Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią II (Biologia):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią II (Biologia)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 25 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejetności rozpoznawania podstawowych gatunków roślin i zwierząt (z podtypu kręgowce), zbiorowisk roślinnych w siedliskach naturalnych i antropogenicznych.
C-2Poznanie bioindykacyjnych właściwości gatunków i zbiorowisk roślinnych pozwalajacych ocenić stan środowiska przyrodniczego.
C-3Przekazanie studentowi informacji i wyrobienia w nim umiejętności wyjaśniania związków przyczynowo-skutkowych zachodzacych w naturalnych i antropogenicznych ekosystemach dla potrzeb kompleksowego gospodarowania i zarządzania przestrzenią.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przegląd krajowych ryb, płazów i gadów.2
T-P-2Zróżnicowanie ekologiczne i geograficzne awifauny Polski.2
T-P-3Przegląd ważniejszych gatunków ssaków w Polsce i w biomach świata.2
T-P-4Podział roślin na grupy ekologiczne według różnych czynników środowiska.2
T-P-5Gatunki wskaźnikowe podstawą klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w podejściu florystyczno-fitosocjologicznym. Gatunki jako bioindykatory określające cechy środowiska.4
T-P-6Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk naturalnych - roślinność wodna, bagienna i leśna.4
T-P-7Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk antropogenicznych - roślinność seminaturalna i synantropijna.4
T-P-8Diagnozowanie zbiorowisk roślinnych na podstawie charakteru siedliska, składu florystycznego i analizy syntaksonomicznej.4
T-P-9Zaliczenie w formie pisemnej.1
25
wykłady
T-W-1Biologia jako nauka, jej rozwój i dyscypliny. Metody badawcze w biologii.2
T-W-2Bioróżnorodność świata roślin, zwierząt i grzybów. Różnorodność a poziomy organizacji przyrody.2
T-W-3Zasady podziału systematycznego organizmów świata roślinnego i zwierzęcego, jednostki taksonomiczne, nazewnictwo gatunków.2
T-W-4Funkcje szaty roślinnej i jej znaczenie dla życia człowieka.2
T-W-5Czynniki wpływające na rozmieszczenie organizmów na Ziemi i ich tolerancja na nie. Dynamika rozmieszczenia organizmów.2
T-W-6Struktura i funkcjonowanie przyrody - podstawowe pojęcia i zakres badań ekologicznych. Populacja, ekosystem.2
T-W-7Przegląd wybranych ekosystemów Polski. Biomy kuli ziemskiej. Strefy roślinne - roślinność zonalna i azonalna.2
T-W-8Przedmiot, zadania badawcze i metody badań zbiorowisk roślinnych. Struktura i organizacja fitocenoz. Rola fitocenozy w ekosystemie. Przegląd ważniejszych zbiorowisk naturalnych, seminaturalnych i synantropijnych. Wykorzystywanie zbiorowisk roślinnych do kształtowania formy zieleni miejskiej.3
T-W-9Przegląd ważniejszych gromad z podtypu kręgowców.2
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych25
A-P-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń20
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: ocena z wykonywanych samodzielnie zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C05_W01
Student ma wiedzę na temat bioróżnorodności świata roślin, zwierząt i grzybów, zna czynniki wpływające na ich rozmieszczenie, zna ważniejsze ekosystemy w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym wraz z rozwijajacą się w nich roślinnością oraz zna w tych ekosystemach świat zwierzęcy.
GP_1A_W04, GP_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07, S1A_W06, T1A_W01C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C05_U01
Student potrafi rozpoznawać ważniejsze zbiorowiska roślinne w różnych ekosystemach oraz bytujące w nich zwierzęta, nabywa umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka.
GP_1A_U17, GP_1A_U01, GP_1A_U13, GP_1A_U18R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, T1A_U16InzA_U02C-3, C-2, C-1T-P-4, T-P-1, T-P-8, T-P-3, T-P-6, T-P-5, T-P-2, T-P-7, T-P-9M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C05_K01
Student potrafi współpracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość dokształcanie i samodoskonalenia się w zakresie wykonywanego zawodu.
