Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Biochemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Biochemii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Helena Zakrzewska <Helena.Zakrzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawowe wiadomości z chemii organicznej (metody analizy i identyfikacji związków organicznych oraz ich właściwości, typy wiązań chemicznych) |
W-2 | Student zna podstawowe procesy fizjologiczne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy |
C-2 | Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej |
C-3 | Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii |
C-4 | Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Aminokwasy i ich właściwości optyczne oraz amfoteryczne. Obliczanie punktu izoelektrycznego aminokwasów | 4 |
T-A-2 | Kinetyka reakcji enzymatycznych: wpływ stężenia substratu na szybkość reakcji enzymatycznej, obliczanie stałej Michaelisa-Menten, obliczanie szybkości maksymalnej reakcji enzymatycznej | 3 |
T-A-3 | Właściwości optyczne i redukujące monosacharydów, wyznaczanie wielkości kąta skręcania płaszczyzny światła spolaryzowanego roztworu cukru | 3 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Aminokwasy i ich właściwości. Chromatografia bibułowa aminokwasów – technika krążkowa | 3 |
T-L-2 | Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek | 2 |
T-L-3 | Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz | 3 |
T-L-4 | Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców: Polisacharydy | 3 |
T-L-5 | Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów | 3 |
T-L-6 | Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów. Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej | 3 |
T-L-7 | Budowa, podział i właściwości witamin. Charakterystyka witamin: A, B1, B2, B6, D, PP i ich rola biologiczna. Charakterystyka witaminy C i jej roli biologicznej. Schemat łańcucha utlenienia substratów organicznych w roślinach z udziałem askorbinianu i glutationu. Zasada oznaczania kwasu askorbinowego i glutationu | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje fosforylacji: substratowa, oksydacyjna (łańcuch oddechowy), fotosyntetyczna (fotosynteza) | 4 |
T-W-2 | Błony biologiczne - budowa, funkcje, transport przez błony | 2 |
T-W-3 | Lipidy i ich katabolizm. Budowa lipidów i ich podstawowe funkcje w organizmach żywych, beta-oksydacja kwasów tłuszczowych. Orzemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów | 2 |
T-W-4 | Procesy anaboliczne lipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli. Biosynteza cholesterolu | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i związków mineralnych (makro i mikroelementów) w procesach biologicznych. Prawa termodynamiczne, pojęcia entropii i entalpii, wysokoenergetyczne związki zawierające P – mechanizm ich funkcjonowania | 2 |
T-W-2 | Aminokwasy peptydy i białka. Budowa i właściwości aminokwasów. Przegląd ważniejszych aminokwasów. Peptydy: wiązanie peptydowe, właściwości peptydów naturalnych. Białka – struktura, właściwości, klasyfikacja | 2 |
T-W-3 | Enzymy: natura chemiczna enzymów; klasyfikacja i nomenklatura enzymów; mechanizm katalizy enzymatycznej; aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania. | 2 |
T-W-4 | Witaminy i ich funkcje koenzymatyczne | 2 |
T-W-5 | Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych. | 2 |
T-W-6 | Proteoliza białek oraz przemiany metaboliczne aminokwasów. Budowa i rola enzymów proteolitycznych. Katabolizm aminokwasów, cykl mocznikowy. Biochemiczna rola produktów przemian aminokwasów | 2 |
T-W-7 | Węglowodany, podział: mono-, di- i polisacharydy, budowa, znaczenie, izomeria optyczna węglowodanów | 2 |
T-W-8 | Losy metaboliczne glukozy i pirogronianu, glikoliza, cykl heksozomonofosforanowy, fermentacje. Regulacja poziomu cukru we krwi | 2 |
T-W-9 | Metabolizm glikogenu: glukoneogeneza, glikogenoliza. | 2 |
T-W-10 | Mechanizm i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie konspektów ćwiczeń | 6 |
A-A-3 | Indywidualna praca przy interpretacji otrzymanych wyników | 9 |
A-A-4 | Przygotowanie do sprawdzianów | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do sprawdzianów | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia części wykładowej | 7 |
A-W-4 | Obecność na zaliczeniu | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 20 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia części wykładowej | 12 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
M-2 | Analiza laboratoryjna materiału biologicznego |
M-3 | Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych |
