Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Samooczyszczanie i rekultywacja wód powierzchniowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Samooczyszczanie i rekultywacja wód powierzchniowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii i biologii na poziomie akademickim |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami składającymi się na samooczyszczania wód, oraz z czynnikami wpływającymi na tempo tych procesów. |
C-2 | Zapoznanie studenta z metodemi rekultywacji zbiorników wodnych, kryteriami ich doboru oraz ze skutkami podjętych działań rekultywacyjnych z punktu widzenia ochrony środowiska. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy zmian zachodzących w środowisku wodnym na podstawie wybranych biologicznych i chemicznych wskaźników jakości wody |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wskaźniki ogólnego zanieczyszczenia wód substancjami organicznymi | 6 |
T-A-2 | Metody pomiaru produkcji pierwotnej. Jakościowe i ilościowe metody oceny biomasy fitoplanktonu. Wskaźniki stanu troficznego wód. | 6 |
T-A-3 | Wpływ rodzaju i wielkości dawki koagulanta na przebieg procesu koagulacji. Wpływ pH na przebieg procesu koagulacji. | 8 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe fizyczne i chemiczne właściwości środowiska wodnego. Definicja i rodzaje zanieczyszczeń wód. | 4 |
T-W-2 | Podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja oraz czynniki wpływające na tempo tych procesów. | 6 |
T-W-3 | Stadia sukcesji heterotroficznej w ciekach wodnych- ogólne prawidłowości sukcesji, kryteria chemiczne i biologiczne, podstawowe strefy saprobowości, zmiany w chemizmie wód oraz w zespołach organizmów w poszczególnych strefach saprobowości. Biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód. | 4 |
T-W-4 | Charakterystyka limnologiczna zbiorników wodnych Podstawowe problemy troficzne występujące w zbiornikach wodnych. Alternatywne stany stabilne płytkich zbiorników wodnych Podstawowe uwarunkowania przeprowadzenia zabiegów rekultywacyjnych. Metody rekultywacji: usuwanie przeżyźnionych wód, napowietrzanie strefy przydennej, dezaktywacja fosforu, biomanipulacja. | 6 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń i samodzielne rozwiązywanie zadań | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia przerobionego matriału | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie matriału wykładowego | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie matriału do zaliczenia | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | metoda aktywizująca/dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: test |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O08-S_W01 Student zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru. | GO_1A_W05, GO_1A_W01, GO_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03 | InzA_W01, InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O08-S_U01 Student umie na podstawie wybranych wskaźników jakości wody ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych. | GO_1A_U05, GO_1A_U06 | R1A_U04, R1A_U05 | InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O08-S_K01 Student ma świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych. | GO_1A_K01, GO_1A_K04, GO_1A_K06 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-3, C-2 | T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-A-3, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O08-S_W01 Student zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru. | 2,0 | Student nie zna podstawowych procesów samooczyszczania wód i czynników wpływających na tempo tych procesów oraz metod rekultywacji wód i kryterów ich doboru. |
3,0 | Student w niewielkim zakresie zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru. | |
3,5 | Student częściowo zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru. | |
4,0 | Student dobrze zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru. | |
4,5 | Student bardzo dobrze zna z niewielkimi brakami podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna podstawowe procesy samooczyszczania wód i czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz metody rekultywacji wód i kryteria ich doboru. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O08-S_U01 Student umie na podstawie wybranych wskaźników jakości wody ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych. | 2,0 | Student nie potrafi, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody ocenić, intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych |
3,0 | Student w niewielkim stopniu umie, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody, ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych | |
3,5 | Student częściowo umie, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody, ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych | |
4,0 | Student dość dobrze umie, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody, ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych | |
4,5 | Student dobrze umie, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody, ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych | |
5,0 | Student bardzo dobrze umie, na podstawie wybranych wskaźników jakości wody, ocenić intensywność procesów samooczyszczania oraz potrzebę prowadzenia i rodzaj zabiegów rekultywacyjnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O08-S_K01 Student ma świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych. | 2,0 | Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych. |
3,0 | Student w niewielkim stopniu ma świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych. | |
3,5 | Student ma częściową świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych. | |
4,0 | Student ma niepełną świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych. | |
4,5 | Student ma pełną świadomość większośći zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania oraz prowadzenia zabiegów rekultywacyjnych. |
Literatura podstawowa
- Kajak Z, Hydrobiologia –limnologia. Ekosystemy wód sródlądowych, PWN, Warszaw, 1998, 2
- Lampert W., Sommer U, Ekologia wód sródlądowych, PWN, warszawa, 1996, 1
Literatura dodatkowa
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997, 2
- Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, 2011