Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Florystyka - sztuka układania kwiatów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Florystyka - sztuka układania kwiatów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólne wiadomości o roślinach ozdobnych i zasadach kompozycji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z rodzajami aranżacji florystycznych, sposobami oceniania wartości dekoracyjnej roślin ozdobnych, zasadami tworzenia kompozycji florystycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych.2
T-W-2Rodzaj, styl i charakter aranżacji florystycznych.2
T-W-3Rodzaje i style dekoracji ślubnych.2
T-W-4Symbolika wieńców. Rodzaje i style wieńców.2
T-W-5Rodzaje obiektów i instalacji florystycznych.2
T-W-6Estetyczna i funkcjonalna rola aranżacji z roślin.2
T-W-7Rola trendów florystycznych.2
T-W-8Prezentacja projektu aranżacji florystycznej.2
T-W-9Dobór technik wykonania do rodzaju dekoracji.2
T-W-10Zasady oceniania prac florystycznych.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach20
A-W-2analiza literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia z wykładów20
A-W-4udział w konsultacjach10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, prelekcja, objaśnienie)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-3Metody eksponujące (film)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test kontrolny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O13.1_W01
określa wartość dekoracyjną i użytkową roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
AK_1A_W09R1A_W05C-1T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1, M-4, M-3, M-2S-1
AK_1A_O13.1_W02
identyfikuje historyczne i współczesne formy i style dekoracji roślinnych
AK_1A_W09R1A_W05C-1T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O13.1_U01
analizuje i interpretuje elemety kompozycji florystycznej
AK_1A_U03, AK_1A_U13R1A_U04, R1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U13InzA_U01, InzA_U05C-1T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-7M-3, M-4, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O13.1_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student szuka inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań
AK_1A_K12A1_K01, R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01C-1T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-8M-2, M-4, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O13.1_W01
określa wartość dekoracyjną i użytkową roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student posiada ograniczoną wiedzę na temat wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
3,5student określa w stopniu podstawowym wartość dekoracyjną i użytkową roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
4,0student dobrze opanował wiedzę z zakresu wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
4,5student posiada ponad dobrą wiedzę na temat wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
AK_1A_O13.1_W02
identyfikuje historyczne i współczesne formy i style dekoracji roślinnych
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student posiada ograniczoną wiedzę na temat historycznych i współczesnych form i stylów dekoracji roślinnych
3,5student posiada podstawową wiedzę na temat historycznych i współczesnych form i stylów dekoracji roślinnych
4,0student dobrze opanował wiedzę z zakresu historycznych i współczesnych form i stylów dekoracji roślinnych
4,5student posiada ponad dobrą wiedzę na temat historycznych i współczesnych form i stylów dekoracji roślinnych
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat historycznych i współczesnych form i stylów dekoracji roślinnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O13.1_U01
analizuje i interpretuje elemety kompozycji florystycznej
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student analizuje w stopniu podstawowym elementy kompozycji florystycznej
3,5student analizuje i interpretuje w stopniu podstawowym elementy kompozycji florystycznej
4,0student dobrze analizuje i interpretuje elementy kompozycji florystycznej
4,5student bardzo dobrze analizuje i dobrze interpretuje elementy kompozycji florystycznej
5,0student bardzo dobrze analizuje i interpretuje elementy kompozycji florystycznej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O13.1_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student szuka inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań
2,0student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie florystyki
3,0student ma małą świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie florystyki
3,5student ma dobrą świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie florystyki
4,0student ma dużą świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie florystyki
4,5student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie florystyki, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat florystyki i dekoracji wnętrz roślinami ozdobnymi, jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu florystyki i sztuki użytkowej

Literatura podstawowa

  1. Nizińska A., ABC Florystyki, Hortpress, Warszawa, 2008
  2. Łukaszewska A., Skutnik E., Przewodnik florysty, SGGW, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Lersch G., Florystyczne podstawy komponowania: w oparciu o aranżacje kwiatowe, Polska Szkoła Florystyczna, Poznań, 2009
  2. Walther B., Kompozycje kwiatowe, Weltbild Media, Warszawa, 2011
  3. Assman P., Zeitgerechte Floristik, Fachverband Deutscher Floristen eV, Grunzburg, 1989

