Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GP_1A_OB3_K01 | W zakresie kompetencji student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między czynnikami abiotycznymi a biotycznymi w terenie |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GP_1A_K04 | ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
---|
GP_1A_K06 | potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_K03 | potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
---|
R1A_K05 | ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
R1A_K06 | ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska |
S1A_K03 | potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
S1A_K05 | umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne |
T1A_K02 | ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
T1A_K04 | potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_K01 | ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
---|
Cel przedmiotu | C-4 | Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru sposobu rekultywacji terenu zdegradowanego lub zdewastwowanego |
---|
C-3 | Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny rodzaju i stopnia degradacji obszaru |
C-1 | Uświadomienie studentowi potrzeby rekultywacji terenów |
C-2 | Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi rekultywacji gruntów |
Treści programowe | T-A-6 | Określenie rodzaju i stopnia degradacji lub dewastacji terenu przez działania wydobywcze w oparciu o konkretny przykład obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
---|
T-A-1 | Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie jego właściwości. Dobór zabiegów rekultywacyjnych |
T-A-5 | Określanie klasy i stopnia zabudowy technicznej gleb miejskich. Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin, zdrowie zwierząt i ludzi |
T-W-6 | Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji terenów bezglebowych (nieużytków przyrodniczych i gospodarczych) |
T-A-4 | Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o obowiązujące zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów oczyszczających lub unieszkodliwiających obecność polutantów w gruntach zależnie od stopnia ich zanieczyszczenia i użytkowania terenów |
T-W-5 | Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich, soli, związków organicznych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy fito- i bioremediacji w oczyszczaniu terenów |
T-W-2 | Degradacja fizyczna gruntów w postaci zniszczenia ich struktury, zagęszczenia, nieodpowiednich stosunków wodno-powietrznych - przyczyny, konsekwencje, zabiegi rekultywacyjne |
T-W-3 | Problem degradacji kwasowej i nadmiernej alkalizacji gruntów - przyczyny i skutki oraz regulacja poziomu pH |
T-A-2 | Ocena wartości pH gruntów w aspekcie ich użytkowania. Dobór zabiegów regulujących odczyn w kierunku optymalnego |
T-W-4 | Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne i naprawcze |
T-A-3 | Zapoznanie z metodami określania potencjalnego zagrożenia terenów erozją wodną i stopnia ich zderodowania (zdegradowania) |
T-W-7 | Rekultywacja i zagospodarowanie terenów zdewastowanych przez odkrywkową eksploatację kopalin, prace budowlane oraz składowanie odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów |
Metody nauczania | M-3 | Wykład problemowy |
---|
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-6 | Praca w grupach |
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne) |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym między innymi za aktywność i zaangażowanie studenta |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie ma świadomości powiązań stanu gruntów, wód i atmosfery z biotycznymi elementami terenu |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną (podstawową) odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość ścisłych zależności istniejących w terenie pomiędzy czynnikami abiotycznymi i biotycznymi |
3,5 | Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość o wpływie abiotycznych elementów terenu na rozwój roślin oraz warunki życia zwierząt i ludzi |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość roli, jaką odgrywa rekultywacja terenów w kształtowaniu właściwych warunków bytowania organizmów żywych |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i nabiera umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość potrzeby rekultywacji terenów dla kształtowania lepszej jakości środowiska przyrodniczego |
5,0 | Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową i zmotywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma pełną świadomość roli, jaką odgrywa rekultywacja terenów w kształtowaniu jakości życia roślin, zwierząt i ludzi |