Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Recykling w gospodarce odpadami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Recykling w gospodarce odpadami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student powinien posiadać wiedzę na temat ogólnych zasad gospodarowania odpadami bazującą na treści przedmiotu: Prawo w rekultywacji i gospodarce odpadami. Powinien także znać podstawowe założenia systemu odzysku i recyklingu odpadów w Polsce. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie student z podstawowymi systemami odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. |
C-2 | Przedstawienie i omówienie poziomów odzysku poszczególnych grup odpadów oraz ocena możliwości ich osiągniecia. |
C-3 | Nabycie przez studenta umiejęctności doboru wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. |
C-4 | Nabycie umiejętności definiowania poszczególnych elementów systemu recyklingu odpadów oraz przeprowadzania analizy ilościowej i jakościowej powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych. |
C-5 | Nabycie przez studenta umiejętności doboru najlepszych rozwiązań w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Praca projektowa studenta polegająca na stworzeniu jednolitego opracowania dotyczącego efektywności systemu recyklingu wybranej grupy odpadów. Etap I student dokonuje ilościowej i rodzajowej analizy strumieni wytwarzanych odpadów w wybranym przez siebie przedsiębiorstwie. | 4 |
T-A-2 | Etap II student ocenia ilość odpadów poddanych recyklingowi w skali roku w wybranym przedsiębiorstwie. | 5 |
T-A-3 | Etap III student przeprowadzi analizę uwarunkowań wynikających z dokumentów wyższego rzędu (KPGO, WPGO). | 5 |
T-A-4 | Etap IV: opracowanie odpowiednio dobranych rozwiązań mogących poprawić skuteczność systemu recyklingu. | 10 |
T-A-5 | zaliczenie przedmiotu | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie systemu recyklingu odpadów opakowaniowych. | 2 |
T-W-2 | Omówienie systemu recyklingu odpadów ulegających biodegradacji. | 2 |
T-W-3 | Przedstawienie poszczególnych elementów składowych recyklingu baterii i akumulatorów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na obowiązki wytwórcy i posiadacz odpadów. | 2 |
T-W-4 | Przedstawienie systemu recyklingu odpadów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (pochodzącego z gospodarstw domowych). Omówienie możliwości dalszego przetwarzania tego rodzaju odpadów oraz ich wykorzystania. Poziomy odzysku i możliwości ich osiągnięcia. | 2 |
T-W-5 | Budowa i funkcjonowanie krajowego systemu odzysku i recyklingu. Zasady funkcjonowania organizacji odzysku. | 2 |
T-W-6 | Przedstawienie rozwiązań poprawiających skuteczność systemu recyklingu. | 2 |
T-W-7 | Ekonomiczne aspekty systemu odzysku i recyklingu odpadów. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | przygotowanie się do zajęć audytoryjnych | 15 |
A-A-3 | przygotowanie się do dyskusji panelowej na zajęciach | 15 |
A-A-4 | przygotowanie i prezentacja projektu końcowego | 20 |
A-A-5 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-A-6 | przygotowanie poszczególnych etapów projektu | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | metoda projektów |
M-5 | dyskusja dydaktyczna/panelowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta |
S-2 | Ocena formująca: obserwacja pracy studenta, indywidualna ocena poszczególnych etapów prac |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca osiagnięcie zdefiniowanych efektów w formie ustnej lub pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O09-R_W01 student będzie znał podstawowe systemy odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Będzie potrafił także dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. Student po zrealizowaniu zajęć będzie potrafił zdefiniować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów, przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych oraz będzie umiał dobrać najlepsze rozwiązania w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu. | GO_1A_W05, GO_1A_W06, GO_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-5, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O09-R_U01 Student nabedzie umiejetności w zakresie przedstawiania i samodzielenego omawiania poziomów odzysku poszczególnych grup odpadów oraz będzie potrafił ocenić możliwości ich osiągniecia. nabedzie umiejętności doboru wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. Student posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi i potrafi ocenić zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności antropogenicznej. | GO_1A_U01, GO_1A_U02, GO_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08 | C-5, C-4, C-3 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O09-R_K01 Student potrafi określić hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafił samodzielnie dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Jest otwarty na krytyke i rzeczowo potrafi przedstawiać swoje pogląd na temat recyklingu w gospodarce odpadami. | GO_1A_K03, GO_1A_K05, GO_1A_K06 | R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-5, C-3, C-1 | T-A-3, T-W-2, T-A-2, T-A-4 | M-3, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O09-R_W01 student będzie znał podstawowe systemy odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Będzie potrafił także dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. Student po zrealizowaniu zajęć będzie potrafił zdefiniować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów, przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych oraz będzie umiał dobrać najlepsze rozwiązania w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu. | 2,0 | Student nie zna podstawowych rodzajów systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Nie potrafi dobrać wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz nie umie samodzielnie definiować poszczególnych elementów systemu recyklingu odpadów. |
3,0 | Student zna podstawowe rodzaje systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafi dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz zdefiniować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów. | |
