Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 25 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstaw fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, w tym zapoznanie studentów ze zjawiskami i procesami fizycznymi zachodzącymi w przyrodzie.
C-2Zapoznanie studentów z przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Przybliżenie zasad wykonywania pomiarów fizycznych. Kształtowanie umiejętności interpretacji oraz oszacowania niepewności wyników pomiarów różnymi metodami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów.2
T-L-2Pomiary gęstości ciał stałych2
T-L-3Pomiary kalorymetryczne.6
T-L-4Wyznaczanie modułu sprężystości ciał stałych.2
T-L-5Wyznaczanie właściwości cieplnych ciał stałych.2
T-L-6Pomiary współczynnika napięcia powierzchniowego i lepkości cieczy.2
T-L-7Pomiar objętości wypływającej cieczy metodami: manometryczną i bezpośrednią.2
T-L-8Pomiary rezystancji, konduktancji i konduktywności.2
T-L-9Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.2
T-L-10Pomiary fotometryczne.2
T-L-11Pisemne zaliczenie materiału z ćwiczeń laboratoryjnych.1
25
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne - wielkości i jednostki fizyczne, układ SI, stany skupienia materii.2
T-W-2Podstawowe pojęcia termodynamiki. Kinetyczno-molekularna interpretacja temperatury i ciśnienia. Równanie stanu gazu doskonałego, przemiany gazowe.2
T-W-3Ciepło, praca i energia wewnętrzna. Ciepło właściwe gazów. Zasady termodynamiki. Kinetyczno-molekularna teoria zjawisk transportu (dyfuzja, lepkość i przewodnictwo cieplne).2
T-W-4Hydrostatyka i podstawy dynamiki płynów.2
T-W-5Elementy akustyki.2
T-W-6Elektryczność. Natężenie i gęstość prądu, opór elektryczny i prawo Ohma, siła elektromotoryczna, prawo Ohma dla obwodu zamkniętego, łączenie oporów, prawa Kirchhoffa, praca i moc prądu, ciepło Joule’a.2
T-W-7Mechaniczne, termiczne i elektryczne własności ciał stałych: odkształcenia sprężyste, prawo Hooke’a, ciepło molowe, rozszerzalność cieplna, przewodnictwo cieplne, przewodnictwo metali.2
T-W-8Elementy optyki geometrycznej i falowej. Prawa optyki geometrycznej, współczynnik załamania, całkowite wewnętrzne odbicie. Interferencja, dyfrakcja i polaryzacja fal.2
T-W-9Wybrane zagadnienia fizyki jądrowej. Budowa i własności jądra atomowego. Modele jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna: Reakcje jądrowe.2
T-W-10Egzamin pisemny.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.24
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.24
A-L-3Udział w konsultacjach.6
A-L-4Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia materiału z ćwiczeń laboratoryjnych.5
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.12
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.12
A-W-4Udział w konsultacjach.8
A-W-5Przygotowanie się do pisemne zaliczenia wykładów.6
A-W-6Egzamin pisemny.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B04_W01
Student zna i rozumie, definiuje oraz wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna wzory, jednostki i wilekości fizyczne. Student używa prawidłowych zasad przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Zna przeznaczenie podstawowych przyrządów pomiarowych. Wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów i szacuje niepweność otrzymanych wyników.
GO_1A_W01, GO_1A_W02, GO_1A_W05, GO_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2T-W-3, T-L-5, T-L-4, T-W-2, T-W-9, T-L-8, T-W-4, T-W-7, T-L-11, T-W-8, T-W-1, T-L-3, T-W-10, T-W-5, T-L-7, T-L-10, T-W-6, T-L-9, T-L-6, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B04_U01
Student potrafi opisać podstawowe zjawiska fizyczne. Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność.
