Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z gleboznawstwa, chemii, klimatologii i botaniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz wyjaśnia zależności i związki między organizmem, populacja, biocenozą a środowiskiem nieożywionym. Rozumie mechanizmy współwystępowania gatunków. Ocenia czynniki wpływające na organizm, populację i biocenozę. Dostrzega relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną oraz między działalnością człowieka, a homeostazą w układach ekologicznych. W życiu codziennym, a w przyszłości w pracy zawodowej będzie kierować się etyką ekologiczną.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czym zajmuje się ekologia i jakie korzyści z tego czerpie człowiek?2
T-A-2Człowiek w środowisku, środowisko naturalne dobrem ogólnoludzkim. Stosunek człowieka do środowiska w czasie. Środowisko człowieka i jego obciążenia, sprawcy, sposób oddziaływania, skutki i szkody. Analiza struktury i elementów wybranej ekosystemu oraz charakterystyka ich funkcji ekologicznych.2
T-A-3Urbanizacja i jej skutki dla środowiska. Zasoby przyrody i ich ochrona. Eksploatacja zasobów naturalnych, a stan środowiska. Tworzenie łańcuchów troficznych w różnych siedliskach przyrodniczych.2
T-A-4Szata roślinna Polski – odmienne cechy i funkcje w środowisku w różnych regionach kraju.2
T-A-5Wykonanie zdjęcia fitosocjologicznego na podstawie udostępnionych tablic z roślinnością segetalną.2
T-A-6Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych. Ocena stosunków TWRNG metodą Ellenberga.2
T-A-7Turystyka, rekreacja, a ochrona przyrody i środowiska. Ruch turystyczny, jego rodzaje. Przyczyny dewastacji terenów turystyczno-rekreacyjnych krajobrazu rolniczego i miejskiego2
T-A-8Środowisko człowieka i jego obciążenia, sprawcy, sposób oddziaływania, skutki i szkody. Synantropizacja krajobrazów ekologicznych wybranych obszarów – projekt.2
T-A-9Filozofia ekologiczna (ekofilozofia), a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna. Świadomość społeczna o stanie środowiska i potrzebie zmian.2
T-A-10Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej.2
20
wykłady
T-W-1Definicja ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące podstaw ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii. Czynniki ekologiczne. Obieg materii i przepływ energii. Wybrane cykle biogeochemiczne2
T-W-2Ekologia organizmu. Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.Populacja: liczebność i zagęszczenie osobników, struktura: przestrzenna, płci i wieku, rozrodczość i śmiertelność.2
T-W-3Typy interakcji między gatunkami. Interakcje ujemne: konkurencja międzygatunkowa i międzyosobnicza (wewnątrzgatunkowa), antybioza, allelopatia, drapieżnictwo, pasożytnictwo, amensalizm. Zasada konkurencyjnego wykluczania się gatunków (zasada Gausego).2
T-W-4Zasady i pojęcia dotyczące biocenozy i ekosystemu. Łańcuchy troficzne, sieci troficzne, poziomy troficzne. Struktura troficzna i piramidy ekologiczne. Różnorodność gatunkowa w biocenozie.2
T-W-5Konkurencja, a nisza ekologiczna dwóch gatunków. Konkurencja międzygatunkowa i wewnątrzgatunkowa, a wypełnienie środowiska. Model Tribolium-Trifolium. Zależność między drapieżcą a ofiarą wg Volterry.2
T-W-6Interakcje dodatnie istniejące w ekologii: komensalizm, protokooperacja, mutualizm (symbioza obligatoryjna). Granice tolerancji dla populacji2
T-W-7Wpływ człowieka na zmiany w obrębie ekosystemu. Ekoton i pojęcie efektu styku. Biocenoza, kryteria wyróżniania biocenoz. Struktura troficzna biocenozy pierwotna i wtórna. Teoria homeoestazy biocenoz. Stadia sukcesyjne. Załamanie homeostazy układów ekologicznych.2
T-W-8Cechy charakterystyczne krajobrazu ekologicznego. Kryteria i podział ekosystemów. Struktura ekosystemu2
T-W-9Charakterystyka cech ekosystemów łąkowych, polnych.2
T-W-10Charakterystyka cech ekosystemów leśnych i antropogenicznych.2
T-W-11Cechy charakterystyczne świata roślinnego i zwierzęcego najważniejszych biomów: tundra i tajga, bory szpikowe i lasy liściaste klimatu umiarkowanego2
T-W-12Ochrona powietrza atmosferycznego: wpływ przemysłu i rolnictwa na środowisko. Źródła zanieczyszczeń. Wielkość emisji w Polsce i województwie zachodniopomorskim. Normy zanieczyszczeń powietrza. Zapobieganie zanieczyszczeniom.2
T-W-13Ochrona zasobów glebowych i wodnych przed zanieczyszczeniami. Przekształcenia gleb po wpływem przemysłu oraz rolnictwa. Sposoby ochrony zasobów wodnych.2
