Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Geograficzne systemy informacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geograficzne systemy informacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 40 3,00,62zaliczenie
laboratoriaL5 35 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu obsługi komutera oraz geografii z zakresu szkoły średniej, swobodnie posługiwać się komputerem jako narzędziem pracy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Zaznajomienie się z programami i ich użyciem w gospodarce odpadami, analizach środowiska, ocenach krajobrazowych oraz zasady wykonywania projektów w zakresie gospodarki odpadami i rekultywacji terenów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe moduły programu Idrisi i wykorzystanie palet barwnych.2
T-L-2Konwersja plików i rasteryzacja danych.2
T-L-3Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.3
T-L-4Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.2
T-L-5Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska zlewni Tywy.2
T-L-6Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu na przykładzie lesistości Pobrzeża Szczecińskiego.5
T-L-7Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych.2
T-L-8Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczenia wielkości imisji fluoru oraz określenia wielkości opadu docierającego do zlewni.2
T-L-9Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wybory lokalizacji składowiska odpadów dla gminy Myślibórz.2
T-L-10Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programie wektorowym na przykładzie Quantum GIS.3
T-L-11Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS.2
T-L-12Wykorzystanie GIS w teledetekcji: pojęcie kanału, obróbka obrazu, wzmacnianie kontrastu, stretching i resampling.2
T-L-13Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS.2
T-L-14Klasyfikacja nadzorowana zdjęć wielospektralnych w programie Idrisi.2
T-L-15Wizualizacja danych przestrzennych: od bazy danych do mapy izoliniowej, kompozycja mapy w programie Surfer. Metody interpolacji.2
35
wykłady
T-W-1Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych.2
T-W-2Mapa jako źródło wiedzy o terenie.2
T-W-3Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.3
T-W-4Struktura danych geoprzestrzennych w Polsce. Dyrektywa Inspire.2
T-W-5Realizacja podstawowych funkcji: wizualizacja i wprowadzanie danych2
T-W-6Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.7
T-W-7Zastosowanie analiz przestrzennych w gospodarce odpadami.4
T-W-8Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView.2
T-W-9Podstawowe zagadnienia teledetekcji.2
T-W-10Interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach środowiska.2
T-W-11Wykorzystanie zdjęć satelitarnych w badaniach środowiska.2
T-W-12System GPS - zasada działania i możliwości wykorzystania.2
T-W-13Zastosowanie systemów GIS w administracji publicznej.4
T-W-14Bazy danych związane z gospodarką odpadami i zarządzaniem środowiskiem.4
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach35
A-L-2przygotowanie projektu15
A-L-3przygotowanie do zajęć na podstawie skryptu10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach40
A-W-2praca z podręcznikami15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia części wykładowej20
A-W-4przygotowanie projektu podsumowującego fragment materiału ćwiczeniowego15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda projektów
M-4dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C22_W01
Student posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą Geograficznych Systemów Informacji. Zna sposoby rozwiązywania problemów związanych z gospodarowaniem odpadami przy pomocy GIS, zna źródła danych przestrzennych i zasady ich wykorzystywania.
GO_1A_W06, GO_1A_W07R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-5, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-W-11, T-W-4, T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-6, T-W-14, T-L-4, T-L-3, T-W-7M-4, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C22_U01
Student posiada podstawowe umiejętności pracy z programami GIS. Potrafi zaplanować i wykonać prostą bazę danych o środowisku oraz rozwiązywać typowe problemy związane z gospodarką odpadami z zastosowaniem GIS.
GO_1A_U07R1A_U06, R1A_U07InzA_U05C-1T-L-12, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-14, T-L-13, T-L-8, T-L-1, T-L-15, T-L-11, T-L-5, T-L-4, T-L-10, T-L-9, T-L-3M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C22_K01
Student potrafi zorganizować pracę grupową związaną z projektem GIS. Zna zasady poszanowania własności intelektualnej i praw autorskich. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia GIS do działań inżynieryjnych. Potrafi ocenić wszystkie aspekty prawidłowego postępowania przy wykonywaniu analiz przestrzennych.
