Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Roślinność siedlisk zdegradowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Roślinność siedlisk zdegradowanych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, ekologii i ochrony przyrody |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studentów do postrzegania i wyróżniania zbiorowisk roślinnych i ich wykorzystywania (szczególnie synantropijnych) do zasiedlania miejsc zdegradowanych, do kształtowania ekstensywnej formy zieleni miejsc poprzemysłowych (hałd). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd i charakterystyka zbiorowisk roślinnych pogrupowanych na podstawie kryteriów siedliskowo-fizjonomicznych. Zbiorowiska wodne i przywodne. | 2 |
T-A-2 | Przegląd i charakterystyka zbiorowisk roślinnych pogrupowanych na podstawie kryteriów siedliskowo-fizjonomicznych. Zbiorowiska trawiaste i ziołoroślowe, synantropijne. | 2 |
T-A-3 | Przegląd i charakterystyka zbiorowisk roślinnych pogrupowanych na podstawie kryteriów siedliskowo-fizjonomicznych. Zbiorowiska leśne i zaroślowe. | 2 |
T-A-4 | Analiza i diagnoza płatu roślinnego na podstawie zdjęcia fitosocjologicznego. | 2 |
T-A-5 | Poznanie procedury opracowania tabeli fitosocjologicznej. | 2 |
T-A-6 | Analiza i diagnoza zbiorowisk roślinnych na podstawie gatunków charakterystycznych i dominujących (zajęcia w terenie). | 2 |
T-A-7 | Praktyczne wykorzystanie poznanych zbiorowisk roślinnych do kształtowania terenów zdegradowanych – projekt. | 2 |
T-A-8 | Kolokwium zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zadania fitosocjologii i jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych. Podstawowe pojęcia niezbędne do prowadzenia i zrozumienia wykładów. | 2 |
T-W-2 | Fitocenoza – skład, struktura przestrzenna, granice i metody badań. Zdjęcie fitosocjologiczne, przebieg jego wykonywania. | 2 |
T-W-3 | Zespół roślinny – kryteria i metody ich wyróżniania, sposoby opisu. | 2 |
T-W-4 | Klasyfikacja zbiorowisk roślinnych. Zasady, wybrane systemy i przykłady ujęć. Nazewnictwo jednostek w systemie fitosocjologicznym. | 2 |
T-W-5 | Przestrzenne rozmieszczenie roślinności w Polsce. Podział geobotaniczny. | 2 |
T-W-6 | Przegląd i charakterystyka ważniejszych zbiorowisk roślinnych w Polsce. Zbiorowiska wodne i przywodne, bagienne. | 2 |
T-W-7 | Przegląd i charakterystyka ważniejszych zbiorowisk roślinnych w Polsce. Zbiorowiska leśne i zaroślowe. | 2 |
T-W-8 | Zbiorowiska roślinne siedlisk zdegradowanych. Ich fizjonomia, struktura, skład florystyczny i ich znaczenie. | 2 |
T-W-9 | Główne kierunki antropogenicznych przekształceń szaty roślinnej. Zbiorowiska synantropijne. | 2 |
T-W-10 | Kartografia fitocenoz siedlisk zdegradowanych – informacje podstawowe. | 2 |
T-W-11 | Dynamika fitocenoz i ich zmiany – główne procesy zachodzące wewnątrz zespołu oraz zmiany związane z czynnikami antropogenicznymi. | 2 |
T-W-12 | Praktyczne wykorzystanie wiedzy fitosocjologicznej do kształtowania terenów zdegradowanych. | 2 |
T-W-13 | Kolokwium i zaliczenie przedmiotu. | 1 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 25 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O12-R_W01 Student ma wiedzę na temat szaty roślinnej, w tym ważniejszych zbiorowisk roślinnych rozwijających się na terenach zdegradowanych, zna ich klasyfikację, dokładną budowę i charakterystykę. | GO_1A_W05, GO_1A_W01, GO_1A_W06 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-10, T-W-11 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O12-R_U01 Potarfi w terenie wykonać dokumentację przyrodniczą w formie zdjęcia fitosocjologicznego, rozpoznać zbiorowiska roślinne w randze zespołu, związku, włącznie z gatunkami charakterystycznymi siedlisk zdegradowanych. | GO_1A_U05, GO_1A_U07 | R1A_U04, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08 | C-1 | T-A-4, T-A-6, T-A-7 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O12-R_K01 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość potrzeby dokształacania, samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | GO_1A_K03, GO_1A_K05, GO_1A_K06 | R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-W-13, T-A-8 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O12-R_W01 Student ma wiedzę na temat szaty roślinnej, w tym ważniejszych zbiorowisk roślinnych rozwijających się na terenach zdegradowanych, zna ich klasyfikację, dokładną budowę i charakterystykę. | 2,0 | Student nie ma wiedzy ogólnej na temat szaty roślinnej oraz na temat zbiorowisk roślinnych jakie wykształcają się na siedliskach zdegradowanych. |
