Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Meteorologia i klimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL2 5 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, chemii oraz fizyki, zwłaszcza termodynamiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych w powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego.
C-2Rozpoznawanie stanów atmosfery i typów pogody oraz oceny ich wpływu na środowisko geograficzne i gospodarkę
C-3Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja sieci meteorologicznej oraz podsystemu monitoringu jakości powietrza. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników2
T-A-2Przyrządy, metodyka pomiarów oraz podstawowe (statystyczne i graficzne) sposoby opracowania, przedstawiania oraz interpretacji czasowej zmienności głównych elementów i zjawisk meteorologicznych: temperatury powietrza, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru.9
T-A-3Charakterystyka warunków pogodowych w układach barycznych. Zasady sporządzania, analiza i interpretacja map synoptycznych.4
15
laboratoria
T-L-1Zasady kreślenia, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map klimatycznych.3
T-L-2Źródła i praktyczne wykorzystanie informacji o środowisku atmosferycznym.2
5
wykłady
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słonca, Ziemii i atmosfery i jego zmiany w różnych regionach kraju.2
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.2
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.4
T-W-4Procesy adiabatyczne i stany równowagi w atmosferze.2
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i ich wpływ na bilans promieniowania, bilans cieplny i wilgotnosciowy.2
T-W-6Globalne, regionalne i lokalne skutki zanieczyszczenia atmosfery- efekt cieplarniany, zubożenie warstwy ozonowej, kwaśne deszcze, zjawiska smogu3
T-W-7Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych3
T-W-8Geograficznem radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze2
T-W-9Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.2
T-W-10Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skalach: globalnej, regionalnej i lokalnej4
T-W-11Ekstremalne i niekorzystne elementy i zjawiska meteorologiczne2
T-W-12Charakterystyczne cechy topoklimatu obszar.w miejskich i przemysłowych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianów10
A-A-3Przygotowanie do zajęć zaplanowanych na ćwiczeniach5
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Statystyczne i graficzne opracowanie i interpretacja czasowej zmienności głównych elementów meteorologicznych na podstawie indywidualnych zestawów danych źródłowych20
A-L-3Udział w konsultacjach5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych ( film) i aktywizującej ( dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
M-3Ćwiczenia: metody eksponujące z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
M-4Ćwiczenia: metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie trzech pisemnych sprawdzianów.
S-3Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C01_W01
Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej oraz wymienia przyczyny i skutki zmian klimatu.
GO_1A_W03, GO_1A_W05R1A_W01, R1A_W03InzA_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-12, T-W-8, T-W-2, T-W-11, T-W-6, T-W-4, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-3M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C01_U01
Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania w postaci graficznej podstawowych charakterystych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu i zwiazanych z nimi zagrożeń dla środowiska
GO_1A_U01, GO_1A_U03, GO_1A_U02R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03InzA_U02C-3T-L-1, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-4, M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C01_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu na potrzeby gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów i wynikajacą z tego konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji
GO_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-L-2M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C01_W01
Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej oraz wymienia przyczyny i skutki zmian klimatu.
2,0Student nie zna elementów i zjawisk atmosferycznych. Nie rozróżnia pojęć: pogoda i klimat
3,0Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiedzy pogodą i klimatem.
3,5Student nazywa i charakteryzuje poszczególne elementy i zjawisk a atmosferyczne i ich zmienność dobową i sezonową, ale nie zna ich rozkładów przestrzennych. Wskazuje czynniki i elementów kształtujące główne typy pogody, ale zna tylko niektóre czynniki klimatotwórcze
4,0Student nazywa i wyczerpująco charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne, w tym ich zmienność czasową i przestrzenną. Identyfikuje główne czynniki i elementy kształtujące różne typy pogody, zna czynniki klimatotwórcze i główne strefy klimatyczne.
4,5Student nazywa i wyczerpująco charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne, w tym ich zmienność czasową i przestrzenną. Identyfikuje główne czynniki i elementy kształtujące różne typy pogody. Zna wszystkie czynniki klimatotwórcze i główne strefy klimatyczne oraz wymienia cechy klimatów w różnych skalach przestrznnych.
5,0Student nazywa i wyczerpująco charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne, w tym ich zmienność czasową i przestrzenną. Identyfikuje główne czynniki i elementy kształtujące różne typy pogody. Zna wszystkie czynniki klimatotwórcze i główne strefy klimatyczne oraz wymienia cechy klimatów w różnych skalach przestrznnych. Wylicza i objaśnia przyczyny i skutki zmian klimatu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C01_U01
Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania w postaci graficznej podstawowych charakterystych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu i zwiazanych z nimi zagrożeń dla środowiska
2,0Student nie zna żadnych sposobów opracowania elementów i zjawisk atmosferycznych.
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje na ich podstawie zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, ale interpretuje je tylko dla oceny zmienności pogody, bez odniesienia do warunków ( normalnych) klimatycznych.
4,0Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, interpretuje je zarówno dla opisu zmienności klimatu, jak i pogody, ocenianej w porównaniu z warunkami przecietnymi, ale nie analizuje zagrożeń środowiska przez warunki atmosferyczne.