GP_1A_K01, GP_1A_K05R1A_K01, R1A_K02, R1A_K07, S1A_K02, S1A_K06, T1A_K03InzA_K02C-3, C-1, C-2T-P-8, T-P-6, T-W-5, T-P-3, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-P-4, T-W-2, T-W-1, T-P-5, T-W-4, T-W-6, T-P-2, T-P-7, T-W-3, T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C05_W01
Student ma wiedzę na temat bioróżnorodności świata roślin, zwierząt i grzybów, zna czynniki wpływające na ich rozmieszczenie, zna ważniejsze ekosystemy w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym wraz z rozwijajacą się w nich roślinnością oraz zna w tych ekosystemach świat zwierzęcy.
2,0Student nie ma wiedzy na temat bioróżnorodności świata roślin, zwierząt i grzybów, nie ma żadnej wiedzy na temat ekosystemów różnych krajobrazów, a w nich bytujacych zwierząt.
3,0Student ma powierzchowną wiedzę na temat bioróżnorodności świata, ma ogólną wiedzę o ekosystemach (fitocenozach i zoocenozach) różnych krajobrazów.
3,5Student ma wiedzę i dośc dobrze przedstawia bioróżnorodność świata przyrody, zna ekosystemy różnych krajobrazów, a w nich bytujące zwierzęta.
4,0Student dobrze interpretuje różnorodność świata przyrody, zna dobrze różnorodne ekosystemy krajobrazów Polski, wyróżnia zbiorowiska roślinne, zna w nich bytujący świat zwierząt.
4,5Student dobrze interpretuje różnorodność świata przyrody, zna dobrze różnorodne ekosystemy krajobrazów Polski, wyróżnia zbiorowiska roślinne, zna w nich bytujący świat zwierząt, zna Konwencję o różnorodności biologicznej.
5,0Student bardzo dobrze interpretuje bioróżnorodność świata roślin, zwierząt i grzybów, Zna i charakteryzuje ekosystemy zróżnicowanych krajobrazów w Polsce, dostrzega w nich mozaikę zbiorowisk roślinnych i potrafi je dokładnie charakteryzować, zna świat zwierzęcy tych ekosystemów, wie jaką rolę odgrywają ekosystemy w krajobrazie oraz jak należy w nich gospodarować, aby ich nie degradować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C05_U01
Student potrafi rozpoznawać ważniejsze zbiorowiska roślinne w różnych ekosystemach oraz bytujące w nich zwierzęta, nabywa umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka.
2,0Student nie ma umiejętności, nie potrafi rozpoznawać zbiorowisk roślinnych w poznanych ekosystemach różnych krajobrazów Polski, nie potrafi wymienić ważniejszych, pospolitych zwierząt bytujących w tych ekosystemach, nie potrafi rozwiązać żadnych problemów proekologicznych na styku przyroda-gospodarka.
3,0Student potrafi wyróżnić kilka ekosystemów wykształconych w różnych krajobrazach oraz je krótko scharakteryzować.
3,5Student potrafi dość dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dość dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w wyróżnionych ekosystemach.
4,0Student potrafi dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dość dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w wyróżnionych ekosystemach.
4,5Student potrafi dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w ekosystemach, potrafi rozwiązywaćproblemy proekologiczne na styku przyroda-gospodarka.
5,0Student potrafi bardzo dobrze rozpoznawać poznane ekosystemy różnych krajobrazów, włącznie z rozwijającymi się w nich fiotocenozami oraz bytującymi w nich zwierzętami z podtypu kręgowce, nabył umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C05_K01
Student potrafi współpracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość dokształcanie i samodoskonalenia się w zakresie wykonywanego zawodu.
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy i świadomości, że działalność inżynierska przynosi negatywne skutki dla przyrody, środowiska.
3,0Student ma powierzchowną wiedzę, przy tym nie jest w pełni świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta.
3,5Student ma dość dobrą wiedzę, przy tym jest świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta.
4,0Student ma dobrą wiedzę, przy tym jest świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta.
4,5Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.

