatów naukowych w aspekcie prawa autorskiego, ryzyko popełnienia plagiatu.2
T-K-8Przebieg przewodu doktorskiego, recenzje. Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2praca własna - opracowanie zadanych prac25
A-K-3studiowanie literatury10
A-K-4przygotowani do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny
M-2klasyczna metoda problemowa
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja naukowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena prac na zadane tematy
S-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C02_W01
Ma wiedzę dotyczącą organizacji badań naukowych, prezentacji wyników, opracowania prac naukowych przy wykorzystaniu odpowiednich metod, technik, technologii i narzędzi.
TRL_3A_W03, TRL_3A_W05, TRL_3A_W09C-1T-K-2, T-K-7, T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-8, T-K-6, T-K-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C02_U02
Potrafi formułować hipotezy badawcze na podstawie krytycznej analizy, oceny i selekcji dostępnych informacji.
TRL_3A_U01, TRL_3A_U06C-2, C-3, C-4T-K-1, T-K-2, T-K-3M-3, M-4S-1
TRL_3A_C02_U03
Potrafi umiejętnie przestawić wyniki badań naukowych w formie graficznej, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań, a także poprawnie opracować bibliografię naukową.
TRL_3A_U04, TRL_3A_U05C-4T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C02_K01
Mająć świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, przyczynia się do doskonalenia etosu wspólnoty naukowej.
TRL_3A_K01, TRL_3A_K04C-3T-K-2, T-K-7, T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-8, T-K-6, T-K-3M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C02_W01
Ma wiedzę dotyczącą organizacji badań naukowych, prezentacji wyników, opracowania prac naukowych przy wykorzystaniu odpowiednich metod, technik, technologii i narzędzi.
2,0Nie ma wiedzy dotyczącej organizacji badań naukowych, prezentacji wyników, opracowania prac naukowych przy wykorzystaniu odpowiednich metod, technik, technologii i narzędzi.
3,0Ma wiedzę dotyczącą organizacji badań naukowych, prezentacji wyników, opracowania prac naukowych przy wykorzystaniu odpowiednich metod, technik, technologii i narzędzi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C02_U02
Potrafi formułować hipotezy badawcze na podstawie krytycznej analizy, oceny i selekcji dostępnych informacji.
2,0Nie posiada umiejętności krytycznej analizy i oceny informacji, nie potrafi sformułowac hipotezy badawczej.
3,0Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na poprawne formułowanie hipotez badawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_3A_C02_U03
Potrafi umiejętnie przestawić wyniki badań naukowych w formie graficznej, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań, a także poprawnie opracować bibliografię naukową.
2,0Nie potrafi przestawić wyników badań naukowych w formie graficznej, wyciągnąć wniosków z przeprowadzonych badań, ani opracować bibliografii naukowej.
3,0Potrafi przestawić wyniki badań naukowych w formie graficznej, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań, a także opracować bibliografię naukową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C02_K01
Mająć świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, przyczynia się do doskonalenia etosu wspólnoty naukowej.
2,0Nie czuje potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia.
3,0Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Apanowicz J., Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Difin, Warszawa, 2005
  2. Weiner J., Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny, WN PWN, Warszawa, 2009
  3. Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas, Kraków, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Hajduk Z., Metodologia nauk przyrodniczych, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2002
  2. Grobler A., Metodologia nauk, Wydawnictwo Znak, Warszawa, 2006
  3. Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Oficyna Wydawnica Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1995

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Pojęcie pracy naukowej - cechy, przedmiot badań, efekty. Rodzaje badań naukowych, problem badawczy i sposób jego formułowania, temat pracy, cel badań, rodzaje procedur badawczych, hipotezy badawcze i ich weryfikacja, poprawne formułowanie hipotez badawczych i celu pracy naukowej.2
T-K-2Organizacja procesu badawczego, etapy postępowania, przygotowanie materiału i warsztatu badawczego, dobór metod, przeprowadzenie doświadczeń.2
T-K-3Porządkowanie i analiza wyników badań, dyskusja, uogólnianie wyników, formułowanie wniosków, wnioski praktyczne, błędy metodyczne i błędy wynikające z niewłaściwej analizy.2
T-K-4Struktura typowej opublikowanej pracy naukowej (przegląd literatury, materiał, metody, omówienie wyników, dyskusja, wnioski, streszczenie). Poprawność pisarska, estetyka pracy, zasady cytowania, zasady opracowania bibliografii naukowej, słowa kluczowe.2
T-K-5Zasady przygotowania dysertacji doktorskiej. Zasady opracowania graficznego wyników (tabele, wykresy, diagramy) do pracy doktorskiej i publikacji naukowych. Publikowanie pracy przez internetowe ‘bramki wydawnicze’ w czasopismach peer review (pokaz on line).2
T-K-6Zasady opracowania autoreferatu pracy doktorskiej (wersja papierowa). Ogólne zasady dotyczące prezentacji pracy, wymagania techniczne, wykorzystanie projektora multimedialnego. Wymagania dotyczące szaty graficznej posteru naukowego.2
T-K-7Opracowanie wniosku na projekt badawczy. Dobre obyczaje w nauce, rzetelność badawcza, problem plagiatów naukowych w aspekcie prawa autorskiego, ryzyko popełnienia plagiatu.2
T-K-8Przebieg przewodu doktorskiego, recenzje. Zaliczenie1
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2praca własna - opracowanie zadanych prac25
A-K-3studiowanie literatury10
A-K-4przygotowani do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C02_W01Ma wiedzę dotyczącą organizacji badań naukowych, prezentacji wyników, opracowania prac naukowych przy wykorzystaniu odpowiednich metod, technik, technologii i narzędzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_W03Wykazuje oryginalne i twórcze podejście do rozwiązywania problemów ochrony środowiska, produkcji roślinnej, ogrodniczej i inżynierii środowiska i wdrażania osiągnięć badań naukowych.
