Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)

Sylabus przedmiotu Zmiany klimatu i ich skutki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria rolnicza
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Zmiany klimatu i ich skutki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK3 15 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przyczyn zmian klimatu
C-2Poznanie scenariuszy zmian klimatu i ich skutków dla różnych działów gospodarki
C-3Możliwości dostosowania się do zmian klimatu - łagodzenie skutków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu2
T-K-2Zmiana klimatu i jej skutki2
T-K-3Scenariusze emisji oraz spodziewane zmiany klimatu w XXI wieku2
T-K-4Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce3
T-K-5Zmiany klimatu i ich wpływ na warunki wodne krajobrazu rolniczego2
T-K-6Problemy adaptacji i łagodzenia skutków zmian klimatu4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w konwersatoriach15
A-K-2Studiowanie literatury, przygotowanie prezentacji tematycznych7
A-K-3Udział w konsultacjach1
A-K-4Opanowanie wiedzy z przedmiotu niezbędnej do zdania egzaminu6
A-K-5Udział w egzaminie pisemnym1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Nowoczesne środki audiowizualne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z treści wykładów konwersatoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_B04_W01
Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę zagrożenia spowodowaną globalnym ociepleniem oraz jest świadomy skutków z tego wynikających.
TRL_3A_W05C-1, C-2, C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_B04_U01
Potrafi dokonać analizy problemów wynikających ze zmian klimatu w danym regionie i podejmować systemowe działania na rzecz łagodzenia skutków niekorzystnych zjawisk pogodowych
TRL_3A_U04C-1, C-2, C-3T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_B04_K01
Ma swiadomość odpowiedzialności i dbania o zdrowe środowisko naturalne
TRL_3A_K02C-3T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_B04_W01
Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę zagrożenia spowodowaną globalnym ociepleniem oraz jest świadomy skutków z tego wynikających.
2,0
3,0Posiada ogólną wiedzę o przyczynach zmian klimatu, gazach szklarniowych, spodziewanym wzroście temperatury według scenarieszy emisyjnych. Ma również wiedzę ogólną o strategiach adaptacji gospodarki do zachodzących zmian klimatu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_B04_U01
Potrafi dokonać analizy problemów wynikających ze zmian klimatu w danym regionie i podejmować systemowe działania na rzecz łagodzenia skutków niekorzystnych zjawisk pogodowych
2,0
3,0Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z niekorzystnych zjawisk atmosferycznych będących w dużej mierze skutkiem globalnych zmian klimatu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_B04_K01
Ma swiadomość odpowiedzialności i dbania o zdrowe środowisko naturalne
2,0
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy z zakresu ochrony środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kundzewicz Z., Kowalczak P., Zmiany klimatu i ich skutki, Kurpisz S.A., Poznań, 2010, pierwsze
  2. Zespół autorów pod przewodniczącym IPCC K. Pachauri, Zmiana klimatu 2007 Raport IPCC, WMO UNEP, Warszawa, 2009, Czwarty Raport Oceniający IPCC

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C., Michalska B., Leśny J - redaktorzy opracowania, Klimatyczne zagrożenia rolnictwa w Polsce, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2010, pierwszy
  2. Koźmiński C., Michalska B., Czarnecka C., Klimat województwa zachodniopomorskiego - Zmiany klimatu, PPH ZAPOL, Szczecin, 2012, drugi, wydanie poszerzone

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu2
T-K-2Zmiana klimatu i jej skutki2
T-K-3Scenariusze emisji oraz spodziewane zmiany klimatu w XXI wieku2
T-K-4Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce3
T-K-5Zmiany klimatu i ich wpływ na warunki wodne krajobrazu rolniczego2
T-K-6Problemy adaptacji i łagodzenia skutków zmian klimatu4
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w konwersatoriach15
A-K-2Studiowanie literatury, przygotowanie prezentacji tematycznych7
A-K-3Udział w konsultacjach1
A-K-4Opanowanie wiedzy z przedmiotu niezbędnej do zdania egzaminu6
A-K-5Udział w egzaminie pisemnym1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_B04_W01Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę zagrożenia spowodowaną globalnym ociepleniem oraz jest świadomy skutków z tego wynikających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn zmian klimatu
C-2Poznanie scenariuszy zmian klimatu i ich skutków dla różnych działów gospodarki
C-3Możliwości dostosowania się do zmian klimatu - łagodzenie skutków
Treści programoweT-K-1Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu
T-K-2Zmiana klimatu i jej skutki
T-K-3Scenariusze emisji oraz spodziewane zmiany klimatu w XXI wieku
T-K-4Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce
T-K-5Zmiany klimatu i ich wpływ na warunki wodne krajobrazu rolniczego
T-K-6Problemy adaptacji i łagodzenia skutków zmian klimatu
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Nowoczesne środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z treści wykładów konwersatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada ogólną wiedzę o przyczynach zmian klimatu, gazach szklarniowych, spodziewanym wzroście temperatury według scenarieszy emisyjnych. Ma również wiedzę ogólną o strategiach adaptacji gospodarki do zachodzących zmian klimatu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_B04_U01Potrafi dokonać analizy problemów wynikających ze zmian klimatu w danym regionie i podejmować systemowe działania na rzecz łagodzenia skutków niekorzystnych zjawisk pogodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_U04Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz kształtowania i ochrony środowiska, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn zmian klimatu
C-2Poznanie scenariuszy zmian klimatu i ich skutków dla różnych działów gospodarki
C-3Możliwości dostosowania się do zmian klimatu - łagodzenie skutków
Treści programoweT-K-2Zmiana klimatu i jej skutki
T-K-3Scenariusze emisji oraz spodziewane zmiany klimatu w XXI wieku
T-K-4Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce
T-K-6Problemy adaptacji i łagodzenia skutków zmian klimatu
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Nowoczesne środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z treści wykładów konwersatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z niekorzystnych zjawisk atmosferycznych będących w dużej mierze skutkiem globalnych zmian klimatu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_B04_K01Ma swiadomość odpowiedzialności i dbania o zdrowe środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-3Możliwości dostosowania się do zmian klimatu - łagodzenie skutków
Treści programoweT-K-4Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce
T-K-5Zmiany klimatu i ich wpływ na warunki wodne krajobrazu rolniczego
T-K-6Problemy adaptacji i łagodzenia skutków zmian klimatu
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z treści wykładów konwersatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy z zakresu ochrony środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0