Literatura podstawowa

  1. Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Oświata, 2004
  2. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
  3. Wysokcki Cz., Sikorski P., Fitosocjologia stosowana, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002
  4. Hempel-Zawitkowska J., Zoologia dla uczelni rolniczych, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Matuszkiewicz J., Zespoły leśne Polski, PWN, Warszawa, 2002
  2. Praca zbiorowa, Polska Gady, płazy i ryby. Encyklopedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012
  3. Praca zbiorowa, Polska Ssaki. Encyklopedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012
  4. Praca zbiorowa, Polska Ptaki. Encykloepedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przegląd krajowych ryb, płazów i gadów.2
T-P-2Zróżnicowanie ekologiczne i geograficzne awifauny Polski.2
T-P-3Przegląd ważniejszych gatunków ssaków w Polsce i w biomach świata.2
T-P-4Podział roślin na grupy ekologiczne według różnych czynników środowiska.2
T-P-5Gatunki wskaźnikowe podstawą klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w podejściu florystyczno-fitosocjologicznym. Gatunki jako bioindykatory określające cechy środowiska.4
T-P-6Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk naturalnych - roślinność wodna, bagienna i leśna.4
T-P-7Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk antropogenicznych - roślinność seminaturalna i synantropijna.4
T-P-8Diagnozowanie zbiorowisk roślinnych na podstawie charakteru siedliska, składu florystycznego i analizy syntaksonomicznej.4
T-P-9Zaliczenie w formie pisemnej.1
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biologia jako nauka, jej rozwój i dyscypliny. Metody badawcze w biologii.2
T-W-2Bioróżnorodność świata roślin, zwierząt i grzybów. Różnorodność a poziomy organizacji przyrody.2
T-W-3Zasady podziału systematycznego organizmów świata roślinnego i zwierzęcego, jednostki taksonomiczne, nazewnictwo gatunków.2
T-W-4Funkcje szaty roślinnej i jej znaczenie dla życia człowieka.2
T-W-5Czynniki wpływające na rozmieszczenie organizmów na Ziemi i ich tolerancja na nie. Dynamika rozmieszczenia organizmów.2
T-W-6Struktura i funkcjonowanie przyrody - podstawowe pojęcia i zakres badań ekologicznych. Populacja, ekosystem.2
T-W-7Przegląd wybranych ekosystemów Polski. Biomy kuli ziemskiej. Strefy roślinne - roślinność zonalna i azonalna.2
T-W-8Przedmiot, zadania badawcze i metody badań zbiorowisk roślinnych. Struktura i organizacja fitocenoz. Rola fitocenozy w ekosystemie. Przegląd ważniejszych zbiorowisk naturalnych, seminaturalnych i synantropijnych. Wykorzystywanie zbiorowisk roślinnych do kształtowania formy zieleni miejskiej.3
T-W-9Przegląd ważniejszych gromad z podtypu kręgowców.2
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
20

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych25
A-P-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń20
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C05_W01Student ma wiedzę na temat bioróżnorodności świata roślin, zwierząt i grzybów, zna czynniki wpływające na ich rozmieszczenie, zna ważniejsze ekosystemy w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym wraz z rozwijajacą się w nich roślinnością oraz zna w tych ekosystemach świat zwierzęcy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W04ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i informatyki przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu GP
GP_1A_W05ma wiedzę z zakresu przyrodniczych podstaw gospodarki przestrzennej, zna wpływ uwarunkowań przyrodniczych na procesy rozwoju gospodarczego w układach przestrzennych lokalnych, regionalnych, krajowych, rozumie relacje między biotycznymi i abiotycznymi komponentami środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejetności rozpoznawania podstawowych gatunków roślin i zwierząt (z podtypu kręgowce), zbiorowisk roślinnych w siedliskach naturalnych i antropogenicznych.
C-2Poznanie bioindykacyjnych właściwości gatunków i zbiorowisk roślinnych pozwalajacych ocenić stan środowiska przyrodniczego.
C-3Przekazanie studentowi informacji i wyrobienia w nim umiejętności wyjaśniania związków przyczynowo-skutkowych zachodzacych w naturalnych i antropogenicznych ekosystemach dla potrzeb kompleksowego gospodarowania i zarządzania przestrzenią.
Treści programoweT-W-4Funkcje szaty roślinnej i jej znaczenie dla życia człowieka.
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-6Struktura i funkcjonowanie przyrody - podstawowe pojęcia i zakres badań ekologicznych. Populacja, ekosystem.
T-W-9Przegląd ważniejszych gromad z podtypu kręgowców.
T-W-2Bioróżnorodność świata roślin, zwierząt i grzybów. Różnorodność a poziomy organizacji przyrody.
T-W-5Czynniki wpływające na rozmieszczenie organizmów na Ziemi i ich tolerancja na nie. Dynamika rozmieszczenia organizmów.
T-W-3Zasady podziału systematycznego organizmów świata roślinnego i zwierzęcego, jednostki taksonomiczne, nazewnictwo gatunków.