3,5 | Student zna podstawowe rodzaje systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafi dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz samodzielnie definiuje poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów. | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym rodzaje systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafił dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz samodzielnie definiować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów. Umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych. | |
4,5 | Student zna w stopniu bardzo dobrym rodzaje systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafił dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz samodzielnie definiować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów. Umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych. | |
5,0 | Student zna rodzaje systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafił dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz zdefiniować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów. Umie samodzielnie przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych oraz będzie umiał dobrać najlepsze rozwiązania w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O09-R_U01 Student nabedzie umiejetności w zakresie przedstawiania i samodzielenego omawiania poziomów odzysku poszczególnych grup odpadów oraz będzie potrafił ocenić możliwości ich osiągniecia. nabedzie umiejętności doboru wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. Student posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi i potrafi ocenić zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności antropogenicznej. | 2,0 | Student nie umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomów odzysku poszczególnych grup odpadów. Nie potrafi ocenić możliwości ich osiągniecia. Nie potrafi samodzielnie dobrać wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. |
3,0 | Student umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów. Potrafi w stopniu dostatecznym ocenić możliwości ich osiągniecia. Potrafi pzy pomocy nauczyciela dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. | |
3,5 | Student umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów. Potrafi w stopniu dostatecznym ocenić możliwości ich osiągniecia. Potrafi pzy pomocy nauczyciela dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. W stopniu dostatecznym umie posługiwać się współczesnymi metodami informatycznymi. | |
4,0 | Student umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów. Potrafi w stopniu dobrym ocenić możliwości ich osiągniecia. Potrafi pzy pomocy nauczyciela dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. W stopniu dobrym umie posługiwać się współczesnymi metodami informatycznymi. | |
4,5 | Student umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów. Potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić możliwości ich osiągniecia. Potrafi pzy pomocy nauczyciela dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. W stopniu bardzo dobrym umie posługiwać się współczesnymi metodami informatycznymi. Ocenić zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności antropogenicznej. | |
5,0 | Student umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów oraz potrafi ocenić możliwości ich osiągniecia. Potrafi umiejętnie dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. Swobodnie posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi. Samodzielnie potrafi ocenić zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności antropogenicznej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O09-R_K01 Student potrafi określić hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafił samodzielnie dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Jest otwarty na krytyke i rzeczowo potrafi przedstawiać swoje pogląd na temat recyklingu w gospodarce odpadami. | 2,0 | Student nie potrafi określić hierarchii ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Nie umie dobrać i zdefiniować wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Nie potrafi pracować w grupie. Jest asertywny. |
3,0 | Student potrafi określić podstawową hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Umie dobrać i zdefiniować wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Pracuje w grupie, nie rozwiązuje samodzielnie stawianych problemów i dylematów tematycznych. | |
3,5 | Student potrafi określić podstawową hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Umie dobrać i zdefiniować wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Pracuje w grupie, w stopniu zadowalającym rozwiązuje samodzielnie stawiane problemy i dylematy tematyczne. | |
4,0 | Student potrafi określić hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów w stopniu odpowiednim. Dobiera wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz dokonuje prób oceny ryzyka. Potrafi przedstawiać swoje pogląd na temat recyklingu w gospodarce odpadami. Posiada możliwość formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych na wskazany temat. | |
4,5 | Student potrafi określić hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów w stopniu odpowiednim. Dobiera wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz dokonuje prób oceny ryzyka. Potrafi przedstawiać swoje pogląd na temat recyklingu w gospodarce odpadami. Posiada możliwość formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych na wskazany temat. Ma duży zasób słownictwa specjalistycznego. | |
5,0 | Student potrafi określić hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Samodzielnie dobiera wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Jest otwarty na krytykę i rzeczowo potrafi przedstawiać swoje pogląd na temat recyklingu w gospodarce odpadami. Posiada swobodę w wypowiedziach ustnych i pisemnych na wskazany temat. Ma duży zasób słownictwa specjalistycznego. |
Literatura podstawowa
- akty prawne regulujące omawiane zagadnienia, dostępne w Internetowym Systemie Aktów Prawnych, http://isap.sejm.gov.pl., 2011
Literatura dodatkowa
- Żakowska H., Systemy recyklingu odpadów opakowaniowych w aspekcie wymagań ochrony środowiska, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu., Poznań, 2008