Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Degradacja środowiska a zdrowie ludności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Degradacja środowiska a zdrowie ludności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,50,38zaliczenie
wykładyW4 20 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza (na poziomie szkoły średniej) z zakresu ochrony środowiska i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wpływem degradacji środowiska na zdowie ludności oraz uświadomienie konsekwencji działań ludzkich - antropopresji, dla ludności oraz środowiska naturalnego.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności identyfikacji zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi
C-3Nabycie przez studenta umiejętności oceny przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu zjawisk warunkujących degradaję środowiska i obniżających jakość życia ludności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Żywność jako źródło potencjalnego zagrożenia zdrowia człowieka.4
T-A-2Kontrola jakość żywności.2
T-A-3Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w domu2
T-A-4Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w pracy,2
T-A-5Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w środowisku2
T-A-6Spalarnie odpadów2
T-A-7Epidemie.4
T-A-8Promieniowanie elektromagnetyczne.2
20
wykłady
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia na tle innych zagrożeń.2
T-W-2Substancje i czynniki szkodliwe.3
T-W-3Źródła substancji i czynników szkodliwych oraz ich rozprzestrzenianie w środowisku.3
T-W-4Szacowanie ryzyka. Statystyczna istotność badań, testów prognoz.2
T-W-5Problemy psychologiczne.4
T-W-6Działania wojenne - broń chemiczna i biologiczna.4
T-W-7Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2przygotowanuie do zajęć5
A-A-3przygotowanie prezentacji mulitmedialnej10
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie prezentacji mulitmedialnej10
A-W-3studiowanie wskazanej literatury5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia wykładów10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z użyciem komputera
M-2ćwiczenia przedmiotowe,
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
M-6Anegdota

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie cząstkowych pisemnych sprawdzianów
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów – test końcowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O03-D_W01
Student posiada wiedzę o oddziaływaniu człowieka na środowisko, o technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań oraz zna zasady zrównoważonego uzytkowania środowiska. Student posiada wiedzę o wpływie degradacji środowiska na zdowie ludzkości.
GO_1A_W06, GO_1A_W07, GO_1A_W08, GO_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-A-1, T-A-8, T-W-5, T-A-3, T-W-6, T-W-3, T-A-5, T-W-4, T-W-2, T-A-6, T-W-1, T-A-7, T-A-4, T-W-7, T-A-2M-5, M-2, M-1, M-6, M-3, M-4S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O03-D_U01
Student umie zidentyfikowac zjawiska wpływające na jakość środowiska i życie ludzi oraz ocenić przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk
GO_1A_U06, GO_1A_U08R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3T-W-5, T-A-8, T-A-7, T-A-2, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-A-3M-2, M-3, M-4, M-5, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O03-D_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystenji ludzkości
GO_1A_K04, GO_1A_K05R1A_K04, R1A_K05C-2, C-3, C-1T-A-1, T-W-5, T-W-4, T-A-2, T-W-6, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-W-7, T-A-5, T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-W-1, T-A-8M-4, M-3, M-2, M-1, M-5S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O03-D_W01
Student posiada wiedzę o oddziaływaniu człowieka na środowisko, o technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań oraz zna zasady zrównoważonego uzytkowania środowiska. Student posiada wiedzę o wpływie degradacji środowiska na zdowie ludzkości.
2,0Student nie posiada wiedzy o oddziaływaniu człowieka na środowisko, o technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań i o wpływie degradacji środowiska na zdrowie ludzkości oraz nie zna zasad zrównoważonego uzytkowania środowiska.
3,0Student posiada niewielką wiedzę o oddziaływaniu człowieka na środowisko, wie o technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań, o wpływie degradacji środowiska na zdrowie ludzkości oraz o zasadach zrównoważonego uzytkowania środowiska
3,5Student posiada dostateczną wiedzę o oddziaływaniu człowieka na środowisko, wie o technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań oraz o zasadach zrównoważonego uzytkowania środowiska i potrafi podać choć po 2 przykłady. Wie o wpływie degradacji środowiska na zdrowie ludzkości .
