Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Rachunek ekonomiczny w rekultywacji i gospodarce odpadami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunek ekonomiczny w rekultywacji i gospodarce odpadami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW3 30 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Od studenta wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu makro- i mikroekonomii, której bazę stanowi przedmiot podstawowy Ekonomia oraz wiedzy prawniczej z zakresu rekultywacji i gospodarki odpadami, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązków przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami (na bazie przedmiotu Prawo w rekultywacji i gospodarce odpadami).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem pryedmiotu jest przekazanie wiedzy i zrozumienie relacji między gospodarką a środowiskiem oraz specyfiki inwestycji w zakresie rekultywacji i gospodarki odpadami z uwzględnieniem analizy kosztów i korzyści.
C-2Pprojekt wykonany na ćwiczeniach ma na celu rozwinięcie umiejętności analizy kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców w związku z gospodarowaniem odpadami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1praca projektowa - opracowanie dla przedsiębiorcy listy działań, które uwzględniają realizację obowiązków w zakresie gospodarowania odpadami i pozwalają na ograniczenie kosztów ponoszonych w związku z wytwarzanymi strumieniami odpadów.10
10
wykłady
T-W-1Podstawy rachunku ekonomicznego i zasady racjonalnego gospodarowania. Proces internalizacji kosztów zewnętrznych. Specyfika rachunku ekonomicznego w działaniach środowiskowych.6
T-W-2Koszty ekonomiczne, środowiskowe i społeczne wynikające ze szkód w środowisku. Analiza kosztów i korzyści w rekultywacji i naprawie szkód środowiskowych. Analiza kosztów i korzyści w działaniach z zakresu gospodarowania odpadami.10
T-W-3Ekonomiczne instrumenty działań środowiskowych. Źródła finansowania działań środowiskowych. Ekocontroling jako narzędzie zarządzania działaniami środowiskowymi.10
T-W-4Ekologistyka w gospodarce odpadami jako narzędzie optymalizacji rachunku ekonomicznego.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Czytanie zaleconej literatury10
A-A-3Opracowanie poszczególnych częsci zadania projektowego10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych części projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C19_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i instytucji w gospodarce odpadami oraz zna specjalistyczny język i zasady funkcjonowania systemu gospodarkowania odpadami i zarządzania nim.
GO_1A_W04, GO_1A_W10, GO_1A_W12, GO_1A_W14R1A_W02, R1A_W07, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C19_U01
Student potrafi dokonać wstepnej anlizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami, wykorzystując swoją wiedzę do rozwiązania zidentyfikowanych problemów zawodowych.
GO_1A_U08, GO_1A_U09R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U04, InzA_U06C-2T-A-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C19_K01
Student potrafi powiązać efektywność ekonomiczną rozwiązań z zakresu gospodarki odpadami z dobrem społecznym i środowiskowym wraz z krytyczną oceną proponowanych rozwiązań i szacunkiem ryzyka ich wdrożenia.
GO_1A_K04, GO_1A_K06, GO_1A_K07R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2T-A-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C19_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i instytucji w gospodarce odpadami oraz zna specjalistyczny język i zasady funkcjonowania systemu gospodarkowania odpadami i zarządzania nim.
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów w gospodarce odpadami ani nie potrafi wypowiadać się na ten temat wykorzystując specjalistyczny język.
3,0Student posiada podstawowy zasób specjalistycznego słownictwa z zakresu gospodarowania odpadami i potrafi wymienić przynajmniej 3 podmioty funkcjonujące w systemie gospodarowania odpadami.
3,5Student potrafi posługiwać się specjalistycznym słownictwem tematycznym oraz wymienić i opisać przymnajmniej 3 podmioty funkcjonujące w systemie gospodarowania odpadami.
4,0Student ma szeroki zasób specjalistycznego słownictwa tematycznego i potrafi go wykorzytywać w opisie funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami i zarządzania nim.
4,5Student ma szeroki zasób specjalistycznego słownictwa tematycznego i potrafi go wykorzytywać do opisu funkcjonowania poszczególnych podmiotów systemu gospodarowania odpadami i zarządzania elementami systemu.
5,0Student swobodnie porusza się w specjalistycznym języku tematycznym, opisując z jego wykorzytsaniem elementy systemu gospodarowania odpadami i jego podmioty.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C19_U01
Student potrafi dokonać wstepnej anlizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami, wykorzystując swoją wiedzę do rozwiązania zidentyfikowanych problemów zawodowych.
2,0Student nie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami.
3,0Student z pomocą nauczyciela potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami.
3,5Student samodzielnie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami.
4,0Student samodzielnie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami i wykorzytuje posiadaną wiedzę do identyfikacji problemów zawodowych.
4,5Student samodzielnie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami i wykorzystuje posiadaną wiedzę do identyfikacji problemów zawodowych wraz z umiejętnością wskazania sposobu ich rozwiązania.
