Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie placów zabaw:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie placów zabaw
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wiedzą teoretyczną i praktyczną z zakresu projektowania placów zabaw w tym obowiązujących podstaw prawnych oraz psychofizycznych uwarunkowań.
C-2Nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie oceny jakości rozwiązań placów zabaw pod względem bezpieczeństwa oraz atrakcyjności funkcjonalnej (możliwości realizacji różnorodnych form zabaw i wszechstronnego rozwoju dziecka)
C-3Zapoznanie z dawnymi i współczesnymi formami placów zabaw oraz aktualnymi tendami w ich kształtowaniu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Aktualny stan wiedzy dotyczący funkcjonowania i zagospodarowania placów zabaw - fakty i mity.2
T-W-2Ewolucja placu zabaw. Geneza powstania placów zabaw. C. Th Sorensen, Lady Allen of Hurtwood, Isamu Noguchu, van Eyck i inne postacie ważne dla rozwoju placów zabaw. Działalność H. Jordana.2
T-W-3Plac zabaw współcześnie. Charakterystyka form współczesnych placów zabaw. Aktualne tendencje w ich kształtowaniu w Stanach Zjednoczonych i Europie.4
T-W-4Atrakcyjność miejsca zabaw w oczach dziecka i opiekunów2
T-W-5Psychofizyczne uwarunkowania dla projektowania placów zabaw. Potrzeby różnych grup wiekowych i możliwości ich realizacji na placach zabaw. Wpływ cech przestrzeni na formy zbaw i aktywności.2
T-W-6Projektowanie placu zabaw od podstaw. Lokalizacja i program funkcjonalny.2
T-W-7Elementy zagospodarowania placu zabaw. Nawierzchnie na placach zabaw. Rodzaje urządzeń zabawowych. Roślinność na placu zabaw.2
T-W-8Uwarunkowania prawne. Obowiązujące normy dla wyposażenia placów zabaw. Bezpieczeństwo na placach zabaw.2
T-W-9Kontrola i ocena placu zabaw pod względem bezpieczeństwa i programu2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Oceność na zajęciach20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie pracy semestralnej (pisemnej i prezentacji multimedialnej) na zadany temat20
A-W-4Przygotowanie do kolokwium10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład terenowy o charakterze warsztatowym
M-3Analiza przypadku
M-4Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega zasób zgromadzonych danych, dobór źródeł, poprawność merytoryczna wstępnej analizy i selekcji danych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena całości pracy semestralnej (pracy pisemnej i prezentacji multimedialnej). Ocenie podlega poprawność merytoryczna analizy, oryginalność zaproponowanych rozwiązań, zakres wyczerpania tematu oraz atrakcyjność prezentacji.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O18.2_W06
Zna podstawowe zasady planowania i projektowania placu zabaw, w tym warunki bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności
AK_1A_W06, AK_1A_W14, AK_1A_W17R1A_W05, R1A_W06, T1A_W02, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-6M-4, M-1, M-2, M-3S-3
AK_1A_O18.2_W07
Zna formy współczesnego placu zabaw i rozwiązania alternatywne oraz elementy i materiały używane przy ich projektowaniu
AK_1A_W07T1A_W05, T1A_W10InzA_W05C-3T-W-3, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O18.2_U11
Potrafi dokonać oceny atrakcyjności placu zabaw (w tym dokonać oceny bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności placu zabaw)
AK_1A_U11, AK_1A_U09R1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05C-2T-W-4, T-W-9, T-W-5M-1, M-4, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O18.2_K07
Rozumie zależność pomiędzy potrzebami użytkowników placu zabaw a jego atrakcyjnością oraz pomiędzy cechami przestrzennymi miejsca a formami aktywności użytkowników.
AK_1A_K07, AK_1A_K09R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02InzA_K01C-1T-W-4, T-W-5, T-W-9M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O18.2_W06
Zna podstawowe zasady planowania i projektowania placu zabaw, w tym warunki bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności
2,0Nie potrafi wymienić i w większości poprawnie scharakteryzować elementów zagospodarowania placu zabaw
3,0Wymienia i w większości poprawnie charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw.