4,5Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych, charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, ale tez potrafi oszacować prawdopodobieństwo ich wystapienia, interpretuje zespoły elementów i zjawisk meteorologicznych do opisu zmienności klimatu i pogody. Identyfikuje zagrożenia środowiska przyrodniczego przez warunki atmosferyczne.
5,0Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych, charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, ale tez potrafi oszacować prawdopodobieństwo ich wystapienia, interpretuje zespoły elementów i zjawisk meteorologicznych do opisu zmienności klimatu i pogody. Identyfikuje i precyzuje zagrożenia ze strony atmosfery w odniesieniu do głównych komponentów środowiska i szacuje ich wielkość w nawiązaniu do stwierdzonych i przewidywanych zmian klimatu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C01_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu na potrzeby gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów i wynikajacą z tego konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji
2,0Student nie ma świadomości rozwoju metod opisu środowiska ątmosferycznego i nie rozumie potrrzeby podnoszenia kwalifikacji.
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska ątmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska ątmosferycznego i rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji.
4,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska ątmosferycznego i nie tylko rozumie potrzebę ale wrecz konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji
4,5Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska ątmosferycznego i nie tylko rozumie potrzebę ale wrecz konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji i jest chetny do dzielenia się swoimi doświadczeniami w grupie
5,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska ątmosferycznego i nie tylko rozumie potrzebę, ale wręcz konieczność doskonalenia swoich umiejętności, dzieli się swoimi doświadczeniami oraz aktywnie inspiruje grupę do podejmowana działań na rzecz podnoszenia kwalifikacji

Literatura podstawowa

  1. Kożuchowski K., Meteorologia i kimatologia, PWN, Warszawa, 2005
  2. Czarnecka M., Koźmiński C., Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery, AR i US Szczecin, Szczecin, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Woś A., Meteorologia dla geografów, PWN, Warszawa, 2006, Wyd V poprawione
  2. Kossowska - Cezak U., Wstęp do meteorologii i klimatologii., Wydawnictwo UW, Warszawa, 2000
  3. Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia: Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa, 2000
  4. Koźmiński C. i Michalska B. (red.), Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, US, Szczecin, 2001
  5. Koźmiński C., Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja sieci meteorologicznej oraz podsystemu monitoringu jakości powietrza. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników2
T-A-2Przyrządy, metodyka pomiarów oraz podstawowe (statystyczne i graficzne) sposoby opracowania, przedstawiania oraz interpretacji czasowej zmienności głównych elementów i zjawisk meteorologicznych: temperatury powietrza, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru.9
T-A-3Charakterystyka warunków pogodowych w układach barycznych. Zasady sporządzania, analiza i interpretacja map synoptycznych.4
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady kreślenia, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map klimatycznych.3
T-L-2Źródła i praktyczne wykorzystanie informacji o środowisku atmosferycznym.2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słonca, Ziemii i atmosfery i jego zmiany w różnych regionach kraju.2
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.2
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.4
T-W-4Procesy adiabatyczne i stany równowagi w atmosferze.2
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i ich wpływ na bilans promieniowania, bilans cieplny i wilgotnosciowy.2
T-W-6Globalne, regionalne i lokalne skutki zanieczyszczenia atmosfery- efekt cieplarniany, zubożenie warstwy ozonowej, kwaśne deszcze, zjawiska smogu3
T-W-7Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych3
T-W-8Geograficznem radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze2
T-W-9Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.2
T-W-10Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skalach: globalnej, regionalnej i lokalnej4
T-W-11Ekstremalne i niekorzystne elementy i zjawiska meteorologiczne2
T-W-12Charakterystyczne cechy topoklimatu obszar.w miejskich i przemysłowych2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianów10
A-A-3Przygotowanie do zajęć zaplanowanych na ćwiczeniach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Statystyczne i graficzne opracowanie i interpretacja czasowej zmienności głównych elementów meteorologicznych na podstawie indywidualnych zestawów danych źródłowych20
A-L-3Udział w konsultacjach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C01_W01Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej oraz wymienia przyczyny i skutki zmian klimatu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W03Student rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku.
GO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych w powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego.
C-2Rozpoznawanie stanów atmosfery i typów pogody oraz oceny ich wpływu na środowisko geograficzne i gospodarkę
Treści programoweT-W-1Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słonca, Ziemii i atmosfery i jego zmiany w różnych regionach kraju.
T-W-12Charakterystyczne cechy topoklimatu obszar.w miejskich i przemysłowych
T-W-8Geograficznem radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze
T-W-2Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby.
T-W-11Ekstremalne i niekorzystne elementy i zjawiska meteorologiczne
T-W-6Globalne, regionalne i lokalne skutki zanieczyszczenia atmosfery- efekt cieplarniany, zubożenie warstwy ozonowej, kwaśne deszcze, zjawiska smogu
T-W-4Procesy adiabatyczne i stany równowagi w atmosferze.
T-W-10Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skalach: globalnej, regionalnej i lokalnej
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i ich wpływ na bilans promieniowania, bilans cieplny i wilgotnosciowy.
