Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Biologia I - Botanika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia I - Botanika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioindykacyjne. | 2 |
T-L-2 | Budowa roślin zarodnikowych na wybranych przykładach mszaków i paprotników, oraz ich udział w procesach torfotwórczych. Analiza botaniczna torfu. | 4 |
T-L-3 | Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach. Rozmnażanie wegetatywne roślin. | 2 |
T-L-4 | Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych. | 2 |
T-L-5 | Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych | 2 |
T-L-6 | Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych | 4 |
T-L-7 | Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych | 9 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy taksonomii roślin | 1 |
T-W-2 | Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie. | 1 |
T-W-3 | Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa, biologia oraz przystosowania do środowiska lądowego | 2 |
T-W-4 | Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin. | 4 |
T-W-5 | Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie. | 2 |
T-W-6 | Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione. | 10 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-2 | konsultacje | 4 |
A-L-3 | samodzielne studiowanie tematyki zajęć | 6 |
A-L-4 | zbiór roślin i wykonanie zielnika | 15 |
A-L-5 | przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 8 |
A-L-6 | zaliczenie formy zajęć | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i literatury specjalistycznej | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 18 |
A-W-4 | pisemny egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B05_W01 Potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne taksonów roślin różnej rangi | GO_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-L-5 | M-1 | S-1 |
GO_1A_B05_W02 Potrafi wymienić gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich cechy | GO_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W03 | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B05_U01 Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych | GO_1A_U08 | R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U06 | C-1 | T-L-7, T-L-6 | M-2 | S-3 |
GO_1A_B05_U02 Potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane | GO_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-W-4 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki | GO_1A_K01, GO_1A_K02 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | — | C-1 | T-W-2, T-L-3, T-L-2, T-W-6, T-W-3, T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-L-7, T-L-1, T-W-5, T-L-5, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B05_W01 Potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne taksonów roślin różnej rangi | 2,0 | uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
GO_1A_B05_W02 Potrafi wymienić gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich cechy | 2,0 | uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B05_U01 Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 67-75 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie) | |
3,5 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 76-80 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie) | |
4,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 81-89 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie) | |
4,5 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 90-94 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie) | |
5,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 95-100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie) | |
GO_1A_B05_U02 Potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i przynajmniej częściowo poprawnie scharakteryzować 1 gatunek rośliny | |
3,5 | Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i w sposób niepełny scharakteryzować 2 gatunki roślin | |
4,0 | Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i poprawnie scharakteryzować 2 gatunki roślin | |
4,5 | Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i poprawnie scharakteryzować 3 gatunki roślin | |
5,0 | Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i wyczerpująco scharakteryzować 3 gatunki roślin |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocene dostateczną (3,0) |
3,0 | ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu podstawowym; czasami rozumie i przestrzega zasady etyki | |
3,5 | ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu zadawalającym; zwykle rozumie i przestrzega zasady etyki | |
4,0 | ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu dobrym; przeważnie rozumie i przestrzega zasady etyki | |
4,5 | ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu więcej niż dobrym; prawie zawsze rozumie i przestrzega zasady etyki | |
5,0 | ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu doskonałym; zawsze rozumie i przestrzega zasady etyki |
Literatura podstawowa
- Jasnowska J. Jasnowski M. Radomski J. Friedrich S. Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A. Szweykowski J., Botanika. Systematyka tom 2, PWN, Warszawa, 2005
- Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005