Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Oczyszczanie ścieków i zagospodarowanie odpadów z oczyszczalni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oczyszczanie ścieków i zagospodarowanie odpadów z oczyszczalni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej i nieorganicznej, mikrobiologii, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni |
C-2 | Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych |
C-3 | Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń |
C-4 | Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu efektywności oczyszcania ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady pobierania, utrwalania i konserwowania próbek ścieków i osadów ściekowych do analiz chemicznych.Charakterystyka poszczególnych form azotu i fosforu występujących w ściekach i osadach ściekowych. | 2 |
T-A-2 | Charakterystyka ścieków i zanieczyszczeń w nich występujących: ścieki miejskie, ścieki bytowo-gospodarcze, ścieki przemysłowe. | 1 |
T-A-3 | Zasada oznaczania chemicznego zapotrzebowania na tlen (ChZT) metodą dwuchromianową. Praktyczne wykorzystanie wartości wskaźnika ChZT. | 1 |
T-A-4 | Metale ciężkie w ściekach i osadach ściekowych. Charakterystyka wybranych metali: kadm, nikiel, ołów, miedź, cynk, chrom, rtęć. Normy zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach | 1 |
T-A-5 | Obliczanie zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach ściekowych oraz dopuszczalnej dawki ścieków i osadów ściekowych. Klasy jakości kompostów wyprodukowanych z osadów ściekowych. Obliczanie dawek kompostów pod poszczególne rośliny uprawne. | 2 |
T-A-6 | Odbiorniki ścieków: wymagania stawiane ściekom odprowadzanym do środowiska, grunt jako odbiornik ścieków, skład biologiczny gruntów, czas przepływu wody przez strefę aeracji. | 2 |
T-A-7 | Wody jako odbiornik ścieków: wody płynące śródlądowe, wody morskie. | 1 |
T-A-8 | Unieszkodliwienie osadów ściekowych: ilość i jakość osadów, technologia przeróbki osadów ściekowych, procesy technologiczne zmniejszające objętość osadów ściekowych | 2 |
T-A-9 | Metody zagospodarowania przyrodniczego osadów ściekowych: agrotechniczne przetwarzanie osadów, roślinne utrwalanie powierzchni gruntów, rekultywacja gruntów zdegradowanych przy pomocy osadów ściekowych. | 2 |
T-A-10 | Ocena oddziaływania oczyszczalni ścieków na środowisko | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie założeń do opracowania projektu nawożenia gleb i roślin ściekami, gnojowicą, gnojówką, osadami ściekowymi i kompostami. | 2 |
T-L-2 | Opracowanie projektu wykorzystania ścieków, osadów ściekowych i kompostów do nawożenia gleb i roślin | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie zawiesin ogólnych i łatwo opadających w ściekach komunalnych i przemysłowych oraz odczynu i suchej masy w osadach ściekowych. | 3 |
T-L-4 | Mikroskopowe badanie osadu czynnego, morfologia kłaczków, rozwój bakterii wolno pływających | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie ogólnej liczebności bakterii, grzybów i promieniowców w osadzie ściekowym. | 2 |
T-L-6 | Badania sanitarne osadu ściekowego: ogólna liczebność bakterii, miano coli, miano fekalne. | 2 |
T-L-7 | Izolacja czystych szczepów z osadu ściekowego na podłoża selektywne. Identyfikacja wyizolowanych szczepów bakterii, grzybów i promieniowców z osadu ściekowego | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mikrobiologiczne podstawy biologicznego oczyszczania ścieków: budowa komórki, podstawy metabolizmu komórkowego | 3 |
T-W-2 | Podstawy modelowania przemian biochemicznych: oddziaływanie różnych czynników na kinetykę reakcji enzymatycznych (wpływ stężenia substratu, wpływ temperatury, wpływ odczynu, wpływ potencjału redox) | 3 |
T-W-3 | Modele procesów biochemicznych: ogólne równanie przemian, hydroliza substancji organicznych, modele szybkości wzrostu drobnoustrojów, szybkość usuwania zanieczyszczeń i powstawanie produktów | 3 |
T-W-4 | Osad czynny: organizmy występujące w osadzie czynnym, rozwój bakterii nitryfikacyjnych, denitryfikacja, bakterie biokumulujące fosfor, bakterie nitkowate i puchnięcie osadu, podstawy projektowania. | 2 |
T-W-5 | Złoża biologiczne: podstawy teoretyczne, zasady projektowania tlenowych złóż biologicznych. | 2 |
T-W-6 | Metody beztlenowe stosowane w oczyszczalniach ścieków: fermentacja kwaśna osadów wstępnych, fermentacja metanowa, fermentacja osadów. Zagospodarowanie biogazu. | 2 |
T-W-7 | Akty prawne regulujące prawidłowe zagospodarowanie ścieków i osadów ściekowych. | 2 |
T-W-8 | Zasady funkcjonowania oczyszczalni ścieków - mechanicznych i mechaniczno-biologicznych. Operat wodno-prawny. | 3 |
T-W-9 | Metody usuwania związków biogennych ze ścieków zgodnie z wymogami UE. | 2 |
T-W-10 | Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków - metody nawadniania i nawożenia roślin, dobór gleb i roślin do nawadniania i nawożenia, systemy nawadniania gleb ściekami. | 2 |
T-W-11 | Metody przygotowania osadów do przyrodniczego zagospodarowania. Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych: hydroobsiew, produkcja trawników, produkcja nawozów organicznych, organiczno-wapiennych, organiczno-mineralnych, uprawa roślin na podłożach osadowych i gruntowo-osadowych. | 2 |
T-W-12 | Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko. | 2 |
T-W-13 | Podział, charakterystyka chemiczna i ocena higieniczno-sanitarna ścieków i osadów ściekowych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych z literaturą przedmiotową. Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach laoboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Dokończenie (w domu) sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie prezentacji | 14 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 20 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | samodzielene studiowanie przedmiotu z literatrurą | 8 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-4 | dokończenie sprawozdań z wykładów | 6 |