T-W-14Podstawy ekologiczne bioindykacji. Monitoring i biomonitoring zanieczyszczeń atmosfery. Wykorzystanie roślin niższych i wyższych do oceny zanieczyszczenia powietrza.2
T-W-15Zaliczenie pisemne z części wykładowej2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej20
A-A-3Przygotowanie przez Studenta prezentacji w formie projektu15
A-A-4Czytanie przez Studenta wskazanej literatury5
60
wykłady
A-W-1Udział Studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta5
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej30
A-W-4Czytanie wskazanej literatury5
A-W-5Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu5
A-W-6Przygotowanie przez Studenta prezentacji multimedialnej15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C02_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
GO_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1T-W-7, T-W-4, T-W-3M-5, M-2, M-3, M-4, M-1S-4, S-1, S-2, S-3
GO_1A_C02_W05
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
GO_1A_W05R1A_W01, R1A_W03InzA_W01C-1T-W-7, T-W-11, T-W-5, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-2, S-3, S-1, S-4
GO_1A_C02_W09
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie opisywał zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach przyczyna urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa.
GO_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07C-1T-A-7, T-W-13, T-A-3, T-A-2, T-W-12, T-A-1M-1, M-2S-3, S-2, S-1
GO_1A_C02_W11
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
GO_1A_W11R1A_W03, R1A_W06C-1T-A-2, T-W-1, T-A-1M-1, M-5S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C02_U06
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-10, T-W-12, T-W-9, T-W-13, T-W-11, T-W-14M-4, M-5, M-1, M-2S-4, S-3, S-1, S-2
GO_1A_C02_U08
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych
GO_1A_U08R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U06C-1T-W-8, T-W-9, T-W-10M-4, M-5, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C02_K03
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
GO_1A_K03R1A_K03C-1T-W-12, T-W-13, T-W-14M-5, M-1, M-4, M-2S-1, S-3, S-2
GO_1A_C02_K05
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
GO_1A_K05R1A_K05C-1T-W-14, T-W-12, T-W-11, T-W-13M-1, M-4, M-2, M-5S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C02_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
2,0Student nie zna zjawisk i procesów zachodzących w środowisku na poziomie organizmu i populacji
3,0Student zna w niewielkim stopniu zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
3,5Student zna w stopniu podstawowym zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
4,0Student zna zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
4,5Student zna w stopniu dobrym zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
5,0Student zna wszystkie (omawiane na przedmiocie) zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
GO_1A_C02_W05
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
2,0Student nie identyfikuje zjawisk zachodzących w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
3,0Student identyfikuje nieliczne zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
3,5Student identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
4,0Student identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach w stopniu dobrym
4,5Student identyfikuje kilka zjawisk zachodzących w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
5,0Student identyfikuje wszystkie (omawiane na przedmiocie) zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
GO_1A_C02_W09
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie opisywał zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach przyczyna urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa.
2,0Student nie opisuje zmian i zagrożeń środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi
3,0Student opisuje nieliczne zmiany środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi
3,5Student opisuje kilka zmian i zagrożeń środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi
4,0Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach przyczyna urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa.
4,5Student opisuje kilka zmian i zagrożeń środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach powstale na skutek urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa.
5,0Student opisuje wszystkie zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach powstale na skutek urbanizacji, ruchu turystycznego, wpływu przemysłu i rolnicwa.