GO_1A_K03, GO_1A_K04, GO_1A_K06R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06InzA_K01C-1T-W-4, T-W-3, T-W-12, T-W-14, T-W-2, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-13, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-3, M-4, M-1S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C22_W01
Student posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą Geograficznych Systemów Informacji. Zna sposoby rozwiązywania problemów związanych z gospodarowaniem odpadami przy pomocy GIS, zna źródła danych przestrzennych i zasady ich wykorzystywania.
2,0Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w ochronie środowiska, gospodarce odpadami i rekultywacji terenów; nie posiada wiedzy, umożliwiającej wykonywanie podstawowych czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS.
3,5Potrafi wykonać typowe analizy i operacje za pomocą oprogramowania GIS. Zna podstawy teoretyczne GIS.
4,0Potrafi wykonać większość prezentowanych na ćwiczeniach czynności z użyciem oprogramowania GIS, a także wykonywać bardziej skomplikowane analizy przestrzenne; zna dobrze teoretyczne zagadnienia GIS.
4,5Potrafi wykorzystywać wszystkie przedstawione w programie moduły GIS; umie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów gospodarki odpadami i rekultywacji terenów; zna i dobrze rozumie teoretyczne zagadnienia GIS.
5,0Potrafi wykonać wszystkie przedstawione na ćwiczeniach operacje GIS; Umie samodzielnie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów gospodarki odpadami i rekultywacji terenów, a także wizualizować i komentować uzyskane wyniki; potrafi samodzielnie dobierać narzędzia potrzebne rozwiązywania zadań; bardzo dobrze zna i rozumie teoretyczne zagadnienia GIS.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C22_U01
Student posiada podstawowe umiejętności pracy z programami GIS. Potrafi zaplanować i wykonać prostą bazę danych o środowisku oraz rozwiązywać typowe problemy związane z gospodarką odpadami z zastosowaniem GIS.
2,0Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w ochronie środowiska, gospodarce odpadami i rekultywacji terenów.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami.
3,5Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami.
4,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami.
4,5Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami.
5,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C22_K01
Student potrafi zorganizować pracę grupową związaną z projektem GIS. Zna zasady poszanowania własności intelektualnej i praw autorskich. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia GIS do działań inżynieryjnych. Potrafi ocenić wszystkie aspekty prawidłowego postępowania przy wykonywaniu analiz przestrzennych.
2,0Nieznajomość podstaw GIS i prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, skutkuje brakiem kompetencji w zakresie tworzenia projektów GIS.
3,0Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów.
3,5Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie podstawowych czynności przy tworzeniu projektów.
4,0Dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.
4,5Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS; potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia.
5,0Potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową, zna zasady regulacje ochrony własności intelektualnej GIS, potrafi działać samodzielnie, planując skomplikowane Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie wszystkich przewidzianych programem czynności przy tworzeniu projektów; student bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.

