Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Przetwarzanie informacji o środowisku w systemach bazodanowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwarzanie informacji o środowisku w systemach bazodanowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,50,38zaliczenie
wykładyW4 20 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student musi biegle posługiwać się komputerem i znać podstawy pracy z pakietem biurowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności analiz informacji bazodanowych
C-2Nauka posługiwania dużą ilością danych oraz ich scalanie
C-3Przygotowywanie zestawień tabelarycznych i graficznych jako wynik interpretacji danych
C-4Nabycie umiejętności tworzenia i posługiwania się systemami bazodanowymi
C-5Znaczące poszerzenie wiedzy z zakresu wykorzystywania komputera jako narzędzia w pracy naukowej i praktycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa relacyjnej bazy danych na podstawie MSAccess.2
T-A-2Tworzenie tabel, rodzaje danych oraz optymalizacja ich budowy.2
T-A-3Wykorzystywanie maski, relacji, oraz pól specjalnego przeznaczenia do optymalizacji wprowadzania danych.2
T-A-4Kwerendy i ich rodzaje. Budowa kwerendy wybierającej, aktualizującej, dołączającej, składającej itp.2
T-A-5Złączenia i ich rodzaje.2
T-A-6Wymiana danych poprzez ODBC.2
T-A-7Język SQL jako podstawa analiz bazodanowych.2
T-A-8Raporty.2
T-A-9Przygotowanie pracy zaliczeniowej.4
20
wykłady
T-W-1Rodzaje baz danych oraz ich struktura.2
T-W-2Systemy bazodanowe oraz koszty ich wdrożenia.2
T-W-3Graficzne interfejsy administratora.2
T-W-4Serwery baz danych oraz ich budowa.2
T-W-5Podstawy języka SQL oraz jego odmiany.2
T-W-6Optymalizacja baz danych.2
T-W-7Budowa panelów użytkownika "WYSIWYG".2
T-W-8ODBC, JDBC, JSON jako podstawy wymiany danych, wady i zalety.2
T-W-9Podstawy budowy systemów bazodanowych, wymagania sprzętowe, budowa klastrów2
T-W-10Przygotowanie się do zaliczenia2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Praca własna z bazą danych i przygotowanie pracy zaliczeniowej.25
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Czytanie literatury10
A-W-3Praca własna z omawianymi zagadnieniami i nauka posługiwania się bazą danych15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4metoda projektów
M-5pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w zajęciach
S-2Ocena formująca: okresowa ocena postępów
S-3Ocena podsumowująca: Praca zaliczeniowa w postaci samodzielnie wykonanej bazy z zadaną jej funkcjonalnością

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O04-P_W01
Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie więdzę z zakresu zastosowania systemów informatycznych do analiz zagadnień związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją gruntów. Pozna narzędzi, techniki i metody stosowane do rozwiązywania prostych zadań inżynierkich z zakresu kierunku studiów.
GO_1A_W03, GO_1A_W05, GO_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W01, InzA_W02C-3, C-5, C-4T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2M-2, M-3, M-1, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O04-P_U01
Poz zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do przetwarzania infromacji w ramach oceny zagrożeń środowiska oraz w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych.
GO_1A_U02, GO_1A_U04, GO_1A_U07R1A_U02, R1A_U03, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U05C-4, C-1, C-2T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-3, T-A-8, T-A-1, T-A-7M-4, M-5, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O04-P_K01
Po zrealizowaniu treści programowej z zakresu przedmiotu student nabędzie kompetencje do podejmowania prawidłowych działań z zakresu kierunku studiów. Będzie dostrzegał ryzyko oraz skutki swoich decyzji.
GO_1A_K03, GO_1A_K04, GO_1A_K06R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06InzA_K01C-5, C-2, C-4T-A-7, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-2, T-A-4M-4, M-5, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O04-P_W01
Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie więdzę z zakresu zastosowania systemów informatycznych do analiz zagadnień związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją gruntów. Pozna narzędzi, techniki i metody stosowane do rozwiązywania prostych zadań inżynierkich z zakresu kierunku studiów.
2,0student nie jest w stanie wskazać zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych
3,0student w sposób zadowalający pozyskał wiedzę z zakresu zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych
3,5student wykazuje dostateczną wiedzę z zakresu zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych
4,5student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych oraz chce ją poszerzyć
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych oraz chce ją poszerzyć i jest aktywny na zajęciach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O04-P_U01
Poz zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do przetwarzania infromacji w ramach oceny zagrożeń środowiska oraz w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych.
