Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Regionalizm w sztuce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Regionalizm w sztuce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Zbylut <Agata.Zbylut@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza humanistyczna z zakresu szkoły średniej (j. polski, historia, wiedza o społeczeństwie, historia sztuki). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie umiejętności rozumiania kultury w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych; charakteryzowania i rozpoznania poszczególnych kultur w Polsce i na świecie. Zwiększenie kompetencji kulturowych, wyćwiczenie twórczego i krytycznego myślenia oraz umiejętności analizy, interpretacji i oceny zróżnicowanych przejawów i wytworów kultury dawnej i współczesnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Kształtowanie umiejętności rozróżniania i rozumienia najważniejszych cech kulturowych w Polsce i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami kulturowymi w Polsce i na świecie w relacji do kultury wysokiej, kultury masowej i sztuki współczesnej. Treści odnoszą się do problemów kulturowych powstających w kontekstach religijnych, etnicznych, historycznych również w odniesieniu do stosowanych rozwiązań z zakresu architektury krajobrazu; | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Udział w ekspozycjach muzealnych i galeryjnych | 10 |
A-W-3 | Lektura - obowiązkowa, uzupełniająca i samodzielne poszukiwanie tekstów | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda sytuacyjna Film, kkspozycja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny Ocena aktywności, znajomości wystaw i ekspozycji, zwłaszcza tych związanych z regionem aktywności studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O01.2_W11 Student rozpoznaje najważniejsze składniki kulturowe, również w odniesieniu do architektury krajobrazu, zna ich uwarukowania społeczne, materialne i geograficzne; zna mechanizmy kulturowe oddziaływujące na życie regionu; | AK_1A_W11 | A1_W11, A1_W12, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O01.2_U17 Ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych, wpływ kultury na życie regionu, potrafi powiązać problem rozumienia kultury, kulturowej tożsamości i kulturowego relatywizmu; | AK_1A_U17 | T1A_U08, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U05 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O01.2_K01 Student jest zdolny do zauważenia związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem, potrafi myśleć twórczo o ptrzestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań kulturalnych i społecznych; | AK_1A_K01 | A1_K02, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
AK_1A_O01.2_K02 Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania wlasnej twórczej i otwartej postawy; | AK_1A_K02 | A1_K02 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
AK_1A_O01.2_K04 Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej. | AK_1A_K04 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
AK_1A_O01.2_K05 Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, ideowych, materialnych i społecznych. | AK_1A_K05 | A1_K02, T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
AK_1A_O01.2_K08 Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony | AK_1A_K08 | R1A_K06, T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O01.2_W11 Student rozpoznaje najważniejsze składniki kulturowe, również w odniesieniu do architektury krajobrazu, zna ich uwarukowania społeczne, materialne i geograficzne; zna mechanizmy kulturowe oddziaływujące na życie regionu; | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać najważniejszych składników kulturowych, nie zna uwarunkowań społecznych, materialnych i geograficznych, nie potrafi określić oddzialywania kultury na poszczególne regiony. |
3,0 | Student rozpoznaje tylko niektóre składniki kulturowe, nie umie swobodnie wykazać sposobów oddziaływania kultury na życie całego regionu, jednostki. | |
3,5 | Student rozpoznaje najważniejsze składniki kulturowe. Posiada wiedzę pozwalającą na opisanie niewielu uwarunkowań społecznych, materialnych i geograficznych. | |
4,0 | Student rozpoznaje najważniejsze składniki kulturowe. Posiada wiedzę pozwalającą na opisanie najważniejszych uwarunkowań społecznych, materialnych i geograficznych. | |
4,5 | Student rozpoznaje najważniejsze składniki kulturowe. Posiada wiedzę pozwalającą na opisanie najważneijszych uwarunkowań społecznych, materialnych i geograficznych. Zna sposoby oddziaływania kultury na poszczególne regiony, również w konteście kształtowania krajobrazu. | |
