Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Eksploatacja infrastruktury wodnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja infrastruktury wodnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrologia i gospodarowanie wodą |
W-2 | Gleboznawstwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z podstawami eksploatacji urządzeń infrastruktury wodnej obszarów wiejskich |
C-2 | zapoznanie z techniczno-organizacyjnymi podstawami sterowania systemami wodnymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projekt eksploatacji systemów odwadniających, odwodnienie rowami i drenowanie | 14 |
T-A-2 | Eksploatacja systemów nawadniających - studium nawodnienia deszczownianego | 6 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Naukowe podstawy eksploatacji urządzeń, podstawowe pojęcia | 2 |
T-W-2 | Elementy prakseologii | 2 |
T-W-3 | Znaczenie logistyki w eksploatacji | 2 |
T-W-4 | Podstawowe czynniki eksploatacji urządzeń wodnych | 2 |
T-W-5 | Cele i zadania eksploatacji budowli i urządzeń wodnych | 2 |
T-W-6 | Obsługa budowli wodnych | 2 |
T-W-7 | Prace utrzymaniowe i eksploatacyjne infrastruktury wodnej | 2 |
T-W-8 | Podstawowe czynniki eksploatacji urządzeń technicznych | 2 |
T-W-9 | Ocena jakości eksploatacji systemów odwadniających i nawadniajacych | 4 |
T-W-10 | Ocena eksploatacji i utrzymania urządzeń melioracji podstawowych | 2 |
T-W-11 | Stan urządzeń technicznych i systemów infrastruktury melioracyjnej | 2 |
T-W-12 | Eksploatacja terenów polderowych, stacji pomp, przepompowni. | 2 |
T-W-13 | Organizacja służb eksploatacyjnych. | 2 |
T-W-14 | Eksploatacja urządzeń melioracji szczegółowych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Zebranie materiałów wyjściuowych do projektu eksploatacji systemu odwadnaijącego | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do sprawdzianów cząstkowych z zajęć | 8 |
A-A-4 | Konsultacje projektu, stosowanych rozwiązań | 10 |
A-A-5 | Obliczenia i rysunki przyjetych rozwiązań technicznych rozstaw rowów, drenowania | 14 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury, czasopism technicznych | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie do do egzaminu końcowego | 14 |
A-W-5 | Zebranie materiałów i przygotowanie prezentacji na temat infrastruktury wodnej w Europie | 24 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie dwóch cząstkowych sprawdzianów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium końcowego z tematyki wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O06-E_W01 Posiada wiedzę na temat eksploatacji urządzeń i systemów melioracyjnych i gospodarki wodnej | GO_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-13, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O06-E_U01 wprowadza racjonalne zasady dysponowania wodą w systemach rozrządu wody w jednostkach hydrograficznych | GO_1A_U09 | R1A_U07 | InzA_U04 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-14, T-W-5, T-W-12, T-W-4, T-W-13, T-W-10, T-W-9, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O06-E_K01 postepuje zgodnie z zasadami polityki zrównoważonego rozwoju gospodarki wodnej | GO_1A_K06 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-A-1 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O06-E_W01 Posiada wiedzę na temat eksploatacji urządzeń i systemów melioracyjnych i gospodarki wodnej | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat urządzeń melioracyjnych, gospodarki wodnej i ich eksploatacji |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę na temat urządzeń melioracyjnych, systemów melioracyjnych i ich eksploatacji | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat eksploatacji urządzeń i systemów melioracyjnych, znaczenia eksploatacji w gospodarowaniu wodą | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat eksploatacji systemów i urządzeń melioracyjnych, systemów oraz zasad eksploatacji urządzeń w gospodarce wodą, ma wiedzę do gospodarowania wodą w systemach odwadniających i nawadniających | |
4,5 | Student ma rozszerzoną wiedzę na temat eksploatacji systemów i urządzeń melioracji wodnych, zasad eksploatacji i sterowania woda w systemach wodnomelioracyjnych, ma wiedzę z podstaw organizacyjnych eksploatacji systemów gospodarki wodą | |
5,0 | Student posiada rozszerzona wiedzę na temat znaczenia i zasad eksploatacji urządzeń i systemów melioracyjnych, zasad eksploatacji i sterowania wodą w systemach wodnomelioracyjnych, zasad gospodarowania wodą w sytemach wodnych kraju |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O06-E_U01 wprowadza racjonalne zasady dysponowania wodą w systemach rozrządu wody w jednostkach hydrograficznych | 2,0 | Student nie zna i nie umie wprowadzić prostych zasad gospodarowania wodą w prostych systemach melioracyjnych |
3,0 | Student w ograniczonym zakresie umie wprowadzić racjonalne zasady dysponoawnia woda w prostych systemach wodnomelioracyjnych | |
3,5 | Studen wprowadza i stosuje znane zasady rozrządu wody w systemach wodnomelioracyjnych w małych zlewnaich rolniczych | |
4,0 | Student umiejętnie stosuje poznane zasady rozrządu wody w systemach wodnomelioracyjnych w dużych zlewniach rolniczych | |
4,5 | Student umiejętnie stosuje naukowe podstawy eksploataacji urządzeń do rozrządu wody w systemach wodnomelioracyjnych, wprowadza techniczno-organizacyjne podstawy sterowania w systemach gospodarki wodą | |
5,0 | Student stosuje naukowe podstawy i zasady dysponowania wodą w dużych systemach wodnomelioracyjnych w skali zlewni, stosuje techniczno-organizacyjne podstawy sterowania w systemach wodnych, |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O06-E_K01 postepuje zgodnie z zasadami polityki zrównoważonego rozwoju gospodarki wodnej | 2,0 | Student nie rozumie zasad zrównoważonego rozwoju gospodarki wodnej i wagi problemu i znaczenia wody w środowisku |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu postępuje z zasadami polityki zrównowazonego rozwoju gospodarki wodnej, rozumie rolę wody w środowisku przyrodniczym i gospodarce | |
3,5 | Student postępuje zgodnie z zasadmi polityki zrównoważonego rozwoju gospodarki wodnej, podejmuje działania na rzecz właściwych metod eksploatacji istniejących systemów | |
4,0 | Student postepuje zgodnie z zasadami polityki zrównoważonego rozwoju gospodarki wodnej, zna relacje pomiędzy właściwą eksploatacją systemów a stanem środowiska, godzi interesy rolnictwa z interesami ochrony środowiska wodnego | |
4,5 | Student postępuje zgodnie z zasadmi polityki zrównoważonego rozwoju sektora gospodarki wodnej, jej właściwej pozycji w środowisku przyrodniczym a zwłaszcza utrzymania odpowiednich warunków wodnych, wdrażania działań na tym polu | |
5,0 | Student postepuje zgodnie i aktywnie promuje zasady polityki zrównoważonego rozwoju sektora gospodarki wodnej, podkreśla pozycję znaczenia wody, systemów wodnomelioracyjnych w problematyce wdrażania naukowych metod gospodarowania wodą i utrzymaniem i eksploatacją systemów gospodarki wodnej |
Literatura podstawowa
- Konieczny J., Sterowanie eksploatacją urządzeń, PWN, Warszawa, 1975
- Marcilonek S., Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 1994, II
- Praca zb. red. P.Prochal, Podstawy melioracji rolnych, PWRiL, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Pływaczyk A., Kowalczyk T., Gospodarowanie wodą w krajobrazie, UP Wrocław, Wrocław, 2007
- Nyc K., Niezawodność deszczowni połstałych, AR Poznań, Roczniki AR CCCXXXIV, Poznań, 1992