Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Sztuka współczesna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sztuka współczesna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Zbylut <Agata.Zbylut@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość historii sztuki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaprezentowanie powiązań pomiędzy ideologią i estetyką w sztuce a architekturą, urbanistyką i architekturą krajobrazu. |
C-2 | Przedstawienie sztuki wspólczersnej jako inspiracji do formowania własnej postawy twórczej. |
C-3 | Ukazanie sztuki współczesnej jako zjawiska niezwykle ciekawego, zmiennego i formującego się "na naszych oczach", będącego kluczem do odczytania otaczającej nas rzeczywistości. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historia sztuki współczesnej od sztuki awangardy pierwszej połowy XX wieku po współczesność (awangarda, ekspresjonizm, kubizm, futuryzm, dadaizm a także konstruktywizm, bauhaus i realizm socjalistyczny az po sztukę krytyczną i postkrytyczną). | 5 |
T-W-2 | Sztuka w przestrzeni publicznej a sztuka publiczna - miejsce i funkcja sztuki i jej wpływ na kształtowanie otoczenia. | 4 |
T-W-3 | Nowe media w sztuce (od fotografii poprzez film video, do performance, happeningu, instalacji, obiektu i sztuki interaktywnej) a sposoby odbierania dzieła. | 4 |
T-W-4 | Sztuka krytyczna a skandal - czyli dlaczego sztuka czasem budzi kontrowersje. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach Udział wystawach sztuki współczesnej | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda sytuacyjna Film Ekspozycja Pokaz połączony z przeżyciem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas wykładów Ocena aktywności studenta w wystawach i wydarzeniach artystycznych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego Ocena aktywności na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O02.2_W11 Student zna najważniejsze cechy sztuki od awangardy XX wieku po dzień dzisiejszy, wie w jaki sposób idee sztuk wizualnych wpływają na kształt obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe, społeczne i filozoficzne. | AK_1A_W11 | A1_W11, A1_W12, T1A_W08 | InzA_W03 | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O02.2_U17 Student rozumie zjawiska z zakresu współczesnych sztuk wizualnych, potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy, potrafi ocenić na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w kontekście sztuki danego czasu i miejsca. | AK_1A_U17 | T1A_U08, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U05 | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O02.2_K01 Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących pomiędzy sztuką wpółczesną a otoczeniem i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji. | AK_1A_K01 | A1_K02, T1A_K02 | InzA_K01 | C-2, C-1, C-3 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
AK_1A_O02.2_K02 Student jest wrażliwy na przejawy sztuki współczesnej w otaczającej go rzeczywistości, jest otwarty na kontakt ze współczesnością i poprzez nią buduje własną postawę twórczą. | AK_1A_K02 | A1_K02 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
AK_1A_O02.2_K04 Student ma świadomość ciągłości historycznej w sztuce, jej powiązań z czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie) i zauważa związki sztuki z architekturą krajobrazu. | AK_1A_K04 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
AK_1A_O02.2_K05 Student rozumie architekturę krajobrazu w powiązaniu ze sztuką współczesną, uwarunkowaniami ideowymi, kulturowymi, materialnymi i społecznymi. | AK_1A_K05 | A1_K02, T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
