Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Oceny i prognozy oddziaływania na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oceny i prognozy oddziaływania na środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student musi posiadac wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach, znac typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska, znac podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska, potrafi przygotować raport i prognozę wpływu na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięć, zgodność z Dyrektywą i Rozporządzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięć wybranych z listy.2
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie.2
T-A-3Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu. Prezentacja. Omówienie poprawności wykonania raportu.10
T-A-4Analiza treści prognozy wpływu na środowisko wybranego planu zagospodarowania2
T-A-5Analiza prognozy wpływu na środowisko do Strategii Rozwoju Gminy4
T-A-6Prognoza wpływu na środowisko w kontekście transgranicznym2
T-A-7Analiza prognozy wpływu na środowisko do planu zagospodarowania województwa zachodniopomorskiego7
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
T-W-1Ocena oddziaływania na środowisko w Polsce i na świecie. Prognozy oddziaływania na środowisko2
T-W-2Analiza dokumentacji niezbędnej do wykonania prognozy2
T-W-3Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych realizacji przedsięwziecia.2
T-W-4Postępowanie kwalifikacyjne. Postanowienia dotyczące potrzeby OOŚ. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Procedury wymagane w ramach OOŚ.4
T-W-5Zakres raportu. Wymagania RDOŚ.2
T-W-6Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ.4
T-W-7Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.2
T-W-8Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.3
T-W-9Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań, które uznane są za znaczące. Zakres analiz i badań dla celu raportu.2
T-W-10Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.4
T-W-11Akty prawne niezbędne dla wykonania prognozy i oceny wpływu na środowisko2
T-W-12Zaliczenie wykładów1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Samodzielne zakwalifikowanie wybranych przedsięwzięć z listy podanej przez prowadzącego ćwiczenia w oparciu o obowiązujące akty prawne2
A-A-3Aktywny udział w dyskusji2
A-A-4Poszukiwanie materiałów: zapoznanie z technologią wybranego przedsięwzięcia, identyfikacja lokalizacji przedsięwzięcia, mapy, przygotowanie do prezentacji.26
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-4Metoda projektów
M-5Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C24_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedze o kategoriach przedsięwzięć wymagających OOŚ, rozpoznaje źródła uciążliwości dla środowiska, prognozuje elementy środowiska zagrożone, zna procedury lokalizacji przedsięwzięć, wskazuje środki zaradcze, zna akty prawne
GP_1A_W20R1A_W03, R1A_W04C-1T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-11, T-W-10, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-9M-5, M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C24_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikające z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określa środki zaradcze, umie przygotować raport i prognozę
GP_1A_U08T1A_U10, T1A_U13InzA_U03C-1T-W-9, T-W-8, T-W-11, T-W-7M-4, M-3, M-5S-1, S-2
GP_1A_C24_U02
Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe lokalizowanego w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia. Umie przygotować materiał dla udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym
GP_1A_U10S1A_U03, T1A_U07C-1T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-7M-4, M-1, M-3, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C24_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma zdolność do postrzegania relacji - realizacja przedsięwzięciz a środowisko. Ma świadomość skutków zapisów raportu i prognozy na decyzje administracyjne, ma świadomość znaczenia tych opracowań
GP_1A_K04R1A_K05, R1A_K06, S1A_K05, T1A_K02InzA_K01C-1T-W-9, T-W-3, T-W-11, T-W-2M-2, M-5, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C24_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedze o kategoriach przedsięwzięć wymagających OOŚ, rozpoznaje źródła uciążliwości dla środowiska, prognozuje elementy środowiska zagrożone, zna procedury lokalizacji przedsięwzięć, wskazuje środki zaradcze, zna akty prawne
2,0student nie zna podstaw kategoryzacji przedsięwzięć, nie zna różnić pomiędzy OOŚ a prognozą wpływu na środowisko
3,0student zna podstawy kategoryzacji przedsięwzięć, nie potrafi w pełni określić zakresu raportu, rozróżnia OOŚ i prognozę
3,5student poprawnie korzysta z dostarczonych materiałów pomocniczych dla opracowania raportu lub prognozy
4,0student wie gdzie wyszukać materiałów niezbędnych do wykonania raportu lub prognozy
4,5student wie jak poprawnie wykonać raport lub prognozę wpływu na środowisko
5,0strudent w wykonanych opracowaniach poprawnie proponuje metody ochrony, powołuje sie na właściwe akta prawne, prezentuje opracowanie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C24_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikające z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określa środki zaradcze, umie przygotować raport i prognozę
2,0student nie umie stosować metod prognozowania
