Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Standardy emisji i techniki oznaczania poziomów substancji szkodliwych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Standardy emisji i techniki oznaczania poziomów substancji szkodliwych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student powinien posiadać zaawansowaną wiedzę na temat obiegu pierwisatków w ekosystemach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenta z prawnymi wymogami w zakresie emisji zanieczyszczeń i standardów |
C-2 | Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń |
C-3 | Nabycie wiedzy w zakresie wpływu podwyższonych emisji na środowisko |
C-4 | Nabycie umiejętności interpretowania złożonych danych dotyczących emisji |
C-5 | Nabycie kompetencji w podejmowaniu decyzji w zakresie ogranieczania emisji i spełniania standardów w tym zakresie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy modelowania zanieczyszczeń i interpretacji danych | 2 |
T-A-2 | Obliczanie emisji podstawy prawne | 2 |
T-A-3 | Standardy jakości gleb powietrza i wody - omówienie szczegółowe. | 2 |
T-A-4 | Standardy ograniczające wprowadzanie substancji szkodliwych do środowiska. | 2 |
T-A-5 | Wstępujące standardy jakości środowisko na przykładzie ISO, EMAS | 2 |
T-A-6 | Sprawozdawczość w zakresie realizowania zadań z zakresu ochrony środowiska na przykładzie KOBIZE | 2 |
T-A-7 | BAT jako wyznacznik standardów technologicznych. | 2 |
T-A-8 | Oprogramowanie do modelowania zanieczyszczeń przykłady | 2 |
T-A-9 | Wpływ emisji zanieczyszczeń z ferm wielkotowarowych na ekosystemy na przykładzie ekosystemu leśnego | 2 |
T-A-10 | Wpływ emisji emisji zanieczyszczeń przemysłu nawozowego na środowisko | 2 |
T-A-11 | Naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska | 2 |
T-A-12 | Podsatwy handlu emisjami | 2 |
T-A-13 | Zaliczenie | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawne aspekty w zakresie wprowadzania substancji szkodliwych do środowiska. | 2 |
T-W-2 | Zobowiązania polityczne, ekonomiczne i społeczne Unii Europejskiej i Polski w ramach poprawy standardów jakości środowiska. | 2 |
T-W-3 | Standardy jakości powietrza wód i gleby. | 2 |
T-W-4 | Środowiskowe uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń i technik oznaczania poziomów ładunku. | 2 |
T-W-5 | Kartowanie emisji jako element dokumentacji w zakresie ochrony środowiska | 2 |
T-W-6 | Polityka ekologiczna Państwa. | 2 |
T-W-7 | Struktura monitoringu jakości środowiska w Polsce. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | Praca własna nad zagadnieniami z zakresu przedmiotu | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub projektowej | 15 |
A-A-4 | Czytanie literatury i analiza zagadnień prawnych związanych z tematyką przedmiotu | 20 |
A-A-5 | praca zespołowa | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez studenta | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujące wybrane zagadnienia dotyczące przedmiotu |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji |
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O10-S_W01 Student po zrealizowaniu części ćwiczeniowej i wykładowej będzie znał podstawowe procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko oraz odnoszące się do nich przepisy prawne. Na podstawie pozyskanej wiedzy jest w stanie określić potrzeby zmierzające do ograniczenia emisji o dostosowania się do wymaganych standardów. | GO_1A_W12, GO_1A_W07 | R1A_W02, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O10-S_U01 Po zrealizowaniu treści przedmiotu student nabędzie umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Dokon identyfikacji i standardowej oceny i analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. | GO_1A_U04, GO_1A_U06, GO_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2, C-4 | T-A-6, T-W-6, T-A-4, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-5, T-A-2, T-A-10, T-A-12, T-A-1, T-A-11, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O10-S_K01 W sposób odpowiedzialny i kompetentny będzię potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Nauczy się pracwać samodzielnie i w zespole. Będzie dostrzegał ryzyko oraz prawidłowo oceni skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. | GO_1A_K06, GO_1A_K05 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-5, C-1 | T-A-8, T-A-2, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-1, T-A-11, T-A-4, T-A-10, T-A-12, T-A-9 | M-2, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O10-S_W01 Student po zrealizowaniu części ćwiczeniowej i wykładowej będzie znał podstawowe procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko oraz odnoszące się do nich przepisy prawne. Na podstawie pozyskanej wiedzy jest w stanie określić potrzeby zmierzające do ograniczenia emisji o dostosowania się do wymaganych standardów. | 2,0 | student nie zna podstawowych procesów i technologii powodujących emisję zanieczyszczeń, nie jest w stanie określić sposobów ich zapobiegania |
3,0 | student słabo zna podstawowe procesy i technologie powodujące emisję zanieczyszczeń, oraz w stopniu zadowalającym jest w stanie określić sposoby zapobiegania i oznaczania rozprzestrzenienia się substancji szkodliwych | |
3,5 | student dostatecznie zna podstawowe procesy i technologie powodujące emisję zanieczyszczeń, oraz w stopniu zadowalającym jest w stanie określić sposoby zapobiegania i oznaczania i oznaczania rozprzestrzenienia się substancji szkodliwych | |
4,0 | student w stopniu dobrym poznał podstawowe procesy i technologie powodujące emisję zanieczyszczeń oraz zna, analizuje i interpretuje sposoby zapobiegania i oznaczania rozprzestrzenienia się substancji szkodliwych | |
4,5 | student w stopniu dobrym poznał podstawowe procesy i technologie powodujące emisję zanieczyszczeń oraz zna, analizuje i interpretuje sposoby zapobiegania i oznaczania rozprzestrzenienia się substancji szkodliwych w sposób bardzo dojrzały i samodzielny | |
5,0 | student w stopniu bardzo dobrym poznał podstawowe procesy i technologie powodujące emisję zanieczyszczeń oraz zna, analizuje i interpretuje sposoby zapobiegania i oznaczania rozprzestrzenienia się substancji szkodliwych w sposób bardzo dojrzały i samodzielny |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O10-S_U01 Po zrealizowaniu treści przedmiotu student nabędzie umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Dokon identyfikacji i standardowej oceny i analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. | 2,0 | student nie posiada umiejętności wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie wykonać zadań |
3,0 | student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie zadawalająco wykonać zadania | |
3,5 | student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie w stopniu podstawowym wykonać zadania | |
4,0 | student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań | |
4,5 | student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań | |
5,0 | student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać wszystkie zadania bez zastrzeżeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O10-S_K01 W sposób odpowiedzialny i kompetentny będzię potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Nauczy się pracwać samodzielnie i w zespole. Będzie dostrzegał ryzyko oraz prawidłowo oceni skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. | 2,0 | student nie jest w stanie ocenić skutków środowiskowych emisji oraz nie jest w stanie sformułować prawidłowych decyzji |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć zadowalającą decyzję co do postępowania ograniczającego | |
3,5 | student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć decyzję co do postępowania ograniczającego | |
4,0 | student potrafi w stopniu odpowiednim ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego | |
4,5 | student potrafi w sposób dojrzały ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego | |
5,0 | student potrafi w sposób ponadprzeciętny ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć właściwą decyzję co do postępowania ograniczającego |
Literatura podstawowa
- Markiewicz M., Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
- Sejm RP, USTAWA z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. (Dz. U. z dnia 20 czerwca 2001 r. z późn. zm.), 2001
Literatura dodatkowa
- Ministerstwo Środowiska, Wskazówki metodyczne dotyczące modelowania matematycznego w systemie zarządzania jakością powietrza, 2003
- Komisja Europejska, DYREKTYWA 2001/81/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, str. 22), 2001