Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Przetwarzanie informacji o środowisku w systemach bazodanowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przetwarzanie informacji o środowisku w systemach bazodanowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student musi biegle posługiwać się komputerem i znać podstawy pracy z pakietem biurowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności analiz informacji bazodanowych |
C-2 | Nauka posługiwania dużą ilością danych oraz ich scalanie |
C-3 | Przygotowywanie zestawień tabelarycznych i graficznych jako wynik interpretacji danych |
C-4 | Nabycie umiejętności tworzenia i posługiwania się systemami bazodanowymi |
C-5 | Znaczące poszerzenie wiedzy z zakresu wykorzystywania komputera jako narzędzia w pracy naukowej i praktycznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa relacyjnej bazy danych na podstawie MSAccess. | 2 |
T-A-2 | Tworzenie tabel, rodzaje danych oraz optymalizacja ich budowy. | 2 |
T-A-3 | Wykorzystywanie maski, relacji, oraz pól specjalnego przeznaczenia do optymalizacji wprowadzania danych. | 2 |
T-A-4 | Kwerendy i ich rodzaje. Budowa kwerendy wybierającej, aktualizującej, dołączającej, składającej itp. | 2 |
T-A-5 | Złączenia i ich rodzaje. | 2 |
T-A-6 | Wymiana danych poprzez ODBC. | 2 |
T-A-7 | Język SQL jako podstawa analiz bazodanowych. | 2 |
T-A-8 | Raporty. | 2 |
T-A-9 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej. | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje baz danych oraz ich struktura. | 2 |
T-W-2 | Systemy bazodanowe oraz koszty ich wdrożenia. | 2 |
T-W-3 | Graficzne interfejsy administratora. | 2 |
T-W-4 | Serwery baz danych oraz ich budowa. | 2 |
T-W-5 | Podstawy języka SQL oraz jego odmiany. | 2 |
T-W-6 | Optymalizacja baz danych. | 2 |
T-W-7 | Budowa panelów użytkownika "WYSIWYG". | 2 |
T-W-8 | ODBC, JDBC, JSON jako podstawy wymiany danych, wady i zalety. | 2 |
T-W-9 | Podstawy budowy systemów bazodanowych, wymagania sprzętowe, budowa klastrów | 2 |
T-W-10 | Przygotowanie się do zaliczenia | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Praca własna z bazą danych i przygotowanie pracy zaliczeniowej. | 25 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Czytanie literatury | 10 |
A-W-3 | Praca własna z omawianymi zagadnieniami i nauka posługiwania się bazą danych | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | metoda projektów |
M-5 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Uczestnictwo w zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: okresowa ocena postępów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Praca zaliczeniowa w postaci samodzielnie wykonanej bazy z zadaną jej funkcjonalnością |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O04-P_W01 Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie więdzę z zakresu zastosowania systemów informatycznych do analiz zagadnień związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją gruntów. Pozna narzędzi, techniki i metody stosowane do rozwiązywania prostych zadań inżynierkich z zakresu kierunku studiów. | GO_1A_W03, GO_1A_W05, GO_1A_W06 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W01, InzA_W02 | C-3, C-5, C-4 | T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-3, M-1, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O04-P_U01 Poz zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do przetwarzania infromacji w ramach oceny zagrożeń środowiska oraz w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych. | GO_1A_U02, GO_1A_U04, GO_1A_U07 | R1A_U02, R1A_U03, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U05 | C-4, C-1, C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-3, T-A-8, T-A-1, T-A-7 | M-4, M-5, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O04-P_K01 Po zrealizowaniu treści programowej z zakresu przedmiotu student nabędzie kompetencje do podejmowania prawidłowych działań z zakresu kierunku studiów. Będzie dostrzegał ryzyko oraz skutki swoich decyzji. | GO_1A_K03, GO_1A_K04, GO_1A_K06 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06 | InzA_K01 | C-5, C-2, C-4 | T-A-7, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-2, T-A-4 | M-4, M-5, M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O04-P_W01 Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie więdzę z zakresu zastosowania systemów informatycznych do analiz zagadnień związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją gruntów. Pozna narzędzi, techniki i metody stosowane do rozwiązywania prostych zadań inżynierkich z zakresu kierunku studiów. | 2,0 | student nie jest w stanie wskazać zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych |
3,0 | student w sposób zadowalający pozyskał wiedzę z zakresu zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych | |
3,5 | student wykazuje dostateczną wiedzę z zakresu zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych | |
4,0 | student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych | |
4,5 | student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych oraz chce ją poszerzyć | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych oraz chce ją poszerzyć i jest aktywny na zajęciach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O04-P_U01 Poz zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do przetwarzania infromacji w ramach oceny zagrożeń środowiska oraz w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych. | 2,0 | Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nie nabył umiejętności projektowania i posługiwania się bazami danych |
3,0 | Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student jest w stanie wykonać prostą bazę danych lecz nie jest w stanie samodzielnie wykonywać analiz | |
3,5 | Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student jest w stanie wykonać prostą bazę danych lecz i jest w stanie wykonywać proste analizy | |
4,0 | Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student jest w stanie wykonać złożoną bazę danych i jest w stanie wykonywać proste analizy | |
4,5 | Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student jest w stanie wykonać złożoną bazę danych i jest w stanie wykonywać analizy | |
5,0 | Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student jest w stanie wykonać złożoną bazę danych, jest w stanie wykonywać analizy oraz potrafi operować danymi w sposób umożliwiający ich migrację pmiędzy systemami |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O04-P_K01 Po zrealizowaniu treści programowej z zakresu przedmiotu student nabędzie kompetencje do podejmowania prawidłowych działań z zakresu kierunku studiów. Będzie dostrzegał ryzyko oraz skutki swoich decyzji. | 2,0 | student nie nabył kompetencji w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów |
3,0 | student nabył wystarczające kompetencje w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów lecz nie są one jednoznaczne | |
3,5 | student nabył dostateczne kompetencje w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów | |
4,0 | student w sposób dobry interpretuje dane w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów | |
4,5 | student w sposób dobry interpretuje dane w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów i jest w stanie na ich podstawie wyciągnąć bardzo złożone wnioski | |
5,0 | student w sposób bardzo dobry interpretuje dane w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów i jest w stanie na ich podsatwie wyciągnąć bardzo złożone wnioski |
Literatura podstawowa
- Szeliga M., Access. Ćwiczenia praktyczne, Helion, Gliwice, 2004
Literatura dodatkowa
- Dybowska-Dyk A., Ćwiczenia z języka obsługi baz danych SQL., Mikom, Warszawa, 2007
- Kopertowska M., Jaroszewski Ł., Ćwiczenia z bazy danych Access., Mikom, Warszawa, 2008