Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)
Sylabus przedmiotu Wyzwania ekonomiczne i prawne współczesnego świata:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria rolnicza | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wyzwania ekonomiczne i prawne współczesnego świata | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wyzwaniami społecznymi, ekonomicznymi i prawnymi stojącymi przed gospodarką XXI w. |
C-2 | Zapoznanie studentów z regułami funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej. |
C-3 | Zrozumienie przez studentów mechanizmów globalizacji i konkurencyjności we współczesnej gospodarce światowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Keynes czy Friedman, czyli jak działa współczesna gospodarka. | 2 |
T-K-2 | Zarządzanie jako strategiczne podejmowanie decyzji. | 2 |
T-K-3 | Globalizacja w ekonomii i systemach społecznych. | 2 |
T-K-4 | Ewolucja kapitalizmu w dobie kryzysu. | 2 |
T-K-5 | Systemy finansowe i pieniądz w gospodarce. | 2 |
T-K-6 | Innowacje źródłem konkurencyjności firm i gospodarek. | 2 |
T-K-7 | Unia Europejska jako projekt dramatyczny. | 2 |
T-K-8 | Zaliczenie - prezentacje słuchaczy na zadany temat. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w konwersatoriach. | 15 |
A-K-2 | Przygotowanie eseju i prezentacji na zadany temat. | 5 |
A-K-3 | Studiowanie literatury. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konwersatoryjny |
M-2 | dyskusja |
M-3 | prezentacje studentów |
M-4 | esej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena z prezentacji |
S-2 | Ocena formująca: ocena z eseju |
S-3 | Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_B01_W01 Student zna społeczne, ekonomiczne i prawne wyzwania współczesnej gospodarki, rozumie reguły jej funkcjonowania oraz zna czynniki wpływajace na konurencyjność przedsiębiorstw i gospodarek. | TRL_3A_W02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_B01_U01 Student potrafi formułować poglądy ekonomiczne na temat współczesnej gospodarki w formie ustnej, pisemnej i w formie prezentacji multimedialnej. | TRL_3A_U04, TRL_3A_U01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_B01_K01 Student posiada kompetencje do pracy w grupie i samodzielnego kierowania zespołem ludzkim, rozdzielania zadań, koordynowania pracy. | TRL_3A_K03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_B01_W01 Student zna społeczne, ekonomiczne i prawne wyzwania współczesnej gospodarki, rozumie reguły jej funkcjonowania oraz zna czynniki wpływajace na konurencyjność przedsiębiorstw i gospodarek. | 2,0 | Student nie zna w elementarnym zakresie społecznych, ekonomicznych i prawnych wyzwań współczesnej gospodarki, reguł jej funkcjonowania oraz nie zna czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw i gospodarek. |
3,0 | Student zna na poziomie elementarnym społeczne, ekonomiczne i prawne wyzwania współczesnej gospodarki i czynniki wpływajace na konkurencyjność przedsiębiorstw i gospodarek. Wykazuje częściową obojętność w stosunku do wiedzy i ograniczone zainteresowanie. Jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
3,5 | Student opanował podstawowy materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Wypowiedzi są częściowo błędne. | |
4,0 | Student opanował prawie cały materiał programowy, wykazuje zainteresowanie wiedzą, a jego wypowiedzi są na ogół poprawne. | |
4,5 | Student opanował cały materiał programowy. Wykazuje duże zainteresowanie programem. Wypowiada się bez trudności, dość swobodnie. | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Podczas wypowiedzi wykazuje pewność i swobodę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_B01_U01 Student potrafi formułować poglądy ekonomiczne na temat współczesnej gospodarki w formie ustnej, pisemnej i w formie prezentacji multimedialnej. | 2,0 | Student nie potrafi w elementarnym zakresie formułować poglądów ekonomicznych na temat współczesnej gospodarki w formie ustnej, pisemnej i w postaci prezentacji multimedialnej. |
3,0 | Student potrafi w podstawowym zakresie formułować poglądy ekonomiczne nt. współczesnej gospodarki w formie ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji multimedialnej przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi w podstawowym zakresie prezentowć poglądy ekonomiczne nt. współczesnej gospodarki w wymaganych formach przy pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie prezentować poglądy ekonomiczne w wymaganych formach. | |
4,5 | Student potrafii samodzielnie dokonać wyboru tematu z zakresu przedmiotu i zaprezentować poglądy ekonomiczne w wymaganych formach. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wybrać temat zagadnienia dot. ekonomicznych, społecznych i prawnych wyzwań współczesnej gospodarki, przedstawić poglądy na ten temat we wszystkich wymaganych formach, przy czym wykracza poza obowiązujący program. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_B01_K01 Student posiada kompetencje do pracy w grupie i samodzielnego kierowania zespołem ludzkim, rozdzielania zadań, koordynowania pracy. | 2,0 | Student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie pracować w grupie. |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym stopniu wspólpracować w grupie, inspirowany przez nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi w średnim stopniu pracować w grupie, wykonując zadane polecenia. | |
4,0 | Student potrafi w dużej mierze samodzielnie pracować w grupie, wykonując powierzone i określone przez siebie obowiązki. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie określać zadania pracy w zespole, wykonywać je i wyznaczać je innym członkom grupy. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie określać zadania dla zespołu, podzielić obowiązki między członków grupy, nadzorować ich wykonanie i sprawdzić efekty pracy grupy. |
Literatura podstawowa
- Drucker P.F., Zarządzanie XXI w. - wyzwania, MT Biznes, Warszawa, 2009
- Kozłowski A., Giedz M., Majewski R. (red.), Ekonomiczne i polityczne wyzwania we współczesnym ładzie globalnym, CeDeWu, Warszawa, 2009
- Fukuyama F., Koniec historii, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, 2000
- Szambelańczyk J. (red.), Globalny kryzys finansowy i jego konsekwencje w opiniach ekonomistów polskich, Związek Banków Polskich, Warszawa, 2009
- Stiglitz J., Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Stiglitz J., Wizja sprawiedliwej globalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Martin H.P., Schuman H., Pułapka globalizacji. Atak na demokrację i dobrobyt, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław, 1999
- Zorska A., Ku globalizacji. Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Oręziak L., Finanse Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009