GO_1A_U05, GO_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08C-2, C-1T-L-6, T-W-1, T-L-11, T-L-8, T-L-3, T-W-3, T-L-9, T-L-5, T-L-7, T-W-2, T-W-9, T-L-10, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-4M-1, M-2S-3, S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B04_K01
Student jest świadomy ważności procesów fizycznych w otaczającym nas świecie i rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy w zepole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
GO_1A_K02, GO_1A_K06R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K08InzA_K01C-1, C-2T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-10, T-W-9, T-L-8, T-L-9, T-L-3, T-W-2, T-L-1, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-L-11M-1, M-2S-2, S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B04_W01
Student zna i rozumie, definiuje oraz wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna wzory, jednostki i wilekości fizyczne. Student używa prawidłowych zasad przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Zna przeznaczenie podstawowych przyrządów pomiarowych. Wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów i szacuje niepweność otrzymanych wyników.
2,0Student nie zna podstawowych praw i zjawisk fizycznych. Nie zna podstawowych wzorów i jednostek fizycznych. Student nie zna zasad wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, formułowania wniosków i nie wie jak oszacować niepewności pomiarów. Nie zna zasad prezentacji wyników swoich pomiarów.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych, ale potrzebuje pomocy nauczyciela. Opisuje "suche" wyniki pomiarów. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Opisuje poprawnie wyniki i wyciąga proste wnioski. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów.
4,0Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Wyciąga poprawne wnioski. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Efektywnie objaśnia osiągnięte wyniki. Zna zasady oceny niepewności pomiarów metodami statystycznymi.
5,0Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Efektywnie objaśnia osiągnięte wyniki, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Zna zasady oceny niepewności pomiarów różnymi metodami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B04_U01
Student potrafi opisać podstawowe zjawiska fizyczne. Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Student nie potrafi pracować w zespole, nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. Nie potrafi interpretować uzyskanych wyników i oszacować niepewności pomiarów.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania prostych problemów praktycznych. Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Prezentuje wyniki i potrafi sformułować na ich podstawie podstawowe wnioski. Nie potrafi oszacować niepewności pomiarów.
3,5Student posiada zadowalające umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania prostych problemów praktycznych.Student samodzielnie obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Prezentuje wyniki i formuuje prawidłowe wnioski. Nie potrafi oszacować niepewności pomiarów.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych.Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów w stopniu podstawowym.
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów metodami statystycznymi.
5,0Student posiada wyróżniające umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B04_K01
Student jest świadomy ważności procesów fizycznych w otaczającym nas świecie i rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy w zepole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Nie szanuje pracy własnej i innych, stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych. Nie jest zdolny do pracy zespołowej.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Wykazuje zdolność do pracy zespołowej.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Wykazuje zdolność do pracy zespołowej.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Jest chętny do pracy.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialnośći za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu wyrózniającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialnośći za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy Fizyki, tom 1-5, PWN, Warszawa, 2006
  2. Gołębiowska D., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki i biofizyki dla biotechnologów, część 1, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Paul G. Hewitt, Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2010