T-W-8Przedmiot, zadania badawcze i metody badań zbiorowisk roślinnych. Struktura i organizacja fitocenoz. Rola fitocenozy w ekosystemie. Przegląd ważniejszych zbiorowisk naturalnych, seminaturalnych i synantropijnych. Wykorzystywanie zbiorowisk roślinnych do kształtowania formy zieleni miejskiej.
T-W-7Przegląd wybranych ekosystemów Polski. Biomy kuli ziemskiej. Strefy roślinne - roślinność zonalna i azonalna.
T-W-1Biologia jako nauka, jej rozwój i dyscypliny. Metody badawcze w biologii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat bioróżnorodności świata roślin, zwierząt i grzybów, nie ma żadnej wiedzy na temat ekosystemów różnych krajobrazów, a w nich bytujacych zwierząt.
3,0Student ma powierzchowną wiedzę na temat bioróżnorodności świata, ma ogólną wiedzę o ekosystemach (fitocenozach i zoocenozach) różnych krajobrazów.
3,5Student ma wiedzę i dośc dobrze przedstawia bioróżnorodność świata przyrody, zna ekosystemy różnych krajobrazów, a w nich bytujące zwierzęta.
4,0Student dobrze interpretuje różnorodność świata przyrody, zna dobrze różnorodne ekosystemy krajobrazów Polski, wyróżnia zbiorowiska roślinne, zna w nich bytujący świat zwierząt.
4,5Student dobrze interpretuje różnorodność świata przyrody, zna dobrze różnorodne ekosystemy krajobrazów Polski, wyróżnia zbiorowiska roślinne, zna w nich bytujący świat zwierząt, zna Konwencję o różnorodności biologicznej.
5,0Student bardzo dobrze interpretuje bioróżnorodność świata roślin, zwierząt i grzybów, Zna i charakteryzuje ekosystemy zróżnicowanych krajobrazów w Polsce, dostrzega w nich mozaikę zbiorowisk roślinnych i potrafi je dokładnie charakteryzować, zna świat zwierzęcy tych ekosystemów, wie jaką rolę odgrywają ekosystemy w krajobrazie oraz jak należy w nich gospodarować, aby ich nie degradować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C05_U01Student potrafi rozpoznawać ważniejsze zbiorowiska roślinne w różnych ekosystemach oraz bytujące w nich zwierzęta, nabywa umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U17potrafi rozpoznać przynależność organizmów do głównych grup systematycznych i umie posługiwać się przewodnikami do identyfikacji gatunków
GP_1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP
GP_1A_U13analizuje uwarunkowania środowiskowe przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej
GP_1A_U18potrafi przeprowadzić w laboratorium lub wykonać w terenie proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
S1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Przekazanie studentowi informacji i wyrobienia w nim umiejętności wyjaśniania związków przyczynowo-skutkowych zachodzacych w naturalnych i antropogenicznych ekosystemach dla potrzeb kompleksowego gospodarowania i zarządzania przestrzenią.
C-2Poznanie bioindykacyjnych właściwości gatunków i zbiorowisk roślinnych pozwalajacych ocenić stan środowiska przyrodniczego.
C-1Nabycie umiejetności rozpoznawania podstawowych gatunków roślin i zwierząt (z podtypu kręgowce), zbiorowisk roślinnych w siedliskach naturalnych i antropogenicznych.
Treści programoweT-P-4Podział roślin na grupy ekologiczne według różnych czynników środowiska.
T-P-1Przegląd krajowych ryb, płazów i gadów.
T-P-8Diagnozowanie zbiorowisk roślinnych na podstawie charakteru siedliska, składu florystycznego i analizy syntaksonomicznej.
T-P-3Przegląd ważniejszych gatunków ssaków w Polsce i w biomach świata.
T-P-6Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk naturalnych - roślinność wodna, bagienna i leśna.
T-P-5Gatunki wskaźnikowe podstawą klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w podejściu florystyczno-fitosocjologicznym. Gatunki jako bioindykatory określające cechy środowiska.
T-P-2Zróżnicowanie ekologiczne i geograficzne awifauny Polski.
T-P-7Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk antropogenicznych - roślinność seminaturalna i synantropijna.