A-W-5 | przygotowanie prezentacji | 8 |
A-W-6 | konsultacje | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki ścieków, osadów, kompostów wyprodukowanych z udziałem osadu ściekowego) |
M-4 | Praca w zespołach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C17_W01 Student po przeprowadzeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń) posiada wiedzę z zakresu oczyszcania ścieków, modelów biochemicznych, odpadów powstających w oczyszczalniach ścieków. Zna zasady funkcjonowania różnych metod oczyszczania ścieków. Potrafi ocenić niewłaściwe skutki zaplanowanych działań związanych z nieprawidłową eksploatacją oczyszczalni ścieków. | GO_1A_W07 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-1, C-4, C-2 | T-W-1, T-W-12, T-W-2, T-W-3, T-A-9, T-A-10 | M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C17_U01 Student po zakończeniu przedmiotu ma umiejetności z zakresu podstawowych technik i sposobów oczyszczania ścieków (złoża biologiczne, metody beztlenowe) oraz metod ich wtórnego zagospodarowania lub wykorzystania. Potrafi ocenić dokonać obliczeń związanych z zawartością metali ciężkich oraz opracować projekt wykorzystania ścieków i osadów | GO_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-A-1, T-L-2, T-W-10, T-W-13, T-A-5, T-A-4, T-W-11, T-A-8, T-L-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-3, M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C17_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne incjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań między oceną oczyszczania ścieków i zagospodarowania odpadów a jakością środowiska przyrodniczego | GO_1A_K04 | R1A_K04 | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-3, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-6, T-W-8, T-L-7, T-W-7, T-L-6 | M-4, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C17_W01 Student po przeprowadzeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń) posiada wiedzę z zakresu oczyszcania ścieków, modelów biochemicznych, odpadów powstających w oczyszczalniach ścieków. Zna zasady funkcjonowania różnych metod oczyszczania ścieków. Potrafi ocenić niewłaściwe skutki zaplanowanych działań związanych z nieprawidłową eksploatacją oczyszczalni ścieków. | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z oczyszczaniem ścieków i zagospodarowaniem odpadów z oczyszczalni |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu oczyszczania ścieków i zagospodarowania odpadów z oczyszczalni | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu oczyszczania ściekó i zagospodarowania odpadów z oczyszczalni | |
4,0 | Student zna dobrze teoretyczne podstawy zwiazane z oczyszcaniem ścieków i zagospodarowania odapdów z oczyszczalni | |
4,5 | Student ma ponad dobrą wiedzę w zakresie oczyszcania ścieków i zagospodarowania odpadów z oczyszcalni | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie oczyszcania ścieków i zagospodarowania odpadów z oczyszczalni |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C17_U01 Student po zakończeniu przedmiotu ma umiejetności z zakresu podstawowych technik i sposobów oczyszczania ścieków (złoża biologiczne, metody beztlenowe) oraz metod ich wtórnego zagospodarowania lub wykorzystania. Potrafi ocenić dokonać obliczeń związanych z zawartością metali ciężkich oraz opracować projekt wykorzystania ścieków i osadów | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stopnia oczyszcania ścieków oraz zagospodarowania odpadów powstajacych w oczyszczalni |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejetności w zakresie oceny stopnia oczysczania ścieków oraz zagospodarowania odpadów powstających w oczyszczalni | |
3,5 | Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny oczyszczania ścieków i zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny oczyszczania ścieków i zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni | |
4,5 | Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny oczyszczania ścieków i zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny oczyszczania ścieków i zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C17_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne incjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań między oceną oczyszczania ścieków i zagospodarowania odpadów a jakością środowiska przyrodniczego | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego. | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego. | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat wpływu oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego. | |
5,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod redakcją S.Barana, J. Łabętowicza , E. Krzywego., Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy praktyczne i teoretyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
- J. Podedworna, K. Umiejewska, Technologie osadów ściekowych., Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008
- J. Bień, Osady ściekowe.Praktyka i teoria., Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2007
- E. Kalinowska, G. Bonar, J. Duma, Zasady i praktyka oczyszczania ścieków, LemTech, Kraków, 2007
- J. Łomotowski, A. Szpindor, Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków., Arkady, Warszawa, 2002
- Chmiel A, Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1994
- Hartman L., Bologiczne oczyszczanie ścieków, Instalator Polski, Warszawa, 1996
- Nowak A, B. Marska, H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Przewodnik do ćwiczeń z mikrobiologii rolnej, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1988
Literatura dodatkowa
- E. Krzywy, A. Iżewska, Gospodaraka ściekami i osadami ściekowymi, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2004
- A. Nowak, B. Marska, H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Błaszak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków: biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, towaroznawstwo., ZUT, Szczecin, 2010