5,0Student samodzielnie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami i wykorzystuje posiadaną wiedzę do identyfikacji i rozwiązaywania problemów zawoowych, robiąc to sprawnie i efektywnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C19_K01
Student potrafi powiązać efektywność ekonomiczną rozwiązań z zakresu gospodarki odpadami z dobrem społecznym i środowiskowym wraz z krytyczną oceną proponowanych rozwiązań i szacunkiem ryzyka ich wdrożenia.
2,0Student nie posiada umiejętnosci wiązania oczekiwanej efektywności ekonomicznej inwestycji z dobrem społecznym i środowiskowym, nie potrafi krytycznie analizować i oceniać sytuacji ani szacować ryzyka planowanych przedsięwzięć.
3,0Student potrafi wiązać efektywność inwestycji z dobrem społecznym i środowiskowym ale w analizie i ocenie sytuacji wymaga wsparcia nauczyciela.
3,5Student potrafi wiązać efektywność inwestycji z dobrem społecznym i środowiskowym ale w analizie i ocenie sytuacji wymaga ograniczonego wsparcia nauczyciela.
4,0Student dobrze razi sobie w analizie związku miedzy efektywnością ekonomiczną inwestycji a dobrem społecznym i środowiskowym, potrafi na zadowalającym poziomie krytycznie analizować i oceniać sytuację oraz szacować ryzyko planowanych przedsięwzięć.
4,5Student swobodnie porusza się w problematyce zależności między efektywnością ekonomiczną inwestycji a dobrem społecznym i środowiskowym, potrafi krytycznie analizować i oceniać sytuację oraz szacować ryzyko planowanych przedsięwzięć.
5,0Student biegle porusza się w problematyce zaqleżności między efektywnością ekonomiczną inwestycji a dobrem społecznym i środowiskowym oraz potrafi krytycznie analizować i oceniać sytuację oraz szacować ryzyko planowanych przedsięwzięć.

Literatura podstawowa

  1. Małachowski K. (red.), Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu, Warszawa, 2011
  2. Gospodaraka odpadami w przedsiębiorstwie - praktyczny poradnik, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1praca projektowa - opracowanie dla przedsiębiorcy listy działań, które uwzględniają realizację obowiązków w zakresie gospodarowania odpadami i pozwalają na ograniczenie kosztów ponoszonych w związku z wytwarzanymi strumieniami odpadów.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy rachunku ekonomicznego i zasady racjonalnego gospodarowania. Proces internalizacji kosztów zewnętrznych. Specyfika rachunku ekonomicznego w działaniach środowiskowych.6
T-W-2Koszty ekonomiczne, środowiskowe i społeczne wynikające ze szkód w środowisku. Analiza kosztów i korzyści w rekultywacji i naprawie szkód środowiskowych. Analiza kosztów i korzyści w działaniach z zakresu gospodarowania odpadami.10
T-W-3Ekonomiczne instrumenty działań środowiskowych. Źródła finansowania działań środowiskowych. Ekocontroling jako narzędzie zarządzania działaniami środowiskowymi.10
T-W-4Ekologistyka w gospodarce odpadami jako narzędzie optymalizacji rachunku ekonomicznego.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Czytanie zaleconej literatury10
A-A-3Opracowanie poszczególnych częsci zadania projektowego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C19_W01Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i instytucji w gospodarce odpadami oraz zna specjalistyczny język i zasady funkcjonowania systemu gospodarkowania odpadami i zarządzania nim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W04Student zna podstawowe definicje i zasady ekonomiczne oraz uwarunkowania prawne i społeczne związane z kierunkiem gospodarka odpadami. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w tym zakresie.
GO_1A_W10Student ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
GO_1A_W12Student zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem. Potrafi ocenić wartość ekonomiczną odpadów oraz koszt ich unieszkodliwiania w różnych procesach technologicznych.
GO_1A_W14Student zna ogólne zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu gospodarki odpadami oraz ich obrotu. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym prowadzenia działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem pryedmiotu jest przekazanie wiedzy i zrozumienie relacji między gospodarką a środowiskiem oraz specyfiki inwestycji w zakresie rekultywacji i gospodarki odpadami z uwzględnieniem analizy kosztów i korzyści.
Treści programoweT-W-2Koszty ekonomiczne, środowiskowe i społeczne wynikające ze szkód w środowisku. Analiza kosztów i korzyści w rekultywacji i naprawie szkód środowiskowych. Analiza kosztów i korzyści w działaniach z zakresu gospodarowania odpadami.
T-W-1Podstawy rachunku ekonomicznego i zasady racjonalnego gospodarowania. Proces internalizacji kosztów zewnętrznych. Specyfika rachunku ekonomicznego w działaniach środowiskowych.
T-W-4Ekologistyka w gospodarce odpadami jako narzędzie optymalizacji rachunku ekonomicznego.
