Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizyki na poziomie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych pojęć i praw fizyki. |
C-2 | Obserwowanie i interpretowanie wybranych zjawisk fizycznych w życiu codziennym. |
C-3 | Przeliczanie jednostkek wielokrotnych i podwielokrotnych na jednostki podstawowe układu SI oraz pozaukładowych na SI. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przeliczanie jednostek pozaukładowych na jednostki SI. | 4 |
T-P-2 | Zapoznanie się z wybranymi przyrządami fizycznymi (luksomierz, licznik energii elektrycznej, sonometr); wyznaczanie wybranych wielkości fizycznych przy ich wykorzystaniu. | 10 |
T-P-3 | Wykonanie projektów zespołowych polegających na wizualizacji wybranych praw lub zjawisk fizycznych. | 10 |
T-P-4 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wielkości fizyczne i ich jednostki w układzie SI. | 2 |
T-W-2 | Energia − określenie, zasada zachowania, rodzaje, przemiany, sprawność. | 2 |
T-W-3 | Energia mechaniczna, w tym akustyczna. | 2 |
T-W-4 | Ciepło, zasady termodynamiki. | 2 |
T-W-5 | Energia elektryczna, pomiary, moc urządzeń. | 4 |
T-W-6 | Energia jądrowa, dozymetria, reaktor i elektrownia jądrowa. | 2 |
T-W-7 | Energia promieniowania. Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. | 2 |
T-W-8 | Światło i wielkości fotometryczne. Wybrane przyrządy pomiarowe. | 3 |
T-W-9 | Zaliczenie pisemne wykładów. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 25 |
A-P-2 | Opracowanie projektów | 30 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy z użyciem komputera, pokazy, animacje, symulacje zjawisk fizycznych. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe w kilkuosobowych zespołach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aprobata, permenentne sprawdzanie postępu prac projektowych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za sprawozdania. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych projektów, oceny ze sprawdzianów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B08_W01 Student zna najważniejsze pojęcia i prawa fizyki, w szczególności dotyczące energii. | GP_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W03, S1A_W06, T1A_W01 | — | C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B08_U01 Student rozróżnia rodzaje energii; potrafi obserwować i interpretować najważniejsze zjawiska fizyczne w życiu codziennym za pomocą praw fizyki. | GP_1A_U05, GP_1A_U19 | R1A_U01, R1A_U06, S1A_U04, T1A_U02, T1A_U09, T1A_U16 | InzA_U07 | C-2, C-1 | T-P-2, T-W-7, T-W-3, T-P-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
GP_1A_B08_U02 Student umie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a także potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe. | GP_1A_U02 | R1A_U01, R1A_U03, T1A_U01, T1A_U04 | — | C-3 | T-W-1, T-P-1 | M-2, M-1 | S-3 |
GP_1A_B08_U03 Student potrafi wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych. | GP_1A_U18 | R1A_U06, T1A_U16 | InzA_U02 | C-2, C-1 | T-P-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B08_K01 Student potrafi pracować w zespole przy realizacji projektu. | GP_1A_K05 | R1A_K02, S1A_K02, T1A_K03 | InzA_K02 | C-2 | T-P-3 | M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B08_W01 Student zna najważniejsze pojęcia i prawa fizyki, w szczególności dotyczące energii. | 2,0 | Student nie zna pojęcia energia i związanych z nią praw. |
3,0 | Student zna jeden rodzaj energii i związane z nią prawa. | |
3,5 | Student zna dwa rodzaje energii i związane z nią prawa. | |
4,0 | Student zna trzy rodzaje energii i związane z nią prawa. | |
4,5 | Student zna cztery rodzaje energii i związane z nią prawa. | |
5,0 | Student zna wszystkie rodzaje energii i związane z nią prawa, swobodnie odróżnia poszczególne rodzaje energii i je charakteryzuje. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B08_U01 Student rozróżnia rodzaje energii; potrafi obserwować i interpretować najważniejsze zjawiska fizyczne w życiu codziennym za pomocą praw fizyki. | 2,0 | Student nie potrafi odróżnić poszczególnych rodzajów energii ani opisać żadnego zjawiska fizycznego. |
3,0 | Student odróżnia poszczególne rodzaje energii i z trudem opisuje niektóre związane z nimi zjawiska fizyczne. | |
3,5 | Student samodzielnie odróżnia poszczególne rodzaje energii i z pomocą nauczyciela potrafi opisać niektóre zjawiska fizyczne. | |
4,0 | Student samodzielnie odróżnia poszczególne rodzaje energii, a także potrafi samodzielnie opisać niektóre zjawiska fizyczne. | |
4,5 | Student samodzielnie odróżnia poszczególne rodzaje energii, potrafi samodzielnie opisać najważniejsze zjawiska fizyczne z pomocą praw fizyki. | |
5,0 | Student umie samodzielnie scharakteryzować poszczególne rodzaje energii, odróżnić je od siebie, a także poprawnie interpretuje najważniejsze zjawiska fizyczne w życiu codziennym za pomocą praw fizyki. | |
GP_1A_B08_U02 Student umie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a także potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe. | 2,0 | Student nie zna jednostek podstawowych układu SI. |
3,0 | Student potrafi zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, z trudem jednak je przelicza. | |
3,5 | Student umie samodzielnie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a z pomocą nauczyciela potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe. | |
4,0 | Student umie samodzielnie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a także potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe, czasem popełniając błędy. | |
4,5 | Student umie samodzielnie i bezbłędnie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a także potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe. | |
5,0 | Student umie samodzielnie i bezbłędnie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a także perfekcyjnie potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe. | |
GP_1A_B08_U03 Student potrafi wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać pomiarów wybranych wielkości fizycznych, nawet z pomocą nzuczyciela. |
3,0 | Student potrafi wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych, samodzielnie potrafi dobrać przyrząd pomiarowy. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary większości wielkości fizycznych, samodzielnie potrafi dobrać przyrząd pomiarowy, znając ich zasadę działania. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary większości wielkości fizycznych, odpowiednio dobierając przyrządy pomiarowe, znając ich zasadę działania, a także potrafi interpretować wyniki pomiarów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B08_K01 Student potrafi pracować w zespole przy realizacji projektu. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole przy realizacji projektu. |
3,0 | Student potrafi pracować w zespole przy realizacji projektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student potrafi pracować w zespole przy realizacji projektu, przyjmując przy tym rolę wiodącą i inspirującą innych. |
Literatura podstawowa
- Hewitt P.G., Fizyka wokół nas, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
- Skórska E., Fizyka w zadaniach, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005
- Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki pod red. Elżbiety Skórskiej, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009, III
Literatura dodatkowa
- Skorko M., Fizyka, PWN, Warszawa, 1973