Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GO_1A_B03_W01 | Student ma podstawową wiedze w zakresie chemii przydatną
do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian
chemicznych zachodzacych w środowisku. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GO_1A_W02 | Student zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku. Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne. |
---|
GO_1A_W04 | Student zna podstawowe definicje i zasady ekonomiczne oraz uwarunkowania prawne i społeczne związane z kierunkiem gospodarka odpadami. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w tym zakresie. |
GO_1A_W06 | Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W02 | ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
Cel przedmiotu | C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi techniki laboratoryjnej oraz z metodami wykrywania składu materii, zarówno pod katem jakosciowym jak i ilosciowym. |
---|
C-3 | Opanowanie przez studentów podstawowych obliczen chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejetnosci interpretacji i dokładnosci uzyskanych wyników pomiarów i obliczen. |
C-1 | Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własciwości pierwiastków i ich zwiazków, ze
szczególnym uwzglednieniem pierwiastków dominujacych w środowisku Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejetności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzacych w środowisku. |
Treści programowe | T-W-4 | Termodynamika chemiczna –ciepło reakcji chemicznej, prawo Hessa podstawowe funkcje
termodynamiczne –entalpia, entropia. Kinetyka chemiczna- energia aktywacji, Równania
kinetyczne prostych reakcji wpływ stezenia i temperatury na szybkosc reakcji. Rola
katalizatorów |
---|
T-W-5 | Zjawiska zachodzace w roztworach – Rozpuszczania, dyfuzja, osmoza, dysocjacja,
hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja
elektrolitów, stała i stopien dysocjacji. Prawo rozcienczen Ostwalda. Iloczyn jonowy wody.
Odczyn roztworów – pH. Wskazniki. Roztwory buforowe |
T-W-9 | Zwiazki organiczne jednofunkcyjne –synteza budowa i własciwosci alkoholi, fenole,
aldehydów, ketonów kwasów karboksylowych i ich pochodne (estry, chlorki kwasowe,
tłuszcze), aminy |
T-L-4 | Metody chemicznej identyfikacji grup funkcyjnych |
T-W-3 | Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkosc reakcji chemicznej. Rzad reakcji. Czynniki
wpływajace na szybkosc reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna.
Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna) |
T-W-11 | Zwiazki organiczne wielofunkcyjne- monosacharydy– budowa i własnosci chemiczna, oligo i
polisacharydy, aminokwasy– budowa i własnosci chemiczne, białka; zwiazki heterocyklicznepodział,
własnosci chemiczne |
T-L-2 | Podstawy analizy ilosciowej, metody alkacymetryczne, redoksometryczne i
kompleksometryczne. |
T-W-2 | BUDOWA CZĄSTECZKI _ WIĄZANIA CHEMICZNE. Ogólne zasady teorii wiązań chemicznych. Wiązania jonowe (heteropolarne). Wiązania kowalencyjne (atomowe). Wiązanie koordynacyjne (semipolarne) – kompleksy. Wiązanie metaliczne. Wiązanie wodorowe. Siły międzycząsteczkowe |
T-L-1 | Podstawy analizy jakosciowej, analiza jakosciowa wybranych grup kationów, anionów i soli. |
T-L-3 | Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie własciwosci
roztworów buforowych. |
T-W-1 | Budowa atomu - Czastki elementarne wystepujace w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i
kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy
pierwiastków chemicznych. Materia pierwiastków, izotopy, nuklidy. Naturalne przemiany jądrowe. Sztuczne przemiany jądrowe. Zanieczyszczenia promieniotwórcze w środowisku . Pierwiastki chemiczne |
T-W-6 | Podstawy elektrochemii. Korozja |
T-W-8 | Weglowodory: alifatyczne, cykliczne. Weglowodory aromatyczne: budowa i własności
benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne. |
T-W-10 | Izomeria zwiazków organicznych |
T-W-7 | Wstep do chemii organicznej- systematyczny przeglad zwiazków organicznych, hybrydyzacja
orbitali atomowych, wiazania chemiczne w zwiazkach organicznych |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
---|
M-3 | Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników, samodzielne wykonywanie obliczeń) |
M-2 | Metody problemowe (rozwiazywanie zadan, omawianie wyników analiz, dyskusje) |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badan wykonanych podczas cwiczen laboratoryjnych. |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczen |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie chemii, przydatnej
do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzacych w środowisku. |
3,0 | Student ma niewielką wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzacych w środowisku. |
3,5 | Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzacych w środowisku. |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzacych w środowisku. |
4,5 | Student ma dużą wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzacych w środowisku. |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzacych w środowisku. |