T-W-9Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce.
T-W-7Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych
T-W-3Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych ( film) i aktywizującej ( dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
M-4Ćwiczenia: metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz)
M-3Ćwiczenia: metody eksponujące z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie trzech pisemnych sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna elementów i zjawisk atmosferycznych. Nie rozróżnia pojęć: pogoda i klimat
3,0Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiedzy pogodą i klimatem.
3,5Student nazywa i charakteryzuje poszczególne elementy i zjawisk a atmosferyczne i ich zmienność dobową i sezonową, ale nie zna ich rozkładów przestrzennych. Wskazuje czynniki i elementów kształtujące główne typy pogody, ale zna tylko niektóre czynniki klimatotwórcze
4,0Student nazywa i wyczerpująco charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne, w tym ich zmienność czasową i przestrzenną. Identyfikuje główne czynniki i elementy kształtujące różne typy pogody, zna czynniki klimatotwórcze i główne strefy klimatyczne.
4,5Student nazywa i wyczerpująco charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne, w tym ich zmienność czasową i przestrzenną. Identyfikuje główne czynniki i elementy kształtujące różne typy pogody. Zna wszystkie czynniki klimatotwórcze i główne strefy klimatyczne oraz wymienia cechy klimatów w różnych skalach przestrznnych.
5,0Student nazywa i wyczerpująco charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne, w tym ich zmienność czasową i przestrzenną. Identyfikuje główne czynniki i elementy kształtujące różne typy pogody. Zna wszystkie czynniki klimatotwórcze i główne strefy klimatyczne oraz wymienia cechy klimatów w różnych skalach przestrznnych. Wylicza i objaśnia przyczyny i skutki zmian klimatu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C01_U01Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania w postaci graficznej podstawowych charakterystych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu i zwiazanych z nimi zagrożeń dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
GO_1A_U03Student posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej, w tym zna język techniczny charakterystyczny dla gospodarki odpadami. Korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim).
GO_1A_U02Student posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska oraz efektywności zarządzania w ramach gospodarki odpadami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania.
Treści programoweT-L-1Zasady kreślenia, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map klimatycznych.
T-A-2Przyrządy, metodyka pomiarów oraz podstawowe (statystyczne i graficzne) sposoby opracowania, przedstawiania oraz interpretacji czasowej zmienności głównych elementów i zjawisk meteorologicznych: temperatury powietrza, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru.
T-A-1Organizacja sieci meteorologicznej oraz podsystemu monitoringu jakości powietrza. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników
T-A-3Charakterystyka warunków pogodowych w układach barycznych. Zasady sporządzania, analiza i interpretacja map synoptycznych.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia: metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz)
M-3Ćwiczenia: metody eksponujące z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody.
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych sposobów opracowania elementów i zjawisk atmosferycznych.
3,0Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje na ich podstawie zaledwie pojedyncze ich cechy.
3,5Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, ale interpretuje je tylko dla oceny zmienności pogody, bez odniesienia do warunków ( normalnych) klimatycznych.
4,0Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, interpretuje je zarówno dla opisu zmienności klimatu, jak i pogody, ocenianej w porównaniu z warunkami przecietnymi, ale nie analizuje zagrożeń środowiska przez warunki atmosferyczne.
4,5Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych, charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, ale tez potrafi oszacować prawdopodobieństwo ich wystapienia, interpretuje zespoły elementów i zjawisk meteorologicznych do opisu zmienności klimatu i pogody. Identyfikuje zagrożenia środowiska przyrodniczego przez warunki atmosferyczne.
5,0Student zna wszystkie metody opracowania poszczególnych elementów i zjawisk atmosferycznych, charakteryzuje ich rozkłady czasowe i przestrzenne, ale tez potrafi oszacować prawdopodobieństwo ich wystapienia, interpretuje zespoły elementów i zjawisk meteorologicznych do opisu zmienności klimatu i pogody. Identyfikuje i precyzuje zagrożenia ze strony atmosfery w odniesieniu do głównych komponentów środowiska i szacuje ich wielkość w nawiązaniu do stwierdzonych i przewidywanych zmian klimatu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C01_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu na potrzeby gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów i wynikajacą z tego konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych w powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-L-2Źródła i praktyczne wykorzystanie informacji o środowisku atmosferycznym.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia: metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości rozwoju metod opisu środowiska ątmosferycznego i nie rozumie potrrzeby podnoszenia kwalifikacji.
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska ątmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska ątmosferycznego i rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji.
4,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska ątmosferycznego i nie tylko rozumie potrzebę ale wrecz konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji
4,5Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska ątmosferycznego i nie tylko rozumie potrzebę ale wrecz konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji i jest chetny do dzielenia się swoimi doświadczeniami w grupie
5,0Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska ątmosferycznego i nie tylko rozumie potrzebę, ale wręcz konieczność doskonalenia swoich umiejętności, dzieli się swoimi doświadczeniami oraz aktywnie inspiruje grupę do podejmowana działań na rzecz podnoszenia kwalifikacji