Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Planowanie infrastruktury technicznej I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie infrastruktury technicznej I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | rysunek techniczny i planistyczny |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | wiedza o zasadach kształtowania i lokalizacji linii oraz obiektów infrastruktury transportowej |
C-2 | zrozumienie funkcjonowania systemów komunikacyjnych |
C-3 | nabycie umiejętności identyfikacji i oceny funkcjonalnej linii i obiektów infrastruktury transportowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń audytoryjnych, cel i zakres ćwiczeń. Podstawowe dane bibliograficzne. | 1 |
T-A-2 | Podstawowa terminologia w infrastrukturze komunikacyjnej. | 1 |
T-A-3 | Klasy dróg publicznych i podział administracyjny dróg. | 1 |
T-A-4 | Szerokości dróg i ulic w liniach rozgraniczających. | 1 |
T-A-5 | Podstawowe przekroje poprzeczne dróg i ulic. | 1 |
T-A-6 | Ciągi piesze i ścieżki rowerowe. | 1 |
T-A-7 | Sieci komunalne w infrastrukturze drogowo-ulicznej i ich potrzeby terenowe. | 1 |
T-A-8 | Linie kolejowe a tereny zamknięte. Sprawdzian nr 1. | 1 |
T-A-9 | Podstawowe przekroje linii kolejowych. | 1 |
T-A-10 | Skrzyżowania tras komunikacyjnych. | 1 |
T-A-11 | Skrzyżowania i węzły drogowe. | 1 |
T-A-12 | Rodzaje i klasy dróg wodnych. | 1 |
T-A-13 | Infrastruktura transportu lotniczego. | 1 |
T-A-14 | Sprawdzian nr 2. | 1 |
T-A-15 | Podsumowanie ćwiczeń, omówienie podstawowych błędów, ocena końcowa. | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. | 1 |
T-P-2 | Podstawowe parametry do określania klas tras komunikacyjnych. | 1 |
T-P-3 | Prognozowanie natężenia ruchu. | 1 |
T-P-4 | Dobór klasy drogi w zależności od parametrów projektowych. | 1 |
T-P-5 | Dobór szerokości drogi w liniach rozgraniczających. | 1 |
T-P-6 | Dobór przekroju poprzecznego drogi. Wykonanie rysunku. | 1 |
T-P-7 | Planowanie infrastruktury technicznej w ciągu dróg i ulic. | 1 |
T-P-8 | Dobór przekroju poprzecznego ulicy, ścieżki rowerowej i ciągu pieszego. | 1 |
T-P-9 | Wyposażenie ulicy i minimalna szerokość ulicy w liniach zabudowy. | 1 |
T-P-10 | Dobór przekroju linii kolejowej jednotorowej. | 1 |
T-P-11 | Dobór przekroju linii kolejowej dwutorowej. Wykonanie rysunku. | 1 |
T-P-12 | Podstawowe parametry dróg wodnych w zależności od klasy. | 1 |
T-P-13 | Sprawdzenie rysunków i zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
T-P-14 | Skrzyżowania tras komunikacyjnych z przeszkodami wodnymi. Minimalne szerokości tras komunikacyjnych na dojazdach do przepraw mostowych. | 1 |
T-P-15 | Podsumowanie ćwiczeń, omówienie błędów i ocena końcowa | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Informacje wstępne (literatura, podstawy prawne, podstawowe definicje). | 2 |
T-W-2 | Proces planowania, projektowania i realizacji elementów infrastruktury (strategia rozwoju, plany PZT). | 2 |
T-W-3 | Zarządzanie, utrzymanie oraz finansowanie: dróg publicznych, linii kolejowych, dróg wodnych, dróg powietrznych. | 2 |
T-W-4 | Potrzeby terenowe elementów infrastruktury transportowej w planie. | 2 |
T-W-5 | Potrzeby terenowe elementów infrastruktury transportowej w przekrojach. | 2 |
T-W-6 | Sprawdzian nr 1. Planowanie dostępności dróg publicznych. | 2 |
T-W-7 | Potrzeby i bezpieczeństwo ruchu pieszych i rowerzystów w miastach i poza nimi. | 2 |
T-W-8 | Dostosowanie infrastruktury transportowej do potrzeb osób niepełnosprawnych. | 2 |