Literatura podstawowa

  1. Langley P.A., Godchild M.F., Maguire D.I., Rhind D.W., GIS teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
  2. Urbański J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańsk, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, PWN, Warszawa, 1999
  2. Bródka S. (red), Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe moduły programu Idrisi i wykorzystanie palet barwnych.2
T-L-2Konwersja plików i rasteryzacja danych.2
T-L-3Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.3
T-L-4Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.2
T-L-5Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska zlewni Tywy.2
T-L-6Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu na przykładzie lesistości Pobrzeża Szczecińskiego.5
T-L-7Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych.2
T-L-8Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczenia wielkości imisji fluoru oraz określenia wielkości opadu docierającego do zlewni.2
T-L-9Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wybory lokalizacji składowiska odpadów dla gminy Myślibórz.2
T-L-10Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programie wektorowym na przykładzie Quantum GIS.3
T-L-11Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS.2
T-L-12Wykorzystanie GIS w teledetekcji: pojęcie kanału, obróbka obrazu, wzmacnianie kontrastu, stretching i resampling.2
T-L-13Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS.2
T-L-14Klasyfikacja nadzorowana zdjęć wielospektralnych w programie Idrisi.2
T-L-15Wizualizacja danych przestrzennych: od bazy danych do mapy izoliniowej, kompozycja mapy w programie Surfer. Metody interpolacji.2
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych.2
T-W-2Mapa jako źródło wiedzy o terenie.2
T-W-3Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.3
T-W-4Struktura danych geoprzestrzennych w Polsce. Dyrektywa Inspire.2
T-W-5Realizacja podstawowych funkcji: wizualizacja i wprowadzanie danych2
T-W-6Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.7
T-W-7Zastosowanie analiz przestrzennych w gospodarce odpadami.4
T-W-8Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView.2
T-W-9Podstawowe zagadnienia teledetekcji.2
T-W-10Interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach środowiska.2
T-W-11Wykorzystanie zdjęć satelitarnych w badaniach środowiska.2
T-W-12System GPS - zasada działania i możliwości wykorzystania.2
T-W-13Zastosowanie systemów GIS w administracji publicznej.4
T-W-14Bazy danych związane z gospodarką odpadami i zarządzaniem środowiskiem.4
40

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach35
A-L-2przygotowanie projektu15
A-L-3przygotowanie do zajęć na podstawie skryptu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach40
A-W-2praca z podręcznikami15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia części wykładowej20
A-W-4przygotowanie projektu podsumowującego fragment materiału ćwiczeniowego15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C22_W01Student posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą Geograficznych Systemów Informacji. Zna sposoby rozwiązywania problemów związanych z gospodarowaniem odpadami przy pomocy GIS, zna źródła danych przestrzennych i zasady ich wykorzystywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Zaznajomienie się z programami i ich użyciem w gospodarce odpadami, analizach środowiska, ocenach krajobrazowych oraz zasady wykonywania projektów w zakresie gospodarki odpadami i rekultywacji terenów.
Treści programoweT-L-5Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska zlewni Tywy.
T-W-9Podstawowe zagadnienia teledetekcji.
T-W-2Mapa jako źródło wiedzy o terenie.
T-W-8Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView.
T-L-1Podstawowe moduły programu Idrisi i wykorzystanie palet barwnych.
T-L-2Konwersja plików i rasteryzacja danych.
T-W-11Wykorzystanie zdjęć satelitarnych w badaniach środowiska.
T-W-4Struktura danych geoprzestrzennych w Polsce. Dyrektywa Inspire.
T-W-1Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych.
T-W-12System GPS - zasada działania i możliwości wykorzystania.
T-W-13Zastosowanie systemów GIS w administracji publicznej.
T-W-3Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.
T-W-6Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.
T-W-14Bazy danych związane z gospodarką odpadami i zarządzaniem środowiskiem.
T-L-4Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.
T-L-3Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.
T-W-7Zastosowanie analiz przestrzennych w gospodarce odpadami.
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w ochronie środowiska, gospodarce odpadami i rekultywacji terenów; nie posiada wiedzy, umożliwiającej wykonywanie podstawowych czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS.
3,5Potrafi wykonać typowe analizy i operacje za pomocą oprogramowania GIS. Zna podstawy teoretyczne GIS.
4,0Potrafi wykonać większość prezentowanych na ćwiczeniach czynności z użyciem oprogramowania GIS, a także wykonywać bardziej skomplikowane analizy przestrzenne; zna dobrze teoretyczne zagadnienia GIS.
4,5Potrafi wykorzystywać wszystkie przedstawione w programie moduły GIS; umie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów gospodarki odpadami i rekultywacji terenów; zna i dobrze rozumie teoretyczne zagadnienia GIS.
