Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie bezodpadowe i niskoodpadowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie bezodpadowe i niskoodpadowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student powinien posiadać wiedzę na temat podstawowych technologii oraz o ich rodzajach w zakresie ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem technologii związanych z gospodarką odpadami. Student powinien dysponować podstawową wiedzą w zakresie gospodarowania odpadami oraz znać nadrzędne akty prawne w tej dziedzinie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studenta z podstawowymi elementy różnych technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku – technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych. |
C-2 | Wskazanie metod i działań zmierzających do nabycia praktycznej umiejętności realizacji zagadnień związanych z ideą minimalizacji odpadów i produkcji bezodpadowej, wykorzystywaniem odpadów jako surowców oraz zapozna się z wykorzystaniem biodegradacji jako optymalnej formy utylizacji odpadów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozpoznanie jednej, wybranej przez siebie technologii wytwarzania produktu oraz określenie rodzajów odpadów z nia związanych. | 5 |
T-A-2 | Określenie i opisanie „cyklu życia” wybranego produktu, z uwzględnieniem ochrony środowiska. | 2 |
T-A-3 | Określenie stanu środowiska obszaru, w którym planowana inwestycja ma zostać zrealizowana lub już funkcjonuje. | 2 |
T-A-4 | Zastosowanie ekoinnowacji nakierowanej na opracowanie najlepszej dostępnej technologii bezodpadowej lub niskoodpadowej w odniesieniu do wybranej gałęzi przemysłu. | 10 |
T-A-5 | Wykorzystanie informacji źródłowych w opisie i ocenie wybranego procesu produkcyjnego. | 5 |
T-A-6 | Prezentacja wykonanego projektu | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki technologii bezodpadowych i niskoodpadowych jako elementu czystych technologii produkcji. Przykłady procesów technologicznych mało – i bezodpadowych w odniesieniu do tradycyjnych metod produkcji (wysookoodpadowych). | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka wybranych odpadów powstających przy poszukiwaniu, wydobywaniu, fizycznej i chemicznej przeróbce rud oraz innych kopalin, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka wybranych odpadów z rolnictwa, sadownictwa, upraw hydroponicznych, rybołówstwa, leśnictwa, łowiectwa oraz przetwórstwa żywności, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka odpadów z przetwórstwa drewna oraz z produkcji płyt i mebli, masy celulozowej, papieru i tektury, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko: | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka odpadów z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych), ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko. | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka odpadów z chemicznej obróbki i powlekania powierzchni metali oraz innych materiałów i z procesów hydrometalurgii metali nieżelaznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko. | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka odpadów z instalacji i urządzeń służących zagospodarowaniu odpadów, z oczyszczalni ścieków oraz z uzdatniania wody pitnej i wody do celów przemysłowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | przygotowanie sie do zajęć audytoryjnych | 10 |
A-A-3 | opracowanie zagadnienie projektowego wykonywanego etapowo | 10 |
A-A-4 | przygotowanie się do dyskusji | 10 |
A-A-5 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-A-6 | przygotowanie się do prezentacji | 15 |
A-A-7 | przygotowanie do dyskusji panelowej na zajęcia | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie się do dyskusji panelowej | 5 |
A-W-4 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 6 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena pod koniec przedmiotu, podsumowująca osiągnięte efekty |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O09-T_W01 Student zna podstawowe elementy poszczególnych technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku – technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych. Zapozna się z wykorzystaniem biodegradacji jako optymalnej formy utylizacji odpadów. Potrafił rozróżniać podstawowe technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. Wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz umie zaproponowaćvnajlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. | GO_1A_W04, GO_1A_W07 | R1A_W02, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W03, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O09-T_U01 Student uzyskuje umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku – technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych. Zyskuje praktyczną umiejętność realizacji zagadnień związanych z ideą minimalizacji odpadów i produkcji bezodpadowej, wykorzystywaniem odpadów jako surowców oraz zapozna się z wykorzystaniem biodegradacji jako optymalnej formy utylizacji odpadów. Korzysta swobodnie z dostepnej literatuty tematycznej. | GO_1A_U03 | R1A_U02 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-W-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O09-T_K01 Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. Jest odpoawiedzialny za pracę własną i innych. Potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione przed nim problemy i umie znaleźć najlepsze możliwe rozwiązania. | GO_1A_K01, GO_1A_K02, GO_1A_K03 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-3 | M-3, M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O09-T_W01 Student zna podstawowe elementy poszczególnych technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku – technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych. Zapozna się z wykorzystaniem biodegradacji jako optymalnej formy utylizacji odpadów. Potrafił rozróżniać podstawowe technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. Wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz umie zaproponowaćvnajlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. | 2,0 | Student nie zna podstawowych elementów technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Nie umie rozróżniać ani zdefiniować poszczególnych technologii bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. |