T-P-9Zaliczenie w formie pisemnej.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z wykonywanych samodzielnie zadań
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejętności, nie potrafi rozpoznawać zbiorowisk roślinnych w poznanych ekosystemach różnych krajobrazów Polski, nie potrafi wymienić ważniejszych, pospolitych zwierząt bytujących w tych ekosystemach, nie potrafi rozwiązać żadnych problemów proekologicznych na styku przyroda-gospodarka.
3,0Student potrafi wyróżnić kilka ekosystemów wykształconych w różnych krajobrazach oraz je krótko scharakteryzować.
3,5Student potrafi dość dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dość dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w wyróżnionych ekosystemach.
4,0Student potrafi dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dość dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w wyróżnionych ekosystemach.
4,5Student potrafi dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w ekosystemach, potrafi rozwiązywaćproblemy proekologiczne na styku przyroda-gospodarka.
5,0Student potrafi bardzo dobrze rozpoznawać poznane ekosystemy różnych krajobrazów, włącznie z rozwijającymi się w nich fiotocenozami oraz bytującymi w nich zwierzętami z podtypu kręgowce, nabył umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C05_K01Student potrafi współpracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość dokształcanie i samodoskonalenia się w zakresie wykonywanego zawodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K01wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
GP_1A_K05potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przekazanie studentowi informacji i wyrobienia w nim umiejętności wyjaśniania związków przyczynowo-skutkowych zachodzacych w naturalnych i antropogenicznych ekosystemach dla potrzeb kompleksowego gospodarowania i zarządzania przestrzenią.
C-1Nabycie umiejetności rozpoznawania podstawowych gatunków roślin i zwierząt (z podtypu kręgowce), zbiorowisk roślinnych w siedliskach naturalnych i antropogenicznych.
C-2Poznanie bioindykacyjnych właściwości gatunków i zbiorowisk roślinnych pozwalajacych ocenić stan środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-P-8Diagnozowanie zbiorowisk roślinnych na podstawie charakteru siedliska, składu florystycznego i analizy syntaksonomicznej.
T-P-6Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk naturalnych - roślinność wodna, bagienna i leśna.
T-W-5Czynniki wpływające na rozmieszczenie organizmów na Ziemi i ich tolerancja na nie. Dynamika rozmieszczenia organizmów.
T-P-3Przegląd ważniejszych gatunków ssaków w Polsce i w biomach świata.
T-W-7Przegląd wybranych ekosystemów Polski. Biomy kuli ziemskiej. Strefy roślinne - roślinność zonalna i azonalna.
T-W-9Przegląd ważniejszych gromad z podtypu kręgowców.
T-W-8Przedmiot, zadania badawcze i metody badań zbiorowisk roślinnych. Struktura i organizacja fitocenoz. Rola fitocenozy w ekosystemie. Przegląd ważniejszych zbiorowisk naturalnych, seminaturalnych i synantropijnych. Wykorzystywanie zbiorowisk roślinnych do kształtowania formy zieleni miejskiej.
T-P-4Podział roślin na grupy ekologiczne według różnych czynników środowiska.
T-W-2Bioróżnorodność świata roślin, zwierząt i grzybów. Różnorodność a poziomy organizacji przyrody.
T-W-1Biologia jako nauka, jej rozwój i dyscypliny. Metody badawcze w biologii.
T-P-5Gatunki wskaźnikowe podstawą klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w podejściu florystyczno-fitosocjologicznym. Gatunki jako bioindykatory określające cechy środowiska.
T-W-4Funkcje szaty roślinnej i jej znaczenie dla życia człowieka.
T-W-6Struktura i funkcjonowanie przyrody - podstawowe pojęcia i zakres badań ekologicznych. Populacja, ekosystem.
T-P-2Zróżnicowanie ekologiczne i geograficzne awifauny Polski.
T-P-7Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk antropogenicznych - roślinność seminaturalna i synantropijna.
T-W-3Zasady podziału systematycznego organizmów świata roślinnego i zwierzęcego, jednostki taksonomiczne, nazewnictwo gatunków.
T-P-1Przegląd krajowych ryb, płazów i gadów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z wykonywanych samodzielnie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy i świadomości, że działalność inżynierska przynosi negatywne skutki dla przyrody, środowiska.
3,0Student ma powierzchowną wiedzę, przy tym nie jest w pełni świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta.
3,5Student ma dość dobrą wiedzę, przy tym jest świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta.
4,0Student ma dobrą wiedzę, przy tym jest świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta.
4,5Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.