Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Estetyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Estetyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Zbylut <Agata.Zbylut@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z historii powszechnej i historii sztuki nabyta w trakcie nauki na poziomie podstawowym i średnim |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Prezentacja estetyki jako narzędzia porządkującego różnorodne zjawiska w sztuce. |
C-2 | Zapoznanie studenta z podstawowymi koncepcjami estetycznymi od starożytności do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem architektury krajobrazu. |
C-3 | Zapoznanie ze znaczeniem i pozycją jaką zajmuje dzieło sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne i jego konfrontacja z pojęciem piękna oraz współudział w kształtowaniu kultury, w tym architektury krajobrazu. |
C-4 | Zapoznanie z najnowszymi zjawiskami w kulturze związanymi z estetyzacją życia codziennego, estetyką mediów elektronicznych oraz kulturą popularną i ich wpływ na kształtowanie otoczenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe koncepce estetyczne od starożytności do współczesności ze szczególnym uwzględnieniem sztuki najnowszej i ich wpływ na kształt architektury krajobrazu. | 9 |
T-W-2 | Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne | 2 |
T-W-3 | Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego, również w kontakście architektury krajobrazu. | 2 |
T-W-4 | Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Udział w wystawach w galeriach i innych wydarzeniach artystycznych | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy Metoda sytuacyjna Film Ekspozycja Pokaz połączony z przeżyciem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny Ocena znajomości wydarzeń artystycznych, wystaw, ekspozycji muzealnych w regionie aktywności studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O02.1_W01 Student zna podstawowe koncepcje estetyczne, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki kształtowania krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne. Zna najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyzacją życia codziennego, również w kształtowaniu krajobrazu. Zna estetykę mediów elektronicznych i kultury popularnej i ich wpływ na otoczenie. | AK_1A_W11 | A1_W11, A1_W12, T1A_W08 | InzA_W03 | C-4, C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O02.1_U17 Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych z wykorzystaniem wiedzy podstawowej z zakresu estetyki. | AK_1A_U17 | T1A_U08, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U05 | C-4, C-1, C-3, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O02.1_K01 Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu. Dostrzega znaczenie świadomego stosowania zasad estetycznych w życiu codziennym i swój udział i odpowiedzialność w kształtowaniu estetycznym rzeczywistości. | AK_1A_K01 | A1_K02, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2, S-1 |
AK_1A_O02.1_K02 Student jest wrażliwy na przejawy estetyki w otaczającej rzeczywistości i potrafi wykorzystać jej założenia do budowania własnej postawy twórczej. | AK_1A_K02 | A1_K02 | — | C-3, C-2, C-4, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-2, S-1 |
AK_1A_O02.1_K04 Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu w kontekście założeń estetycznych i związanego z nią genius loci. | AK_1A_K04 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-2, S-1 |
AK_1A_O02.1_K05 Rozumie architekturę krajobrazu w kontekście założeń estetycznych powstających w kontekstach: ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | AK_1A_K05 | A1_K02, T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
AK_1A_O02.1_K08 Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. | AK_1A_K08 | R1A_K06, T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1, C-4, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O02.1_W01 Student zna podstawowe koncepcje estetyczne, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki kształtowania krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne. Zna najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyzacją życia codziennego, również w kształtowaniu krajobrazu. Zna estetykę mediów elektronicznych i kultury popularnej i ich wpływ na otoczenie. | 2,0 | Student nie zna podstawowych koncepcji estetycznych, nie rozumie ich uwarunkowań kulturowych i filozoficznych. |
3,0 | Student zna podstawowe koncepcje estetyczne, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki kształtowania krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne. | |
3,5 | Student zna podstawowe koncepcje estetyczne, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki kształtowania krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne. Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę wybranych zjawisk estetycznych i kulturalnych. | |
4,0 | Student zna podstawowe koncepcje estetyczne, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki kształtowania krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne. Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę wybranych zjawisk estetycznych i kulturalnych. Zna najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyzacją życia codziennego, również w kształtowaniu krajobrazu. | |
