Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GO_1A_O08-O_K01 | W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma pełną świadomośc wpływu stanu czystości gruntów na jakość środowiska przyrodniczego, w tym na stan roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GO_1A_K01 | Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. |
---|
GO_1A_K04 | Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania. |
GO_1A_K05 | Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego. |
GO_1A_K06 | Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_K01 | rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
---|
R1A_K04 | prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
R1A_K05 | ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
R1A_K06 | ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska |
R1A_K07 | ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_K01 | ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Uświadomienie studentowi potrzeby oczyszczania i remediacji gruntów jako narzędzia ochrony i poprawy jakości środowiska przyrodniczego |
---|
C-2 | Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi zagadnień przedmiotowych |
C-4 | Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod oczyszczania i remadiacji gruntu zależnie od stopnia jego zanieczyszczenia i sposobu użytkowania |
C-3 | Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny stopnia zanieczyszczenia gruntu przez różne substancje szkodliwe |
Treści programowe | T-A-3 | Ocena zanieczyszczenia gruntów przez substancje organiczne oraz dobranie odpowiednich technik remediacyjnych |
---|
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - zanieczyszczenie gruntów jako źródło zagrożeń całego środowiska przyrodniczego, rodzaje substancji zanieczyszczających, ich pochodzenie, szkodliwość i rozprzestrzenianie się w gruncie |
T-A-2 | Określenie stopnia zanieczyszczenia gruntów przez metale ciężkie. Dobór technik remediacyjnych zależnie od stopnia zanieczyszczenia, lokalizacji, właściwości i użytkowania gruntów |
T-A-1 | Omówienie prawnych aspektów oceny stanu zanieczyszczenia i skażenia gleb oraz gruntów, wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia, szkody w środowisku i jej naprawy, standardów jakości gleby i ziemi |
T-W-3 | Techniki "in situ" i "ex situ" oczyszczania gruntów z nadmiernych ilości metali ciężkich oraz metody ich unieszkodliwiania |
T-W-2 | Pojęcia oczyszczania, remediacji, sanitacji, dekontaminacji i detoksykacji gruntów. Sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń metodami "in situ" i "ex situ". Przegląd prawnych uregulowań w odniesieniu do zabiegów oczyszczania gruntów |
T-A-6 | Innowacyjne metody chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb, gruntów i wód podziemnych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
T-W-4 | Oczyszczanie gruntów metodami "in situ" i "ex situ" z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych |
T-A-5 | Szczegółowy przegląd technik bioremediacyjnych w aspekcie zróżnicowanego zanieczyszczenia gleb i gruntów przez określone substancje szkodliwe |
T-W-6 | Remediacja gruntów zasolonych i zanieczyszczonych przez substancje promieniotwórcze. Pisemne zaliczenie wykładów |
T-A-4 | Określenie stopnia zasolenia gleby i jej zanieczyszczenia przez substancje promieniotwórcze wraz z możliwością użycia metod unieszkodliwiajacych wpływ tych polutantów |
T-W-5 | Metody fito- i bioremediacyjne w oczyszczaniu gruntów |
Metody nauczania | M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
---|
M-6 | Praca w grupach |
M-3 | Wykład problemowy |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe audytoryjne |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) jako podsumowująca osiągniete efekty uczenia się |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność, zaangażowanie studenta w pracę w zespole |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje go postawa nieodpowiedzialna i brak sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie uświadamia sobie w żaden sposób powiązań, jakie istnieją między stanem czystości gruntów a jakością środowiska przyrodniczego |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość zależności istniejących pomiędzy stanem czystości gruntów a jakością środowiska przyrodniczego |
3,5 | Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go dość odpowiedzialna i sumienna postawa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość wpływu jakości gruntów na stan środowiska przyrodniczego |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość zależności istniejących pomiędzy stanem czystości gruntów a jakością środowiska przyrodniczego |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go prawie pełna (ponad dobra) świadomość wpływu jakości gruntów na stan środowiska przyrodniczego |
5,0 | Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi sprawnie kierować pracą zespołu i motywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny dąży do ich realizacji, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma pełną świadomość zależności istniejących pomiędzy stanem czystości gruntów a jakością środowiska przyrodniczego, w tym zdrowia zwierząt i ludzi |