Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Geograficzne systemy informacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geograficzne systemy informacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu obsługi komutera oraz geografii z zakresu szkoły średniej, swobodnie posługiwać się komputerem jako narzędziem pracy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Zaznajomienie się z programami i ich użyciem w gospodarce odpadami, analizach środowiska, ocenach krajobrazowych oraz zasady wykonywania projektów w zakresie gospodarki odpadami i rekultywacji terenów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe moduły programu Idrisi i wykorzystanie palet barwnych. | 2 |
T-L-2 | Konwersja plików i rasteryzacja danych. | 2 |
T-L-3 | Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach. | 3 |
T-L-4 | Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych. | 2 |
T-L-5 | Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska zlewni Tywy. | 2 |
T-L-6 | Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu na przykładzie lesistości Pobrzeża Szczecińskiego. | 5 |
T-L-7 | Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych. | 2 |
T-L-8 | Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczenia wielkości imisji fluoru oraz określenia wielkości opadu docierającego do zlewni. | 2 |
T-L-9 | Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wybory lokalizacji składowiska odpadów dla gminy Myślibórz. | 2 |
T-L-10 | Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programie wektorowym na przykładzie Quantum GIS. | 3 |
T-L-11 | Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS. | 2 |
T-L-12 | Wykorzystanie GIS w teledetekcji: pojęcie kanału, obróbka obrazu, wzmacnianie kontrastu, stretching i resampling. | 2 |
T-L-13 | Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS. | 2 |
T-L-14 | Klasyfikacja nadzorowana zdjęć wielospektralnych w programie Idrisi. | 2 |
T-L-15 | Wizualizacja danych przestrzennych: od bazy danych do mapy izoliniowej, kompozycja mapy w programie Surfer. Metody interpolacji. | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych. | 2 |
T-W-2 | Mapa jako źródło wiedzy o terenie. | 2 |
T-W-3 | Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS. | 3 |
T-W-4 | Struktura danych geoprzestrzennych w Polsce. Dyrektywa Inspire. | 2 |
T-W-5 | Realizacja podstawowych funkcji: wizualizacja i wprowadzanie danych | 2 |
T-W-6 | Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych. | 7 |
T-W-7 | Zastosowanie analiz przestrzennych w gospodarce odpadami. | 4 |
T-W-8 | Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView. | 2 |
T-W-9 | Podstawowe zagadnienia teledetekcji. | 2 |
T-W-10 | Interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach środowiska. | 2 |
T-W-11 | Wykorzystanie zdjęć satelitarnych w badaniach środowiska. | 2 |
T-W-12 | System GPS - zasada działania i możliwości wykorzystania. | 2 |
T-W-13 | Zastosowanie systemów GIS w administracji publicznej. | 4 |
T-W-14 | Bazy danych związane z gospodarką odpadami i zarządzaniem środowiskiem. | 4 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-L-2 | przygotowanie projektu | 15 |
A-L-3 | przygotowanie do zajęć na podstawie skryptu | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 40 |
A-W-2 | praca z podręcznikami | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia części wykładowej | 20 |
A-W-4 | przygotowanie projektu podsumowującego fragment materiału ćwiczeniowego | 15 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | metoda projektów |
M-4 | dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia |
S-2 | Ocena formująca: ocena wykonania projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C22_W01 Student posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą Geograficznych Systemów Informacji. Zna sposoby rozwiązywania problemów związanych z gospodarowaniem odpadami przy pomocy GIS, zna źródła danych przestrzennych i zasady ich wykorzystywania. | GO_1A_W06, GO_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-L-5, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-W-11, T-W-4, T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-6, T-W-14, T-L-4, T-L-3, T-W-7 | M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C22_U01 Student posiada podstawowe umiejętności pracy z programami GIS. Potrafi zaplanować i wykonać prostą bazę danych o środowisku oraz rozwiązywać typowe problemy związane z gospodarką odpadami z zastosowaniem GIS. | GO_1A_U07 | R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U05 | C-1 | T-L-12, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-14, T-L-13, T-L-8, T-L-1, T-L-15, T-L-11, T-L-5, T-L-4, T-L-10, T-L-9, T-L-3 | M-2, M-4, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C22_K01 Student potrafi zorganizować pracę grupową związaną z projektem GIS. Zna zasady poszanowania własności intelektualnej i praw autorskich. