Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Zastosowanie odpadów w rekultywacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie odpadów w rekultywacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 20 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie właściwosci produktów odpadowych i możliwości ich wykorzystania do ceów rekultywacyjnych
C-2Zapoznanie sie z podstawowymi technikami rekultywacji i ich optymalizacją
C-3Uzmysłowienie rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technik zagospodarowania odpadów i wykształcenie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dobór składników do rekultywacji6
T-A-2Analiza wybranych rekultywacji8
T-A-3Ocena skuteczności rekultywacji6
20
wykłady
T-W-1Pojęcia ogólne zwi azane z rekultywacją2
T-W-2Produkcja odpadów i ich wykorzystanie2
T-W-3Rodzaje odpadów i ich charakterystyka4
T-W-4Rodzaje rekultywacji2
T-W-5Odpady jako źródło składników pokarmowych dla roślin4
T-W-6Mieszaniny odpadów mineralnych i organicznych jako składników do masy rekultywacyjnej6
T-W-7Ocena skuteczności rekultywacji na podstawie testów biologicznych i analizy roślin10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Wykonanie prac kontrolnych20
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów20
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury60
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
S-2Ocena formująca: Prace projektowe
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O07-Zr_W01
Student posiada wiedzę w zakresie właściwości produktów odpadowych i ich przydatności do rekultywacji
GO_1A_W05, GO_1A_W06, GO_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O07-Zr_U01
Student posiada umiejętnośc wyboru technik rekultywacji oraz ich optymalizacji
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O07-Zr_K01
Student jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów w aspekcie ciągłego szkolenia się
GO_1A_K01, GO_1A_K02, GO_1A_K03R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08C-3T-W-7M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O07-Zr_W01
Student posiada wiedzę w zakresie właściwości produktów odpadowych i ich przydatności do rekultywacji
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie właściwości odpadów i ich przydatności do rekultywacji
3,0Student posiada wiedzę w ograniczonym zakresie w zakresie właściwości odpadów
3,5Student posiada wiedzę w ograniczonym zakresie w zakresie właściwości odpadów i ich przydatności do rekultywacji
4,0Student posiada wiedzę w zakresie w zakresie właściwości odpadów i ich przydatności do rekultywacji
4,5Student posiada wiedzę w zakresie w zakresie właściwości odpadów i ich przydatności do rekultywacji, zna wady i zalety różnych grup odpadów
5,0Student posiada wiedzę w zakresie w zakresie właściwości odpadów i ich przydatności do rekultywacji, zna wady i zalety różnych grup odpadów, zna techniki rekultywacji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O07-Zr_U01
Student posiada umiejętnośc wyboru technik rekultywacji oraz ich optymalizacji
2,0Student nie posiada umiejętność wyboru technik rekultywacji
3,0Student posiada umiejętność wyboru technik rekultywacji
3,5Student posiada umiejętność wyboru technik rekultywacji, potrafi analitycznie dokonywać wyboru właściwej metody
4,0Student posiada umiejętność wyboru technik rekultywacji, potrafi analitycznie dokonywać wyboru właściwej metody, jest świadomy wad i zalet poszczególnych metod
4,5Student posiada umiejętność wyboru technik rekultywacji, potrafi analitycznie dokonywać wyboru właściwej metody, jest świadomy wad i zalet poszczególnych metod, posiada umiejętność analizy zagrożeń przy stosowaniu odpadów
5,0Student posiada umiejętność wyboru technik rekultywacji, potrafi analitycznie dokonywać wyboru właściwej metody, jest świadomy wad i zalet poszczególnych metod, posiada umiejętność analizy zagrożeń przy stosowaniu odpadów, jest w stanie wskazać na możliwości modyfikacji metod

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O07-Zr_K01
Student jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów w aspekcie ciągłego szkolenia się
2,0Student nie jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy
3,0Student jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów
3,5Student jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów, jest zainteresowany jej poznawaniem
4,0Student jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów, jest zainteresowany jej poznawaniem i stara się ją zdobywać
4,5Student jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów, jest zainteresowany jej poznawaniem i w sposób aktywny stara się ją zdobywać
5,0Student jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów, jest zainteresowany jej poznawaniem i w sposób aktywny stara się ją zdobywać i rozpowszechniać