3,0 | Student zna podstawowe elementy technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Dostatecznie potrafi rozróżniać i potrafi w stopniu dostatecznym zdefiniować poszczególne technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. | |
3,5 | Student zna podstawowe elementy technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Dostatecznie potrafi rozróżniać i potrafi w stopniu dostatecznym zdefiniować poszczególne technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. W stopniu podstawowym wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska. | |
4,0 | Student zna elementy technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Dobrze potrafi rozróżniać i potrafi w stopniu dostatecznym zdefiniować poszczególne technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. W stopniu dobrym wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska. | |
4,5 | Student zna poszczególne elementy technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Potrafił rozróżniać poszczególne technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. Wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz umie zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. | |
5,0 | Student zna poszczególne elementy technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Potrafił rozróżniać poszczególne technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. Samodzielnie wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz umie zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O09-T_U01 Student uzyskuje umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku – technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych. Zyskuje praktyczną umiejętność realizacji zagadnień związanych z ideą minimalizacji odpadów i produkcji bezodpadowej, wykorzystywaniem odpadów jako surowców oraz zapozna się z wykorzystaniem biodegradacji jako optymalnej formy utylizacji odpadów. Korzysta swobodnie z dostepnej literatuty tematycznej. | 2,0 | Student nie umie rozpoznawać ani definiować technologii przyjaznych środowisku, technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych. Nie zna podstawych definicji i nie zna podstawowych terminów związanych z tematem. |
3,0 | Student umie w stopniu dostatecznym rozpoznawać i definiować technologię przyjazne środowisku, technologie czyste, niskoodpadowe i bezodpadowe. Zna podstawe definicje i podstawowe terminy związane z tematem. | |
3,5 | Student umie w stopniu dostatecznym rozpoznawać i definiować technologię przyjazne środowisku, technologie czyste, niskoodpadowe i bezodpadowe. Zna i potrafi zastosować podstawe definicje i podstawowe terminy związane z tematem. | |
4,0 | Student umie w stopniu dobrym rozpoznawać i definiować technologię przyjazne środowisku, technologie czyste, niskoodpadowe i bezodpadowe. Zna i potrafi umiejetnie zastosować podstawe definicje i podstawowe terminy związane z tematem. Posiada podstawy praktycznej umiejętności realizacji zagadnień związanych z minimalizacją odpadów i produkcji bezodpadowej. | |
4,5 | Student umie w stopniu bardzo dobrym rozpoznawać i definiować technologię przyjazne środowisku, technologie czyste, niskoodpadowe i bezodpadowe. Zna i potrafi umiejetnie zastosować podstawe definicje i podstawowe terminy związane z tematem. Posiada podstawy praktycznej umiejętności realizacji zagadnień związanych z minimalizacją odpadów i produkcji bezodpadowej. Korzysta z dostepnej literatuty tematycznej w języku polskim. | |
5,0 | Student posiada umiejętność rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Posiada praktyczną umiejętnośc realizacji zagadnień związanych z minimalizacją odpadów i produkcji bezodpadowej. Korzysta swobodnie z dostepnej literatuty tematycznej w języku polskim i angielskim. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O09-T_K01 Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. Jest odpoawiedzialny za pracę własną i innych. Potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione przed nim problemy i umie znaleźć najlepsze możliwe rozwiązania. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska. Nie potrafi samodzielnie rozwiązywać problemów. Nie pracuje w grupie, jest asertywny. |
3,0 | Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska. Potrafi przy udziale nauczyciela rozwiązywać problemy związane z konkretnym zagadnieniem. Pracuje w grupie. | |
3,5 | Student potrafi swobodnie wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska. Potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy związane z konkretnym zagadnieniem. Pracuje w grupie. | |
4,0 | Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. Potrafi rozwiązywać postawione przed nim problemy. Chętnie pracuje w grupie. | |
4,5 | Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. Potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione przed nim problemy. Chetnie pracuje w grupie. | |
5,0 | Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. Potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione przed nim problemy i umie znaleźć najlepsze możliwe rozwiązania. pracuje w grupie i samodzielnie. Organizuje pracę osób trzecich. |
Literatura podstawowa
- Adamczyk W., Ekologia wyrobów, PWE ., Warszawa, 2004
- Draniewicz B., Gospodarowanie odpadami i opakowaniami., C.H. Beck ., 2005
- Ustawa z 27. 04. 2001 o odpadach, tekst jednolity opublikowany w Dzienniku Ustaw nr 39 z roku 2007 poz.251., Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, 2011
Literatura dodatkowa
- Rozporządzenie Ministra środowiska z 27. 09. 2001 w sprawie katalogu odpadów, / Dziennik Ustaw nr 112., poz. 1206 /., Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, 2011
- Rosik – Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005