Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)
Sylabus przedmiotu Zmiany klimatu i ich skutki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria rolnicza | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zmiany klimatu i ich skutki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie przyczyn zmian klimatu |
C-2 | Poznanie scenariuszy zmian klimatu i ich skutków dla różnych działów gospodarki |
C-3 | Możliwości dostosowania się do zmian klimatu - łagodzenie skutków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu | 2 |
T-K-2 | Zmiana klimatu i jej skutki | 2 |
T-K-3 | Scenariusze emisji oraz spodziewane zmiany klimatu w XXI wieku | 2 |
T-K-4 | Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce | 3 |
T-K-5 | Zmiany klimatu i ich wpływ na warunki wodne krajobrazu rolniczego | 2 |
T-K-6 | Problemy adaptacji i łagodzenia skutków zmian klimatu | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w konwersatoriach | 15 |
A-K-2 | Studiowanie literatury, przygotowanie prezentacji tematycznych | 7 |
A-K-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-K-4 | Opanowanie wiedzy z przedmiotu niezbędnej do zdania egzaminu | 6 |
A-K-5 | Udział w egzaminie pisemnym | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Nowoczesne środki audiowizualne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z treści wykładów konwersatoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_B04_W01 Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę zagrożenia spowodowaną globalnym ociepleniem oraz jest świadomy skutków z tego wynikających. | TRL_3A_W05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_B04_U01 Potrafi dokonać analizy problemów wynikających ze zmian klimatu w danym regionie i podejmować systemowe działania na rzecz łagodzenia skutków niekorzystnych zjawisk pogodowych | TRL_3A_U04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_B04_K01 Ma swiadomość odpowiedzialności i dbania o zdrowe środowisko naturalne | TRL_3A_K02 | — | C-3 | T-K-4, T-K-5, T-K-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_B04_W01 Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę zagrożenia spowodowaną globalnym ociepleniem oraz jest świadomy skutków z tego wynikających. | 2,0 | |
3,0 | Posiada ogólną wiedzę o przyczynach zmian klimatu, gazach szklarniowych, spodziewanym wzroście temperatury według scenarieszy emisyjnych. Ma również wiedzę ogólną o strategiach adaptacji gospodarki do zachodzących zmian klimatu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_B04_U01 Potrafi dokonać analizy problemów wynikających ze zmian klimatu w danym regionie i podejmować systemowe działania na rzecz łagodzenia skutków niekorzystnych zjawisk pogodowych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z niekorzystnych zjawisk atmosferycznych będących w dużej mierze skutkiem globalnych zmian klimatu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_B04_K01 Ma swiadomość odpowiedzialności i dbania o zdrowe środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość doskonalenia wiedzy z zakresu ochrony środowiska naturalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kundzewicz Z., Kowalczak P., Zmiany klimatu i ich skutki, Kurpisz S.A., Poznań, 2010, pierwsze
- Zespół autorów pod przewodniczącym IPCC K. Pachauri, Zmiana klimatu 2007 Raport IPCC, WMO UNEP, Warszawa, 2009, Czwarty Raport Oceniający IPCC
Literatura dodatkowa
- Koźmiński C., Michalska B., Leśny J - redaktorzy opracowania, Klimatyczne zagrożenia rolnictwa w Polsce, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2010, pierwszy
- Koźmiński C., Michalska B., Czarnecka C., Klimat województwa zachodniopomorskiego - Zmiany klimatu, PPH ZAPOL, Szczecin, 2012, drugi, wydanie poszerzone