Literatura podstawowa

  1. Turski R., Baran S., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wydawnictwo AR Lublin, Lublin, 1995
  2. Praca pod red. Baran S., Łabętowicz J., Krzywy E., Przyrodnicze wykorzystanie odpadów, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Red. Kzywy E., Stankowski S., Krzywy-Gawrońska E., Wykorzystanie odpadów pochodzacych z energetyki i gospodarki komunalnej w rolnictwie i rekultywacji gruntów, Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych z. 518, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dobór składników do rekultywacji6
T-A-2Analiza wybranych rekultywacji8
T-A-3Ocena skuteczności rekultywacji6
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia ogólne zwi azane z rekultywacją2
T-W-2Produkcja odpadów i ich wykorzystanie2
T-W-3Rodzaje odpadów i ich charakterystyka4
T-W-4Rodzaje rekultywacji2
T-W-5Odpady jako źródło składników pokarmowych dla roślin4
T-W-6Mieszaniny odpadów mineralnych i organicznych jako składników do masy rekultywacyjnej6
T-W-7Ocena skuteczności rekultywacji na podstawie testów biologicznych i analizy roślin10
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Wykonanie prac kontrolnych20
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury60
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O07-Zr_W01Student posiada wiedzę w zakresie właściwości produktów odpadowych i ich przydatności do rekultywacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie właściwosci produktów odpadowych i możliwości ich wykorzystania do ceów rekultywacyjnych
Treści programoweT-W-6Mieszaniny odpadów mineralnych i organicznych jako składników do masy rekultywacyjnej
T-W-5Odpady jako źródło składników pokarmowych dla roślin
T-W-1Pojęcia ogólne zwi azane z rekultywacją
T-W-7Ocena skuteczności rekultywacji na podstawie testów biologicznych i analizy roślin
T-W-2Produkcja odpadów i ich wykorzystanie
T-W-4Rodzaje rekultywacji
T-W-3Rodzaje odpadów i ich charakterystyka
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie właściwości odpadów i ich przydatności do rekultywacji
3,0Student posiada wiedzę w ograniczonym zakresie w zakresie właściwości odpadów
3,5Student posiada wiedzę w ograniczonym zakresie w zakresie właściwości odpadów i ich przydatności do rekultywacji
4,0Student posiada wiedzę w zakresie w zakresie właściwości odpadów i ich przydatności do rekultywacji
4,5Student posiada wiedzę w zakresie w zakresie właściwości odpadów i ich przydatności do rekultywacji, zna wady i zalety różnych grup odpadów
5,0Student posiada wiedzę w zakresie w zakresie właściwości odpadów i ich przydatności do rekultywacji, zna wady i zalety różnych grup odpadów, zna techniki rekultywacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O07-Zr_U01Student posiada umiejętnośc wyboru technik rekultywacji oraz ich optymalizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie sie z podstawowymi technikami rekultywacji i ich optymalizacją
Treści programoweT-A-3Ocena skuteczności rekultywacji
T-A-2Analiza wybranych rekultywacji
T-A-1Dobór składników do rekultywacji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace projektowe
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętność wyboru technik rekultywacji
3,0Student posiada umiejętność wyboru technik rekultywacji
3,5Student posiada umiejętność wyboru technik rekultywacji, potrafi analitycznie dokonywać wyboru właściwej metody
4,0Student posiada umiejętność wyboru technik rekultywacji, potrafi analitycznie dokonywać wyboru właściwej metody, jest świadomy wad i zalet poszczególnych metod
4,5Student posiada umiejętność wyboru technik rekultywacji, potrafi analitycznie dokonywać wyboru właściwej metody, jest świadomy wad i zalet poszczególnych metod, posiada umiejętność analizy zagrożeń przy stosowaniu odpadów
5,0Student posiada umiejętność wyboru technik rekultywacji, potrafi analitycznie dokonywać wyboru właściwej metody, jest świadomy wad i zalet poszczególnych metod, posiada umiejętność analizy zagrożeń przy stosowaniu odpadów, jest w stanie wskazać na możliwości modyfikacji metod
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O07-Zr_K01Student jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów w aspekcie ciągłego szkolenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K02Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
GO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Uzmysłowienie rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technik zagospodarowania odpadów i wykształcenie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy
Treści programoweT-W-7Ocena skuteczności rekultywacji na podstawie testów biologicznych i analizy roślin
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace projektowe
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy
3,0Student jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów
3,5Student jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów, jest zainteresowany jej poznawaniem
4,0Student jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów, jest zainteresowany jej poznawaniem i stara się ją zdobywać
4,5Student jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów, jest zainteresowany jej poznawaniem i w sposób aktywny stara się ją zdobywać
5,0Student jest świadomy ciagłego rozwoju wiedzy oraz technologii zagospodarowania odpadów, jest zainteresowany jej poznawaniem i w sposób aktywny stara się ją zdobywać i rozpowszechniać