  2. Przestalski S., Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, WUW, Wrocław, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów.2
T-L-2Pomiary gęstości ciał stałych2
T-L-3Pomiary kalorymetryczne.6
T-L-4Wyznaczanie modułu sprężystości ciał stałych.2
T-L-5Wyznaczanie właściwości cieplnych ciał stałych.2
T-L-6Pomiary współczynnika napięcia powierzchniowego i lepkości cieczy.2
T-L-7Pomiar objętości wypływającej cieczy metodami: manometryczną i bezpośrednią.2
T-L-8Pomiary rezystancji, konduktancji i konduktywności.2
T-L-9Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.2
T-L-10Pomiary fotometryczne.2
T-L-11Pisemne zaliczenie materiału z ćwiczeń laboratoryjnych.1
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne - wielkości i jednostki fizyczne, układ SI, stany skupienia materii.2
T-W-2Podstawowe pojęcia termodynamiki. Kinetyczno-molekularna interpretacja temperatury i ciśnienia. Równanie stanu gazu doskonałego, przemiany gazowe.2
T-W-3Ciepło, praca i energia wewnętrzna. Ciepło właściwe gazów. Zasady termodynamiki. Kinetyczno-molekularna teoria zjawisk transportu (dyfuzja, lepkość i przewodnictwo cieplne).2
T-W-4Hydrostatyka i podstawy dynamiki płynów.2
T-W-5Elementy akustyki.2
T-W-6Elektryczność. Natężenie i gęstość prądu, opór elektryczny i prawo Ohma, siła elektromotoryczna, prawo Ohma dla obwodu zamkniętego, łączenie oporów, prawa Kirchhoffa, praca i moc prądu, ciepło Joule’a.2
T-W-7Mechaniczne, termiczne i elektryczne własności ciał stałych: odkształcenia sprężyste, prawo Hooke’a, ciepło molowe, rozszerzalność cieplna, przewodnictwo cieplne, przewodnictwo metali.2
T-W-8Elementy optyki geometrycznej i falowej. Prawa optyki geometrycznej, współczynnik załamania, całkowite wewnętrzne odbicie. Interferencja, dyfrakcja i polaryzacja fal.2
T-W-9Wybrane zagadnienia fizyki jądrowej. Budowa i własności jądra atomowego. Modele jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna: Reakcje jądrowe.2
T-W-10Egzamin pisemny.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.24
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.24
A-L-3Udział w konsultacjach.6
A-L-4Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia materiału z ćwiczeń laboratoryjnych.5
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.12
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.12
A-W-4Udział w konsultacjach.8
A-W-5Przygotowanie się do pisemne zaliczenia wykładów.6
A-W-6Egzamin pisemny.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B04_W01Student zna i rozumie, definiuje oraz wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna wzory, jednostki i wilekości fizyczne. Student używa prawidłowych zasad przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Zna przeznaczenie podstawowych przyrządów pomiarowych. Wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów i szacuje niepweność otrzymanych wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
GO_1A_W02Student zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku. Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne.
GO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, w tym zapoznanie studentów ze zjawiskami i procesami fizycznymi zachodzącymi w przyrodzie.
C-2Zapoznanie studentów z przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Przybliżenie zasad wykonywania pomiarów fizycznych. Kształtowanie umiejętności interpretacji oraz oszacowania niepewności wyników pomiarów różnymi metodami.
Treści programoweT-W-3Ciepło, praca i energia wewnętrzna. Ciepło właściwe gazów. Zasady termodynamiki. Kinetyczno-molekularna teoria zjawisk transportu (dyfuzja, lepkość i przewodnictwo cieplne).
T-L-5Wyznaczanie właściwości cieplnych ciał stałych.
T-L-4Wyznaczanie modułu sprężystości ciał stałych.
T-W-2Podstawowe pojęcia termodynamiki. Kinetyczno-molekularna interpretacja temperatury i ciśnienia. Równanie stanu gazu doskonałego, przemiany gazowe.
T-W-9Wybrane zagadnienia fizyki jądrowej. Budowa i własności jądra atomowego. Modele jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna: Reakcje jądrowe.
T-L-8Pomiary rezystancji, konduktancji i konduktywności.
T-W-4Hydrostatyka i podstawy dynamiki płynów.
T-W-7Mechaniczne, termiczne i elektryczne własności ciał stałych: odkształcenia sprężyste, prawo Hooke’a, ciepło molowe, rozszerzalność cieplna, przewodnictwo cieplne, przewodnictwo metali.
T-L-11Pisemne zaliczenie materiału z ćwiczeń laboratoryjnych.
T-W-8Elementy optyki geometrycznej i falowej. Prawa optyki geometrycznej, współczynnik załamania, całkowite wewnętrzne odbicie. Interferencja, dyfrakcja i polaryzacja fal.
T-W-1Wiadomości wstępne - wielkości i jednostki fizyczne, układ SI, stany skupienia materii.
