Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Oceny i prognozy oddziaływania na środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oceny i prognozy oddziaływania na środowisko | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student musi posiadac wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach, znac typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska, znac podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska, potrafi przygotować raport i prognozę wpływu na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięć, zgodność z Dyrektywą i Rozporządzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięć wybranych z listy. | 2 |
T-A-2 | Analiza treści raportu na wybranym przykładzie. | 2 |
T-A-3 | Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu. Prezentacja. Omówienie poprawności wykonania raportu. | 10 |
T-A-4 | Analiza treści prognozy wpływu na środowisko wybranego planu zagospodarowania | 2 |
T-A-5 | Analiza prognozy wpływu na środowisko do Strategii Rozwoju Gminy | 4 |
T-A-6 | Prognoza wpływu na środowisko w kontekście transgranicznym | 2 |
T-A-7 | Analiza prognozy wpływu na środowisko do planu zagospodarowania województwa zachodniopomorskiego | 7 |
T-A-8 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ocena oddziaływania na środowisko w Polsce i na świecie. Prognozy oddziaływania na środowisko | 2 |
T-W-2 | Analiza dokumentacji niezbędnej do wykonania prognozy | 2 |
T-W-3 | Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych realizacji przedsięwziecia. | 2 |
T-W-4 | Postępowanie kwalifikacyjne. Postanowienia dotyczące potrzeby OOŚ. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Procedury wymagane w ramach OOŚ. | 4 |
T-W-5 | Zakres raportu. Wymagania RDOŚ. | 2 |
T-W-6 | Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ. | 4 |
T-W-7 | Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania. | 2 |
T-W-8 | Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu. | 3 |
T-W-9 | Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań, które uznane są za znaczące. Zakres analiz i badań dla celu raportu. | 2 |
T-W-10 | Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko. | 4 |
T-W-11 | Akty prawne niezbędne dla wykonania prognozy i oceny wpływu na środowisko | 2 |
T-W-12 | Zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Samodzielne zakwalifikowanie wybranych przedsięwzięć z listy podanej przez prowadzącego ćwiczenia w oparciu o obowiązujące akty prawne | 2 |
A-A-3 | Aktywny udział w dyskusji | 2 |
A-A-4 | Poszukiwanie materiałów: zapoznanie z technologią wybranego przedsięwzięcia, identyfikacja lokalizacji przedsięwzięcia, mapy, przygotowanie do prezentacji. | 26 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
M-3 | Praca w zespołach 2-3 osobowych |
M-4 | Metoda projektów |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C24_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedze o kategoriach przedsięwzięć wymagających OOŚ, rozpoznaje źródła uciążliwości dla środowiska, prognozuje elementy środowiska zagrożone, zna procedury lokalizacji przedsięwzięć, wskazuje środki zaradcze, zna akty prawne | GP_1A_W20 | R1A_W03, R1A_W04 | — | C-1 | T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-11, T-W-10, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-9 | M-5, M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C24_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikające z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określa środki zaradcze, umie przygotować raport i prognozę | GP_1A_U08 | T1A_U10, T1A_U13 | InzA_U03 | C-1 | T-W-9, T-W-8, T-W-11, T-W-7 | M-4, M-3, M-5 | S-1, S-2 |
GP_1A_C24_U02 Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe lokalizowanego w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia. Umie przygotować materiał dla udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym | GP_1A_U10 | S1A_U03, T1A_U07 | — | C-1 | T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-7 | M-4, M-1, M-3, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C24_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma zdolność do postrzegania relacji - realizacja przedsięwzięciz a środowisko. Ma świadomość skutków zapisów raportu i prognozy na decyzje administracyjne, ma świadomość znaczenia tych opracowań | GP_1A_K04 | R1A_K05, R1A_K06, S1A_K05, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-9, T-W-3, T-W-11, T-W-2 | M-2, M-5, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C24_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedze o kategoriach przedsięwzięć wymagających OOŚ, rozpoznaje źródła uciążliwości dla środowiska, prognozuje elementy środowiska zagrożone, zna procedury lokalizacji przedsięwzięć, wskazuje środki zaradcze, zna akty prawne | 2,0 | student nie zna podstaw kategoryzacji przedsięwzięć, nie zna różnić pomiędzy OOŚ a prognozą wpływu na środowisko |
3,0 | student zna podstawy kategoryzacji przedsięwzięć, nie potrafi w pełni określić zakresu raportu, rozróżnia OOŚ i prognozę | |
3,5 | student poprawnie korzysta z dostarczonych materiałów pomocniczych dla opracowania raportu lub prognozy | |
4,0 | student wie gdzie wyszukać materiałów niezbędnych do wykonania raportu lub prognozy | |
4,5 | student wie jak poprawnie wykonać raport lub prognozę wpływu na środowisko | |
5,0 | strudent w wykonanych opracowaniach poprawnie proponuje metody ochrony, powołuje sie na właściwe akta prawne, prezentuje opracowanie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C24_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikające z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określa środki zaradcze, umie przygotować raport i prognozę | 2,0 | student nie umie stosować metod prognozowania |
3,0 | student umie zastosować część metod lecz w stopniu niewystarczającym dla wykonania opracowania | |
3,5 | student potrafi ocenić zagrożenia dla środowiska, umie określić środki zaradcze | |
4,0 | student umie wyszukać potrzebne dane w tym korzystając z internetu, | |
4,5 | student umie wykonać raport lub prognozę | |
5,0 | student prezentuje multimedialnie raport lub pronozę wraz z opracowaniem graficznym | |
GP_1A_C24_U02 Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe lokalizowanego w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia. Umie przygotować materiał dla udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym | 2,0 | student nie umie stosować metod wartościowania elementów przyrodniczych i krajobrazowych |
3,0 | student umie stosować metody szacowania wartości przyrodniczych i krajobrazowych | |
3,5 | student korzysta z metod w opracowaniu raportu | |
4,0 | student umie oszacować i zaprezentować wartości przyrodnicze i krajobrazowe opracowanego terenu | |
4,5 | student potrafi zaproponować środki dla ochrony wartości przyrodniczych i krajobrazowych | |
5,0 | Student umie przygotować prezentacje wraz z wariantowaniem lokalizacji dla celu udziału społeczeństwa w postępowaniu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C24_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma zdolność do postrzegania relacji - realizacja przedsięwzięciz a środowisko. Ma świadomość skutków zapisów raportu i prognozy na decyzje administracyjne, ma świadomość znaczenia tych opracowań | 2,0 | student nie potrafi sformułować zależności realizacja przedsięwzięcia - środowisko |
3,0 | student dostrzega zależności lecz nie w pełni potrafi je określić | |
3,5 | student nie w pełni ocenia znaczenie raportu i prognozy w postępowaniu administracyjnym | |
4,0 | student ma świadomość skutków nieprawidłowo wykonanego raportu lub prognozy | |
4,5 | student pracując z zespołem analizuje i dyskutuje na temat zapisów w opracowaniu | |
5,0 | styudent mobilizuje zespół do pełnej i prawidłowej analizy wpływu na środowisko |
Literatura podstawowa
- Witold Lenart, Andrzej Tyszecki, Poradnik przeprowadzania Ocen Oddziaływania na Środowisko, EKO-KONSULT, Gdańsk, 1998, 1
- Prace zbiorowe, Problemy ocen środowiskowych, Biuro Projektowo-Doradcze EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, Kwartalnik
- Ewa Florkiewicz, Andrzej Tyszecki, Postępowanie w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002, 1
Literatura dodatkowa
- Akty prawne, 2011