Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i higiena pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z systemem prawnej i organizacyjnej ochrony pracy w Polsce. |
C-2 | Przygotowanie do pełnienia funkcji zawodowych ze świadomością praw i obowiązków wynikających z podstawowych aktów prawnych i normatywnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. |
C-3 | Przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy i przebywania. |
C-4 | Kształtowanie świadomości potrzeby humanizacji procesu pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie wybranych metod oceny ryzyka zawodowego. | 2 |
T-A-2 | Kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod szacowania wartości ryzyka zawodowego z uwzględnieniem identyfikacji najistotniejszych zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych. | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień ochrony człowieka w miejscu pracy i przebywania z uwzględnieniem ewolucji ochrony pracy w Polsce. | 2 |
T-W-2 | Omówienie podstawowych aktów ustawodawczych i wykonawczych z zakresu bhp. | 3 |
T-W-3 | Wybrane normatywy higieniczne m.in. dla: hałasu, prac transportowych, mikroklimatu itd. | 2 |
T-W-4 | Ochrona pracy kobiet i młodocianych. | 2 |
T-W-5 | Identyfikacja, analiza i ocena czynników zagrażających na stanowiskach pracy i w środowisku przebywania. | 2 |
T-W-6 | Ekonomiczne i społeczne konsekwencje wypadków pracowniczych z uwzględnieniem statystyki wypadkowej w poszczególnych sektorach gospodarki (m.in. rolnictwo, leśnictwo, produkcja żywności). | 2 |
T-W-7 | Metody zapobiegania wypadkom przy pracy przez likwidację przyczyn zagrożeń wypadkowych – prezentacja podejścia systemowego do badań elementów każdego łańcucha zdarzeń (teorie wypadku TOL). | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Opracowanie oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu | 20 |
A-A-3 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanych pozycji bibliograficznych. | 7 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć wykładowych. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne opracowanie oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu zbieżnego z kierunkiem kształcenia (podsumowanie zdobytej wiedzy z zajęć audytoryjnych). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_A02_W01 Student posiada ogólną wiedzę w zakresie organizacji systemu ochrony zdrowia pracowników oraz zna narzędzia metodyczne dla potrzeb analizy i oceny narażeń zawodowych. | GP_1A_W02 | T1A_W04, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10 | InzA_W03 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_A02_U01 Student potrafi identyfikować zagrożenia charakterystyczne dla danego środowiska pracy i przebywania ludzi oraz ocenić ryzyko zawodowe. | GP_1A_U16 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-W-5 | M-1, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_A02_K01 Student ma świadomość współoddziaływania elementów systemu człowiek – maszyna - środowisko oraz potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do problematyki zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. | GP_1A_K04 | R1A_K05, R1A_K06, S1A_K05, T1A_K02 | InzA_K01 | C-4 | T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_A02_W01 Student posiada ogólną wiedzę w zakresie organizacji systemu ochrony zdrowia pracowników oraz zna narzędzia metodyczne dla potrzeb analizy i oceny narażeń zawodowych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczacą organizacji systemu ochrony pracy w Polsce i metod oceny ryzyka zawodowego. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę dotyczacą organizacji systemu ochrony pracy w Polsce i metod oceny ryzyka zawodowego, ma ogólną wiedzę dotyczacą zapisów aktów prawnych określających prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. | |
4,0 | Student ma wiedzę dotyczacą organizacji systemu ochrony pracy w Polsce, zna wybrane procedury oceny ryzyka zawodowego, jest dobrze zorientowany w przepisach prawa pracy, wie jakie instytucje państwowe prowadzą nadzór nad warunkami wykonywania pracy , wskazuje na normatywy higieniczne adekwatne dla danych warunków pracy. | |
4,5 | Student ma wiedzę dotyczacą organizacji systemu ochrony pracy w Polsce, zna wybrane procedury oceny ryzyka zawodowego, jest dobrze zorientowany w przepisach prawa pracy, wie jakie instytucje państwowe prowadzą nadzór nad warunkami wykonywania pracy , wskazuje na normatywy higieniczne adekwatne dla danych warunków pracy, wie jakie są współczesne standardy i trendy w zakresie zarządzania bezpieczeństwem pracy. | |
