Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy gospodarki przestrzennej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy gospodarki przestrzennej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Cykalewicz <Tomasz.Cykalewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu przyrodniczych podstaw gospodarowania przestrzenią, historii urbanistyki, podstaw planowania infrastruktury technicznej oraz socjologii, ekonomii i prawa zagospodarowania przestrzennego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych pojęć związanych z gospodarką przestrzenną, zrozumienie interdyscyplinarnych uwarunkowań gospodarki przestrzennej i rozwiązywania problemów funkcjonalno-przestrzennych; poznanie systemu planowania przestrzennego i korzystania z podstawowych dokumentów planistycznych; poznanie zasad i procedur kształtowania polityki przestrzennej, ochrony przestrzeni i zarządzania przestrzenią zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Nabycie umiejętności analizy budowy układów funkcjonalno-przestrzennych i interpretacji procesów przestrzennych oraz kreatywnego wykorzystania zdobytej wiedzy.umiejętności i kompetencji do udziału w interdyscyplinarnym kształtowaniu przestrzeni. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Identyfikacja podstawowych parametrów struktur przestrzennych w różnych skalach planowania i obszarach problemowych, zapoznanie się z przykładowymi procedurami gospodarki przestrzennej na obszarach zurbanizowanych, terenach przeznaczanych do urbanizacji, terenach otwartych. Zarządzanie obszarami problemowymi i wymagającymi rewitalizacji. Ćwiczenia praktyczne analizy i diagnozy wybranych układów funkcjonalno przestrzennych. Próba kształtowania i zarządzania układami funkcjonalno-przestrzennymi z uwzględnieniem współzależności warunków przyrodniczych i czynników urbanistycznych. Ćwiczenia prowadzone indywidualnie i zespołowo. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia dotyczące gospodarki przestrzennej, planowania przestrzennego i zarządzania przestrzenią. | 2 |
T-W-2 | Rozwój urbanizacji i działanie czynników urbanistycznych a gospodarka przestrzenna. | 2 |
T-W-3 | Rozwój urbanizacji a zasady gospodarki przestrzennej. | 4 |
T-W-4 | Studia i analizy dla potrzeb gospodarki przestrzennej − przegląd rodzajów i zakresów opracowań. | 4 |
T-W-5 | Identyfikacja historycznych i współczesnych procesów przestrzennych. | 2 |
T-W-6 | Prognozowanie procesów przestrzennych. | 2 |
T-W-7 | Gospodarka przestrzenna w skalach lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych . | 2 |
T-W-8 | Metody i narzędzia gospodarki przestrzennej i ich stosowanie. | 4 |
T-W-9 | Standardy zagospodarowania przestrzennego. | 2 |
T-W-10 | Zasady ochrony wartości przyrodniczych i kulturowych w procesie gospodarki przestrzennej. | 2 |
T-W-11 | Podstawy prawne i model gospodarki przestrzennej obowiązujący w Polsce. | 2 |
T-W-12 | Systemy gospodarki przestrzennej w krajach UE. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | zapoznanie się z literaturą przedmiotu. | 30 |
A-A-3 | przygotowanie materiałów do zajęć | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 30 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-4 | przygotowanie prezentacji autorskiej | 15 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady problemowe oraz metoda przypadków i metoda symulacyjna, Ćwiczenia audytoryjne w formie klasycznej metody problemowej oraz metody aktywizującej procesy decyzyjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca nastawiona na mobilizowanie studentów i kontrolę systematyczności poznawania kolejnych działów przekazywanej wiedzy w formie klauzur, testów i gier strategicznych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca w formie prezentacji autorskich ocenianych w formie dyskusji oraz egzaminu ustnego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C01_W01 student powinien poznać podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki przestrzennej, poznać podstawowe metody analizy przestrzennej, diagnozowania procesów przestrzennych oraz prognozowania procesów przestrzennych w powiązaniu z podstawami wiedzy z zakresu dyscyplin związanych z gospodarką przestrzenną | GP_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, S1A_W01, S1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W11 | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C01_U05 student powinien opanować podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i pokrewnych dyscyplin naukowych właściwych dla gospodarki przestrzennej oraz posługiwania się nimi przy rozwiązywaniu konkretnych problemów przestrzennych | GP_1A_U05 | R1A_U06, S1A_U04, T1A_U02, T1A_U09 | InzA_U07 | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C01_K08 student powinien zdobyć kompetencje do rozpoznawania zależności funkcjonalnych i przestrzennych zalezności zachodzących w środowisku oraz do twórczego myślenia o przestrzeni | GP_1A_K08 | R1A_K04, S1A_K04, T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C01_W01 student powinien poznać podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki przestrzennej, poznać podstawowe metody analizy przestrzennej, diagnozowania procesów przestrzennych oraz prognozowania procesów przestrzennych w powiązaniu z podstawami wiedzy z zakresu dyscyplin związanych z gospodarką przestrzenną | 2,0 | student nie opanował podstawej wiedzy właściwej dla przedmiotu |