3,5Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw.
4,0Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw oraz poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań.
4,5Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw, poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań oraz najczęściej popełniane błędy projektowe.
5,0Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw, poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań oraz najczęściej popełniane błędy projektowe, a także identyfikuje aspekty podnoszące efektywnie atrakcyjność danej formy/elementu zagospodarowania.
AK_1A_O18.2_W07
Zna formy współczesnego placu zabaw i rozwiązania alternatywne oraz elementy i materiały używane przy ich projektowaniu
2,0Student nie potrafi wymienić i schrakteryzować współczesnych form placu zabaw i rozwiązań alternatywnych
3,0Wymienia i częściowo charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych.
3,5Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych bez umiejętności porównywania ich
4,0Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać
4,5Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać i ocenić pod względem atrakcyjności (warunków dla bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności).
5,0Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać i ocenić pod względem atrakcyjności (warunków dla bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności), a nawet

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O18.2_U11
Potrafi dokonać oceny atrakcyjności placu zabaw (w tym dokonać oceny bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności placu zabaw)
2,0Student nie potrafi sporządzić oceny atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca.
3,0Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując większość komponentów zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca.
3,5Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca.
4,0Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca.
4,5Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca, a nawet samodzielnie wskazując wytyczne dla poprawy sytuacji. Przygotowaną pracę cechuje duża wartość merytoryczna i estetyczna.
5,0Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca, a nawet samodzielnie wskazując wytyczne dla poprawy o dużej jakości rozwiązań. Przygotowaną pracę cechuje duża wartość merytoryczna, estetyczna oraz oryginalność spostrzeżeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O18.2_K07
Rozumie zależność pomiędzy potrzebami użytkowników placu zabaw a jego atrakcyjnością oraz pomiędzy cechami przestrzennymi miejsca a formami aktywności użytkowników.
2,0Student nie dostrzega zależności pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu.
3,0Student dostrzega częściowo zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw,
3,5Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw,
4,0Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując znaczną spostrzegawczość i wrażliwość.
4,5Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując dużą spostrzegawczość i wrażliwość oraz kreatywność w wyrażaniu wytycznych.
5,0Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując dużą spostrzegawczość i wrażliwość oraz dużą kreatywność w wyrażaniu wytycznych.

Literatura podstawowa

  1. Belzig G., Księga placów zabaw, Typoscript, Wrocław, 2001
  2. Czy bezpiecznie znaczy atrakcyjnie? Mat. VI Ogólnopolskiego Seminarium "Podwórka 2001", Typoscript, Wrocław, 2001
  3. Normy wyposażenia placów zabaw PN-EN-1176-1 do 7, PN-EN-1177, 2009
  4. 6. Place zabaw — bezpiecznie i bliżej natury... Materiały IV Ogólnopolskiego Seminarium, Typoscript, Wrocław, 1999
  5. Place zabaw — plusy i minusy. Materiały V Ogólnopolskiego Seminarium "Podwórka 2000", Typoscript, Wrocław, 2000
  6. Pawlikowska-Piechotka A., Przestrzeń rekreacji dziecka w mieście, Novae Res - Wydawnictwo Innowacyjne, Gdynia, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Aktualny stan wiedzy dotyczący funkcjonowania i zagospodarowania placów zabaw - fakty i mity.2
T-W-2Ewolucja placu zabaw. Geneza powstania placów zabaw. C. Th Sorensen, Lady Allen of Hurtwood, Isamu Noguchu, van Eyck i inne postacie ważne dla rozwoju placów zabaw. Działalność H. Jordana.2
T-W-3Plac zabaw współcześnie. Charakterystyka form współczesnych placów zabaw. Aktualne tendencje w ich kształtowaniu w Stanach Zjednoczonych i Europie.4