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu, tj, zna większość oddziaływań człowieka na środowisko, technik stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań oraz zna zasady zrównoważonego uzytkowania środowiska
4,5Student wykazuje się ponad dobrą wiedzą w zakresie przedmiotu, tj, zna większość oddziaływań człowieka na środowisko, technik stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań oraz zna zasady zrównoważonego uzytkowania środowiska
5,0Student posiada pełną wiedzę przedmiotową, zna wszystkie oddziaływania człowieka na środowisko, technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań degradacji środowiska na zdrowie ludzkości oraz zna zasady zrównoważonego uzytkowania środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O03-D_U01
Student umie zidentyfikowac zjawiska wpływające na jakość środowiska i życie ludzi oraz ocenić przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie identyfikacji zjawisk wpływających na jakość środowiska i życia ludzi oraz oceny przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. umie zidentyfikować podstawowe zjawiska wpływające na jakość środowiska i życia ludzi oraz umie ocenić przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie identyfikacji zjawisk wpływających na jakość środowiska i życia ludzi oraz oceny przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie przedmiotu, tj. potrafi w większości przypadków prawidłowo zidentyfikować podstawowe zjawiska wpływające na jakość środowiska i życia ludzi oraz ocenić przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk
4,5Student posiada ponad dobre (prawie pełne) umiejętności w zakresie w zakresie identyfikacji zjawisk wpływających na jakość środowiska i życia ludzi oraz oceny przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności w zakresie identyfikacji zjawisk wpływających na jakość środowiska i życia ludzi oraz właściwie oceny przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O03-D_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystenji ludzkości
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie ma świadomości potrzeby uczenia sie przez całe życie oraz odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go dość odpowiedzialna i sumienna postawa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość rozwoju nauk i wynikającej z tego potrzeby uczenia się przez całe życie oraz je świadom odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości
4,0Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość potrzeby aktualizacji własnej wiedzy oraz odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, cechuje go prawie pełna (ponad dobra) świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi sprawnie kierować pracą zespołu i motywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny dąży do ich realizacji, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, ma pełną świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości

Literatura podstawowa

  1. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia., Wyd. PWN, Warszawa, 2001
  2. Crody E., Perez-Armendariz C., Hart J., Broń chemiczna i biologiczna., Wyd. NT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Ochrona środowiska. Rocznik statystyczny GUS, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Żywność jako źródło potencjalnego zagrożenia zdrowia człowieka.4
T-A-2Kontrola jakość żywności.2
T-A-3Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w domu2
T-A-4Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w pracy,2
T-A-5Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w środowisku2
T-A-6Spalarnie odpadów2
T-A-7Epidemie.4
T-A-8Promieniowanie elektromagnetyczne.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia na tle innych zagrożeń.2
T-W-2Substancje i czynniki szkodliwe.3
T-W-3Źródła substancji i czynników szkodliwych oraz ich rozprzestrzenianie w środowisku.3
T-W-4Szacowanie ryzyka. Statystyczna istotność badań, testów prognoz.2
T-W-5Problemy psychologiczne.4
T-W-6Działania wojenne - broń chemiczna i biologiczna.4
T-W-7Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2przygotowanuie do zajęć5
A-A-3przygotowanie prezentacji mulitmedialnej10
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie prezentacji mulitmedialnej10
A-W-3studiowanie wskazanej literatury5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia wykładów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O03-D_W01Student posiada wiedzę o oddziaływaniu człowieka na środowisko, o technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań oraz zna zasady zrównoważonego uzytkowania środowiska. Student posiada wiedzę o wpływie degradacji środowiska na zdowie ludzkości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
GO_1A_W08Student ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska i rozwoju z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w pełnym zakresie gospodarki odpadami, w tym również rekultywacji terenów zdegradowanych, w tym składowisk odpadów.
GO_1A_W09Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem degradacji środowiska na zdowie ludności oraz uświadomienie konsekwencji działań ludzkich - antropopresji, dla ludności oraz środowiska naturalnego.
Treści programoweT-A-1Żywność jako źródło potencjalnego zagrożenia zdrowia człowieka.
T-A-8Promieniowanie elektromagnetyczne.
T-W-5Problemy psychologiczne.
T-A-3Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w domu
T-W-6Działania wojenne - broń chemiczna i biologiczna.
T-W-3Źródła substancji i czynników szkodliwych oraz ich rozprzestrzenianie w środowisku.
T-A-5Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w środowisku
T-W-4Szacowanie ryzyka. Statystyczna istotność badań, testów prognoz.
T-W-2Substancje i czynniki szkodliwe.
T-A-6Spalarnie odpadów
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia na tle innych zagrożeń.
T-A-7Epidemie.
T-A-4Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w pracy,
T-W-7Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia.
T-A-2Kontrola jakość żywności.
Metody nauczaniaM-5Metoda projektów
M-2ćwiczenia przedmiotowe,
M-1wykład z użyciem komputera
M-6Anegdota
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie cząstkowych pisemnych sprawdzianów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów – test końcowy
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o oddziaływaniu człowieka na środowisko, o technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań i o wpływie degradacji środowiska na zdrowie ludzkości oraz nie zna zasad zrównoważonego uzytkowania środowiska.
3,0Student posiada niewielką wiedzę o oddziaływaniu człowieka na środowisko, wie o technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań, o wpływie degradacji środowiska na zdrowie ludzkości oraz o zasadach zrównoważonego uzytkowania środowiska
3,5Student posiada dostateczną wiedzę o oddziaływaniu człowieka na środowisko, wie o technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań oraz o zasadach zrównoważonego uzytkowania środowiska i potrafi podać choć po 2 przykłady. Wie o wpływie degradacji środowiska na zdrowie ludzkości .