GO_1A_C02_W11
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
2,0Student nie zna naturalnych i antropogenicznych źródeł oraz cykli pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
3,0Student zna nieliczne naturalne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
3,5Student zna nieliczne naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
4,0Student zna kilka naturalnych i antropogenicznych źródeł oraz cykli pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
4,5Student zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
5,0Student zna wszystkie (omawiane na przedmiocie) naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C02_U06
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi.
3,5Student posiada umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi.
4,0Student posiada umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
4,5Student posiada w stopniu dobrym umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
GO_1A_C02_U08
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych
2,0Student nie posiada umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętność inwentaryzacji przestrzeni
3,5Student posiada umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego
4,0Student posiada umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych
4,5Student posiada w stopniu dobrym umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C02_K03
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
2,0Student nie potrafi odpowiednio określić priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
3,0Student potrafi w niewielkim stopniu określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
3,5Student potrafi w niewielkim stopniu określić odpowiednio priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
4,0Student potrafi w stopniu dobrym odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
4,5Student potrafi w stopniu dobrym określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
GO_1A_C02_K05
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
3,0Student ma w niewielkim stopniu świadomość znaczenia swojej roli zawodowej.
3,5Student ma w niewielkim stopniu świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
4,0Student ma w stopniu dobrym świadomość znaczenia swojej roli zawodowej
4,5Student ma w stopniu dobrym świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
5,0Student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.

Literatura podstawowa

  1. Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz ., 1999
  2. Wiąckowski St., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza Branta, 1998
  3. Skrzyczyńska J., Wybrane zagadnienia z ekologii, Wyd. Akademii Podlaskiej, Siedlce., 2006

Literatura dodatkowa

  1. Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydawnictwo Oświata, Warszawa., 1996
  2. Umiński T., Ekologia środowisko przyroda, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995
  3. Krebs Ch.J., The experimental analysis of distribution and abundance, Harper – Collins, Colege, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czym zajmuje się ekologia i jakie korzyści z tego czerpie człowiek?2
T-A-2Człowiek w środowisku, środowisko naturalne dobrem ogólnoludzkim. Stosunek człowieka do środowiska w czasie. Środowisko człowieka i jego obciążenia, sprawcy, sposób oddziaływania, skutki i szkody. Analiza struktury i elementów wybranej ekosystemu oraz charakterystyka ich funkcji ekologicznych.2
T-A-3Urbanizacja i jej skutki dla środowiska. Zasoby przyrody i ich ochrona. Eksploatacja zasobów naturalnych, a stan środowiska. Tworzenie łańcuchów troficznych w różnych siedliskach przyrodniczych.2
T-A-4Szata roślinna Polski – odmienne cechy i funkcje w środowisku w różnych regionach kraju.2
T-A-5Wykonanie zdjęcia fitosocjologicznego na podstawie udostępnionych tablic z roślinnością segetalną.2
T-A-6Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych. Ocena stosunków TWRNG metodą Ellenberga.2
T-A-7Turystyka, rekreacja, a ochrona przyrody i środowiska. Ruch turystyczny, jego rodzaje. Przyczyny dewastacji terenów turystyczno-rekreacyjnych krajobrazu rolniczego i miejskiego2
T-A-8Środowisko człowieka i jego obciążenia, sprawcy, sposób oddziaływania, skutki i szkody. Synantropizacja krajobrazów ekologicznych wybranych obszarów – projekt.2
T-A-9Filozofia ekologiczna (ekofilozofia), a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna. Świadomość społeczna o stanie środowiska i potrzebie zmian.2