2,0Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nie nabył umiejętności projektowania i posługiwania się bazami danych
3,0Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student jest w stanie wykonać prostą bazę danych lecz nie jest w stanie samodzielnie wykonywać analiz
3,5Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student jest w stanie wykonać prostą bazę danych lecz i jest w stanie wykonywać proste analizy
4,0Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student jest w stanie wykonać złożoną bazę danych i jest w stanie wykonywać proste analizy
4,5Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student jest w stanie wykonać złożoną bazę danych i jest w stanie wykonywać analizy
5,0Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student jest w stanie wykonać złożoną bazę danych, jest w stanie wykonywać analizy oraz potrafi operować danymi w sposób umożliwiający ich migrację pmiędzy systemami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O04-P_K01
Po zrealizowaniu treści programowej z zakresu przedmiotu student nabędzie kompetencje do podejmowania prawidłowych działań z zakresu kierunku studiów. Będzie dostrzegał ryzyko oraz skutki swoich decyzji.
2,0student nie nabył kompetencji w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów
3,0student nabył wystarczające kompetencje w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów lecz nie są one jednoznaczne
3,5student nabył dostateczne kompetencje w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów
4,0student w sposób dobry interpretuje dane w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów
4,5student w sposób dobry interpretuje dane w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów i jest w stanie na ich podstawie wyciągnąć bardzo złożone wnioski
5,0student w sposób bardzo dobry interpretuje dane w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów i jest w stanie na ich podsatwie wyciągnąć bardzo złożone wnioski

Literatura podstawowa

  1. Szeliga M., Access. Ćwiczenia praktyczne, Helion, Gliwice, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Dybowska-Dyk A., Ćwiczenia z języka obsługi baz danych SQL., Mikom, Warszawa, 2007
  2. Kopertowska M., Jaroszewski Ł., Ćwiczenia z bazy danych Access., Mikom, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa relacyjnej bazy danych na podstawie MSAccess.2
T-A-2Tworzenie tabel, rodzaje danych oraz optymalizacja ich budowy.2
T-A-3Wykorzystywanie maski, relacji, oraz pól specjalnego przeznaczenia do optymalizacji wprowadzania danych.2
T-A-4Kwerendy i ich rodzaje. Budowa kwerendy wybierającej, aktualizującej, dołączającej, składającej itp.2
T-A-5Złączenia i ich rodzaje.2
T-A-6Wymiana danych poprzez ODBC.2
T-A-7Język SQL jako podstawa analiz bazodanowych.2
T-A-8Raporty.2
T-A-9Przygotowanie pracy zaliczeniowej.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje baz danych oraz ich struktura.2
T-W-2Systemy bazodanowe oraz koszty ich wdrożenia.2
T-W-3Graficzne interfejsy administratora.2
T-W-4Serwery baz danych oraz ich budowa.2
T-W-5Podstawy języka SQL oraz jego odmiany.2
T-W-6Optymalizacja baz danych.2
T-W-7Budowa panelów użytkownika "WYSIWYG".2
T-W-8ODBC, JDBC, JSON jako podstawy wymiany danych, wady i zalety.2
T-W-9Podstawy budowy systemów bazodanowych, wymagania sprzętowe, budowa klastrów2
T-W-10Przygotowanie się do zaliczenia2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Praca własna z bazą danych i przygotowanie pracy zaliczeniowej.25
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Czytanie literatury10
A-W-3Praca własna z omawianymi zagadnieniami i nauka posługiwania się bazą danych15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O04-P_W01Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie więdzę z zakresu zastosowania systemów informatycznych do analiz zagadnień związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją gruntów. Pozna narzędzi, techniki i metody stosowane do rozwiązywania prostych zadań inżynierkich z zakresu kierunku studiów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W03Student rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku.
GO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przygotowywanie zestawień tabelarycznych i graficznych jako wynik interpretacji danych
C-5Znaczące poszerzenie wiedzy z zakresu wykorzystywania komputera jako narzędzia w pracy naukowej i praktycznej
C-4Nabycie umiejętności tworzenia i posługiwania się systemami bazodanowymi
Treści programoweT-W-4Serwery baz danych oraz ich budowa.
T-W-6Optymalizacja baz danych.
T-W-5Podstawy języka SQL oraz jego odmiany.
T-W-9Podstawy budowy systemów bazodanowych, wymagania sprzętowe, budowa klastrów
T-W-8ODBC, JDBC, JSON jako podstawy wymiany danych, wady i zalety.
T-W-1Rodzaje baz danych oraz ich struktura.
T-W-7Budowa panelów użytkownika "WYSIWYG".
T-W-3Graficzne interfejsy administratora.
T-W-2Systemy bazodanowe oraz koszty ich wdrożenia.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-5pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: okresowa ocena postępów
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest w stanie wskazać zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych
3,0student w sposób zadowalający pozyskał wiedzę z zakresu zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych
3,5student wykazuje dostateczną wiedzę z zakresu zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych
4,5student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych oraz chce ją poszerzyć
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu zastosowań systemów bazodanowych w pracach inżynierskich w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych oraz chce ją poszerzyć i jest aktywny na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O04-P_U01Poz zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do przetwarzania infromacji w ramach oceny zagrożeń środowiska oraz w gospodarce odpadami i rekultywacji gruntów zdegradowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U02Student posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska oraz efektywności zarządzania w ramach gospodarki odpadami.
