Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Standardy jakości wody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Standardy jakości wody | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu chemii na poziomie akademickim. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi własnościami fizykochemicznymi i chemicznymi wody. |
C-2 | Przedstawienie studentom zakresu oznaczeń wykonywanych podczas badania wody. |
C-3 | Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich. |
C-4 | Opanowanie umiejętności oceny jakości wody na podstawie wymogów zawartych w odpowiednich rozporządzeniach. |
C-5 | Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich (akty prawne). | 4 |
T-A-2 | Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu. | 3 |
T-A-3 | Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji.Stosowane koagulanty i ich dawki. | 2 |
T-A-4 | Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu.Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody. | 4 |
T-A-5 | Zastosowanie utleniania chemicznego w oczyszczaniu wody. Odżelazianie i odmanganianie wody. Podstawy fizykochemiczne utleniania chemicznego.Zastosowanie utleniania w oczyszczaniu wody, uboczne produkty utleniania chemicznego (UPU). Usuwanie z wody żelaza i manganu.Osmoza, ciśnienie osmotyczne roztworu. Charakterystyka procesów membranowych oraz membran. Odwrócona osmoza (RO), ultrafiltracja (UF), elektrodializa (ED), nanofiltry. | 5 |
T-A-6 | Dezynfekcja wody, Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Chemiczne i fizyczne własności wody - gęstość, lepkość, napięcie powierzchniowe, ciepło właściwe, kohezja, adhezja. Charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. | 5 |
T-W-2 | Chemizm i skład wód: powierzchniowych, podziemnych i morskich. | 9 |
T-W-3 | Podstawy teoretyczne korozji i jej skutki; wpływ składu chemicznego wody na korozję; ocena korozyjności wody. | 3 |
T-W-4 | Metody oznaczania zawartośći nieorganicznych i organicznych zanieczyszczeń w wodzie (kolorymetryczne, miareczkowe, nefelometryczne,chromatografia, ASA i ICP. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 20 |
A-A-2 | Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach. | 5 |
A-A-3 | Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 20 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych | 20 |
A-W-2 | Samodzielne opanowanie materiału wykładowego | 25 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody. |
M-3 | Dyskusja dotycząca interpretacji i oceny danych dotyczących parametrów charakteryzujących wodę. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O03-S_W01 Chemiczne i fizykochemiczne własności wody. | GO_1A_W07 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
GO_1A_O03-S_W02 Chemizm i skład wód powierzchniowych, podziemnych i morskich. | GO_1A_W09 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07 | — | C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-1 | M-1 | S-1 |
GO_1A_O03-S_W03 Znajomość wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody. | GO_1A_W05, GO_1A_W08 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W05 | C-4, C-5 | T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O03-S_U01 Studen posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę występującą w środowisku | GO_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
GO_1A_O03-S_U02 Opanowanie umiejętności zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych. | GO_1A_U09 | R1A_U07 | InzA_U04 | C-4, C-5 | T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-1, T-A-5 | M-3, M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O03-S_K01 Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w oparciu o aktualne akty prawne. | GO_1A_K04, GO_1A_K03, GO_1A_K06 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06 | InzA_K01 | C-3, C-5, C-4 | T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O03-S_W01 Chemiczne i fizykochemiczne własności wody. | 2,0 | Student nie zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody. |
3,0 | Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami. | |
3,5 | Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dostatecznymi. | |
4,0 | Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami. | |
5,0 | Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu bardzo dobrym. | |
GO_1A_O03-S_W02 Chemizm i skład wód powierzchniowych, podziemnych i morskich. | 2,0 | Student nie zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku. |
3,0 | Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami. | |
3,5 | Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami. | |
5,0 | Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu bardzo dobrym. | |
GO_1A_O03-S_W03 Znajomość wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody. | 2,0 | Student nie zna procesów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody. |
3,0 | Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym ale z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu bardzo dobrym ale z pewnymi niedociągnięciamii. | |
5,0 | Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O03-S_U01 Studen posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę występującą w środowisku | 2,0 | Student nie posiada orientacji jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę |
3,0 | Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami. | |
3,5 | Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dobrym z pewnymi brakami. | |
4,5 | Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami. | |
5,0 | Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu bardzo dobrym. | |
GO_1A_O03-S_U02 Opanowanie umiejętności zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych. | 2,0 | Student nie ma opanowanej umiejętności statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wody. |
3,0 | Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami. | |
3,5 | Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dobrym. | |
4,5 | Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu bardzo dobrym z niewielkimi brakami. | |
5,0 | Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O03-S_K01 Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w oparciu o aktualne akty prawne. | 2,0 | Student nie posiada kompetencji pozwalających na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej. |
3,0 | Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dostatecznym z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dobrym z pewnymi niedociągnięciami. | |
4,5 | Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu bardzo dobrym z pewnymi niedociągnięciami. | |
5,0 | Student posiada kompetencje pozwalająceh na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu bardzo dobrym. |
Literatura podstawowa
- Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2000, 2
- Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2
- Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001, 1
Literatura dodatkowa
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007, 1
- Aktualne rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie klasyfikacji i monitoringu wód powierzchniowych i podziemnych, 2012