T-L-3Pomiary kalorymetryczne.
T-W-10Egzamin pisemny.
T-W-5Elementy akustyki.
T-L-7Pomiar objętości wypływającej cieczy metodami: manometryczną i bezpośrednią.
T-L-10Pomiary fotometryczne.
T-W-6Elektryczność. Natężenie i gęstość prądu, opór elektryczny i prawo Ohma, siła elektromotoryczna, prawo Ohma dla obwodu zamkniętego, łączenie oporów, prawa Kirchhoffa, praca i moc prądu, ciepło Joule’a.
T-L-9Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.
T-L-6Pomiary współczynnika napięcia powierzchniowego i lepkości cieczy.
T-L-2Pomiary gęstości ciał stałych
T-L-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych praw i zjawisk fizycznych. Nie zna podstawowych wzorów i jednostek fizycznych. Student nie zna zasad wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, formułowania wniosków i nie wie jak oszacować niepewności pomiarów. Nie zna zasad prezentacji wyników swoich pomiarów.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych, ale potrzebuje pomocy nauczyciela. Opisuje "suche" wyniki pomiarów. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Opisuje poprawnie wyniki i wyciąga proste wnioski. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów.
4,0Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Wyciąga poprawne wnioski. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Efektywnie objaśnia osiągnięte wyniki. Zna zasady oceny niepewności pomiarów metodami statystycznymi.
5,0Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Efektywnie objaśnia osiągnięte wyniki, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Zna zasady oceny niepewności pomiarów różnymi metodami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B04_U01Student potrafi opisać podstawowe zjawiska fizyczne. Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
GO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Przybliżenie zasad wykonywania pomiarów fizycznych. Kształtowanie umiejętności interpretacji oraz oszacowania niepewności wyników pomiarów różnymi metodami.
C-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, w tym zapoznanie studentów ze zjawiskami i procesami fizycznymi zachodzącymi w przyrodzie.
Treści programoweT-L-6Pomiary współczynnika napięcia powierzchniowego i lepkości cieczy.
T-W-1Wiadomości wstępne - wielkości i jednostki fizyczne, układ SI, stany skupienia materii.
T-L-11Pisemne zaliczenie materiału z ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-8Pomiary rezystancji, konduktancji i konduktywności.
T-L-3Pomiary kalorymetryczne.
T-W-3Ciepło, praca i energia wewnętrzna. Ciepło właściwe gazów. Zasady termodynamiki. Kinetyczno-molekularna teoria zjawisk transportu (dyfuzja, lepkość i przewodnictwo cieplne).
T-L-9Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.
T-L-5Wyznaczanie właściwości cieplnych ciał stałych.
T-L-7Pomiar objętości wypływającej cieczy metodami: manometryczną i bezpośrednią.
T-W-2Podstawowe pojęcia termodynamiki. Kinetyczno-molekularna interpretacja temperatury i ciśnienia. Równanie stanu gazu doskonałego, przemiany gazowe.
T-W-9Wybrane zagadnienia fizyki jądrowej. Budowa i własności jądra atomowego. Modele jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna: Reakcje jądrowe.
T-L-10Pomiary fotometryczne.
T-W-6Elektryczność. Natężenie i gęstość prądu, opór elektryczny i prawo Ohma, siła elektromotoryczna, prawo Ohma dla obwodu zamkniętego, łączenie oporów, prawa Kirchhoffa, praca i moc prądu, ciepło Joule’a.
T-W-7Mechaniczne, termiczne i elektryczne własności ciał stałych: odkształcenia sprężyste, prawo Hooke’a, ciepło molowe, rozszerzalność cieplna, przewodnictwo cieplne, przewodnictwo metali.
T-W-10Egzamin pisemny.
T-W-8Elementy optyki geometrycznej i falowej. Prawa optyki geometrycznej, współczynnik załamania, całkowite wewnętrzne odbicie. Interferencja, dyfrakcja i polaryzacja fal.
