Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Zagrożenie środowiska odpadami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenie środowiska odpadami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu chemii, mikrobiologii i gospodarki odpadami ze szczególnym uwzględnieniem prawa i zarządzania środowiskowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student posiada wiedzę na tema zagrożeń środowiska zwiazanych z deponowaniem i utylizacjią odpadów
C-2Student jest świadomy zagrożeń związanych z zanieczyszceniem powietrza, wód i gleby w wyniku nieumiejętnego zagospodarowania lub utylizacji odpadów
C-3Umie rozpoznać zagrożenia środowiskowe związane z gospodarką odpadową

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rodzaje zagrożeń wynikające z zanieczyszczenia środowiska (specjalne czynniki zagrożeń oraz substancje wywołujące zagrożenia4
T-W-2Zagrożenia związane z utylizacją lub deponowaniem odpadów niebezpiecznych (pochodzące z sektora medycznego, farmaceutycznego)4
T-W-3Zagrożenia środowiska związane z deponowaniem odpadów przemysłowych, z przemysłu chemicznego oraz organicznych2
T-W-4Emisja niebezpiecznych substancji z zakładów utylizujących odpady4
T-W-5Zagrożenia dla środowiska (ludzi i zwierząt) stwarzane przez odry emitujące z różnych rodzajów odpadów (m.in. rolnictwo, leśnictwo)4
T-W-6Transport i deponowanie odpadów, metody unieszkodliwiania oraz związane z tym zagrożenia środowiska2
T-W-7Zagrożenie środowiska oraz zdrowia związane z odpadami radioaktywnymi2
T-W-8Zagrożenia związane z dzikimi lub nie legalnymi wysypiskami śmieci. Ich wpływ na stan gleb, wód i powietrza4
T-W-9Skutki psychologiczne dla społeczności lokalnej związane z emisją różnych substancji z gromadzonych odpadów różnego pochodzenia.2
T-W-10Ocena ryzyka zdrowotnego zwiazanego z zagrożeniem środowiska odpadami2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych w opraciu o literaturę8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów3
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki odpadów itp.)
M-4Metoda projektu lub prezentacji
M-5Praca w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C15_W01
Student po zakończeniu cyklu wykładów potrafi określić zagorożenia wynikajace z prowadzenia działaności gospodarczej człowieka na środowisko glebowe oraz wody powierzchniowe. Potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań związanych z zagrożeniemi środowiska odpadami
GO_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C15_U01
Student jest śwaidomy i umie określić jakie występują zagrozenia środowiska związane z gospodarką odpadami. Umie ocenić które odpady stanowią istotne zagrożenie dla środowiska oraz jego wpływ na skutki przyrodnicze
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3T-W-8, T-W-5, T-W-7M-4, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C15_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne incjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość występujacych zagrożeń środowiska odpadami, a jakością środowiska przyrodniczego
GO_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-2, C-3T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-5, M-4, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C15_W01
Student po zakończeniu cyklu wykładów potrafi określić zagorożenia wynikajace z prowadzenia działaności gospodarczej człowieka na środowisko glebowe oraz wody powierzchniowe. Potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań związanych z zagrożeniemi środowiska odpadami
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych zagrożeniem środowiska odpadami
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych zagrożeniem środowiska odpadami
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z podstaw związanych zagrożeniem środowiska odpadami
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu występujących zagrożeń środowiska odpadami
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu występujących zagrożeń środowiska odpadami
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu występujących zagrożeń środowiska odpadami. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb, wód i powietrza z jakością środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C15_U01
Student jest śwaidomy i umie określić jakie występują zagrozenia środowiska związane z gospodarką odpadami. Umie ocenić które odpady stanowią istotne zagrożenie dla środowiska oraz jego wpływ na skutki przyrodnicze
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C15_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne incjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość występujacych zagrożeń środowiska odpadami, a jakością środowiska przyrodniczego
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o zagrożeniach środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomości o zagrożeniach środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomości o zagrożeniach środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość świadomości o zagrożeniach środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat wpływu zagrożeń środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód.
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o zagrożeniach środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód.