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych.2
T-W-2Rodzaj, styl i charakter aranżacji florystycznych.2
T-W-3Rodzaje i style dekoracji ślubnych.2
T-W-4Symbolika wieńców. Rodzaje i style wieńców.2
T-W-5Rodzaje obiektów i instalacji florystycznych.2
T-W-6Estetyczna i funkcjonalna rola aranżacji z roślin.2
T-W-7Rola trendów florystycznych.2
T-W-8Prezentacja projektu aranżacji florystycznej.2
T-W-9Dobór technik wykonania do rodzaju dekoracji.2
T-W-10Zasady oceniania prac florystycznych.2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach20
A-W-2analiza literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia z wykładów20
A-W-4udział w konsultacjach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O13.1_W01określa wartość dekoracyjną i użytkową roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z rodzajami aranżacji florystycznych, sposobami oceniania wartości dekoracyjnej roślin ozdobnych, zasadami tworzenia kompozycji florystycznych
Treści programoweT-W-8Prezentacja projektu aranżacji florystycznej.
T-W-6Estetyczna i funkcjonalna rola aranżacji z roślin.
T-W-1Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych.
T-W-2Rodzaj, styl i charakter aranżacji florystycznych.
T-W-5Rodzaje obiektów i instalacji florystycznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, prelekcja, objaśnienie)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody eksponujące (film)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student posiada ograniczoną wiedzę na temat wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
3,5student określa w stopniu podstawowym wartość dekoracyjną i użytkową roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
4,0student dobrze opanował wiedzę z zakresu wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
4,5student posiada ponad dobrą wiedzę na temat wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O13.1_W02identyfikuje historyczne i współczesne formy i style dekoracji roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z rodzajami aranżacji florystycznych, sposobami oceniania wartości dekoracyjnej roślin ozdobnych, zasadami tworzenia kompozycji florystycznych
Treści programoweT-W-3Rodzaje i style dekoracji ślubnych.
T-W-2Rodzaj, styl i charakter aranżacji florystycznych.
T-W-5Rodzaje obiektów i instalacji florystycznych.
T-W-6Estetyczna i funkcjonalna rola aranżacji z roślin.
T-W-7Rola trendów florystycznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, prelekcja, objaśnienie)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-3Metody eksponujące (film)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: test kontrolny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student posiada ograniczoną wiedzę na temat historycznych i współczesnych form i stylów dekoracji roślinnych
3,5student posiada podstawową wiedzę na temat historycznych i współczesnych form i stylów dekoracji roślinnych
4,0student dobrze opanował wiedzę z zakresu historycznych i współczesnych form i stylów dekoracji roślinnych
4,5student posiada ponad dobrą wiedzę na temat historycznych i współczesnych form i stylów dekoracji roślinnych
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat historycznych i współczesnych form i stylów dekoracji roślinnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O13.1_U01analizuje i interpretuje elemety kompozycji florystycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
AK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z rodzajami aranżacji florystycznych, sposobami oceniania wartości dekoracyjnej roślin ozdobnych, zasadami tworzenia kompozycji florystycznych
Treści programoweT-W-5Rodzaje obiektów i instalacji florystycznych.
T-W-10Zasady oceniania prac florystycznych.
T-W-6Estetyczna i funkcjonalna rola aranżacji z roślin.
T-W-8Prezentacja projektu aranżacji florystycznej.
T-W-2Rodzaj, styl i charakter aranżacji florystycznych.
T-W-7Rola trendów florystycznych.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (film)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, prelekcja, objaśnienie)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student analizuje w stopniu podstawowym elementy kompozycji florystycznej
3,5student analizuje i interpretuje w stopniu podstawowym elementy kompozycji florystycznej
4,0student dobrze analizuje i interpretuje elementy kompozycji florystycznej
4,5student bardzo dobrze analizuje i dobrze interpretuje elementy kompozycji florystycznej
5,0student bardzo dobrze analizuje i interpretuje elementy kompozycji florystycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O13.1_K01w wyniku przeprowadzonych zajęć student szuka inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z rodzajami aranżacji florystycznych, sposobami oceniania wartości dekoracyjnej roślin ozdobnych, zasadami tworzenia kompozycji florystycznych
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych.
T-W-5Rodzaje obiektów i instalacji florystycznych.
T-W-7Rola trendów florystycznych.
T-W-2Rodzaj, styl i charakter aranżacji florystycznych.
T-W-10Zasady oceniania prac florystycznych.
T-W-4Symbolika wieńców. Rodzaje i style wieńców.
T-W-3Rodzaje i style dekoracji ślubnych.
T-W-6Estetyczna i funkcjonalna rola aranżacji z roślin.
T-W-9Dobór technik wykonania do rodzaju dekoracji.
T-W-8Prezentacja projektu aranżacji florystycznej.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, prelekcja, objaśnienie)
M-3Metody eksponujące (film)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie florystyki
3,0student ma małą świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie florystyki
3,5student ma dobrą świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie florystyki
4,0student ma dużą świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie florystyki
4,5student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie florystyki, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat florystyki i dekoracji wnętrz roślinami ozdobnymi, jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu florystyki i sztuki użytkowej