T-W-4Hydrostatyka i podstawy dynamiki płynów.
T-W-5Elementy akustyki.
T-L-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów.
T-L-4Wyznaczanie modułu sprężystości ciał stałych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Student nie potrafi pracować w zespole, nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. Nie potrafi interpretować uzyskanych wyników i oszacować niepewności pomiarów.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania prostych problemów praktycznych. Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Prezentuje wyniki i potrafi sformułować na ich podstawie podstawowe wnioski. Nie potrafi oszacować niepewności pomiarów.
3,5Student posiada zadowalające umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania prostych problemów praktycznych.Student samodzielnie obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Prezentuje wyniki i formuuje prawidłowe wnioski. Nie potrafi oszacować niepewności pomiarów.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych.Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów w stopniu podstawowym.
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów metodami statystycznymi.
5,0Student posiada wyróżniające umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B04_K01Student jest świadomy ważności procesów fizycznych w otaczającym nas świecie i rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy w zepole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K02Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, w tym zapoznanie studentów ze zjawiskami i procesami fizycznymi zachodzącymi w przyrodzie.
C-2Zapoznanie studentów z przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Przybliżenie zasad wykonywania pomiarów fizycznych. Kształtowanie umiejętności interpretacji oraz oszacowania niepewności wyników pomiarów różnymi metodami.
Treści programoweT-L-4Wyznaczanie modułu sprężystości ciał stałych.
T-L-7Pomiar objętości wypływającej cieczy metodami: manometryczną i bezpośrednią.
T-L-6Pomiary współczynnika napięcia powierzchniowego i lepkości cieczy.
T-L-10Pomiary fotometryczne.
T-W-9Wybrane zagadnienia fizyki jądrowej. Budowa i własności jądra atomowego. Modele jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna: Reakcje jądrowe.
T-L-8Pomiary rezystancji, konduktancji i konduktywności.
T-L-9Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.
T-L-3Pomiary kalorymetryczne.
T-W-2Podstawowe pojęcia termodynamiki. Kinetyczno-molekularna interpretacja temperatury i ciśnienia. Równanie stanu gazu doskonałego, przemiany gazowe.
T-L-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów.
T-W-8Elementy optyki geometrycznej i falowej. Prawa optyki geometrycznej, współczynnik załamania, całkowite wewnętrzne odbicie. Interferencja, dyfrakcja i polaryzacja fal.
T-W-4Hydrostatyka i podstawy dynamiki płynów.
T-W-1Wiadomości wstępne - wielkości i jednostki fizyczne, układ SI, stany skupienia materii.
T-W-6Elektryczność. Natężenie i gęstość prądu, opór elektryczny i prawo Ohma, siła elektromotoryczna, prawo Ohma dla obwodu zamkniętego, łączenie oporów, prawa Kirchhoffa, praca i moc prądu, ciepło Joule’a.
T-W-5Elementy akustyki.
T-W-3Ciepło, praca i energia wewnętrzna. Ciepło właściwe gazów. Zasady termodynamiki. Kinetyczno-molekularna teoria zjawisk transportu (dyfuzja, lepkość i przewodnictwo cieplne).
T-W-7Mechaniczne, termiczne i elektryczne własności ciał stałych: odkształcenia sprężyste, prawo Hooke’a, ciepło molowe, rozszerzalność cieplna, przewodnictwo cieplne, przewodnictwo metali.
T-W-10Egzamin pisemny.
T-L-11Pisemne zaliczenie materiału z ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Nie szanuje pracy własnej i innych, stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych. Nie jest zdolny do pracy zespołowej.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Wykazuje zdolność do pracy zespołowej.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Wykazuje zdolność do pracy zespołowej.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Jest chętny do pracy.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialnośći za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu wyrózniającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialnośći za bezpieczeństwo swoje i innych.