Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie z przedmiotu Planowanie przestrzenne I. |
W-2 | Wiedza z przedmiotu Społeczno-kulturowe uwarunkowania gospodarki przestrzennej. |
W-3 | Wiedza z przedmiotu ochrona dziedzictwa kulturowego przestrzeni. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznania studenta z uwarunkowaniami, celami i metodami rewitalizacji obszarów miejskich. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności rozpoznania i określenia czynników degradacji przestrzeni miejskiej oraz sformułowania rozwiązań i metod jej rewitalizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza uwarunkowań, przyczyn i przejawów degradacji obszaru miejskiego, diagnoza walorów i zagrożeń - studium przypadku | 15 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt rewitalizacji miejskiego obszaru zdegradowanego. Propozycja rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych i społeczno-gospodarczych. Przyjęcie metody i narzędzi rewitalizacyjnych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura i cechy miasta. Współczesne tendencje rozwoju struktur miejskich. Procesy degradacji miast, przyczyny i skutki. Typy i specyfika przestrzeni zdegradowanej w miastach. Pojęcia i cele rewitalizacji, rewaloryzacji, rekultywacji i modernizacji. Dziedzictwo kulturowe miast (duchowe i materialne). Tożsamość miasta. | 8 |
T-W-2 | Społeczny aspekt rewitalizacji. Kryteria i wskaźniki społeczne degradacji przestrzeni, problemy demograficzne w miastach, marginalizacja społeczna, segregacja społeczno-przestrzenna. Pojęcie gentryfikacji. | 6 |
T-W-3 | Przyrodniczy wymiar rewitalizacji. Waloryzacja i wycena krajobrazu, rekultywacja. Rola terenów zieleni w procesach rewitalizacji. | 6 |
T-W-4 | Strategie i modele planowania i wdrożenia działań rewitalizacyjnych w Polsce. Specyfika przekształceń różnych typów przestrzeni zdegradowanej. Przygotowanie i opracowanie programów rewitalizacyjnych, składowe programów, źródła i metody finansowania. Znaczenie partycypacji społecznej. Studia przypadków z kraju i z zagranicy. | 8 |
T-W-5 | Rola przestrzeni publicznej w procesie rewitalizacji. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych. | 15 |
15 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 15 |
A-P-2 | Praca na projektem rewitalizacji i przygotowanie do jego prezentacji poza zajęciami. | 15 |
A-P-3 | Praca studialno-analityczna poza zajęciami. | 10 |
A-P-4 | Analizy terenowe | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | Zajęcia terenowe |
M-4 | projekt |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Projekt semestralny wykonany na planszach. |
S-2 | Ocena formująca: Konspekt przedstawiający wyniki badań nad walorami kulturowymi i przyrodniczymi, stanem funkcjonowania i kondycją społeczno-gospodarczą zdegradowanego obszaru miejskiego, diagnoza walorów, potencjału, słabości i zagrożeń. |
S-3 | Ocena formująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C23_W01 Student określa i definiuje uwarunkowania i specyfikę procesów degradacji przestrzeni miejskiej w zależności od typów i lokalizacji tych przestrzeni oraz zna narzędzia i metody jej rewitalizacji, proponuje rozwiązania poprawy jakości przestrzeni. | GP_1A_W10 | R1A_W06, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-2, T-P-1, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-A-1 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C23_U01 Student rozpoznaje walory przestrzeni i korzysta z nich jako potencjału dla jej rozwoju w procesie rewitalizacji, a dostrzegając słabości funkcjonowania obszaru, rozumie ich przyczyny i potrafi ograniczyć wynikające z nich zagrożenia. Projektuje rozwiązania naprawcze i określa możliwe ramy ich wdrożenia w ramach opracowania programu rewitalizacji. | GP_1A_U10, GP_1A_U15 | S1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-P-1 | M-3, M-1, M-5, M-4, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C23_K01 Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesów rewitalizacji, potrafi określić priorytety programu rewitalizacyjnego.. | GP_1A_K06 | R1A_K03, S1A_K03, T1A_K04 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-P-1, T-A-1 | M-5, M-2, M-4, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C23_W01 Student określa i definiuje uwarunkowania i specyfikę procesów degradacji przestrzeni miejskiej w zależności od typów i lokalizacji tych przestrzeni oraz zna narzędzia i metody jej rewitalizacji, proponuje rozwiązania poprawy jakości przestrzeni. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać uwarunkowań i specyfiki procesów degradacji przestrzeni ani podać metod jej rewitalizacji. |
3,0 | Student wskazuje podstawowe uwarunkowania i specyfikę procesów degradacji przestrzeni, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Zna pobieżnie metody i narzędzia rewitalizacji. | |
3,5 | Student wskazuje uwarunkowania i specyfikę procesów degradacji przestrzeni, rozróżniając typy przestrzeni zdegradowanych i częściowo je charakteryzując. Zna niektóre metody i narzędzia rewitalizacji. | |
