Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona roślin terenów zdegradowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona roślin terenów zdegradowanych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ochrony Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu botaniki i zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z najważniejszymi szkodnikami i chorobami występującymi na roślinach na terenach zdegradowanych |
C-2 | umiejętność właściwego doboru metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Symptomacja chorób roślin występujących w aglomeracjach miejskich i na terenach przemysłowych, a wywołanych niedoborem, nadmiarem lub niezachowanymi proporcjami w żywieniu roślin makro- i mikropierwiastkami, imisjami i czynnikami meteorologicznymi. | 2 |
T-A-2 | Choroby infekcyjne wywołane przez wirusy i bakterie w aglomeracjach miejskich. | 2 |
T-A-3 | Choroby infekcyjne wywołane przez organizmy grzybopodobne i grzyby w aglomeracjach miejskich. | 6 |
T-A-4 | Ekologiczna klasyfikacja owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku. | 2 |
T-A-5 | Diagnostyka uszkodzeń roślin przez szkodniki w aglomeracji miejskiej. | 2 |
T-A-6 | Przegląd szkodników drzew i krzewów w aglomeracji miejskiej. | 2 |
T-A-7 | Metody oceny zagrożeń powstałych w wyniku żerowania szkodników roślin na terenach zdegradowanych. | 2 |
T-A-8 | Diagnostyka wybranych gatunków entomofauny pożytecznej oraz określenie ich roli w środowisku. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Szkodliwość chorób. Podział chorób roślin. Klasyfikacja i rodzaje objawów chorobowych. Pasożytnictwo i patogeniczność. | 3 |
T-W-2 | Proces chorobowy. Fizjologiczne mechanizmy oddziaływania patogenów na rośliny. Warunki powstawania epidemii. | 5 |
T-W-3 | Mechanizmy odporności roślin na choroby. | 3 |
T-W-4 | Zasady i metody ochrony roślin na terenach poddanych silnej antropopresji. Ochrona roślin w aglomeracjach miejskich. | 4 |
T-W-5 | Charakterystyka najważniejszych grup szkodników roślin występujących na terenach zurbanizowanych i przemysłowych. | 4 |
T-W-6 | Klasyfikacja i diagnostyka fitofagów na podstawie uszkodzeń roślin. | 3 |
T-W-7 | Mechanizmy odporności roślin na szkodniki. | 2 |
T-W-8 | Przyczyny masowych pojawów szkodników roślin na terenach poddanych silnej antropopresji. | 2 |
T-W-9 | Metody ochrony roślin przed szkodnikami na terenach zurbanizowanych. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | udział w konsultacjach | 8 |
A-A-3 | przygotowanie do sprawdzianów pisemnych | 15 |
A-A-4 | studiowanie polecanej przedmiotowej literatury | 8 |
A-A-5 | przygotowanie zielnika z roślinami z objawami chorób oraz uszkodzeń spowodowanych przez owady | 5 |
A-A-6 | samodzielny zbiór roślin do zielnika | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia wiedzy z wykładów | 16 |
A-W-4 | udział w zaliczeniu wykładów | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami |
M-3 | metoda sytuacyjna |
M-4 | metody eksponujące (film, ekspozycja) |
M-5 | metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe) |
M-6 | prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych |
M-7 | pokazy z użyciem sprzętu optycznego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: kolokwium |
S-4 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O05-O_W01 zna najważniejsze szkodniki i choroby występujące na roślinach terenów zdegradowanych; zna ich szkodliwość w stosunku do roślin uprawnych i nieuprawnych oraz warunki sprzyjające ich pojawieniu się i namnażaniu | GO_1A_W06, GO_1A_W01, GO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-A-8, T-W-5, T-W-1, T-A-5, T-W-8, T-A-1, T-A-7, T-W-7, T-W-9, T-A-3, T-W-3, T-A-4, T-A-6, T-W-6, T-A-2, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-7, M-6, M-5, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
GO_1A_O05-O_W02 zna zasady doboru metod i środków ochrony roślin najmniej uciążliwych dla środowiska przed agrofagami i chorobami | GO_1A_W05, GO_1A_W06 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W01, InzA_W02 | C-2 | T-A-4, T-A-5, T-W-6, T-A-8, T-A-2, T-A-6, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-A-1, T-W-9, T-W-5, T-A-7, T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-W-4 | M-6, M-1, M-4, M-5, M-2, M-3 | S-4, S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O05-O_U01 posiada umiejętność właściwego doboru i aplikacji metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami | GO_1A_U09, GO_1A_U05 | R1A_U04, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U08 | C-2 | T-W-5, T-W-8, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-8, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-A-5, T-A-7, T-A-1, T-W-3, T-W-9 | M-4, M-1, M-2, M-3, M-5, M-6 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O05-O_K01 ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania w zakresie ochrony roślin i znaczenie substancji stosowanych w ochronie roślin dla stanu środowiska naturalnego | GO_1A_K05, GO_1A_K06 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-2 | T-W-2, T-W-9, T-A-8, T-W-7, T-A-6, T-W-1, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-A-1, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-A-7, T-A-2 | M-7, M-4, M-2, M-3, M-1, M-6, M-5 | S-4 |
GO_1A_O05-O_K02 ma świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związane z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania | GO_1A_K06, GO_1A_K05, GO_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-7, T-A-8, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-A-3, T-W-9 | M-7, M-3, M-1, M-2, M-4, M-5, M-6 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O05-O_W01 zna najważniejsze szkodniki i choroby występujące na roślinach terenów zdegradowanych; zna ich szkodliwość w stosunku do roślin uprawnych i nieuprawnych oraz warunki sprzyjające ich pojawieniu się i namnażaniu | 2,0 | nie posiada znajomość podstawowych praw naturalnych związanych z wystąpieniem szkodników i chorób na roślinach |