4,5 | Student zna podstawowe koncepcje estetyczne, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki kształtowania krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne. Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę wybranych zjawisk estetycznych i kulturalnych. Zna najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyzacją życia codziennego, również w kształtowaniu krajobrazu. Zna estetykę mediów elektronicznych i kultury popularnej i ich wpływ na otoczenie. | |
5,0 | Student zna podstawowe koncepcje estetyczne, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki kształtowania krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne. Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę wybranych zjawisk estetycznych i kulturalnych. Zna najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyzacją życia codziennego, również w kształtowaniu krajobrazu. Zna estetykę mediów elektronicznych i kultury popularnej i ich wpływ na otoczenie. Nabył wiedzę w sposób bezpośredni poprzez aktywny udział w życiu kulturalnym, wystawach muzealnych igaleryjnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O02.1_U17 Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych z wykorzystaniem wiedzy podstawowej z zakresu estetyki. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić na poziomie podstawowym wartości kulturowej krajobrazu i jego składowych z wykorzystaniem wiedzy podstawowej z zakresu estetyki. |
3,0 | Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych z wykorzystaniem wiedzy podstawowej z zakresu estetyki. | |
3,5 | Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych z wykorzystaniem wiedzy podstawowej z zakresu estetyki. Potrafi przeanalizować i interpretować zjawiska estetyczne w sposób zadowalający. | |
4,0 | Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych z wykorzystaniem wiedzy podstawowej z zakresu estetyki. Umie przeanalizować i interpretować zjawiska estetyczne. | |
4,5 | Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych z wykorzystaniem wiedzy podstawowej z zakresu estetyki. Umie przeanalizować i interpretować zjawiska estetyczne. Potrafi swobodnie o nich dyskutować. Potrafi przeanalizować zjawiska z zakresu kultury w których uczestniczył. | |
5,0 | Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych z wykorzystaniem wiedzy podstawowej z zakresu estetyki. Potrafi swobodnie dyskutować o zjawiskach estetycznych. Umie przeanalizować i zinterpretować dzieło sztuki powiązane z architekturą krajobrazu. Potrafi swobodnie i aktywnie dyskutować o zjawiskach z zakresu kultury w których uczestniczył. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O02.1_K01 Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu. Dostrzega znaczenie świadomego stosowania zasad estetycznych w życiu codziennym i swój udział i odpowiedzialność w kształtowaniu estetycznym rzeczywistości. | 2,0 | Student nie jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu. Nie docenia znaczenia stosowania zasad estetycznych w życiu codziennym. |
3,0 | Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu. Dostrzega znaczenie świadomego stosowania zasad estetycznych w życiu codziennym. | |
3,5 | Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu. Dostrzega znaczenie świadomego stosowania zasad estetycznych w życiu codziennym i swój udział i odpowiedzialność w kształtowaniu estetycznym rzeczywistości. | |
4,0 | Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu. Dostrzega znaczenie świadomego stosowania zasad estetycznych w życiu codziennym i swój udział i odpowiedzialność w kształtowaniu estetycznym rzeczywistości. Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę. | |
4,5 | Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu. Dostrzega znaczenie świadomego stosowania zasad estetycznych w życiu codziennym i swój udział i odpowiedzialność w kształtowaniu estetycznym rzeczywistości. Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę, wyciągać wnioski, analizować i poddawać krytyce zjawiska estetyczne i artystyczne. | |
5,0 | Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu. Dostrzega znaczenie świadomego stosowania zasad estetycznych w życiu codziennym i swój udział i odpowiedzialność w kształtowaniu estetycznym rzeczywistości.Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę, wyciągać wnioski, analizować i poddawać krytyce zjawiska estetyczne i artystyczne. Potrafi myśleć w sposób otwarty, nowoczesny, zdeterminowany i kreatywny. | |
AK_1A_O02.1_K02 Student jest wrażliwy na przejawy estetyki w otaczającej rzeczywistości i potrafi wykorzystać jej założenia do budowania własnej postawy twórczej. | 2,0 | Student nie jest wrażliwy na przejawy estetyki w otaczającej rzeczywistości i nie potrafi wykorzystać jej założeń do budowania własnej postawy twórczej. |
3,0 | Student jest wrażliwy na przejawy estetyki w otaczającej rzeczywistości i potrafi wykorzystać jej założenia do budowania własnej postawy twórczej. | |
3,5 | Student jest wrażliwy na przejawy estetyki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Potrafi swobodnie podawać przykłady rozwiązań estetycznych wykorzystanych do budowania krajobrazu przypisanych do danej epoki i miejsca. | |