TRL_3A_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
TRL_3A_W09Wykazuje się zaawansowaną znajomością najnowszej literatury naukowej krajowej i światowej z zakresu nauk rolniczych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z najważniejszymi metodami badawczymi stosowanymi w naukach rolniczych.
Treści programoweT-K-2Organizacja procesu badawczego, etapy postępowania, przygotowanie materiału i warsztatu badawczego, dobór metod, przeprowadzenie doświadczeń.
T-K-7Opracowanie wniosku na projekt badawczy. Dobre obyczaje w nauce, rzetelność badawcza, problem plagiatów naukowych w aspekcie prawa autorskiego, ryzyko popełnienia plagiatu.
T-K-1Pojęcie pracy naukowej - cechy, przedmiot badań, efekty. Rodzaje badań naukowych, problem badawczy i sposób jego formułowania, temat pracy, cel badań, rodzaje procedur badawczych, hipotezy badawcze i ich weryfikacja, poprawne formułowanie hipotez badawczych i celu pracy naukowej.
T-K-4Struktura typowej opublikowanej pracy naukowej (przegląd literatury, materiał, metody, omówienie wyników, dyskusja, wnioski, streszczenie). Poprawność pisarska, estetyka pracy, zasady cytowania, zasady opracowania bibliografii naukowej, słowa kluczowe.
T-K-5Zasady przygotowania dysertacji doktorskiej. Zasady opracowania graficznego wyników (tabele, wykresy, diagramy) do pracy doktorskiej i publikacji naukowych. Publikowanie pracy przez internetowe ‘bramki wydawnicze’ w czasopismach peer review (pokaz on line).
T-K-8Przebieg przewodu doktorskiego, recenzje. Zaliczenie
T-K-6Zasady opracowania autoreferatu pracy doktorskiej (wersja papierowa). Ogólne zasady dotyczące prezentacji pracy, wymagania techniczne, wykorzystanie projektora multimedialnego. Wymagania dotyczące szaty graficznej posteru naukowego.
T-K-3Porządkowanie i analiza wyników badań, dyskusja, uogólnianie wyników, formułowanie wniosków, wnioski praktyczne, błędy metodyczne i błędy wynikające z niewłaściwej analizy.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-2klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy dotyczącej organizacji badań naukowych, prezentacji wyników, opracowania prac naukowych przy wykorzystaniu odpowiednich metod, technik, technologii i narzędzi.
3,0Ma wiedzę dotyczącą organizacji badań naukowych, prezentacji wyników, opracowania prac naukowych przy wykorzystaniu odpowiednich metod, technik, technologii i narzędzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C02_U02Potrafi formułować hipotezy badawcze na podstawie krytycznej analizy, oceny i selekcji dostępnych informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na formułowanie nowych myśli i koncepcji.
TRL_3A_U06Poszukuje nowych rozwiązań zaistniałych problemów naukowych i zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności formułowania hipotez badawczych.
C-3Ukształtowanie umiejętności krytycznej analizy tekstów naukowych ze szczególnym uwzględnieniem metod badawczych.
C-4Ukształtowanie umiejętności poprawnej prezentacji wyników badań w różnej formie.
Treści programoweT-K-1Pojęcie pracy naukowej - cechy, przedmiot badań, efekty. Rodzaje badań naukowych, problem badawczy i sposób jego formułowania, temat pracy, cel badań, rodzaje procedur badawczych, hipotezy badawcze i ich weryfikacja, poprawne formułowanie hipotez badawczych i celu pracy naukowej.