T-A-10Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące podstaw ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii. Czynniki ekologiczne. Obieg materii i przepływ energii. Wybrane cykle biogeochemiczne2
T-W-2Ekologia organizmu. Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.Populacja: liczebność i zagęszczenie osobników, struktura: przestrzenna, płci i wieku, rozrodczość i śmiertelność.2
T-W-3Typy interakcji między gatunkami. Interakcje ujemne: konkurencja międzygatunkowa i międzyosobnicza (wewnątrzgatunkowa), antybioza, allelopatia, drapieżnictwo, pasożytnictwo, amensalizm. Zasada konkurencyjnego wykluczania się gatunków (zasada Gausego).2
T-W-4Zasady i pojęcia dotyczące biocenozy i ekosystemu. Łańcuchy troficzne, sieci troficzne, poziomy troficzne. Struktura troficzna i piramidy ekologiczne. Różnorodność gatunkowa w biocenozie.2
T-W-5Konkurencja, a nisza ekologiczna dwóch gatunków. Konkurencja międzygatunkowa i wewnątrzgatunkowa, a wypełnienie środowiska. Model Tribolium-Trifolium. Zależność między drapieżcą a ofiarą wg Volterry.2
T-W-6Interakcje dodatnie istniejące w ekologii: komensalizm, protokooperacja, mutualizm (symbioza obligatoryjna). Granice tolerancji dla populacji2
T-W-7Wpływ człowieka na zmiany w obrębie ekosystemu. Ekoton i pojęcie efektu styku. Biocenoza, kryteria wyróżniania biocenoz. Struktura troficzna biocenozy pierwotna i wtórna. Teoria homeoestazy biocenoz. Stadia sukcesyjne. Załamanie homeostazy układów ekologicznych.2
T-W-8Cechy charakterystyczne krajobrazu ekologicznego. Kryteria i podział ekosystemów. Struktura ekosystemu2
T-W-9Charakterystyka cech ekosystemów łąkowych, polnych.2
T-W-10Charakterystyka cech ekosystemów leśnych i antropogenicznych.2
T-W-11Cechy charakterystyczne świata roślinnego i zwierzęcego najważniejszych biomów: tundra i tajga, bory szpikowe i lasy liściaste klimatu umiarkowanego2
T-W-12Ochrona powietrza atmosferycznego: wpływ przemysłu i rolnictwa na środowisko. Źródła zanieczyszczeń. Wielkość emisji w Polsce i województwie zachodniopomorskim. Normy zanieczyszczeń powietrza. Zapobieganie zanieczyszczeniom.2
T-W-13Ochrona zasobów glebowych i wodnych przed zanieczyszczeniami. Przekształcenia gleb po wpływem przemysłu oraz rolnictwa. Sposoby ochrony zasobów wodnych.2
T-W-14Podstawy ekologiczne bioindykacji. Monitoring i biomonitoring zanieczyszczeń atmosfery. Wykorzystanie roślin niższych i wyższych do oceny zanieczyszczenia powietrza.2
T-W-15Zaliczenie pisemne z części wykładowej2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej20
A-A-3Przygotowanie przez Studenta prezentacji w formie projektu15
A-A-4Czytanie przez Studenta wskazanej literatury5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział Studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta5
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej30
A-W-4Czytanie wskazanej literatury5
A-W-5Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu5
A-W-6Przygotowanie przez Studenta prezentacji multimedialnej15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_W01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1student definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz wyjaśnia zależności i związki między organizmem, populacja, biocenozą a środowiskiem nieożywionym. Rozumie mechanizmy współwystępowania gatunków. Ocenia czynniki wpływające na organizm, populację i biocenozę. Dostrzega relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną oraz między działalnością człowieka, a homeostazą w układach ekologicznych. W życiu codziennym, a w przyszłości w pracy zawodowej będzie kierować się etyką ekologiczną.
Treści programoweT-W-7Wpływ człowieka na zmiany w obrębie ekosystemu. Ekoton i pojęcie efektu styku. Biocenoza, kryteria wyróżniania biocenoz. Struktura troficzna biocenozy pierwotna i wtórna. Teoria homeoestazy biocenoz. Stadia sukcesyjne. Załamanie homeostazy układów ekologicznych.
T-W-4Zasady i pojęcia dotyczące biocenozy i ekosystemu. Łańcuchy troficzne, sieci troficzne, poziomy troficzne. Struktura troficzna i piramidy ekologiczne. Różnorodność gatunkowa w biocenozie.
T-W-3Typy interakcji między gatunkami. Interakcje ujemne: konkurencja międzygatunkowa i międzyosobnicza (wewnątrzgatunkowa), antybioza, allelopatia, drapieżnictwo, pasożytnictwo, amensalizm. Zasada konkurencyjnego wykluczania się gatunków (zasada Gausego).