M-4 | Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych i audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie testowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C03_W01 Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych | GO_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-2, C-4, C-3 | T-L-2, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-A-3, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-3, T-W-1, T-W-10, T-A-1, T-W-3, T-L-6, T-W-2, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-W-5, T-L-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-2, S-1, S-3 |
GO_1A_C03_W02 Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych | GO_1A_W11 | R1A_W03, R1A_W06 | — | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-2, T-W-2, T-W-8 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C03_U01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek | GO_1A_U05, GO_1A_U06 | R1A_U04, R1A_U05 | InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3, C-4 | T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-A-3, T-A-1, T-L-2, T-A-2, T-L-6 | M-4, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C03_K01 Student postępuje zgodnie z metodami analitycznymi przy ocenie problematyki związanej z badaniami biochemicznymi | GO_1A_K01, GO_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-3, C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-A-2, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-A-1, T-A-3 | M-3, M-4, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C03_W01 Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych | 2,0 | Student nie zna zagadnień związanych z przemianami zachodzącymi w organizmach |
3,0 | Student w potrafi wymienić procesy zachodzące w organizmach | |
3,5 | Student zna procesy zachodzące w organizmach i potrafi je krótko scharakteryzować | |
4,0 | Student zna większość procesów zachodzących w organizmach i potrafi je dokładnie scharakteryzować | |
4,5 | Student zna wszystkie procesy zachodzące w organizmach i potrafi je omówić | |
5,0 | Student zna wszystkie procesy zachodzące w organizmach, rozumie je i potrafi je dokładnie omówić | |
GO_1A_C03_W02 Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych | 2,0 | Student nie umie omówić budowy i właściwości makrocząsteczek |
3,0 | Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek występujących w organizmach | |
3,5 | Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna ogólnie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach | |
4,0 | Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach | |
4,5 | Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna znaczną większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach | |
5,0 | Student dokładnie szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna wszystkie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C03_U01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć biochemicznych i nie potrafi przeprowadzać analiz laboratoryjnych |
3,0 | Student w nieznacznym stopniu posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela | |
3,5 | Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy idnetyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela | |
4,0 | Student posługuje się większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić większość analiz idnetyfikacji makrocząsteczek | |
4,5 | Student posługuje się znaczącą większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić analizy idnetyfikacji makrocząsteczek | |
5,0 | Student posługuje się wszystkimi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy idnetyfikacji makrocząsteczek |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C03_K01 Student postępuje zgodnie z metodami analitycznymi przy ocenie problematyki związanej z badaniami biochemicznymi | 2,0 | Student nie zna metod analitycznych w badaniach biochemicznych |
3,0 | Student zna ogólnie metody analityczne w badaniach biochemicznych | |
3,5 | Student w miarę biegle posługuje się metodami analitycznymi w badaniach biochemicznych | |
4,0 | Student sprawnie postępuje zgodnie z metodami analitycznymi w badaniach biochemicznych | |
4,5 | Student sprawnie postępuje zgodnie z metodami analitycznymi w badaniach biochemicznych w ocenie stanu środowiska przyrodniczego | |
5,0 | Student biegle postępuje zgodnie z metodami analitycznymi w badaniach biochemicznych w ocenie stanu środowiska przyrodniczego |
Literatura podstawowa
- Kączkowski J., Podstawy biochemii, WNT, Warszawa, 2005
- Bańkowski E., Biochemia, MedPharm, Wrocław, 2006
- Matthews H.R., Biochemia i biologia molekularna w zarysie, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2000
- Berg J.M. Tymoczko J.L., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2005
- Nowak J., Kłódka D., Smolik B., Zakrzewska H., Ćwiczenia laboratoryjne z biochemii, Wyd. AR w Szczecinie, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2003
- Hames B.D., Hooper N.M., Biochemia - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2002