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Baran, Ryszard Turski, Wybrane zagadnienia z utylizacji i unieszkodliwiania odpadów, Akademia Rolnicza, Lublin, 1999
  2. Maria Żygadło, Gospodarka odpadami komunalnymi, Politechnika Świętokrzyska, Świętokrzyce, 1999
  3. Praca pod redakcją S. Baran, J. Łabętowicz, E. Krzywy., Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
  4. Marek Siemiński, Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje zagrożeń wynikające z zanieczyszczenia środowiska (specjalne czynniki zagrożeń oraz substancje wywołujące zagrożenia4
T-W-2Zagrożenia związane z utylizacją lub deponowaniem odpadów niebezpiecznych (pochodzące z sektora medycznego, farmaceutycznego)4
T-W-3Zagrożenia środowiska związane z deponowaniem odpadów przemysłowych, z przemysłu chemicznego oraz organicznych2
T-W-4Emisja niebezpiecznych substancji z zakładów utylizujących odpady4
T-W-5Zagrożenia dla środowiska (ludzi i zwierząt) stwarzane przez odry emitujące z różnych rodzajów odpadów (m.in. rolnictwo, leśnictwo)4
T-W-6Transport i deponowanie odpadów, metody unieszkodliwiania oraz związane z tym zagrożenia środowiska2
T-W-7Zagrożenie środowiska oraz zdrowia związane z odpadami radioaktywnymi2
T-W-8Zagrożenia związane z dzikimi lub nie legalnymi wysypiskami śmieci. Ich wpływ na stan gleb, wód i powietrza4
T-W-9Skutki psychologiczne dla społeczności lokalnej związane z emisją różnych substancji z gromadzonych odpadów różnego pochodzenia.2
T-W-10Ocena ryzyka zdrowotnego zwiazanego z zagrożeniem środowiska odpadami2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych w opraciu o literaturę8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C15_W01Student po zakończeniu cyklu wykładów potrafi określić zagorożenia wynikajace z prowadzenia działaności gospodarczej człowieka na środowisko glebowe oraz wody powierzchniowe. Potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań związanych z zagrożeniemi środowiska odpadami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W09Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-2Student jest świadomy zagrożeń związanych z zanieczyszceniem powietrza, wód i gleby w wyniku nieumiejętnego zagospodarowania lub utylizacji odpadów
Treści programoweT-W-1Rodzaje zagrożeń wynikające z zanieczyszczenia środowiska (specjalne czynniki zagrożeń oraz substancje wywołujące zagrożenia
T-W-2Zagrożenia związane z utylizacją lub deponowaniem odpadów niebezpiecznych (pochodzące z sektora medycznego, farmaceutycznego)
T-W-4Emisja niebezpiecznych substancji z zakładów utylizujących odpady
T-W-5Zagrożenia dla środowiska (ludzi i zwierząt) stwarzane przez odry emitujące z różnych rodzajów odpadów (m.in. rolnictwo, leśnictwo)
T-W-3Zagrożenia środowiska związane z deponowaniem odpadów przemysłowych, z przemysłu chemicznego oraz organicznych
T-W-8Zagrożenia związane z dzikimi lub nie legalnymi wysypiskami śmieci. Ich wpływ na stan gleb, wód i powietrza
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych zagrożeniem środowiska odpadami
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych zagrożeniem środowiska odpadami
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z podstaw związanych zagrożeniem środowiska odpadami
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu występujących zagrożeń środowiska odpadami
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu występujących zagrożeń środowiska odpadami
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu występujących zagrożeń środowiska odpadami. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb, wód i powietrza z jakością środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C15_U01Student jest śwaidomy i umie określić jakie występują zagrozenia środowiska związane z gospodarką odpadami. Umie ocenić które odpady stanowią istotne zagrożenie dla środowiska oraz jego wpływ na skutki przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Student jest świadomy zagrożeń związanych z zanieczyszceniem powietrza, wód i gleby w wyniku nieumiejętnego zagospodarowania lub utylizacji odpadów
C-3Umie rozpoznać zagrożenia środowiskowe związane z gospodarką odpadową
Treści programoweT-W-8Zagrożenia związane z dzikimi lub nie legalnymi wysypiskami śmieci. Ich wpływ na stan gleb, wód i powietrza
T-W-5Zagrożenia dla środowiska (ludzi i zwierząt) stwarzane przez odry emitujące z różnych rodzajów odpadów (m.in. rolnictwo, leśnictwo)
T-W-7Zagrożenie środowiska oraz zdrowia związane z odpadami radioaktywnymi
Metody nauczaniaM-4Metoda projektu lub prezentacji
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C15_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne incjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość występujacych zagrożeń środowiska odpadami, a jakością środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K02Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Student jest świadomy zagrożeń związanych z zanieczyszceniem powietrza, wód i gleby w wyniku nieumiejętnego zagospodarowania lub utylizacji odpadów
C-3Umie rozpoznać zagrożenia środowiskowe związane z gospodarką odpadową
Treści programoweT-W-7Zagrożenie środowiska oraz zdrowia związane z odpadami radioaktywnymi
T-W-6Transport i deponowanie odpadów, metody unieszkodliwiania oraz związane z tym zagrożenia środowiska
T-W-8Zagrożenia związane z dzikimi lub nie legalnymi wysypiskami śmieci. Ich wpływ na stan gleb, wód i powietrza
T-W-9Skutki psychologiczne dla społeczności lokalnej związane z emisją różnych substancji z gromadzonych odpadów różnego pochodzenia.
T-W-10Ocena ryzyka zdrowotnego zwiazanego z zagrożeniem środowiska odpadami
Metody nauczaniaM-5Praca w zespołach
M-4Metoda projektu lub prezentacji
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o zagrożeniach środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomości o zagrożeniach środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomości o zagrożeniach środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość świadomości o zagrożeniach środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat wpływu zagrożeń środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód.
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o zagrożeniach środowiska odpadami oraz ich wpływie na stan gleb i wód.