T-K-2Organizacja procesu badawczego, etapy postępowania, przygotowanie materiału i warsztatu badawczego, dobór metod, przeprowadzenie doświadczeń.
T-K-3Porządkowanie i analiza wyników badań, dyskusja, uogólnianie wyników, formułowanie wniosków, wnioski praktyczne, błędy metodyczne i błędy wynikające z niewłaściwej analizy.
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-4dyskusja naukowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena prac na zadane tematy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności krytycznej analizy i oceny informacji, nie potrafi sformułowac hipotezy badawczej.
3,0Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na poprawne formułowanie hipotez badawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C02_U03Potrafi umiejętnie przestawić wyniki badań naukowych w formie graficznej, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań, a także poprawnie opracować bibliografię naukową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_U04Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz kształtowania i ochrony środowiska, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
TRL_3A_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficz-nych technik przy opracowywaniu nowych technolo-gii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności poprawnej prezentacji wyników badań w różnej formie.
Treści programoweT-K-4Struktura typowej opublikowanej pracy naukowej (przegląd literatury, materiał, metody, omówienie wyników, dyskusja, wnioski, streszczenie). Poprawność pisarska, estetyka pracy, zasady cytowania, zasady opracowania bibliografii naukowej, słowa kluczowe.
T-K-5Zasady przygotowania dysertacji doktorskiej. Zasady opracowania graficznego wyników (tabele, wykresy, diagramy) do pracy doktorskiej i publikacji naukowych. Publikowanie pracy przez internetowe ‘bramki wydawnicze’ w czasopismach peer review (pokaz on line).
T-K-6Zasady opracowania autoreferatu pracy doktorskiej (wersja papierowa). Ogólne zasady dotyczące prezentacji pracy, wymagania techniczne, wykorzystanie projektora multimedialnego. Wymagania dotyczące szaty graficznej posteru naukowego.
T-K-7Opracowanie wniosku na projekt badawczy. Dobre obyczaje w nauce, rzetelność badawcza, problem plagiatów naukowych w aspekcie prawa autorskiego, ryzyko popełnienia plagiatu.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-2klasyczna metoda problemowa
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja naukowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena prac na zadane tematy
S-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przestawić wyników badań naukowych w formie graficznej, wyciągnąć wniosków z przeprowadzonych badań, ani opracować bibliografii naukowej.
3,0Potrafi przestawić wyniki badań naukowych w formie graficznej, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań, a także opracować bibliografię naukową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C02_K01Mająć świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, przyczynia się do doskonalenia etosu wspólnoty naukowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TRL_3A_K04Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności krytycznej analizy tekstów naukowych ze szczególnym uwzględnieniem metod badawczych.
Treści programoweT-K-2Organizacja procesu badawczego, etapy postępowania, przygotowanie materiału i warsztatu badawczego, dobór metod, przeprowadzenie doświadczeń.
T-K-7Opracowanie wniosku na projekt badawczy. Dobre obyczaje w nauce, rzetelność badawcza, problem plagiatów naukowych w aspekcie prawa autorskiego, ryzyko popełnienia plagiatu.
T-K-1Pojęcie pracy naukowej - cechy, przedmiot badań, efekty. Rodzaje badań naukowych, problem badawczy i sposób jego formułowania, temat pracy, cel badań, rodzaje procedur badawczych, hipotezy badawcze i ich weryfikacja, poprawne formułowanie hipotez badawczych i celu pracy naukowej.
T-K-4Struktura typowej opublikowanej pracy naukowej (przegląd literatury, materiał, metody, omówienie wyników, dyskusja, wnioski, streszczenie). Poprawność pisarska, estetyka pracy, zasady cytowania, zasady opracowania bibliografii naukowej, słowa kluczowe.
T-K-5Zasady przygotowania dysertacji doktorskiej. Zasady opracowania graficznego wyników (tabele, wykresy, diagramy) do pracy doktorskiej i publikacji naukowych. Publikowanie pracy przez internetowe ‘bramki wydawnicze’ w czasopismach peer review (pokaz on line).
T-K-8Przebieg przewodu doktorskiego, recenzje. Zaliczenie
T-K-6Zasady opracowania autoreferatu pracy doktorskiej (wersja papierowa). Ogólne zasady dotyczące prezentacji pracy, wymagania techniczne, wykorzystanie projektora multimedialnego. Wymagania dotyczące szaty graficznej posteru naukowego.
T-K-3Porządkowanie i analiza wyników badań, dyskusja, uogólnianie wyników, formułowanie wniosków, wnioski praktyczne, błędy metodyczne i błędy wynikające z niewłaściwej analizy.
Metody nauczaniaM-4dyskusja naukowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie czuje potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia.
3,0Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia.
3,5
4,0
4,5
5,0