Metody nauczaniaM-5Metoda projektów
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zjawisk i procesów zachodzących w środowisku na poziomie organizmu i populacji
3,0Student zna w niewielkim stopniu zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
3,5Student zna w stopniu podstawowym zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
4,0Student zna zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
4,5Student zna w stopniu dobrym zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
5,0Student zna wszystkie (omawiane na przedmiocie) zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_W05Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1student definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz wyjaśnia zależności i związki między organizmem, populacja, biocenozą a środowiskiem nieożywionym. Rozumie mechanizmy współwystępowania gatunków. Ocenia czynniki wpływające na organizm, populację i biocenozę. Dostrzega relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną oraz między działalnością człowieka, a homeostazą w układach ekologicznych. W życiu codziennym, a w przyszłości w pracy zawodowej będzie kierować się etyką ekologiczną.
Treści programoweT-W-7Wpływ człowieka na zmiany w obrębie ekosystemu. Ekoton i pojęcie efektu styku. Biocenoza, kryteria wyróżniania biocenoz. Struktura troficzna biocenozy pierwotna i wtórna. Teoria homeoestazy biocenoz. Stadia sukcesyjne. Załamanie homeostazy układów ekologicznych.
T-W-11Cechy charakterystyczne świata roślinnego i zwierzęcego najważniejszych biomów: tundra i tajga, bory szpikowe i lasy liściaste klimatu umiarkowanego
T-W-5Konkurencja, a nisza ekologiczna dwóch gatunków. Konkurencja międzygatunkowa i wewnątrzgatunkowa, a wypełnienie środowiska. Model Tribolium-Trifolium. Zależność między drapieżcą a ofiarą wg Volterry.
T-W-3Typy interakcji między gatunkami. Interakcje ujemne: konkurencja międzygatunkowa i międzyosobnicza (wewnątrzgatunkowa), antybioza, allelopatia, drapieżnictwo, pasożytnictwo, amensalizm. Zasada konkurencyjnego wykluczania się gatunków (zasada Gausego).
T-W-6Interakcje dodatnie istniejące w ekologii: komensalizm, protokooperacja, mutualizm (symbioza obligatoryjna). Granice tolerancji dla populacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie identyfikuje zjawisk zachodzących w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
3,0Student identyfikuje nieliczne zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
3,5Student identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
4,0Student identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach w stopniu dobrym
4,5Student identyfikuje kilka zjawisk zachodzących w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
5,0Student identyfikuje wszystkie (omawiane na przedmiocie) zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_W09Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie opisywał zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach przyczyna urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W09Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1student definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz wyjaśnia zależności i związki między organizmem, populacja, biocenozą a środowiskiem nieożywionym. Rozumie mechanizmy współwystępowania gatunków. Ocenia czynniki wpływające na organizm, populację i biocenozę. Dostrzega relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną oraz między działalnością człowieka, a homeostazą w układach ekologicznych. W życiu codziennym, a w przyszłości w pracy zawodowej będzie kierować się etyką ekologiczną.
Treści programoweT-A-7Turystyka, rekreacja, a ochrona przyrody i środowiska. Ruch turystyczny, jego rodzaje. Przyczyny dewastacji terenów turystyczno-rekreacyjnych krajobrazu rolniczego i miejskiego
T-W-13Ochrona zasobów glebowych i wodnych przed zanieczyszczeniami. Przekształcenia gleb po wpływem przemysłu oraz rolnictwa. Sposoby ochrony zasobów wodnych.
T-A-3Urbanizacja i jej skutki dla środowiska. Zasoby przyrody i ich ochrona. Eksploatacja zasobów naturalnych, a stan środowiska. Tworzenie łańcuchów troficznych w różnych siedliskach przyrodniczych.
T-A-2Człowiek w środowisku, środowisko naturalne dobrem ogólnoludzkim. Stosunek człowieka do środowiska w czasie. Środowisko człowieka i jego obciążenia, sprawcy, sposób oddziaływania, skutki i szkody. Analiza struktury i elementów wybranej ekosystemu oraz charakterystyka ich funkcji ekologicznych.