3,0 | student opanował w minimalnym stopniu podstawową wiedzę właściwą dla przedmiotu | |
3,5 | student opanował podstawową wiedzę właściwą dla przedmiotu | |
4,0 | student opanował podstawową wiedzę właściwą dla przedmiotu oraz poznał podstawowe zależności z pokrewnymi dyscyplinami nauki | |
4,5 | student opanował podstawową wiedzę właściwą dla przedmiotu, poznał podstawowe zależności z pokrewnymi dyscyplinami nauki oraz pogłębił studia w stopniu wymaganym dla pracy w zespołach interdyscyplinarnych | |
5,0 | student opanował podstawową wiedzę właściwą dla przedmiotu, poznał podstawowe zależności z pokrewnymi dyscyplinami nauki oraz pogłębił studia w stopniu wymaganym dla pracy w zespołach interdyscyplinarnych i swobodnie posługuje się nimi, kreatywnie korzystając ze zdobytej wiedzy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C01_U05 student powinien opanować podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i pokrewnych dyscyplin naukowych właściwych dla gospodarki przestrzennej oraz posługiwania się nimi przy rozwiązywaniu konkretnych problemów przestrzennych | 2,0 | student nie opanował podstawowych metod, technik i narzędzi badawczych właściwych dla gospodarki przestrzennej |
3,0 | student opanował w stopniu minalnym podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze właściwe dla gospodarki przestrzennej | |
3,5 | student opanował podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze właściwe dla gospodarki przestrzennej w stopniu pozwalającym na samodzielne wykonanie prostych prac | |
4,0 | student opanował podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze właściwe dla gospodarki przestrzennej w stopniu pozwalającym na samodzielne wykonanie złożonych opracowań | |
4,5 | student opanował podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze właściwe dla gospodarki przestrzennej w stopniu pozwalającym na samodzielne wykonanie złożonych opracowań w zespołach interdyscyplinarnych | |
5,0 | student opanował podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze właściwe dla gospodarki przestrzennej w stopniu pozwalającym na samodzielne wykonanie złożonych opracowań w zespołach interdyscyplinarnych i kreatywne stosowanie zdobytych umiejętności |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C01_K08 student powinien zdobyć kompetencje do rozpoznawania zależności funkcjonalnych i przestrzennych zalezności zachodzących w środowisku oraz do twórczego myślenia o przestrzeni | 2,0 | student nie osiągnął kopmpetencji wystarczających do rozpoznania zależności funkcjonalnych i przestrzennych zachodzących w środowisku |
3,0 | student osiągnął kopmpetencje wystarczające do rozpoznania podstawowych zależności funkcjonalnych i przestrzennych zachodzących w środowisku | |
3,5 | student osiągnął kopmpetencje wystarczające do rozpoznania zależności funkcjonalnych i przestrzennych zachodzących w środowisku w stopniu wystarczającym do prac w różnych sytuacjach przestrzennych | |
4,0 | student osiągnął kopmpetencje wystarczające do rozpoznania zależności funkcjonalnych i przestrzennych zachodzących w środowisku w stopniu wystarczającym do prac w różnych sytuacjach przestrzennych w tym złożonych warunkach środowiskowych | |
4,5 | student osiągnął kopmpetencje wystarczające do rozpoznania zależności funkcjonalnych i przestrzennych zachodzących w środowisku w stopniu wystarczającym do prac w różnych sytuacjach przestrzennych w tym złożonych warunkach środowiskowych oraz współdziałania w zespołach interdyscyplinarnych | |
5,0 | student osiągnął kopmpetencje wystarczające do rozpoznania zależności funkcjonalnych i przestrzennych zachodzących w środowisku w stopniu wystarczającym do prac w różnych sytuacjach przestrzennych w tym złożonych warunkach środowiskowych, współdziałania w zespołach interdyscyplinarnych oraz kreatywnego działania w przestrzeni |
Literatura podstawowa
- Domański R., Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne., Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2006
- Parysek J., Wprowadzenie do gospodarki przestrzennej., Wydaw. Nauk. UAM w Poznaniu, Poznań, 2007
- Jędraszko A., Gospodarka przestrzenna w Polsce wobec standardów europejskich, czyli jak ustanowić dobre prawo dla zrównoważonego rozwoju., Biblioteka Urbanisty T. 13. Urbanista., Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast., Arkady, Warszawa, 1999
- Jezierska-Thöle A., Kozłowski L. (red.)., Gospodarka przestrzenna w strefie kontinuum miejsko-wiejskiego w Polsce., UMK Toruń, Toruń, 2008
- Aleksander Ch., Język wzorców., GWP, Gdańsk, 2008