T-W-4Atrakcyjność miejsca zabaw w oczach dziecka i opiekunów2
T-W-5Psychofizyczne uwarunkowania dla projektowania placów zabaw. Potrzeby różnych grup wiekowych i możliwości ich realizacji na placach zabaw. Wpływ cech przestrzeni na formy zbaw i aktywności.2
T-W-6Projektowanie placu zabaw od podstaw. Lokalizacja i program funkcjonalny.2
T-W-7Elementy zagospodarowania placu zabaw. Nawierzchnie na placach zabaw. Rodzaje urządzeń zabawowych. Roślinność na placu zabaw.2
T-W-8Uwarunkowania prawne. Obowiązujące normy dla wyposażenia placów zabaw. Bezpieczeństwo na placach zabaw.2
T-W-9Kontrola i ocena placu zabaw pod względem bezpieczeństwa i programu2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Oceność na zajęciach20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie pracy semestralnej (pisemnej i prezentacji multimedialnej) na zadany temat20
A-W-4Przygotowanie do kolokwium10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O18.2_W06Zna podstawowe zasady planowania i projektowania placu zabaw, w tym warunki bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W06zna podstawowe zasady projektowania obiektów budowlanych
AK_1A_W14zna metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_W17zna urządzenia techniczne stosowane w wykonawstwie i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą teoretyczną i praktyczną z zakresu projektowania placów zabaw w tym obowiązujących podstaw prawnych oraz psychofizycznych uwarunkowań.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Aktualny stan wiedzy dotyczący funkcjonowania i zagospodarowania placów zabaw - fakty i mity.
T-W-8Uwarunkowania prawne. Obowiązujące normy dla wyposażenia placów zabaw. Bezpieczeństwo na placach zabaw.
T-W-9Kontrola i ocena placu zabaw pod względem bezpieczeństwa i programu
T-W-7Elementy zagospodarowania placu zabaw. Nawierzchnie na placach zabaw. Rodzaje urządzeń zabawowych. Roślinność na placu zabaw.
T-W-6Projektowanie placu zabaw od podstaw. Lokalizacja i program funkcjonalny.
Metody nauczaniaM-4Pokaz
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład terenowy o charakterze warsztatowym
M-3Analiza przypadku
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić i w większości poprawnie scharakteryzować elementów zagospodarowania placu zabaw
3,0Wymienia i w większości poprawnie charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw.
3,5Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw.
4,0Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw oraz poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań.
4,5Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw, poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań oraz najczęściej popełniane błędy projektowe.
5,0Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje elementy zagospodarowania placu zabaw, poprawnie wskazuje zalecane i niezalecane przykłady rozwiązań oraz najczęściej popełniane błędy projektowe, a także identyfikuje aspekty podnoszące efektywnie atrakcyjność danej formy/elementu zagospodarowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O18.2_W07Zna formy współczesnego placu zabaw i rozwiązania alternatywne oraz elementy i materiały używane przy ich projektowaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W07zna w zakresie podstawowym współczesne technologie i tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z dawnymi i współczesnymi formami placów zabaw oraz aktualnymi tendami w ich kształtowaniu.
Treści programoweT-W-3Plac zabaw współcześnie. Charakterystyka form współczesnych placów zabaw. Aktualne tendencje w ich kształtowaniu w Stanach Zjednoczonych i Europie.
T-W-2Ewolucja placu zabaw. Geneza powstania placów zabaw. C. Th Sorensen, Lady Allen of Hurtwood, Isamu Noguchu, van Eyck i inne postacie ważne dla rozwoju placów zabaw. Działalność H. Jordana.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i schrakteryzować współczesnych form placu zabaw i rozwiązań alternatywnych
3,0Wymienia i częściowo charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych.
3,5Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych bez umiejętności porównywania ich
4,0Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać
4,5Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać i ocenić pod względem atrakcyjności (warunków dla bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności).