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia GIS do działań inżynieryjnych. Potrafi ocenić wszystkie aspekty prawidłowego postępowania przy wykonywaniu analiz przestrzennych. | GO_1A_K03, GO_1A_K04, GO_1A_K06 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-12, T-W-14, T-W-2, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-13, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-3, M-4, M-1 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C22_W01 Student posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą Geograficznych Systemów Informacji. Zna sposoby rozwiązywania problemów związanych z gospodarowaniem odpadami przy pomocy GIS, zna źródła danych przestrzennych i zasady ich wykorzystywania. | 2,0 | Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w ochronie środowiska, gospodarce odpadami i rekultywacji terenów; nie posiada wiedzy, umożliwiającej wykonywanie podstawowych czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania. |
3,0 | Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS. | |
3,5 | Potrafi wykonać typowe analizy i operacje za pomocą oprogramowania GIS. Zna podstawy teoretyczne GIS. | |
4,0 | Potrafi wykonać większość prezentowanych na ćwiczeniach czynności z użyciem oprogramowania GIS, a także wykonywać bardziej skomplikowane analizy przestrzenne; zna dobrze teoretyczne zagadnienia GIS. | |
4,5 | Potrafi wykorzystywać wszystkie przedstawione w programie moduły GIS; umie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów gospodarki odpadami i rekultywacji terenów; zna i dobrze rozumie teoretyczne zagadnienia GIS. | |
5,0 | Potrafi wykonać wszystkie przedstawione na ćwiczeniach operacje GIS; Umie samodzielnie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów gospodarki odpadami i rekultywacji terenów, a także wizualizować i komentować uzyskane wyniki; potrafi samodzielnie dobierać narzędzia potrzebne rozwiązywania zadań; bardzo dobrze zna i rozumie teoretyczne zagadnienia GIS. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C22_U01 Student posiada podstawowe umiejętności pracy z programami GIS. Potrafi zaplanować i wykonać prostą bazę danych o środowisku oraz rozwiązywać typowe problemy związane z gospodarką odpadami z zastosowaniem GIS. | 2,0 | Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w ochronie środowiska, gospodarce odpadami i rekultywacji terenów. |
3,0 | Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami. | |
3,5 | Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami. | |
4,0 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami. | |
4,5 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami. | |
5,0 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C22_K01 Student potrafi zorganizować pracę grupową związaną z projektem GIS. Zna zasady poszanowania własności intelektualnej i praw autorskich. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia GIS do działań inżynieryjnych. Potrafi ocenić wszystkie aspekty prawidłowego postępowania przy wykonywaniu analiz przestrzennych. | 2,0 | Nieznajomość podstaw GIS i prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, skutkuje brakiem kompetencji w zakresie tworzenia projektów GIS. |
3,0 | Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów. | |
3,5 | Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie podstawowych czynności przy tworzeniu projektów. | |
4,0 | Dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS. | |
4,5 | Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS; potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia. | |
5,0 | Potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową, zna zasady regulacje ochrony własności intelektualnej GIS, potrafi działać samodzielnie, planując skomplikowane Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie wszystkich przewidzianych programem czynności przy tworzeniu projektów; student bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS. |
Literatura podstawowa
- Langley P.A., Godchild M.F., Maguire D.I., Rhind D.W., GIS teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
- Urbański J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańsk, 2009
Literatura dodatkowa
- Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, PWN, Warszawa, 1999
- Bródka S. (red), Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2010