Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią IV (Rolnictwo i leśnictwo):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią IV (Rolnictwo i leśnictwo) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu morfologiii i biologii roślin oraz abiotycznych i biotycznych czynników siedliska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student nabywa wiedzę z zakresu przyrodniczych podstaw funkcjonowania ekosystemów rolnych i leśnych oraz relacji zachodzących między nimi. Student nabywa wiedzę o gospodarce rolnej (na gruntach ornych i użytkach zielonych) i leśnej oraz umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy z zakresu waloryzacji środowiska do wyznaczania kierunków zagospodarowania przestrzennego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Gatunki roślin uprawnych i ich dobór w zależności od warunków siedliskowych i systemów gospodarowania. Kryteria oceny plantacji roślin uprawnych. | 10 |
T-A-2 | Składniki szaty roślinnej użytków zielonych. Weryfikacja zbiorowisk roślinnych w zależności od warunków siedliskowych. | 10 |
T-A-3 | Analiza struktury i funkcjonowania ekosystemów leśnych. Określanie typu siedliskowego lasu. Treści map siedliskowych i drzewostanowych oraz planów urządzania lasów. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zróżnicowanie przestrzenne rolnictwa w Polsce. Wymogi zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Struktura obszarowa gospodarstw – zmienność regionalna. Optymalizacja powierzchni użytków rolnych. Systemy gospodarowania rolniczego a jakość środowiska. Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej. | 10 |
T-W-2 | Funkcje użytków zielonych. Wykorzystanie gruntów ornych i użytków zielonych, w zależności od warunków siedliskowych i potencjału produkcyjnego. Ogólne zasady gospodarowania na gruntach ornych i użytkach zielonych. Użytki zielone – pomostem między agro- a naturalnymi systemami. | 10 |
T-W-3 | Rola lasu w obiegu materii i energii w przyrodzie. Regionalizacja przyrodniczo-leśna Polski i typologie siedlisk leśnych. Zasady hodowli i użytkowania lasu. Specyfika zagrożeń obszarów leśnych. Wykorzystanie rolniczej i leśnej przestrzeni dla celów rekreacji, turystyki i agroturystyki. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-A-2 | Konsultacje. | 5 |
A-A-3 | Studiowanie literatury. | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 5 |
A-W-3 | Studiowanie piśmiennictwa. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / wykład informacyhny. |
M-2 | Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C10_W01 Posiada wiedzę dotycząca kształtowania się szaty roślinnej oraz waloryzacji na gruntach ornych, użytkach zielonych i w lasach. | GP_1A_W05, GP_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07, S1A_W06, T1A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C10_U01 Student potrafi scharakteryzować rolę gruntów ornych, użytków zielonych i lasów oraz je modyfikować w krajobrazie przyrodniczym, rolniczym, zurbanizowanym i leśnym. | GP_1A_U01, GP_1A_U17, GP_1A_U13 | R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, S1A_U01, S1A_U02 | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C10_K01 Ma świadomość ważności podejmowanych decyzji dotyczących przestrzennego wykorzystania gruntów ornych, użytków zielonych i lasów. | GP_1A_K04 | R1A_K05, R1A_K06, S1A_K05, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C10_W01 Posiada wiedzę dotycząca kształtowania się szaty roślinnej oraz waloryzacji na gruntach ornych, użytkach zielonych i w lasach. | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu rolnictwa i leśnictwa. |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu szaty roślinnej na gruntach ornych, użytkach zielonych i w lasach. | |
3,5 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu szaty roślinnej na gruntach ornych, użytkach zielonych i w lasach w zróżnicowanych warunkach siedliskowych. | |
4,0 | Posiada wiedzę z zakresu wpływu człowieka na kształtowanie ekosystemów polowych, łąkowych i leśnych. | |
4,5 | Posiada wiedzę z zakresu funkcjonalno-przestrzennego wykorzystania użytków rolnych i leśnych.. | |
5,0 | Posiada wiedzę dotyczącą przestrzennych relacji między produkcyjnym i pozaprodukcyjnym wykorzystaniem gruntów ornych, użytków zielonych i leśnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C10_U01 Student potrafi scharakteryzować rolę gruntów ornych, użytków zielonych i lasów oraz je modyfikować w krajobrazie przyrodniczym, rolniczym, zurbanizowanym i leśnym. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować gruntów ornych, użytków zielonych i leśnych.. |
3,0 | Potrafi ogólnie scharakteryzować grunty orne, użytki zielone i leśne. | |
3,5 | Potrafi wskazać cechy charakterystyczne gruntów ornych, użytków zielonych i leśnych w zróżnicowanych warunkach siedliskowych. | |
4,0 | Potrafi wskazać zakres działalności gospodarczej na grunta ornych, użytka zielonych i w lasach. | |
4,5 | Potrafi wskazać możliwości wykorzystania gospodarczego i przyrodniczego przestrzeni rolniczej i leśnej. | |
5,0 | Potrafi argumentować zróżnicowanie wykorzystania przestrzennego użytków rolnych i leśnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C10_K01 Ma świadomość ważności podejmowanych decyzji dotyczących przestrzennego wykorzystania gruntów ornych, użytków zielonych i lasów. | 2,0 | Brak zainteresowania studenta stanem ekosystemów rolniczych i leśnych. |
3,0 | Interesuje się w niwielkim stopniu ekosystemami rolniczymi i leśnymi. | |
3,5 | Interesuje się w podstawowym stopniu ekosystemami rolniczymi i leśnymi. | |
4,0 | Interesuje się funkcją ekosystemów w zależności od warunków siedliskowych. | |
4,5 | Ma wiedzę na temat przestrzennego zróżnicowania wykorzystania ekosystemów rolniczych i leśnych. | |
5,0 | Ma świadomość skutków podejmowanych decyzji dotyczących wykorzystania przestrzeni użytków rolnych i leśnych. |
Literatura podstawowa
- Jabłońska-Urbaniak T., Rolnictwo i gospodarka żywnościowa w Polsce, MRiRW Warszawa, Warszawa, 2009
- Rogalski M., Łąkarstwo, KURPISZ w Poznaniu., Poznań, 2004
- Świętochowski B., Ogólna uprawa roli i roślin, PWRiL w Warszawa, Warszawa, 1990
- Szymański S., Ekologiczne podstawy hodowli lasu, PWRiL – Warszawa, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Biernacki E., Ilmurzyński E., Szymański S., Poradnik leśnika, PWRiL w Warszawie, Warszawa, 1999
- Grzegorczyk S., Benedycki S., Bauch A., Olszewska M., Zbiorowiska trawiaste, ART w Olsztynie, Olsztyn, 2000
- Kuś J., Systemy gospodarowania w rolnictwie, IUNG w Puławach., Puławy, 1995