AK_1A_O02.2_K08 Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony, rozumie że częścią tego dziedzictwa jest również sztuka współczesna. | AK_1A_K08 | R1A_K06, T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-3, C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O02.2_W11 Student zna najważniejsze cechy sztuki od awangardy XX wieku po dzień dzisiejszy, wie w jaki sposób idee sztuk wizualnych wpływają na kształt obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe, społeczne i filozoficzne. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejszych kierunków w sztuce XX i XXI wieku. Nie zna przyczyn powiązania sztuk wizualnych z architekturą krajobrazu. |
3,0 | Student potrafi wymienić i krótko opisać wybrane kierunki w sztuce XX i XXI wieku. Dostrzega powiązania pomięszy sztukami wizualnymi a architekturą krajobrazu. | |
3,5 | Student potrafi wymienić i opisać zna najważniejsze cechy sztuki od awangardy XX wieku po dzień dzisiejszy, wie w jaki sposób idee sztuk wizualnych wpływają na kształt obiektów architektury krajobrazu. | |
4,0 | Student zna najważniejsze cechy sztuki od awangardy XX wieku po dzień dzisiejszy, wie w jaki sposób idee sztuk wizualnych wpływają na kształt obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe, społeczne i filozoficzne. | |
4,5 | Student zna najważniejsze cechy sztuki od awangardy XX wieku po dzień dzisiejszy, wie w jaki sposób idee sztuk wizualnych wpływają na kształt obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe, społeczne i filozoficzne. Posiada wiedzę zdobytą samodzielnie poprzez udział w wystawach. | |
5,0 | Student zna najważniejsze cechy sztuki od awangardy XX wieku po dzień dzisiejszy, wie w jaki sposób idee sztuk wizualnych wpływają na kształt obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe, społeczne i filozoficzne. Posiada obszerną wiedzę zdobytą samodzielnie poprzez udział w wystawach i lekturę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O02.2_U17 Student rozumie zjawiska z zakresu współczesnych sztuk wizualnych, potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy, potrafi ocenić na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w kontekście sztuki danego czasu i miejsca. | 2,0 | Student nie rozumie zjawisk z zakresu współczesnych sztuk wizualnych, nie widzi potrzeby samodzielnego poszukiwania wiedzy. Nie potrafi powiązać na podstawowym poziomie wartości kulturowej krajobrazu i jego składowych w kontekście sztuki danego czasu i miejsca. |
3,0 | Student rozumie tylko wybrane zjawiska z zakresu współczesnych sztuk wizualnych, nie poszukuje wiedzy samodzielnie. Umiejętność powiązania na podstawowym poziomie wartości kulturowej krajobrazu i jego składowych w kontekście sztuki danego czasu i miejsca sprawia mu problemy. | |
3,5 | Student rozumie zjawiska z zakresu współczesnych sztuk wizualnych, poszukuje wiedzy samodzielnie. Umiejętność powiązania na podstawowym poziomie wartości kulturowej krajobrazu i jego składowych w kontekście sztuki danego czasu i miejsca nie sprawia mu większych problemów. | |
4,0 | Student rozumie zjawiska z zakresu współczesnych sztuk wizualnych, skutecznie poszukuje wiedzy samodzielnie. Umiejętność powiązania na podstawowym poziomie wartości kulturowej krajobrazu i jego składowych w kontekście sztuki danego czasu i miejsca nie sprawia mu problemów. | |
4,5 | Student rozumie zjawiska z zakresu współczesnych sztuk wizualnych, potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy, potrafi ocenić na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w kontekście sztuki danego czasu i miejsca. Potrafi przeprowadzić podstawową analizę dzieła sztuki. | |
5,0 | Student rozumie zjawiska z zakresu współczesnych sztuk wizualnych, potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy, potrafi ocenić na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w kontekście sztuki danego czasu i miejsca. Potrafi przeprowadzić podstawową analizę dzieła sztuki lub przeprowadzić na poziomie podstawowym krytykę wystawy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O02.2_K01 Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących pomiędzy sztuką wpółczesną a otoczeniem i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji. | 2,0 | Student nie widzi związków i zależności występujących pomiędzy sztuką wpółczesną a otoczeniem. Nie jest w stanie myśleć twórczo o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji. Nie potrafi zainspirować się zdobytą wiedzą z zakresu współczesnych sztuk wizualnych przy opracowywaniu własnych projektów. |