5,0 | Student biegle orientuje się w zakresie organizacji systemu ochrony pracy w Polsce, zna metody ilościowej i jakościowej oceny ryzyka zawodowego, jest dobrze zorientowany w przepisach prawa pracy, wie jakie instytucje państwowe prowadzą nadzór nad warunkami wykonywania pracy, wskazuje na normatywy higieniczne adekwatne dla danych warunków pracy, wie jakie są współczesne standardy i trendy w zakresie zarządzania bezpieczeństwem pracy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_A02_U01 Student potrafi identyfikować zagrożenia charakterystyczne dla danego środowiska pracy i przebywania ludzi oraz ocenić ryzyko zawodowe. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać informacji przekazywanych na zajęciach w celu wykonania pracy zaliczeniowej. |
3,0 | Student przy wydatnej pomocy nauczyciela dokonuje oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu. | |
3,5 | Student samodzielnie wykonuje ocenę ryzyka zawodowego według metody wskazanej przez nauczyciela. | |
4,0 | Student samodzielnie wybiera metodę i wykonuje ocenę ryzyka zawodowego. | |
4,5 | Student samodzielnie wybiera metodę oceny ryzyka zawodowego, potrafi uzasadnić słuszność dokonanego wyboru metody dla danego zawodu, samodzielnie wykonuje ocenę ryzyka, wyciąga konstruktywne wnioski i wskazuje na możliwości działań korygujacych i naprawczych. | |
5,0 | Student samodzielnie wybiera metodę oceny ryzyka zawodowego, potrafi uzasadnić słuszność dokonanego wyboru metody dla danego zawodu, samodzielnie wykonuje ocenę ryzyka, potrafi wytypować zagrożenia krytyczne oraz wskazać na możliwe działania korygujacyce i naprawcze ograniczające ryzyko, formułuje konstruktywne i trafne wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_A02_K01 Student ma świadomość współoddziaływania elementów systemu człowiek – maszyna - środowisko oraz potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do problematyki zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. | 2,0 | Student wykazuje brak zainteresowania problematyką przedmiotu, neguje korzyści społeczne i zawodowe jakie są możliwe do uzyskania dzięki zastosowaniu w praktyce podstaw naukowych bezpieczeństwa i higieny pracy. |
3,0 | Student wykazuje ograniczone zainteresowanie problematyką przedmiotu, jest świadomy korzyści wynikających z przestrzegania zasad bhp i stosowania w praktyce przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. | |
3,5 | Student jest zainteresowany problematyką przedmiotu, atywnie uczestniczy w zajęciach, jest świadomy korzyści wynikających z przestrzegania zasad bhp i stosowania w praktyce przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. | |
4,0 | Student jest zainteresowany problematyką przedmiotu, atywnie uczestniczy w zajęciach, wyraża poglądy i wykonuje powierzone prace ze zrozumieniem problematyki bhp, ma świadomość korzyści wynikających z przestrzegania zasad bhp i stosowania w praktyce przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. | |
4,5 | Student jest zainteresowany problematyką przedmiotu, atywnie uczestniczy w zajęciach, wyraża poglądy i wykonuje powierzone prace ze zrozumieniem problematyki bhp, ma świadomość korzyści wynikających z przestrzegania zasad bhp i stosowania w praktyce przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, jest gotów zastosować zdobytą wiedzę we własnej praktyce zawodowej. | |
5,0 | Student jest zainteresowany problematyką przedmiotu, atywnie uczestniczy w zajęciach, wyraża poglądy i wykonuje powierzone prace ze zrozumieniem problematyki bhp, ma świadomość korzyści wynikających z przestrzegania zasad bhp i stosowania w praktyce przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, jest gotów zastosować zdobytą wiedzę we własnej praktyce zawodowej, ma świadomość potrzeby dotyczącej podejmowania starań kreowania bezpiecznych standardów pracy. |
Literatura podstawowa
- Marcinkowski J., Horst W.M., Aktualne problemy bezpieczeństwa pracy i ergonomii. Edukacja i badania., Monografia Instytutu Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007
- W.M.Zawieska, Ocena ryzyka zawodowego – podstawy metodyczne., CIOP, Warszawa, 2004, 3
- Małysz F, BHP w zakładzie pracy., Biblioteczka Pracownicza, Warszawa, 2008, Tom 1-2
- Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia., PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Atest, Ochrona Pracy, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych, miesięcznik
- www.ciop.pl, polecana strona internetowa
- www.pip.gov.pl, polecana strona internetowa
- www.krus.gov.pl, polecana strona internetowa