Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowej. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych. |
C-3 | Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętnościi wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników. |
C-4 | Zapoznanie studentów z metodami oznaczanie zanieczyszczeń występujących w wodach powierzchniowych i podziemnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza jakościowa - reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów | 7 |
T-L-2 | Analiza ilościowa - kolorymetria, analiza miareczkowa, pehametria. | 7 |
T-L-3 | Analiza chemiczna wody. Oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych | 9 |
T-L-4 | Reakcje charakteryzujace związki organiczne. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atomu - cząstki elementarne w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych - charakterystyka okresów, grup i bloków układu okresowego. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Ogólny zarys przemieszczania się pierwiastków w atmosferze i hydrosferze. | 2 |
T-W-2 | Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych - nazwy tlenków, wodorotlenków, kwasów i soli. Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe. | 2 |
T-W-3 | Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna). | 2 |
T-W-4 | Roztwory - mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. | 2 |
T-W-5 | Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. | 2 |
T-W-6 | Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Charakterystyka parametrów fizykochemicznych i chemicznych wód powierzchniowych i podziemnych. | 4 |
T-W-7 | Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Tworzenie karboaninów, karbokationów i rodników. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych - izomeria budowy (łańcuchowa, podstawienia i funkcyjna) stereoizomeria (optyczna, geometryczna). | 2 |
T-W-8 | Hybrydyzacja orbitali atomowych. Węglowodory – alifatyczne (alkany, alkeny, alkiny) i cykliczne. Budowa, metody otrzymywania, własności. Węglowodory – aromatyczne, reguła podstawników. Metody otrzymywania, własności. Chlorowcopochodne - mechanizm reakcji podstawienie rodnikowego SR. Mechanizm reakcji przyłączenia nukleofilowego AN. Związki jednofunkcyjne – alkohole, aldehydy, ketony. | 2 |
T-W-9 | Kwasy karboksylowe, estry, tłuszcze. Aminy, aminokwasy. Węglowodany. Związki heterocykliczne | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 25 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 30 |
A-L-3 | Zaliczenie omawianych zagadnień | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiału wykładowego | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych. |
M-3 | Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajeć laboratoryjnych poprzez wejściówki. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B07_W01 Student powinien umieć opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie i określić jego wpływ na środowisko. | GP_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W03, S1A_W06, T1A_W01 | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
GP_1A_B07_W02 Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego. | GP_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W03, S1A_W06, T1A_W01 | — | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-4, T-W-6, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B07_U01 Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych. | GP_1A_U18 | R1A_U06, T1A_U16 | InzA_U02 | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-7 | M-2 | S-3 |
GP_1A_B07_U02 Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych | GP_1A_U18 | R1A_U06, T1A_U16 | InzA_U02 | C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3 | S-2 |
GP_1A_B07_U03 Student opanował umiejętność obsługi aparatury pomiarowej stosowanej w laboratorium chemicznym. | GP_1A_U18 | R1A_U06, T1A_U16 | InzA_U02 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B07_K01 Student nabył umiejętności wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości. | GP_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07, S1A_K06 | — | C-2, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3 | M-3 | S-2, S-3 |
GP_1A_B07_K02 Student utrwalił umiejętności postępowania zgodnie z zasadami etyki. | GP_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07, S1A_K06 | — | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B07_W01 Student powinien umieć opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie i określić jego wpływ na środowisko. | 2,0 | Student nie umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko. |
3,0 | Student umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie, określić jego wpływ na środowisko ale z pewnymi niedociągnięciami | |
3,5 | Student umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student dobrze umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko. | |
4,5 | Student bardzo dobrze umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko ale z pewnymi niedociągnięciami. | |
5,0 | Student bardzo dobrze umie opisać za pomocą równań chemicznych, zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie określić jego wpływ na środowisko. | |
GP_1A_B07_W02 Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego. | 2,0 | Student nie posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym ale z pewnymi niedociągnięciami posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego. | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego. | |
4,0 | Student w dobrym stopniu posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego | |
4,5 | Student w bardzo dobrym stopniu ale z pewnymi niedociągnięciami posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego. | |
5,0 | Student w bardzo dobrym stopniu posiada wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych obecnych w środowisku ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B07_U01 Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych. | 2,0 | Brak umiejętności wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych. |
3,0 | Umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych z pewnymi brakami. | |
3,5 | Poprawna umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych. | |
4,0 | Dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych. | |
4,5 | Bardzo dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych z niewielkimi błędami. | |
5,0 | Bardzo dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych i analiz chemicznych. | |
GP_1A_B07_U02 Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych | 2,0 | Brak umiejętności wykonywania analiz chemicznych. |
3,0 | Umiejętność wykonywania analiz chemicznych z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Poprawna umiejętność wykonywania analiz chemicznych. | |
4,0 | Dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych. | |
4,5 | Bardzo dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych z niewielkimi niedociągnięciami. | |
5,0 | Bardzo dobra umiejętność wykonywania analiz chemicznych. | |
GP_1A_B07_U03 Student opanował umiejętność obsługi aparatury pomiarowej stosowanej w laboratorium chemicznym. | 2,0 | Brak umiejętności obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym. |
3,0 | Umiejętności obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociągnięciami. | |
3,5 | Umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym. | |
4,0 | Dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym. | |
4,5 | Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociągnięciami. | |
5,0 | Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B07_K01 Student nabył umiejętności wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości z niewielkimi brakami. | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości. | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości ale z bardzo niewielkimi niedociągnięciami. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości. | |
GP_1A_B07_K02 Student utrwalił umiejętności postępowania zgodnie z zasadami etyki. | 2,0 | Zupełny brak zdyscyplinowania w czasie pracy w laboratorium. Niesłuchanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Brak współpracy w zespole. |
3,0 | Dostateczne zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dostateczna współpraca w zespole. | |
3,5 | Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami. | |
4,0 | Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole. | |
4,5 | Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceńn osób prowadzacych zajecia. Bardzo dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami. | |
5,0 | Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajecia. Bardzo dobra współpraca w zespole. |
Literatura podstawowa
- Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2011, 1
- Cox P.A., Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2006, 1
- Patrick G., Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2008, 1
Literatura dodatkowa
- Doonan S., Białka i peptydy, PWN, Warszawa, 2008, 2
- O`Neill, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 1997, 1
- Kowal A.L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody. Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, PWN, Warszawa, 2007, 3