Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia I - Botanika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia I - Botanika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,01,00egzamin
laboratoriaL2 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioindykacyjne.2
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych na wybranych przykładach mszaków i paprotników, oraz ich udział w procesach torfotwórczych. Analiza botaniczna torfu.4
T-L-3Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach. Rozmnażanie wegetatywne roślin.2
T-L-4Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych.2
T-L-5Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych2
T-L-6Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych4
T-L-7Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych9
25
wykłady
T-W-1Podstawy taksonomii roślin1
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie.1
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa, biologia oraz przystosowania do środowiska lądowego2
T-W-4Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin.4
T-W-5Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie.2
T-W-6Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione.10
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2konsultacje4
A-L-3samodzielne studiowanie tematyki zajęć6
A-L-4zbiór roślin i wykonanie zielnika15
A-L-5przygotowanie do zaliczenia formy zajęć8
A-L-6zaliczenie formy zajęć2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i literatury specjalistycznej20
A-W-3przygotowanie do egzaminu18
A-W-4pisemny egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B05_W01
Potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne taksonów roślin różnej rangi
GO_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-L-5M-1S-1
GO_1A_B05_W02
Potrafi wymienić gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich cechy
GO_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1T-W-6, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B05_U01
Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych
GO_1A_U08R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U06C-1T-L-7, T-L-6M-2S-3
GO_1A_B05_U02
Potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
GO_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1T-L-3, T-L-4, T-W-4M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki
GO_1A_K01, GO_1A_K02R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08C-1T-W-2, T-L-3, T-L-2, T-W-6, T-W-3, T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-L-7, T-L-1, T-W-5, T-L-5, T-L-4M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B05_W01
Potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne taksonów roślin różnej rangi
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
GO_1A_B05_W02
Potrafi wymienić gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich cechy
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B05_U01
Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 67-75 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
3,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 76-80 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
4,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 81-89 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
4,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 90-94 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
5,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 95-100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
GO_1A_B05_U02
Potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i przynajmniej częściowo poprawnie scharakteryzować 1 gatunek rośliny
3,5Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i w sposób niepełny scharakteryzować 2 gatunki roślin
4,0Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i poprawnie scharakteryzować 2 gatunki roślin
4,5Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i poprawnie scharakteryzować 3 gatunki roślin
5,0Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i wyczerpująco scharakteryzować 3 gatunki roślin

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki
2,0nie spełnia kryteriów na ocene dostateczną (3,0)
3,0ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu podstawowym; czasami rozumie i przestrzega zasady etyki
3,5ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu zadawalającym; zwykle rozumie i przestrzega zasady etyki
4,0ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu dobrym; przeważnie rozumie i przestrzega zasady etyki
4,5ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu więcej niż dobrym; prawie zawsze rozumie i przestrzega zasady etyki
5,0ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu doskonałym; zawsze rozumie i przestrzega zasady etyki

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J. Jasnowski M. Radomski J. Friedrich S. Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A. Szweykowski J., Botanika. Systematyka tom 2, PWN, Warszawa, 2005
  2. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioindykacyjne.2
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych na wybranych przykładach mszaków i paprotników, oraz ich udział w procesach torfotwórczych. Analiza botaniczna torfu.4
T-L-3Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach. Rozmnażanie wegetatywne roślin.2
T-L-4Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych.2
T-L-5Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych2
T-L-6Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych4
T-L-7Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych9
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy taksonomii roślin1
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie.1
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa, biologia oraz przystosowania do środowiska lądowego2
T-W-4Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin.4
T-W-5Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie.2
T-W-6Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione.10
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2konsultacje4
A-L-3samodzielne studiowanie tematyki zajęć6
A-L-4zbiór roślin i wykonanie zielnika15
A-L-5przygotowanie do zaliczenia formy zajęć8
A-L-6zaliczenie formy zajęć2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i literatury specjalistycznej20
A-W-3przygotowanie do egzaminu18
A-W-4pisemny egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B05_W01Potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne taksonów roślin różnej rangi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski.
Treści programoweT-W-6Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione.
T-W-4Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin.
T-W-1Podstawy taksonomii roślin
T-W-5Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie.
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie.
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa, biologia oraz przystosowania do środowiska lądowego
T-L-5Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B05_W02Potrafi wymienić gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich cechy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski.
Treści programoweT-W-6Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione.
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa, biologia oraz przystosowania do środowiska lądowego
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych na wybranych przykładach mszaków i paprotników, oraz ich udział w procesach torfotwórczych. Analiza botaniczna torfu.
T-L-3Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach. Rozmnażanie wegetatywne roślin.
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioindykacyjne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B05_U01Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U08Student potrafi dokonać inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego. Potrafi tę wiedzę wykorzystać do działań inżynierskich mających na celu rozwiązanie zaistniałych problemów zawodowych, umiejąc przy tym ocenić ich wady i zalety.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski.
Treści programoweT-L-7Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych
T-L-6Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 67-75 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
3,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 76-80 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
4,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 81-89 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
4,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 90-94 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
5,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 95-100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B05_U02Potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski.
Treści programoweT-L-3Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach. Rozmnażanie wegetatywne roślin.
T-L-4Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych.
T-W-4Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i przynajmniej częściowo poprawnie scharakteryzować 1 gatunek rośliny
3,5Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i w sposób niepełny scharakteryzować 2 gatunki roślin
4,0Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i poprawnie scharakteryzować 2 gatunki roślin
4,5Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i poprawnie scharakteryzować 3 gatunki roślin
5,0Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i wyczerpująco scharakteryzować 3 gatunki roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B05_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K02Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski.
Treści programoweT-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie.
T-L-3Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach. Rozmnażanie wegetatywne roślin.
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych na wybranych przykładach mszaków i paprotników, oraz ich udział w procesach torfotwórczych. Analiza botaniczna torfu.
T-W-6Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione.
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa, biologia oraz przystosowania do środowiska lądowego
T-L-6Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych
T-W-1Podstawy taksonomii roślin
T-W-4Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin.
T-L-7Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioindykacyjne.
T-W-5Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie.
T-L-5Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych
T-L-4Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocene dostateczną (3,0)
3,0ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu podstawowym; czasami rozumie i przestrzega zasady etyki
3,5ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu zadawalającym; zwykle rozumie i przestrzega zasady etyki
4,0ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu dobrym; przeważnie rozumie i przestrzega zasady etyki
4,5ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu więcej niż dobrym; prawie zawsze rozumie i przestrzega zasady etyki
5,0ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu doskonałym; zawsze rozumie i przestrzega zasady etyki