T-W-12Ochrona powietrza atmosferycznego: wpływ przemysłu i rolnictwa na środowisko. Źródła zanieczyszczeń. Wielkość emisji w Polsce i województwie zachodniopomorskim. Normy zanieczyszczeń powietrza. Zapobieganie zanieczyszczeniom.
T-A-1Czym zajmuje się ekologia i jakie korzyści z tego czerpie człowiek?
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opisuje zmian i zagrożeń środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi
3,0Student opisuje nieliczne zmiany środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi
3,5Student opisuje kilka zmian i zagrożeń środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi
4,0Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach przyczyna urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa.
4,5Student opisuje kilka zmian i zagrożeń środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach powstale na skutek urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa.
5,0Student opisuje wszystkie zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach powstale na skutek urbanizacji, ruchu turystycznego, wpływu przemysłu i rolnicwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_W11Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W11Student zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz obieg pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1student definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz wyjaśnia zależności i związki między organizmem, populacja, biocenozą a środowiskiem nieożywionym. Rozumie mechanizmy współwystępowania gatunków. Ocenia czynniki wpływające na organizm, populację i biocenozę. Dostrzega relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną oraz między działalnością człowieka, a homeostazą w układach ekologicznych. W życiu codziennym, a w przyszłości w pracy zawodowej będzie kierować się etyką ekologiczną.
Treści programoweT-A-2Człowiek w środowisku, środowisko naturalne dobrem ogólnoludzkim. Stosunek człowieka do środowiska w czasie. Środowisko człowieka i jego obciążenia, sprawcy, sposób oddziaływania, skutki i szkody. Analiza struktury i elementów wybranej ekosystemu oraz charakterystyka ich funkcji ekologicznych.
T-W-1Definicja ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące podstaw ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii. Czynniki ekologiczne. Obieg materii i przepływ energii. Wybrane cykle biogeochemiczne
T-A-1Czym zajmuje się ekologia i jakie korzyści z tego czerpie człowiek?
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna naturalnych i antropogenicznych źródeł oraz cykli pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
3,0Student zna nieliczne naturalne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
3,5Student zna nieliczne naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
4,0Student zna kilka naturalnych i antropogenicznych źródeł oraz cykli pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
4,5Student zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
5,0Student zna wszystkie (omawiane na przedmiocie) naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_U06Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1student definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz wyjaśnia zależności i związki między organizmem, populacja, biocenozą a środowiskiem nieożywionym. Rozumie mechanizmy współwystępowania gatunków. Ocenia czynniki wpływające na organizm, populację i biocenozę. Dostrzega relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną oraz między działalnością człowieka, a homeostazą w układach ekologicznych. W życiu codziennym, a w przyszłości w pracy zawodowej będzie kierować się etyką ekologiczną.
Treści programoweT-W-10Charakterystyka cech ekosystemów leśnych i antropogenicznych.
T-W-12Ochrona powietrza atmosferycznego: wpływ przemysłu i rolnictwa na środowisko. Źródła zanieczyszczeń. Wielkość emisji w Polsce i województwie zachodniopomorskim. Normy zanieczyszczeń powietrza. Zapobieganie zanieczyszczeniom.
T-W-9Charakterystyka cech ekosystemów łąkowych, polnych.
T-W-13Ochrona zasobów glebowych i wodnych przed zanieczyszczeniami. Przekształcenia gleb po wpływem przemysłu oraz rolnictwa. Sposoby ochrony zasobów wodnych.
T-W-11Cechy charakterystyczne świata roślinnego i zwierzęcego najważniejszych biomów: tundra i tajga, bory szpikowe i lasy liściaste klimatu umiarkowanego
T-W-14Podstawy ekologiczne bioindykacji. Monitoring i biomonitoring zanieczyszczeń atmosfery. Wykorzystanie roślin niższych i wyższych do oceny zanieczyszczenia powietrza.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi.
3,5Student posiada umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi.