T-W-3Ekonomiczne instrumenty działań środowiskowych. Źródła finansowania działań środowiskowych. Ekocontroling jako narzędzie zarządzania działaniami środowiskowymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów w gospodarce odpadami ani nie potrafi wypowiadać się na ten temat wykorzystując specjalistyczny język.
3,0Student posiada podstawowy zasób specjalistycznego słownictwa z zakresu gospodarowania odpadami i potrafi wymienić przynajmniej 3 podmioty funkcjonujące w systemie gospodarowania odpadami.
3,5Student potrafi posługiwać się specjalistycznym słownictwem tematycznym oraz wymienić i opisać przymnajmniej 3 podmioty funkcjonujące w systemie gospodarowania odpadami.
4,0Student ma szeroki zasób specjalistycznego słownictwa tematycznego i potrafi go wykorzytywać w opisie funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami i zarządzania nim.
4,5Student ma szeroki zasób specjalistycznego słownictwa tematycznego i potrafi go wykorzytywać do opisu funkcjonowania poszczególnych podmiotów systemu gospodarowania odpadami i zarządzania elementami systemu.
5,0Student swobodnie porusza się w specjalistycznym języku tematycznym, opisując z jego wykorzytsaniem elementy systemu gospodarowania odpadami i jego podmioty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C19_U01Student potrafi dokonać wstepnej anlizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami, wykorzystując swoją wiedzę do rozwiązania zidentyfikowanych problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U08Student potrafi dokonać inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego. Potrafi tę wiedzę wykorzystać do działań inżynierskich mających na celu rozwiązanie zaistniałych problemów zawodowych, umiejąc przy tym ocenić ich wady i zalety.
GO_1A_U09Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i je ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Pprojekt wykonany na ćwiczeniach ma na celu rozwinięcie umiejętności analizy kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców w związku z gospodarowaniem odpadami.
Treści programoweT-A-1praca projektowa - opracowanie dla przedsiębiorcy listy działań, które uwzględniają realizację obowiązków w zakresie gospodarowania odpadami i pozwalają na ograniczenie kosztów ponoszonych w związku z wytwarzanymi strumieniami odpadów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych części projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami.
3,0Student z pomocą nauczyciela potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami.
3,5Student samodzielnie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami.
4,0Student samodzielnie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami i wykorzytuje posiadaną wiedzę do identyfikacji problemów zawodowych.
4,5Student samodzielnie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami i wykorzystuje posiadaną wiedzę do identyfikacji problemów zawodowych wraz z umiejętnością wskazania sposobu ich rozwiązania.
5,0Student samodzielnie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej rozwiązań z zakresu gospodarowania odpadami i wykorzystuje posiadaną wiedzę do identyfikacji i rozwiązaywania problemów zawoowych, robiąc to sprawnie i efektywnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C19_K01Student potrafi powiązać efektywność ekonomiczną rozwiązań z zakresu gospodarki odpadami z dobrem społecznym i środowiskowym wraz z krytyczną oceną proponowanych rozwiązań i szacunkiem ryzyka ich wdrożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
GO_1A_K07Student jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Potrafi powiązać zysk ekonomiczny z dobrem społecznym i środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Pprojekt wykonany na ćwiczeniach ma na celu rozwinięcie umiejętności analizy kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców w związku z gospodarowaniem odpadami.
Treści programoweT-A-1praca projektowa - opracowanie dla przedsiębiorcy listy działań, które uwzględniają realizację obowiązków w zakresie gospodarowania odpadami i pozwalają na ograniczenie kosztów ponoszonych w związku z wytwarzanymi strumieniami odpadów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych części projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętnosci wiązania oczekiwanej efektywności ekonomicznej inwestycji z dobrem społecznym i środowiskowym, nie potrafi krytycznie analizować i oceniać sytuacji ani szacować ryzyka planowanych przedsięwzięć.
3,0Student potrafi wiązać efektywność inwestycji z dobrem społecznym i środowiskowym ale w analizie i ocenie sytuacji wymaga wsparcia nauczyciela.
3,5Student potrafi wiązać efektywność inwestycji z dobrem społecznym i środowiskowym ale w analizie i ocenie sytuacji wymaga ograniczonego wsparcia nauczyciela.
4,0Student dobrze razi sobie w analizie związku miedzy efektywnością ekonomiczną inwestycji a dobrem społecznym i środowiskowym, potrafi na zadowalającym poziomie krytycznie analizować i oceniać sytuację oraz szacować ryzyko planowanych przedsięwzięć.
4,5Student swobodnie porusza się w problematyce zależności między efektywnością ekonomiczną inwestycji a dobrem społecznym i środowiskowym, potrafi krytycznie analizować i oceniać sytuację oraz szacować ryzyko planowanych przedsięwzięć.
5,0Student biegle porusza się w problematyce zaqleżności między efektywnością ekonomiczną inwestycji a dobrem społecznym i środowiskowym oraz potrafi krytycznie analizować i oceniać sytuację oraz szacować ryzyko planowanych przedsięwzięć.