3,0 | Student orientuje się co stanowi szatę roślinną, potrafi wymienić kila zbiorowisk roślinnych siedlisk zdegradowanych. | |
3,5 | Student orientuje się co stanowi szatę roślinną, potrafi wymienić większość poznanych zbiorowisk roślinnych miejsc zdegradowanych. | |
4,0 | Student orientuje się co stanowi szatę roślinną, potrafi wymienić wszystkie poznane zbiorowiska roślinne siedlisk zdegradowanych, umie je dośc dobrze zaklasyfikować do systemu fitosocjologicznego. | |
4,5 | Student orientuje się co stanowi szatę roślinną, potrafi wymienić wszystkie poznane zbiorowiska roślinne siedlisk zdegradowanych, większość poznanych zbiorowisk roślinnych odpowiednio klasyfikuje, charakteryzuje. | |
5,0 | Student ma ogromną wiedzę na temat szaty roślinnej zbiorowisk siedlisk zdegradowanych, umie je klasyfikować i dokładnie charakteryzować. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O12-R_U01 Potarfi w terenie wykonać dokumentację przyrodniczą w formie zdjęcia fitosocjologicznego, rozpoznać zbiorowiska roślinne w randze zespołu, związku, włącznie z gatunkami charakterystycznymi siedlisk zdegradowanych. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać dokumentacji przyrodniczej w formie zdjęcia fitosocjologicznego, nie potrafi także rozpoznać żadnego zbiorowiska roślinnego. |
3,0 | Student potrafi wykonać samodzielnie zdjęcie fitosocjologiczne, umie rozpoznać kilka zbiorowisk roślinnych. | |
3,5 | Student potrafi wykonać samodzielnie zdjęcie fitosocjologiczne, potrafi dość dobrze rozpoznać zbiorowiska roślinne siedlisk zdegradowanych na podstawie gatunków charakterystycznych. | |
4,0 | Student potrafi wykonać samodzielnie zdjęcie fitosocjologiczne, potrafi dobrze wyróżniać fitocenozy w płatach posługując się gatunkami charakterystycznymi i dominującymi. | |
4,5 | Student potrafi wykonać samodzielnie zdjęcie fitosocjologiczne, potrafi dobrze wyróżniać fitocenozy w płatach posługując się gatunkami charakterystycznymi i dominującymi, potrafi także posługiwać się gatunkami charakterystycznymi dla związku. | |
5,0 | Student ma wszelkie umiejetności do wykonywania zdjęcia fitosocjologicznego w terenie, potrafi rozpoznać wszystkie zbiorowiska siedlisk zdegradowanych wykorzystując gatunki charakterystyczne asocjacji czy związku. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O12-R_K01 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość potrzeby dokształacania, samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | 2,0 | Student nie uczestniczy, nie angażuje się w pracy zespołowej. |
3,0 | Student uczestniczy w pracy zespołowej, a jej wymiar jest minimalny, mało znaczący dla grupy. | |
3,5 | Student uczestniczy w pracy zespołowej, wykonuje wspólne zadania, uczestniczy też w dyskusji, która ma rozwiązać zadanie do wykonania. | |
4,0 | Student jest bardzo zaangażowany w pracę zespołową, dyskutuje, posługuje się dodatkowo fachową literaturą. | |
4,5 | Student jest bardzo zaangażowany w pracę zespołową, dyskutuje, posługuje się dodatkowo fachową literaturą, ma świadomość dokształcania się w zakresie wykonywanego w przyszłości zawodu. | |
5,0 | Student jest w pełni zaangażowany w pracę zespołową, dyskutuje, podsumowuje rozwiązany problem oraz prezentuje w formie ustnej. |
Literatura podstawowa
- Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski., PWN, Warszawa, 2007
- Wysocki Cz., Sikorski P., Fitosocjologia stosowana, SGGW, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Pawłowski B., Skład i budowa zbiorowisk roślinnych oraz metody ich badania [W]: Szafer W., Zarzycki K. (red.) Szata roślinna Polski. T. 1., PWN, Warszawa, 1972