T-W-9 | Planowanie elementów infrastruktury transportowej (osobowej i towarowej) w miastach i poza nimi z elementami logistyki. | 2 |
T-W-10 | Obiekty inżynierskie jako infrastruktura techniczna. | 2 |
T-W-11 | Oddziaływanie infrastruktury na środowisko na etapach budowania oraz eksploatacji. | 2 |
T-W-12 | Sieci komunalne a transportowa infrastruktura techniczna. | 2 |
T-W-13 | Sprawdzian nr 2. Drogi wodne. | 2 |
T-W-14 | Perspektywy rozwoju infrastruktury transportowej. | 2 |
T-W-15 | Podsumowanie wykładów, ocena końcowa. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca własna | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do sprawdzianu i zaliczenia | 5 |
45 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Praca własna | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów | 15 |
A-W-3 | Praca własna i studia literaturowe | 30 |
A-W-4 | Przygotowanie do sprawdzianów i zaliczenia | 15 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenie przedmiotowe |
M-4 | Ćwiczenie laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C08_W01 Ma podstawową wiedzę na temat planowania obiektów infrastruktury transportowej. | GP_1A_W19, GP_1A_W02 | T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03 | C-1, C-2 | T-A-5, T-W-3, T-W-12, T-A-6, T-W-7, T-A-3, T-A-9, T-W-10, T-A-10, T-A-4, T-A-13, T-A-2, T-W-2, T-W-11, T-A-11, T-W-9, T-A-12, T-W-4, T-W-5, T-A-7, T-W-14, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C08_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji infrastruktury transportowej. Umie czytać plany zagospodarowania przestrzennego oraz rysunki techniczne. Umie korzystać z właściwych Dzienników Ustaw. Potrafi zaplanować proste układy komunikacyjne. | GP_1A_U08 | T1A_U10, T1A_U13 | InzA_U03 | C-3, C-2 | T-P-14, T-P-8, T-P-4, T-P-12, T-W-7, T-P-6, T-W-4, T-W-9, T-A-4, T-P-3, T-W-5, T-A-6, T-A-5, T-P-7, T-P-2, T-A-3, T-P-5, T-P-10, T-P-11, T-A-2, T-W-8, T-W-2 | M-3, M-4 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C08_K01 Student ma świadomość wpływu działalności planistycznej w zakresie infrastruktury transportowej i komunikacyjnej na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | GP_1A_K04 | R1A_K05, R1A_K06, S1A_K05, T1A_K02 | InzA_K01 | C-3, C-1, C-2 | T-W-14, T-P-15 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C08_W01 Ma podstawową wiedzę na temat planowania obiektów infrastruktury transportowej. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C08_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji infrastruktury transportowej. Umie czytać plany zagospodarowania przestrzennego oraz rysunki techniczne. Umie korzystać z właściwych Dzienników Ustaw. Potrafi zaplanować proste układy komunikacyjne. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C08_K01 Student ma świadomość wpływu działalności planistycznej w zakresie infrastruktury transportowej i komunikacyjnej na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Literatura podstawowa
- Pietzsch W., Projektowanie dróg i ulic, WKŁ, Warszawa, 1979
- Nowakowski M., Komunikacja, a kształtowanie centrum miasta, Arkady, Warszawa, 1976
- Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Klepacka B., Kicman A., Infrastruktura techniczna w projektowaniu przestrzennym, Politechnika Białostocka, Białystok, 1991
- Pakin J., Sharma D., Infrastructure planning, Thomas Telford, London, 1999
- Planning and Design of Airports, McGrawHill, New York, 2010