3,0 | posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego | |
3,5 | posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i warunki sprzyjające wystąpieniu choroby i szkodnikom | |
4,0 | posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i umie opisać wpływ warunków sprzyjających na przebieg choroby i wystąpienie szkodników | |
4,5 | posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i umie opisać wpływ warunków środowiskowych na wystąpienie choroby, jej rozwoju w epidemię oraz wpływ na gradację szkodników | |
5,0 | posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i umie opisać wpływ warunków środowiskowych na wystąpienie choroby, jej rozwoju w epidemię oraz wpływ na gradację szkodników. Zna warunki sprzyjające infekowaniu roślin przez poszczególne grupy grzybów i powodowaniu uszkodzeń przez poszczególne grupy szkodników | |
GO_1A_O05-O_W02 zna zasady doboru metod i środków ochrony roślin najmniej uciążliwych dla środowiska przed agrofagami i chorobami | 2,0 | nie potrafi wymienić typów odporności u roślin; nie potrafi wymienić żadnej metody zwalczania chorób i szkodników roślin |
3,0 | potrafi wymienić typy odporności u roślin; potrafi wymienić metody zwalczania chorób i szkodników roślin | |
3,5 | potrafi wymienić i rozróżnić typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób i szkodników roślin | |
4,0 | potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób i szkodników roślin | |
4,5 | potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób i szkodników roślin | |
5,0 | potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić, dobrać i zaproponować właściwe i najbardziej skuteczne metody zwalczania chorób i szkodników roślin |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O05-O_U01 posiada umiejętność właściwego doboru i aplikacji metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami | 2,0 | nie umie posługiwać się Zaleceniami Ochrony Roślin; nie umie wyszukiwać środków do zwalczania wybranych chorób roślinnych; nie umie zaaplikować żadnego środka ochrony roślin |
3,0 | umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami | |
3,5 | umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami i szkodnikami, umie poprawnie wyszukac nazwy preparatów w Zaleceniach Ochrony Roślin, | |
4,0 | umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami i szkodnikami, umie poprawnie wyszukac nazwy preparatów w Zaleceniach Ochrony Roślin, umie zastosować preparaty ochrony roślin, | |
4,5 | umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami i szkodnikami, umie poprawnie wyszukac nazwy preparatów w Zaleceniach Ochrony Roślin, umie zastosować preparaty ochrony roślin, umie z pomocą ułożyć program zwalczania chorób i szkodników dla wybranych gatunków roślin | |
5,0 | umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami i szkodnikami, umie poprawnie wyszukac nazwy preparatów w Zaleceniach Ochrony Roślin, umie zastosować preparaty ochrony roślin, umie ułożyć program zwalczania chorób i szkodników dla wybranych gatunków roślin |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O05-O_K01 ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania w zakresie ochrony roślin i znaczenie substancji stosowanych w ochronie roślin dla stanu środowiska naturalnego | 2,0 | nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska | |
3,5 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu tylko czasem zwraca uwagę na dobro środowiska | |
4,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu nie zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska | |
4,5 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu przeważnie zwraca uwagę na dobro środowiska | |
5,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska, decyzje te są logiczne i przemyślane | |
GO_1A_O05-O_K02 ma świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związane z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania | 2,0 | nie posiada świadomości konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania |
3,0 | posiada podstawową świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania | |
3,5 | posiada ponad dostateczną (połowiczną) świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania | |
4,0 | posiada dobrą świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania | |
4,5 | posiada prawie pełną świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania | |
5,0 | posiada pełną świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania |
Literatura podstawowa
- Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, 2011
- Boczek J., Nauka o szkodnikach roślin uprawnych, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2001
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
- Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 1997
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Warszawa, 2010
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Warszawa, 2011
- Mańka K., Fitopatologia leśna, PWRiL, Warszawa, 1998
- Wilkaniec B. (red.), Entomologia ogólna. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2009
- Wilkaniec B. (red.), Entomologia szczegółowa. Tom 2., PWRiL, Warszawa, 2010
- Miętkiewski R., Zarys nauki o szkodnikach roślin (cz. I, II)., WSRP, Siedlce, 1994
Literatura dodatkowa
- Boczek (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych., tom. I., 1994
- Boczek (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych., tom. II., 1996
- Boczek (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych., tom. III., 1999
- Boczek (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych., tom. IV., 2001