4,0Student posiada umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
4,5Student posiada w stopniu dobrym umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_U08Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U08Student potrafi dokonać inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego. Potrafi tę wiedzę wykorzystać do działań inżynierskich mających na celu rozwiązanie zaistniałych problemów zawodowych, umiejąc przy tym ocenić ich wady i zalety.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1student definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz wyjaśnia zależności i związki między organizmem, populacja, biocenozą a środowiskiem nieożywionym. Rozumie mechanizmy współwystępowania gatunków. Ocenia czynniki wpływające na organizm, populację i biocenozę. Dostrzega relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną oraz między działalnością człowieka, a homeostazą w układach ekologicznych. W życiu codziennym, a w przyszłości w pracy zawodowej będzie kierować się etyką ekologiczną.
Treści programoweT-W-8Cechy charakterystyczne krajobrazu ekologicznego. Kryteria i podział ekosystemów. Struktura ekosystemu
T-W-9Charakterystyka cech ekosystemów łąkowych, polnych.
T-W-10Charakterystyka cech ekosystemów leśnych i antropogenicznych.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętność inwentaryzacji przestrzeni
3,5Student posiada umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego
4,0Student posiada umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych
4,5Student posiada w stopniu dobrym umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_K03Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1student definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz wyjaśnia zależności i związki między organizmem, populacja, biocenozą a środowiskiem nieożywionym. Rozumie mechanizmy współwystępowania gatunków. Ocenia czynniki wpływające na organizm, populację i biocenozę. Dostrzega relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną oraz między działalnością człowieka, a homeostazą w układach ekologicznych. W życiu codziennym, a w przyszłości w pracy zawodowej będzie kierować się etyką ekologiczną.
Treści programoweT-W-12Ochrona powietrza atmosferycznego: wpływ przemysłu i rolnictwa na środowisko. Źródła zanieczyszczeń. Wielkość emisji w Polsce i województwie zachodniopomorskim. Normy zanieczyszczeń powietrza. Zapobieganie zanieczyszczeniom.
T-W-13Ochrona zasobów glebowych i wodnych przed zanieczyszczeniami. Przekształcenia gleb po wpływem przemysłu oraz rolnictwa. Sposoby ochrony zasobów wodnych.
T-W-14Podstawy ekologiczne bioindykacji. Monitoring i biomonitoring zanieczyszczeń atmosfery. Wykorzystanie roślin niższych i wyższych do oceny zanieczyszczenia powietrza.
Metody nauczaniaM-5Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi odpowiednio określić priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
3,0Student potrafi w niewielkim stopniu określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
3,5Student potrafi w niewielkim stopniu określić odpowiednio priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
4,0Student potrafi w stopniu dobrym odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
4,5Student potrafi w stopniu dobrym określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_K05Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1student definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz wyjaśnia zależności i związki między organizmem, populacja, biocenozą a środowiskiem nieożywionym. Rozumie mechanizmy współwystępowania gatunków. Ocenia czynniki wpływające na organizm, populację i biocenozę. Dostrzega relacje między przyrodą ożywioną i nieożywioną oraz między działalnością człowieka, a homeostazą w układach ekologicznych. W życiu codziennym, a w przyszłości w pracy zawodowej będzie kierować się etyką ekologiczną.
Treści programoweT-W-14Podstawy ekologiczne bioindykacji. Monitoring i biomonitoring zanieczyszczeń atmosfery. Wykorzystanie roślin niższych i wyższych do oceny zanieczyszczenia powietrza.
T-W-12Ochrona powietrza atmosferycznego: wpływ przemysłu i rolnictwa na środowisko. Źródła zanieczyszczeń. Wielkość emisji w Polsce i województwie zachodniopomorskim. Normy zanieczyszczeń powietrza. Zapobieganie zanieczyszczeniom.
T-W-11Cechy charakterystyczne świata roślinnego i zwierzęcego najważniejszych biomów: tundra i tajga, bory szpikowe i lasy liściaste klimatu umiarkowanego
T-W-13Ochrona zasobów glebowych i wodnych przed zanieczyszczeniami. Przekształcenia gleb po wpływem przemysłu oraz rolnictwa. Sposoby ochrony zasobów wodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
3,0Student ma w niewielkim stopniu świadomość znaczenia swojej roli zawodowej.
3,5Student ma w niewielkim stopniu świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
4,0Student ma w stopniu dobrym świadomość znaczenia swojej roli zawodowej
4,5Student ma w stopniu dobrym świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
5,0Student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.