Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstaw fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, w tym zapoznanie studentów ze zjawiskami i procesami fizycznymi zachodzącymi w przyrodzie. |
C-2 | Zapoznanie studentów z przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Przybliżenie zasad wykonywania pomiarów fizycznych. Kształtowanie umiejętności interpretacji oraz oszacowania niepewności wyników pomiarów różnymi metodami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. | 2 |
T-L-2 | Pomiary gęstości ciał stałych | 2 |
T-L-3 | Pomiary kalorymetryczne. | 6 |
T-L-4 | Wyznaczanie modułu sprężystości ciał stałych. | 2 |
T-L-5 | Wyznaczanie właściwości cieplnych ciał stałych. | 2 |
T-L-6 | Pomiary współczynnika napięcia powierzchniowego i lepkości cieczy. | 2 |
T-L-7 | Pomiar objętości wypływającej cieczy metodami: manometryczną i bezpośrednią. | 2 |
T-L-8 | Pomiary rezystancji, konduktancji i konduktywności. | 2 |
T-L-9 | Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne. | 2 |
T-L-10 | Pomiary fotometryczne. | 2 |
T-L-11 | Pisemne zaliczenie materiału z ćwiczeń laboratoryjnych. | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne - wielkości i jednostki fizyczne, układ SI, stany skupienia materii. | 2 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia termodynamiki. Kinetyczno-molekularna interpretacja temperatury i ciśnienia. Równanie stanu gazu doskonałego, przemiany gazowe. | 2 |
T-W-3 | Ciepło, praca i energia wewnętrzna. Ciepło właściwe gazów. Zasady termodynamiki. Kinetyczno-molekularna teoria zjawisk transportu (dyfuzja, lepkość i przewodnictwo cieplne). | 2 |
T-W-4 | Hydrostatyka i podstawy dynamiki płynów. | 2 |
T-W-5 | Elementy akustyki. | 2 |
T-W-6 | Elektryczność. Natężenie i gęstość prądu, opór elektryczny i prawo Ohma, siła elektromotoryczna, prawo Ohma dla obwodu zamkniętego, łączenie oporów, prawa Kirchhoffa, praca i moc prądu, ciepło Joule’a. | 2 |
T-W-7 | Mechaniczne, termiczne i elektryczne własności ciał stałych: odkształcenia sprężyste, prawo Hooke’a, ciepło molowe, rozszerzalność cieplna, przewodnictwo cieplne, przewodnictwo metali. | 2 |
T-W-8 | Elementy optyki geometrycznej i falowej. Prawa optyki geometrycznej, współczynnik załamania, całkowite wewnętrzne odbicie. Interferencja, dyfrakcja i polaryzacja fal. | 2 |
T-W-9 | Wybrane zagadnienia fizyki jądrowej. Budowa i własności jądra atomowego. Modele jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna: Reakcje jądrowe. | 2 |
T-W-10 | Egzamin pisemny. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 24 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 24 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach. | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia materiału z ćwiczeń laboratoryjnych. | 5 |
A-L-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. | 1 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 12 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 12 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach. | 8 |
A-W-5 | Przygotowanie się do pisemne zaliczenia wykładów. | 6 |
A-W-6 | Egzamin pisemny. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B04_W01 Student zna i rozumie, definiuje oraz wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna wzory, jednostki i wilekości fizyczne. Student używa prawidłowych zasad przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Zna przeznaczenie podstawowych przyrządów pomiarowych. Wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów i szacuje niepweność otrzymanych wyników. | GO_1A_W01, GO_1A_W02, GO_1A_W05, GO_1A_W06 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-3, T-L-5, T-L-4, T-W-2, T-W-9, T-L-8, T-W-4, T-W-7, T-L-11, T-W-8, T-W-1, T-L-3, T-W-10, T-W-5, T-L-7, T-L-10, T-W-6, T-L-9, T-L-6, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B04_U01 Student potrafi opisać podstawowe zjawiska fizyczne. Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność. | GO_1A_U05, GO_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08 | C-2, C-1 | T-L-6, T-W-1, T-L-11, T-L-8, T-L-3, T-W-3, T-L-9, T-L-5, T-L-7, T-W-2, T-W-9, T-L-10, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B04_K01 Student jest świadomy ważności procesów fizycznych w otaczającym nas świecie i rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy w zepole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | GO_1A_K02, GO_1A_K06 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K08 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-10, T-W-9, T-L-8, T-L-9, T-L-3, T-W-2, T-L-1, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-L-11 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B04_W01 Student zna i rozumie, definiuje oraz wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna wzory, jednostki i wilekości fizyczne. Student używa prawidłowych zasad przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Zna przeznaczenie podstawowych przyrządów pomiarowych. Wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów i szacuje niepweność otrzymanych wyników. | 2,0 | Student nie zna podstawowych praw i zjawisk fizycznych. Nie zna podstawowych wzorów i jednostek fizycznych. Student nie zna zasad wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, formułowania wniosków i nie wie jak oszacować niepewności pomiarów. Nie zna zasad prezentacji wyników swoich pomiarów. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych, ale potrzebuje pomocy nauczyciela. Opisuje "suche" wyniki pomiarów. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Opisuje poprawnie wyniki i wyciąga proste wnioski. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Wyciąga poprawne wnioski. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów. | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Efektywnie objaśnia osiągnięte wyniki. Zna zasady oceny niepewności pomiarów metodami statystycznymi. | |
5,0 | Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Efektywnie objaśnia osiągnięte wyniki, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Zna zasady oceny niepewności pomiarów różnymi metodami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B04_U01 Student potrafi opisać podstawowe zjawiska fizyczne. Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Student nie potrafi pracować w zespole, nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. Nie potrafi interpretować uzyskanych wyników i oszacować niepewności pomiarów. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania prostych problemów praktycznych. Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Prezentuje wyniki i potrafi sformułować na ich podstawie podstawowe wnioski. Nie potrafi oszacować niepewności pomiarów. | |
3,5 | Student posiada zadowalające umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania prostych problemów praktycznych.Student samodzielnie obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Prezentuje wyniki i formuuje prawidłowe wnioski. Nie potrafi oszacować niepewności pomiarów. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych.Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów w stopniu podstawowym. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów metodami statystycznymi. | |
5,0 | Student posiada wyróżniające umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B04_K01 Student jest świadomy ważności procesów fizycznych w otaczającym nas świecie i rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy w zepole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | 2,0 | Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Nie szanuje pracy własnej i innych, stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych. Nie jest zdolny do pracy zespołowej. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Wykazuje zdolność do pracy zespołowej. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Wykazuje zdolność do pracy zespołowej. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Jest chętny do pracy. | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialnośći za bezpieczeństwo swoje i innych. | |
5,0 | Student w stopniu wyrózniającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialnośći za bezpieczeństwo swoje i innych. |
Literatura podstawowa
- Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy Fizyki, tom 1-5, PWN, Warszawa, 2006
- Gołębiowska D., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki i biofizyki dla biotechnologów, część 1, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- Paul G. Hewitt, Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2010
- Przestalski S., Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, WUW, Wrocław, 2001