4,0 | Student jest wrażliwy na przejawy estetyki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Potrafi swobodnie podawać przykłady rozwiązań estetycznych wykorzystanych do budowania krajobrazu przypisanych do danej epoki i miejsca. | |
4,5 | Student jest wrażliwy na przejawy estetyki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Potrafi swobodnie podawać przykłady rozwiązań estetycznych wykorzystanych do budowania krajobrazu przypisanych do danej epoki i miejsca. Jest aktywny w kontakcie ze sztuką. | |
5,0 | Student jest wrażliwy na przejawy estetyki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Potrafi swobodnie podawać przykłady rozwiązań estetycznych wykorzystanych do budowania krajobrazu przypisanych do danej epoki i miejsca. Jest aktywny w kontakcie ze sztuką, potrafi dyskutować o jej wybranych założeniach i znaczeniu. | |
AK_1A_O02.1_K04 Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu w kontekście założeń estetycznych i związanego z nią genius loci. | 2,0 | Student nie ma świadomości ciągłości historycznej krajobrazu w kontekście założeń estetycznych i związanego z nią genius loci. |
3,0 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu w kontekście założeń estetycznych i związanego z nią genius loci. | |
3,5 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu w kontekście założeń estetycznych i związanego z nią genius loci. Zna jego znaczenie i potrzebę ochrony. Zna liczne przykłady rozwiązań estetycznych w swoim regionie. | |
4,0 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu w kontekście założeń estetycznych i związanego z nią genius loci. Zna jego znaczenie i potrzebę ochrony. Zna liczne przykłady rozwiązań estetycznych w swoim regionie, potrafi je omówić, przeanalizować i prowadzić polemikę. | |
4,5 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu w kontekście założeń estetycznych i związanego z nią genius loci. Zna jego znaczenie i potrzebę ochrony. Zna liczne przykłady rozwiązań estetycznych w swoim regionie, potrafi je omówić, przeanalizować i prowadzić polemikę. Potrafi podawać przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony krajobrazu. | |
5,0 | Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu w kontekście założeń estetycznych i związanego z nią genius loci. Zna jego znaczenie i potrzebę ochrony. Zna liczne przykłady rozwiązań estetycznych w swoim regionie, potrafi je omówić, przeanalizować i prowadzić polemikę. Potrafi podawać liczne przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony krajobrazu. Potrafi poszukiwać wiedzy samodzielnie. | |
AK_1A_O02.1_K05 Rozumie architekturę krajobrazu w kontekście założeń estetycznych powstających w kontekstach: ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | 2,0 | Student nie rozumie architektury krajobrazu w kontekście założeń estetycznych powstających w kontekstach: ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. |
3,0 | Rozumie architekturę krajobrazu w kontekście tylko wybranych założeń estetycznych przedstawionych na wykładach, powstających w kontekstach: ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | |
3,5 | Rozumie architekturę krajobrazu w kontekście większości przedstawionych na wykładach założeń estetycznych powstających w kontekstach: ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. | |
4,0 | Rozumie architekturę krajobrazu w kontekście założeń estetycznych powstających w kontekstach: ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych | |
4,5 | Rozumie architekturę krajobrazu w kontekście założeń estetycznych powstających w kontekstach: ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. Potrafi o nich swobodnie dyskutować. | |
5,0 | Rozumie architekturę krajobrazu w kontekście założeń estetycznych powstających w kontekstach: ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. Potrafi o nich swobodnie dyskutować i wykorzystywać podczas pracy twórczej. | |
AK_1A_O02.1_K08 Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. | |
3,5 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Zna przykłady rewitalizacji architektury krajobrazu na świecie i w najbliższym otoczeniu. | |
4,0 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Zna przykłady rewitalizacji architektury krajobrazu na świecie i w najbliższym otoczeniu. Ma świadomość potrzeby samodzielnego zdobywania wiedzy w tym zakresie. | |
4,5 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Zna przykłady rewitalizacji architektury krajobrazu na świecie i w najbliższym otoczeniu. Ma świadomość potrzeby i potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę. | |
5,0 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Zna przykłady rewitalizacji architektury krajobrazu na świecie i w najbliższym otoczeniu, potrafi je opisać i o nich dyskutować. Ma świadomość potrzeby i potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę. |
Literatura podstawowa
- Umberto Eco, Historia piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznńa, 2005
- Umberto Eco, Historia brzydoty, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2007
- Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Sp. z o. o., Warszawa, 2006
- John Berger, Sposoby widzenia, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2008
- John Berger, O patrzeniu, Fundacja Alteia, Warszawa, 2009
- obieg.pl, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2011