3,0student umie zastosować część metod lecz w stopniu niewystarczającym dla wykonania opracowania
3,5student potrafi ocenić zagrożenia dla środowiska, umie określić środki zaradcze
4,0student umie wyszukać potrzebne dane w tym korzystając z internetu,
4,5student umie wykonać raport lub prognozę
5,0student prezentuje multimedialnie raport lub pronozę wraz z opracowaniem graficznym
GP_1A_C24_U02
Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe lokalizowanego w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia. Umie przygotować materiał dla udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym
2,0student nie umie stosować metod wartościowania elementów przyrodniczych i krajobrazowych
3,0student umie stosować metody szacowania wartości przyrodniczych i krajobrazowych
3,5student korzysta z metod w opracowaniu raportu
4,0student umie oszacować i zaprezentować wartości przyrodnicze i krajobrazowe opracowanego terenu
4,5student potrafi zaproponować środki dla ochrony wartości przyrodniczych i krajobrazowych
5,0Student umie przygotować prezentacje wraz z wariantowaniem lokalizacji dla celu udziału społeczeństwa w postępowaniu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C24_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma zdolność do postrzegania relacji - realizacja przedsięwzięciz a środowisko. Ma świadomość skutków zapisów raportu i prognozy na decyzje administracyjne, ma świadomość znaczenia tych opracowań
2,0student nie potrafi sformułować zależności realizacja przedsięwzięcia - środowisko
3,0student dostrzega zależności lecz nie w pełni potrafi je określić
3,5student nie w pełni ocenia znaczenie raportu i prognozy w postępowaniu administracyjnym
4,0student ma świadomość skutków nieprawidłowo wykonanego raportu lub prognozy
4,5student pracując z zespołem analizuje i dyskutuje na temat zapisów w opracowaniu
5,0styudent mobilizuje zespół do pełnej i prawidłowej analizy wpływu na środowisko

Literatura podstawowa

  1. Witold Lenart, Andrzej Tyszecki, Poradnik przeprowadzania Ocen Oddziaływania na Środowisko, EKO-KONSULT, Gdańsk, 1998, 1
  2. Prace zbiorowe, Problemy ocen środowiskowych, Biuro Projektowo-Doradcze EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, Kwartalnik
  3. Ewa Florkiewicz, Andrzej Tyszecki, Postępowanie w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002, 1

Literatura dodatkowa

  1. Akty prawne, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięć, zgodność z Dyrektywą i Rozporządzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięć wybranych z listy.2
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie.2
T-A-3Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu. Prezentacja. Omówienie poprawności wykonania raportu.10
T-A-4Analiza treści prognozy wpływu na środowisko wybranego planu zagospodarowania2
T-A-5Analiza prognozy wpływu na środowisko do Strategii Rozwoju Gminy4
T-A-6Prognoza wpływu na środowisko w kontekście transgranicznym2
T-A-7Analiza prognozy wpływu na środowisko do planu zagospodarowania województwa zachodniopomorskiego7
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ocena oddziaływania na środowisko w Polsce i na świecie. Prognozy oddziaływania na środowisko2
T-W-2Analiza dokumentacji niezbędnej do wykonania prognozy2
T-W-3Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych realizacji przedsięwziecia.2
T-W-4Postępowanie kwalifikacyjne. Postanowienia dotyczące potrzeby OOŚ. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Procedury wymagane w ramach OOŚ.4
T-W-5Zakres raportu. Wymagania RDOŚ.2
T-W-6Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ.4
T-W-7Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.2
T-W-8Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.3
T-W-9Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań, które uznane są za znaczące. Zakres analiz i badań dla celu raportu.2
T-W-10Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.4
T-W-11Akty prawne niezbędne dla wykonania prognozy i oceny wpływu na środowisko2
T-W-12Zaliczenie wykładów1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Samodzielne zakwalifikowanie wybranych przedsięwzięć z listy podanej przez prowadzącego ćwiczenia w oparciu o obowiązujące akty prawne2
A-A-3Aktywny udział w dyskusji2
A-A-4Poszukiwanie materiałów: zapoznanie z technologią wybranego przedsięwzięcia, identyfikacja lokalizacji przedsięwzięcia, mapy, przygotowanie do prezentacji.26
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C24_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedze o kategoriach przedsięwzięć wymagających OOŚ, rozpoznaje źródła uciążliwości dla środowiska, prognozuje elementy środowiska zagrożone, zna procedury lokalizacji przedsięwzięć, wskazuje środki zaradcze, zna akty prawne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W20zna i identyfikuje zależności pomiędzy cechami przestrzennymi a czynnikami rozwoju społeczno-gospodarczego z uwzględnieniem poszczególnych jego wymiarów, zna wybrane formy i kierunki przystosowań organizmów do środowiska, zna zróżnicowanie podstawowych jednostek roślinności i ich znaczenie bioidykacyjne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska, potrafi przygotować raport i prognozę wpływu na środowisko
Treści programoweT-W-4Postępowanie kwalifikacyjne. Postanowienia dotyczące potrzeby OOŚ. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Procedury wymagane w ramach OOŚ.