3,0 | Student zauważa związki i zależności występujące pomiędzy sztuką wpółczesną a otoczeniem, ale nie potrafi ich przeanalizować ani o nich dyskutować. Ma problemy z twórczym myśleniem o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji. Potrafi inspirować się sztuką wizualną przy opracowywaniu własnych projektów w sposób ograniczony. | |
3,5 | Student zauważa związki i zależności występujące pomiędzy sztuką wpółczesną a otoczeniem i potrafi poddać je podstawowej analizie. Myśli twórczo o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji. Potrafi inspirować się sztuką wizualną przy opracowywaniu własnych projektów. | |
4,0 | Student zauważa związki i zależności występujące pomiędzy sztuką wpółczesną a otoczeniem i potrafi poddać je analizie. Myśli twórczo o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji. Potrafi inspirować się sztuką wizualną przy opracowywaniu własnych projektów. | |
4,5 | Student zauważa związki i zależności występujące pomiędzy sztuką wpółczesną a otoczeniemi i swobodnie poddaje je analizie. Myśli twórczo o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji. Potrafi inspirować się sztuką wizualną przy opracowywaniu własnych projektów. | |
5,0 | Student zauważa związki i zależności występujące pomiędzy sztuką wpółczesną a otoczeniem, potrafi je analizować i swobodnie o nich dyskutować. Myśli twórczo i poza utartymi schematami o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji. Inspiruje się sztuką wizualną przy opracowywaniu własnych projektów. | |
AK_1A_O02.2_K02 Student jest wrażliwy na przejawy sztuki współczesnej w otaczającej go rzeczywistości, jest otwarty na kontakt ze współczesnością i poprzez nią buduje własną postawę twórczą. | 2,0 | Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki współczesnej w otaczającej go rzeczywistości. Nie dostrzega potrzeby kontaktu ze współczesnością. Nie potrafi inspirować się sztuką we własnej postawie twórczej. |
3,0 | Student dostrzega i docenia tylko wybrane przejawy sztuki współczesnej w otaczającej go rzeczywistości. Posiada ograniczoną potrzebę kontaktu ze współczesnością. Potrafi dostrzec tylko nieliczne możliwości zainspirowania się sztuką współczesną we własnej postawie twórczej. | |
3,5 | Student dostrzega i docenia przejawy sztuki współczesnej w otaczającej go rzeczywistości. Posiada potrzebę kontaktu ze współczesnością. Potrafi dostrzec możliwości zainspirowania się sztuką współczesną we własnej postawie twórczej. | |
4,0 | Student jest wrażliwy na podstawowe przejawy sztuki współczesnej w otaczającej go rzeczywistości, jest otwarty na kontakt ze współczesnością i wie, że poprzez nią również może budować własną postawę twórczą. | |
4,5 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki współczesnej w otaczającej go rzeczywistości, jest otwarty na kontakt ze współczesnością i poprzez nią buduje własną postawę twórczą. | |
5,0 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki współczesnej w otaczającej go rzeczywistości, jest otwarty na kontakt ze współczesnością do której ma stosunek otwarty i aktywny i poprzez nią efektownie buduje własną postawę twórczą. | |
AK_1A_O02.2_K04 Student ma świadomość ciągłości historycznej w sztuce, jej powiązań z czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie) i zauważa związki sztuki z architekturą krajobrazu. | 2,0 | Student nie ma świadomości ciągłości historycznej w sztuce, nie dostrzega i nie rozumie jej powiązań z czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie). Nie dostrzega związku sztuki z architekturą krajobrazu. |
3,0 | Student ma świadomość ciągłości historycznej w sztuce, ale nie potrafi jej swobodnie powiązać z towarzyszącym jej tłem społeczno-historycznym. Dostrzega tylko wybrane związki sztuki z architekturą krajobrazu. | |
