Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Zastosowanie odpadów w makroniwelacji i odtwarzaniu gruntów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowanie odpadów w makroniwelacji i odtwarzaniu gruntów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie przez studentów wiedzy w zakresie właściwości produktów odpadowych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania produktów odpadowych w makroniwelacjach i przygotowywaniu mas ziemnych do odtwarzania gruntów |
C-3 | Wykształcenie potrzeby ciagłego uzupełniania wiedzy w zakresie technik zagospodarowania odpadów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dobór składników do makroniwelacji | 6 |
T-A-2 | Analiza wybranych przypadków makroniwelacji | 6 |
T-A-3 | Ocena przydatności wytworzonych gruntów pod względem ich przydatności do wykorzystania technicznego i przyrodniczego | 8 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojecia ogólne związane z makroniwelacjami | 2 |
T-W-2 | Produkcja odpadów i ich wykorzystanie | 2 |
T-W-3 | Rodzaje odpadów i ich charakterystyka | 4 |
T-W-4 | Rodzaje makroniwelacji | 2 |
T-W-5 | Odpady jako zródło składników pokarmowych dla roślin | 4 |
T-W-6 | Mieszaniny odpadów mineralnych jako składników do masy makroniwelacyjnej | 6 |
T-W-7 | Odpady jako zródło składników pokarmowych dla roślin | 4 |
T-W-8 | Ocena jakości odtwarzanych gruntów na podstawie testów biologicznych i analizy roslin | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Wykonanie prac projektowych | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do sprawdzianów | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Opanowanie materiału wykładowego | 30 |
A-W-3 | Praca z literaturą | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Metoda projektów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O07-Zm_W01 Nabycie przez studentów wiedzy w zakresie właściwości produktów odpadowych i możliwości ich stosowania | GO_1A_W05, GO_1A_W06, GO_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O07-Zm_U01 Posiada umiejętności wykorzystania produktów odpadowych w makroniwelacjach i przygotowywaniu mas ziemnych do odtwarzania gruntów | GO_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O07-Zm_K01 Student jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów w aspekcie ciagłego szkolenia się | GO_1A_K01, GO_1A_K02, GO_1A_K03 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | — | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O07-Zm_W01 Nabycie przez studentów wiedzy w zakresie właściwości produktów odpadowych i możliwości ich stosowania | 2,0 | Student nie posiada wiedzy w zakresie właściwości produktów odpadowych i możliwości ich stosowania |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie właściwości produktów odpadowych i możliwości ich stosowania w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie właściwości produktów odpadowych i możliwości ich stosowania w dostatecznym zakresie, | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie właściwości produktów odpadowych i możliwości ich stosowania, zna właściwości materiałów odpadowych | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie właściwości produktów odpadowych i możliwości ich stosowania, zna właściwości materiałów odpadowych, zna możliwości ich ich stosowania do różnych zastosowań | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie właściwości produktów odpadowych i możliwości ich stosowania, zna właściwości materiałów odpadowych, zna możliwości ich ich stosowania do różnych zastosowań, zna praktyczne przykłady ich wykorzystania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O07-Zm_U01 Posiada umiejętności wykorzystania produktów odpadowych w makroniwelacjach i przygotowywaniu mas ziemnych do odtwarzania gruntów | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wykorzystania produktów odpadowych w makroniwelacjach i przygotowywaniu mas ziemnych do odtwarzania gruntów |
3,0 | Student posiada umiejętności wykorzystania produktów odpadowych w makroniwelacjach i przygotowywaniu mas ziemnych do odtwarzania gruntów w dostatecznym stopniu | |
3,5 | Student posiada umiejętności wykorzystania produktów odpadowych w makroniwelacjach i przygotowywaniu mas ziemnych do odtwarzania gruntów w dostatecznym stopniu, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod | |
4,0 | Student posiada umiejętności wykorzystania produktów odpadowych w makroniwelacjach i przygotowywaniu mas ziemnych do odtwarzania gruntów w dostatecznym stopniu, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod oraz określić zagrożenia dla środowiska | |
4,5 | Student posiada umiejętności wykorzystania produktów odpadowych w makroniwelacjach i przygotowywaniu mas ziemnych do odtwarzania gruntów w dostatecznym stopniu, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod oraz określić zagrożenia dla środowiska, ma umiejętność analitycznego porównania metod | |
5,0 | Student posiada umiejętności wykorzystania produktów odpadowych w makroniwelacjach i przygotowywaniu mas ziemnych do odtwarzania gruntów w dostatecznym stopniu, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod oraz określić zagrożenia dla środowiska, ma umiejętność analitycznego porównania metod i wprowadzania elementów nowości |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O07-Zm_K01 Student jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów w aspekcie ciagłego szkolenia się | 2,0 | Studentnie nie jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów |
3,0 | Studentnie jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów | |
3,5 | Studentnie jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów i konieczności ciągłego szkolenia się | |
4,0 | Studentnie jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów i konieczności ciągłego szkolenia się, dokonuje oceny własnych kompetencji | |
4,5 | Studentnie jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów i konieczności ciągłego szkolenia się, dokonuje oceny własnych kompetencji i stara sie je poprawić | |
5,0 | Studentnie jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów i konieczności ciągłego szkolenia się, dokonuje oceny własnych kompetencji i stara się je poprawić, potrafi określić priorytety służące realizacji określonego zadania |
Literatura podstawowa
- Turski R., Baran S., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wydawnictwo AR Lublin, Lublin, 1995
- Praca pod red. Baran S., Łabętowicz J., Krzywy E., Przyrodnicze wykorzystanie odpadów, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Red. Krzywy E., Stankowski S., Krzywy-Gawrońska E., Wykorzystanie odpadów pochodzacych z energetyki i gospodarki komunalnej w rolnictwie i rekultywacji gruntów, Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych z. 518, Warszawa, 2007