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu, tj, zna większość oddziaływań człowieka na środowisko, technik stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań oraz zna zasady zrównoważonego uzytkowania środowiska
4,5Student wykazuje się ponad dobrą wiedzą w zakresie przedmiotu, tj, zna większość oddziaływań człowieka na środowisko, technik stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań oraz zna zasady zrównoważonego uzytkowania środowiska
5,0Student posiada pełną wiedzę przedmiotową, zna wszystkie oddziaływania człowieka na środowisko, technikach stosowanych w celu minimalizacji negatywnych oddziaływań degradacji środowiska na zdrowie ludzkości oraz zna zasady zrównoważonego uzytkowania środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O03-D_U01Student umie zidentyfikowac zjawiska wpływające na jakość środowiska i życie ludzi oraz ocenić przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
GO_1A_U08Student potrafi dokonać inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego. Potrafi tę wiedzę wykorzystać do działań inżynierskich mających na celu rozwiązanie zaistniałych problemów zawodowych, umiejąc przy tym ocenić ich wady i zalety.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studenta umiejętności identyfikacji zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi
C-3Nabycie przez studenta umiejętności oceny przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu zjawisk warunkujących degradaję środowiska i obniżających jakość życia ludności
Treści programoweT-W-5Problemy psychologiczne.
T-A-8Promieniowanie elektromagnetyczne.
T-A-7Epidemie.
T-A-2Kontrola jakość żywności.
T-W-3Źródła substancji i czynników szkodliwych oraz ich rozprzestrzenianie w środowisku.
T-W-2Substancje i czynniki szkodliwe.
T-W-4Szacowanie ryzyka. Statystyczna istotność badań, testów prognoz.
T-A-6Spalarnie odpadów
T-A-1Żywność jako źródło potencjalnego zagrożenia zdrowia człowieka.
T-A-4Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w pracy,
T-A-5Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w środowisku
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia na tle innych zagrożeń.
T-W-6Działania wojenne - broń chemiczna i biologiczna.
T-W-7Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia.
T-A-3Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w domu
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe,
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
M-1wykład z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie cząstkowych pisemnych sprawdzianów
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów – test końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie identyfikacji zjawisk wpływających na jakość środowiska i życia ludzi oraz oceny przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. umie zidentyfikować podstawowe zjawiska wpływające na jakość środowiska i życia ludzi oraz umie ocenić przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie identyfikacji zjawisk wpływających na jakość środowiska i życia ludzi oraz oceny przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie przedmiotu, tj. potrafi w większości przypadków prawidłowo zidentyfikować podstawowe zjawiska wpływające na jakość środowiska i życia ludzi oraz ocenić przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk
4,5Student posiada ponad dobre (prawie pełne) umiejętności w zakresie w zakresie identyfikacji zjawisk wpływających na jakość środowiska i życia ludzi oraz oceny przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności w zakresie identyfikacji zjawisk wpływających na jakość środowiska i życia ludzi oraz właściwie oceny przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu w/w zjawisk
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O03-D_K01Student ma świadomość odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystenji ludzkości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
GO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studenta umiejętności identyfikacji zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi
C-3Nabycie przez studenta umiejętności oceny przydatność rutynowych metod do przeciwdziałania lub też minimalizowania negatywnego wpływu zjawisk warunkujących degradaję środowiska i obniżających jakość życia ludności
C-1Zapoznanie studentów z wpływem degradacji środowiska na zdowie ludności oraz uświadomienie konsekwencji działań ludzkich - antropopresji, dla ludności oraz środowiska naturalnego.
Treści programoweT-A-1Żywność jako źródło potencjalnego zagrożenia zdrowia człowieka.
T-W-5Problemy psychologiczne.
T-W-4Szacowanie ryzyka. Statystyczna istotność badań, testów prognoz.
T-A-2Kontrola jakość żywności.
T-W-6Działania wojenne - broń chemiczna i biologiczna.
T-A-6Spalarnie odpadów
T-A-7Epidemie.
T-A-3Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w domu
T-W-7Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia.
T-A-5Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w środowisku
T-W-3Źródła substancji i czynników szkodliwych oraz ich rozprzestrzenianie w środowisku.
T-W-2Substancje i czynniki szkodliwe.
T-A-4Narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancje w otoczeniu człowieka - w pracy,
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia na tle innych zagrożeń.
T-A-8Promieniowanie elektromagnetyczne.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
M-2ćwiczenia przedmiotowe,
M-1wykład z użyciem komputera
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie cząstkowych pisemnych sprawdzianów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów – test końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie ma świadomości potrzeby uczenia sie przez całe życie oraz odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go dość odpowiedzialna i sumienna postawa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość rozwoju nauk i wynikającej z tego potrzeby uczenia się przez całe życie oraz je świadom odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości
4,0Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość potrzeby aktualizacji własnej wiedzy oraz odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, cechuje go prawie pełna (ponad dobra) świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi sprawnie kierować pracą zespołu i motywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny dąży do ich realizacji, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, ma pełną świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności etycznej i konsekwencji działności własnej oraz reszty społeczeństwa dla degradacji środowiska oraz egzystencji ludzkości