3,5 | Student ma świadomość ciągłości historycznej w sztuce i potrafi większość z nich swobodnie powiązać z towarzyszącym jej tłem społeczno-historycznym. Dostrzega związki sztuki z architekturą krajobrazu. | |
4,0 | Student ma świadomość ciągłości historycznej w sztuce, jej powiązań z czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie) i zauważa związki sztuki z architekturą krajobrazu. | |
4,5 | Student ma świadomość ciągłości historycznej w sztuce, jej powiązań z czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie) i zauważa związki sztuki z architekturą krajobrazu i potrafi o nich dyskutować. | |
5,0 | Student ma świadomość ciągłości historycznej w sztuce, jej powiązań z czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie) i zauważa związki sztuki z architekturą krajobrazu i potrafi je swobodnie analizować i o nich dyskutować. | |
AK_1A_O02.2_K05 Student rozumie architekturę krajobrazu w powiązaniu ze sztuką współczesną, uwarunkowaniami ideowymi, kulturowymi, materialnymi i społecznymi. | 2,0 | Student nie potrafi patrzeć na architekturę krajobrazu w powiązaniu ze sztuką współczesną, uwarunkowaniami ideowymi, kulturowymi, materialnymi i społecznymi. |
3,0 | Student potrafi patrzeć na architekturę krajobrazu w powiązaniu z tylko wybranymi aspektami sztuki współczesnej. | |
3,5 | Student rozumie architekturę krajobrazu w powiązaniu ze sztuką współczesną i większością uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | |
4,0 | Student rozumie architekturę krajobrazu w powiązaniu ze sztuką współczesną, uwarunkowaniami ideowymi, kulturowymi, materialnymi i społecznymi. | |
4,5 | Student rozumie architekturę krajobrazu w powiązaniu ze sztuką współczesną, uwarunkowaniami ideowymi, kulturowymi, materialnymi i społecznymi i potrafi o nich swobodnie dyskutować. | |
5,0 | Student rozumie architekturę krajobrazu w powiązaniu ze sztuką współczesną, uwarunkowaniami ideowymi, kulturowymi, materialnymi i społecznymi, potrafi o nich swobodnie dyskutować i wykorzystywać do budowania własnej postawy twórczej. | |
AK_1A_O02.2_K08 Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony, rozumie że częścią tego dziedzictwa jest również sztuka współczesna. | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Nie pojmuje sztuki współczesnej jako przyszłego dziedzictwa kulturowego. |
3,0 | Student ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony w sposób ograniczony. Potrafi dostrzec znaczenie sztuki współczesnej jako przyszłego dziedzictwa kulturowego tylko w jej wybranych aspektach. | |
3,5 | Student ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Potrafi dostrzec znaczenie sztuki współczesnej jako przyszłego dziedzictwa kulturowego w większości jej przejawów. | |
4,0 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony, rozumie że częścią tego dziedzictwa jest również sztuka współczesna. | |
4,5 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony, rozumie że częścią tego dziedzictwa jest również sztuka współczesna i potrafi na ten temat dyskutować. | |
5,0 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony, rozumie że częścią tego dziedzictwa jest również sztuka współczesna, również w swych aspektach niekonwencjonalnych i kontrowersyjnych. Potrafi na ten temat swobodnie dyskutować posługując się licznymi przykładami. |
Literatura podstawowa
- Barbara Osińska, Sztuka i czas. Od klasycyzmu do współczesności, Wydawnictwa Szkolne i pedagogiczne, Warszawa, 2005
- Anda Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Sentor, Warszawa, 2005
- Arteon. Magazyn o sztuce, Dom Wydawniczy "Kruszona" Sp. z o. o., Poznań
Literatura dodatkowa
- Izabela Kowalczyk, Matki-Polki, Chłopcy i Cyborgi... Sztuka i feminizm w Polsce, Galeria Miejska "Arsenał", Poznań, 2010
- Magazyn Sztuki, Akademickie Centrum Promocji i Rozwoju Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin
- Grzegorz Dziamski, Sztuka po końcu sztuki, Galeria Miejska "Arsenał", Poznań, 2009
- Artluk. Sztuka na spad, ZPAP Zarząd Główny, Warszawa