5,0Wymienia i wyczerpująco charakteryzuje współczesne formy placu zabaw i rozwiązań alternatywnych oraz potrafi je porównać i ocenić pod względem atrakcyjności (warunków dla bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności), a nawet
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O18.2_U11Potrafi dokonać oceny atrakcyjności placu zabaw (w tym dokonać oceny bezpieczeństwa, zabawowości i socjalności placu zabaw)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
AK_1A_U09analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w obszarze architektury krajobrazów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie oceny jakości rozwiązań placów zabaw pod względem bezpieczeństwa oraz atrakcyjności funkcjonalnej (możliwości realizacji różnorodnych form zabaw i wszechstronnego rozwoju dziecka)
Treści programoweT-W-4Atrakcyjność miejsca zabaw w oczach dziecka i opiekunów
T-W-9Kontrola i ocena placu zabaw pod względem bezpieczeństwa i programu
T-W-5Psychofizyczne uwarunkowania dla projektowania placów zabaw. Potrzeby różnych grup wiekowych i możliwości ich realizacji na placach zabaw. Wpływ cech przestrzeni na formy zbaw i aktywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Pokaz
M-2Wykład terenowy o charakterze warsztatowym
M-3Analiza przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena całości pracy semestralnej (pracy pisemnej i prezentacji multimedialnej). Ocenie podlega poprawność merytoryczna analizy, oryginalność zaproponowanych rozwiązań, zakres wyczerpania tematu oraz atrakcyjność prezentacji.
S-1Ocena formująca: Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega zasób zgromadzonych danych, dobór źródeł, poprawność merytoryczna wstępnej analizy i selekcji danych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzić oceny atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca.
3,0Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując większość komponentów zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca.
3,5Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca.
4,0Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca.
4,5Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca, a nawet samodzielnie wskazując wytyczne dla poprawy sytuacji. Przygotowaną pracę cechuje duża wartość merytoryczna i estetyczna.
5,0Student potrafi sporządzić ocenę atrakcyjności placu zabaw, charakteryzując i analizując poszczególne komponenty zagospodarowania w kontekście kryteriów bezpieczeństwa zabawowości i socjalności miejsca oraz identyfikując słabe i mocne strony miejsca, a nawet samodzielnie wskazując wytyczne dla poprawy o dużej jakości rozwiązań. Przygotowaną pracę cechuje duża wartość merytoryczna, estetyczna oraz oryginalność spostrzeżeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O18.2_K07Rozumie zależność pomiędzy potrzebami użytkowników placu zabaw a jego atrakcyjnością oraz pomiędzy cechami przestrzennymi miejsca a formami aktywności użytkowników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
AK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą teoretyczną i praktyczną z zakresu projektowania placów zabaw w tym obowiązujących podstaw prawnych oraz psychofizycznych uwarunkowań.
Treści programoweT-W-4Atrakcyjność miejsca zabaw w oczach dziecka i opiekunów
T-W-5Psychofizyczne uwarunkowania dla projektowania placów zabaw. Potrzeby różnych grup wiekowych i możliwości ich realizacji na placach zabaw. Wpływ cech przestrzeni na formy zbaw i aktywności.
T-W-9Kontrola i ocena placu zabaw pod względem bezpieczeństwa i programu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena etapu pierwszego pracy semestralnej. Ocenie podlega zasób zgromadzonych danych, dobór źródeł, poprawność merytoryczna wstępnej analizy i selekcji danych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena całości pracy semestralnej (pracy pisemnej i prezentacji multimedialnej). Ocenie podlega poprawność merytoryczna analizy, oryginalność zaproponowanych rozwiązań, zakres wyczerpania tematu oraz atrakcyjność prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega zależności pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu.
3,0Student dostrzega częściowo zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw,
3,5Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw,
4,0Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując znaczną spostrzegawczość i wrażliwość.
4,5Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując dużą spostrzegawczość i wrażliwość oraz kreatywność w wyrażaniu wytycznych.
5,0Student dostrzega zależność pomiędzy stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników a atrakcyjnością placu zabaw oraz pomiędzy cechami przestrzennymi a formami użytkownia terenu, co wyraża w ocenie placu zabaw, wykazując dużą spostrzegawczość i wrażliwość oraz dużą kreatywność w wyrażaniu wytycznych.