5,0Potrafi wykonać wszystkie przedstawione na ćwiczeniach operacje GIS; Umie samodzielnie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów gospodarki odpadami i rekultywacji terenów, a także wizualizować i komentować uzyskane wyniki; potrafi samodzielnie dobierać narzędzia potrzebne rozwiązywania zadań; bardzo dobrze zna i rozumie teoretyczne zagadnienia GIS.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C22_U01Student posiada podstawowe umiejętności pracy z programami GIS. Potrafi zaplanować i wykonać prostą bazę danych o środowisku oraz rozwiązywać typowe problemy związane z gospodarką odpadami z zastosowaniem GIS.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U07Student posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Potrafi wykorzystać to narzędzie w planowaniu lokalizacji inwestycji mogących generować konflikty społeczne np. spalarni odpadów, składowisk odpadów, oczyszczalni ścieków itp. Umie planować i zarządzać zgodnie z prawem obiegiem biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Potrafi nakreślić szkice w skali i mapy ułatwiające zarządzanie środowiskiem, odpadami i rekultywacją gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Zaznajomienie się z programami i ich użyciem w gospodarce odpadami, analizach środowiska, ocenach krajobrazowych oraz zasady wykonywania projektów w zakresie gospodarki odpadami i rekultywacji terenów.
Treści programoweT-L-12Wykorzystanie GIS w teledetekcji: pojęcie kanału, obróbka obrazu, wzmacnianie kontrastu, stretching i resampling.
T-L-6Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu na przykładzie lesistości Pobrzeża Szczecińskiego.
T-L-7Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych.
T-L-2Konwersja plików i rasteryzacja danych.
T-L-14Klasyfikacja nadzorowana zdjęć wielospektralnych w programie Idrisi.
T-L-13Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS.
T-L-8Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczenia wielkości imisji fluoru oraz określenia wielkości opadu docierającego do zlewni.
T-L-1Podstawowe moduły programu Idrisi i wykorzystanie palet barwnych.
T-L-15Wizualizacja danych przestrzennych: od bazy danych do mapy izoliniowej, kompozycja mapy w programie Surfer. Metody interpolacji.
T-L-11Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS.
T-L-5Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska zlewni Tywy.
T-L-4Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.
T-L-10Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programie wektorowym na przykładzie Quantum GIS.
T-L-9Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wybory lokalizacji składowiska odpadów dla gminy Myślibórz.
T-L-3Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-4dyskusja
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w ochronie środowiska, gospodarce odpadami i rekultywacji terenów.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami.
3,5Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami.
4,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami.
4,5Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami.
5,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C22_K01Student potrafi zorganizować pracę grupową związaną z projektem GIS. Zna zasady poszanowania własności intelektualnej i praw autorskich. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia GIS do działań inżynieryjnych. Potrafi ocenić wszystkie aspekty prawidłowego postępowania przy wykonywaniu analiz przestrzennych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
GO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Zaznajomienie się z programami i ich użyciem w gospodarce odpadami, analizach środowiska, ocenach krajobrazowych oraz zasady wykonywania projektów w zakresie gospodarki odpadami i rekultywacji terenów.
Treści programoweT-W-4Struktura danych geoprzestrzennych w Polsce. Dyrektywa Inspire.
T-W-3Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.
T-W-12System GPS - zasada działania i możliwości wykorzystania.
T-W-14Bazy danych związane z gospodarką odpadami i zarządzaniem środowiskiem.
T-W-2Mapa jako źródło wiedzy o terenie.
T-W-10Interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach środowiska.
T-W-7Zastosowanie analiz przestrzennych w gospodarce odpadami.
T-W-9Podstawowe zagadnienia teledetekcji.
T-W-11Wykorzystanie zdjęć satelitarnych w badaniach środowiska.
T-W-1Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych.
T-W-13Zastosowanie systemów GIS w administracji publicznej.
T-W-5Realizacja podstawowych funkcji: wizualizacja i wprowadzanie danych
T-W-6Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.
T-W-8Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView.
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
M-4dyskusja
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieznajomość podstaw GIS i prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, skutkuje brakiem kompetencji w zakresie tworzenia projektów GIS.
3,0Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów.
3,5Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie podstawowych czynności przy tworzeniu projektów.
4,0Dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.
4,5Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS; potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia.
5,0Potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową, zna zasady regulacje ochrony własności intelektualnej GIS, potrafi działać samodzielnie, planując skomplikowane Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie wszystkich przewidzianych programem czynności przy tworzeniu projektów; student bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.