GO_1A_U04Student stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji generującej poszczególne rodzaje odpadów, w tym również rolniczej i leśnej. Potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
GO_1A_U07Student posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Potrafi wykorzystać to narzędzie w planowaniu lokalizacji inwestycji mogących generować konflikty społeczne np. spalarni odpadów, składowisk odpadów, oczyszczalni ścieków itp. Umie planować i zarządzać zgodnie z prawem obiegiem biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Potrafi nakreślić szkice w skali i mapy ułatwiające zarządzanie środowiskiem, odpadami i rekultywacją gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności tworzenia i posługiwania się systemami bazodanowymi
C-1Nabycie umiejętności analiz informacji bazodanowych
C-2Nauka posługiwania dużą ilością danych oraz ich scalanie
Treści programoweT-A-2Tworzenie tabel, rodzaje danych oraz optymalizacja ich budowy.
T-A-4Kwerendy i ich rodzaje. Budowa kwerendy wybierającej, aktualizującej, dołączającej, składającej itp.
T-A-5Złączenia i ich rodzaje.
T-A-6Wymiana danych poprzez ODBC.
T-A-9Przygotowanie pracy zaliczeniowej.
T-A-3Wykorzystywanie maski, relacji, oraz pól specjalnego przeznaczenia do optymalizacji wprowadzania danych.
T-A-8Raporty.
T-A-1Budowa relacyjnej bazy danych na podstawie MSAccess.
T-A-7Język SQL jako podstawa analiz bazodanowych.
Metody nauczaniaM-4metoda projektów
M-5pokaz
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: okresowa ocena postępów
S-3Ocena podsumowująca: Praca zaliczeniowa w postaci samodzielnie wykonanej bazy z zadaną jej funkcjonalnością
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nie nabył umiejętności projektowania i posługiwania się bazami danych
3,0Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student jest w stanie wykonać prostą bazę danych lecz nie jest w stanie samodzielnie wykonywać analiz
3,5Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student jest w stanie wykonać prostą bazę danych lecz i jest w stanie wykonywać proste analizy
4,0Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student jest w stanie wykonać złożoną bazę danych i jest w stanie wykonywać proste analizy
4,5Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student jest w stanie wykonać złożoną bazę danych i jest w stanie wykonywać analizy
5,0Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student jest w stanie wykonać złożoną bazę danych, jest w stanie wykonywać analizy oraz potrafi operować danymi w sposób umożliwiający ich migrację pmiędzy systemami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O04-P_K01Po zrealizowaniu treści programowej z zakresu przedmiotu student nabędzie kompetencje do podejmowania prawidłowych działań z zakresu kierunku studiów. Będzie dostrzegał ryzyko oraz skutki swoich decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
GO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5Znaczące poszerzenie wiedzy z zakresu wykorzystywania komputera jako narzędzia w pracy naukowej i praktycznej
C-2Nauka posługiwania dużą ilością danych oraz ich scalanie
C-4Nabycie umiejętności tworzenia i posługiwania się systemami bazodanowymi
Treści programoweT-A-7Język SQL jako podstawa analiz bazodanowych.
T-A-3Wykorzystywanie maski, relacji, oraz pól specjalnego przeznaczenia do optymalizacji wprowadzania danych.
T-A-5Złączenia i ich rodzaje.
T-A-6Wymiana danych poprzez ODBC.
T-A-8Raporty.
T-A-9Przygotowanie pracy zaliczeniowej.
T-A-2Tworzenie tabel, rodzaje danych oraz optymalizacja ich budowy.
T-A-4Kwerendy i ich rodzaje. Budowa kwerendy wybierającej, aktualizującej, dołączającej, składającej itp.
Metody nauczaniaM-4metoda projektów
M-5pokaz
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Praca zaliczeniowa w postaci samodzielnie wykonanej bazy z zadaną jej funkcjonalnością
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie nabył kompetencji w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów
3,0student nabył wystarczające kompetencje w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów lecz nie są one jednoznaczne
3,5student nabył dostateczne kompetencje w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów
4,0student w sposób dobry interpretuje dane w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów
4,5student w sposób dobry interpretuje dane w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów i jest w stanie na ich podstawie wyciągnąć bardzo złożone wnioski
5,0student w sposób bardzo dobry interpretuje dane w zakresie posługiwania się bazami danych do wspomagania decyzji w zakresie kierunku studiów i jest w stanie na ich podsatwie wyciągnąć bardzo złożone wnioski