4,0 | Student wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania i specyfikę procesów degradacji przestrzeni, rozróżniając typy przestrzeni zdegradowanych. Zna główne metody i narzędzia rewitalizacji. Proponuje spójne i trafne rozwiązania projektowe z zakresu rewitalizacji. | |
4,5 | Student wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania i specyfikę procesów degradacji przestrzeni, rozróżniając typy przestrzeni zdegradowanych. Zna metody i narzędzia rewitalizacji. Proponuje spójne i trafne rozwiązania projektowe z zakresu rewitalizacji, cechujące się jakością przestrzenną, atrakcyjnością społeczną i realnością wdrożenia. | |
5,0 | Student wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania i specyfikę procesów degradacji przestrzeni, rozróżniając typy przestrzeni zdegradowanych. Zna metody i narzędzia rewitalizacji. Proponuje spójne i trafne rozwiązania projektowe z zakresu rewitalizacji, cechujące się bardzo wysoką jakością przestrzenną, atrakcyjnością społeczną i realnością wdrożenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C23_U01 Student rozpoznaje walory przestrzeni i korzysta z nich jako potencjału dla jej rozwoju w procesie rewitalizacji, a dostrzegając słabości funkcjonowania obszaru, rozumie ich przyczyny i potrafi ograniczyć wynikające z nich zagrożenia. Projektuje rozwiązania naprawcze i określa możliwe ramy ich wdrożenia w ramach opracowania programu rewitalizacji. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać analizy przestrzeni pod kątem wymagań rewitalizacyjnych, nie zna metod ani narządzi rewitalizacji. |
3,0 | Student poprawnie rozpoznaje walory i słabości przestrzeni, w niewielkim stopniu podpotrafi je odnieść do wymagań rewitalizacyjnych. | |
3,5 | Student poprawnie rozpoznaje walory i słabości przestrzeni, potrafi odpowiednio wykorzystać je jako potencjał rewitalizacyjny oraz wskazać możliwość ograniczenia zagrożenia realizując projekt rewitalizacyjny. | |
4,0 | Student poprawnie rozpoznaje walory i słabości przestrzeni, dobrze potrafi odpowiednio wykorzystać je jako potencjał rewitalizacyjny oraz wskazać możliwość ograniczenia zagrożeń jakie niosą. Projektuje dobre, spójne rozwiązania naprawcze. | |
4,5 | Student poprawnie rozpoznaje walory i słabości przestrzeni, dobrze potrafi odpowiednio wykorzystać je jako potencjał rewitalizacyjny oraz wskazać możliwość ograniczenia zagrożeń jakie niosą. Projektuje dobre, spójne rozwiązania naprawcze. | |
5,0 | Student doskonale rozpoznaje walory przestrzeni i korzysta z nich jako potencjału dla jej rozwoju w procesie rewitalizacji, a diagnozując słabości funkcjonowania obszaru, rozumie ich przyczyny i potrafi ograniczyć wynikające z nich zagrożenia. Projektowane rozwiązania rewitalizacyjne cechują się wysoką jakością merytoryczną, indywidualnością, kreatywnością i realnością wdrożenia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C23_K01 Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesów rewitalizacji, potrafi określić priorytety programu rewitalizacyjnego.. | 2,0 | Student wykazuje znikomą świadomość złożoności i długofalowości procesów rewitalizacyjnych. Nie potrafi określić priorytetów programu rewitalizacyjnego. |
3,0 | Student ma podstawową świadomość złożoności i długofalowości procesów rewitalizacyjnych, ale potrafi jednak określić priorytetów programu rewitalizacyjnego. | |
3,5 | Student ma podstawową świadomość złożoności i długofalowości procesów rewitalizacyjnych oraz potrafi w ograniczonym stopniu określić priorytety programu rewitalizacyjnego. | |
4,0 | Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesów rewitalizacyjnych, wykazuje oraz potrafi poprawnie określić priorytety rewitalizacyjne. | |
4,5 | Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesów rewitalizacyjnych, wykazuje wrażliwość na potrzebę poprawy sytuacji obszaru oraz potrafi poprawnie określić priorytety rewitalizacyjne. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesów rewitalizacyjnych, wykazuje wrażliwość na potrzebę poprawy sytuacji obszaru oraz potrafi określić priorytety rewitalizacyjne, wykazując się etyką i dużą kreatywnością. |
Literatura podstawowa
- Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. (red.), Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk, 2009
- Janas K., Jarczewski W., Wańkowicz W., Rewitalizacja miast polskich. T.10 Model rewitalizacji miast., IRM, Kraków, 2010
- Gehl J., Zycie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych., RAM, Kraków, 2009
- Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji, UMiRM, Warszawa, 2003
- Czarnecki B. Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Gehl J., Gamzoe L., New city life, The Danish Architectural Press, Kopenhaga, 2006
- Kopeć M., Finansowanie projektów rewitalizacji, C.H.Beck, Warszawa, 2011
- Ziobrowski Z., Jarczewski W. (red.), Rewitalizacja miast polskich - diagnoza. T. 8, IRM, Kraków, 2010
- Lewicka M., Psychologia miejsca., Scholar, Warszawa, 2012