T-W-7Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.
T-W-3Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych realizacji przedsięwziecia.
T-W-6Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ.
T-W-5Zakres raportu. Wymagania RDOŚ.
T-W-11Akty prawne niezbędne dla wykonania prognozy i oceny wpływu na środowisko
T-W-10Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.
T-W-8Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-1Ocena oddziaływania na środowisko w Polsce i na świecie. Prognozy oddziaływania na środowisko
T-W-2Analiza dokumentacji niezbędnej do wykonania prognozy
T-W-9Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań, które uznane są za znaczące. Zakres analiz i badań dla celu raportu.
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstaw kategoryzacji przedsięwzięć, nie zna różnić pomiędzy OOŚ a prognozą wpływu na środowisko
3,0student zna podstawy kategoryzacji przedsięwzięć, nie potrafi w pełni określić zakresu raportu, rozróżnia OOŚ i prognozę
3,5student poprawnie korzysta z dostarczonych materiałów pomocniczych dla opracowania raportu lub prognozy
4,0student wie gdzie wyszukać materiałów niezbędnych do wykonania raportu lub prognozy
4,5student wie jak poprawnie wykonać raport lub prognozę wpływu na środowisko
5,0strudent w wykonanych opracowaniach poprawnie proponuje metody ochrony, powołuje sie na właściwe akta prawne, prezentuje opracowanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C24_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikające z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określa środki zaradcze, umie przygotować raport i prognozę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U08potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska, potrafi przygotować raport i prognozę wpływu na środowisko
Treści programoweT-W-9Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań, które uznane są za znaczące. Zakres analiz i badań dla celu raportu.
T-W-8Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-11Akty prawne niezbędne dla wykonania prognozy i oceny wpływu na środowisko
T-W-7Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie stosować metod prognozowania
3,0student umie zastosować część metod lecz w stopniu niewystarczającym dla wykonania opracowania
3,5student potrafi ocenić zagrożenia dla środowiska, umie określić środki zaradcze
4,0student umie wyszukać potrzebne dane w tym korzystając z internetu,
4,5student umie wykonać raport lub prognozę
5,0student prezentuje multimedialnie raport lub pronozę wraz z opracowaniem graficznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C24_U02Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe lokalizowanego w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia. Umie przygotować materiał dla udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U10potrafi zidentyfikować i ocenić uwarunkowania przestrzenne działalności gospodarczej oraz zjawisk i procesów społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska, potrafi przygotować raport i prognozę wpływu na środowisko
Treści programoweT-W-10Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.
T-W-11Akty prawne niezbędne dla wykonania prognozy i oceny wpływu na środowisko
T-W-8Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-7Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie stosować metod wartościowania elementów przyrodniczych i krajobrazowych
3,0student umie stosować metody szacowania wartości przyrodniczych i krajobrazowych
3,5student korzysta z metod w opracowaniu raportu
4,0student umie oszacować i zaprezentować wartości przyrodnicze i krajobrazowe opracowanego terenu
4,5student potrafi zaproponować środki dla ochrony wartości przyrodniczych i krajobrazowych
5,0Student umie przygotować prezentacje wraz z wariantowaniem lokalizacji dla celu udziału społeczeństwa w postępowaniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C24_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma zdolność do postrzegania relacji - realizacja przedsięwzięciz a środowisko. Ma świadomość skutków zapisów raportu i prognozy na decyzje administracyjne, ma świadomość znaczenia tych opracowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K04ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska, potrafi przygotować raport i prognozę wpływu na środowisko
Treści programoweT-W-9Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań, które uznane są za znaczące. Zakres analiz i badań dla celu raportu.
T-W-3Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych realizacji przedsięwziecia.
T-W-11Akty prawne niezbędne dla wykonania prognozy i oceny wpływu na środowisko
T-W-2Analiza dokumentacji niezbędnej do wykonania prognozy
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi sformułować zależności realizacja przedsięwzięcia - środowisko
3,0student dostrzega zależności lecz nie w pełni potrafi je określić
3,5student nie w pełni ocenia znaczenie raportu i prognozy w postępowaniu administracyjnym
4,0student ma świadomość skutków nieprawidłowo wykonanego raportu lub prognozy
4,5student pracując z zespołem analizuje i dyskutuje na temat zapisów w opracowaniu
5,0styudent mobilizuje zespół do pełnej i prawidłowej analizy wpływu na środowisko