5,0 | Student potrafi rozpoznać i opisać najważniejsze składniki kulturowe, swobodnie opisuje najważniejsze uwarunkowania społeczne, materialne i geograficzne. Potrafi wskazać i opisać sposoby oddziaływania kultury na poszczególne regiony, również w kontekście kształtowania krajobrazu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O01.2_U17 Ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych, wpływ kultury na życie regionu, potrafi powiązać problem rozumienia kultury, kulturowej tożsamości i kulturowego relatywizmu; | 2,0 | Student nie potrafi ocenić wartości kulturowej krajobrazu, nie zna jej składowych ani wpływu na życie regionu. |
3,0 | Student jest w stanie opisać kulturę wybranego regionu w kontekście krajobrazu i jego składowych. | |
3,5 | Student jest w stanie opisać kulturę wybranego regionu w kontekście krajobrazu i jego składowych. Potrafi odczytać kulturę jako czynnik atrakcyjności inwestycyjnej. | |
4,0 | Student jest w stanie opisać kulturę wybranego regionu w kontekście krajobrazu i jego składowych. Rozumie efekt przenikania kultury globalizacji i kultury popularnej. | |
4,5 | Student potrafi swobodnie opisać kulturę wybranego regionu w kontekście krajobrazu i jego składowych. Potrafi rozpoznać wpływ kultury na życie regionu. Rozumie efekt przenikania kultury, globalizacji i kultury popularnej. | |
5,0 | Student potrafi swobodnie opisać kulturę wybranego regionu w kontekście krajobrazu i jego składowych. Potrafi rozpoznać wpływ kultury na życie regionu. Umie powiązać problem rozumienia kultury, tożsamości kulturowej i kulturowego relatywizmu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O01.2_K01 Student jest zdolny do zauważenia związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem, potrafi myśleć twórczo o ptrzestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań kulturalnych i społecznych; | 2,0 | Student nie jest zdolny do zauważenia związków pomiędzy kulturą a otoczeniem. Nie potrafi myśleć twórczo o przestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań społecznych. |
3,0 | Student jest zdolny do zauważenia wielu związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem. Jest zdolny do twórczego myślenia o przestrzeni. | |
3,5 | Student jest zdolny do zauważenia wielu związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem i potrafi poprzeć je przykładami. Potrafi myśleć twórczo o przestrzeni. | |
4,0 | Student jest zdolny do zauważenia związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem. Potrafi podawać przykłady i je analizować. Potrafi myśleć twórczo o przestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań kulturalnych i społecznych; | |
4,5 | Student jest zdolny do zauważenia związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem. Potrafi podawać przykłady i je analizować. Potrafi myśleć twórczo i krytycznie o przestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań kulturalnych i społecznych; | |
5,0 | Student jest zdolny do zauważenia związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem. Potrafi podawać przykłady, analizować je i prowadzić polemikę. Potrafi myśleć twórczo i krytycznie o przestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań kulturalnych i społecznych; | |
AK_1A_O01.2_K02 Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania wlasnej twórczej i otwartej postawy; | 2,0 | Student nie jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości i nie potrafi jej wykorzystać do budowania własnej twórczej i otwartej postawy; |
3,0 | Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości. Potrafi tę kulturę docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. | |
3,5 | Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości. Potrafi znaleźć związki pomiędzy kulturą danego regionu a założeniami architektonicznymi, potrafi podać przykłady. Potrafi tę kulturę docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. | |
4,0 | Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości. Potrafi znaleźć związki pomiędzy kulturą danego regionu a założeniami architektonicznymi, potrafi podać przykłady. Potrafi tę kulturę docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Zna znaczenie samodzielnego poszukiwania wiedzy. | |
4,5 | Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości. Potrafi znaleźć związki pomiędzy kulturą danego regionu a założeniami architektonicznymi, potrafi podać przykłady i je analizować. Potrafi tę kulturę docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Jest aktywny w kontaktach z kulturą, zna znaczenie samodzielnego poszukiwania wiedzy. | |
5,0 | Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości. Potrafi znaleźć związki pomiędzy kulturą danego regionu a założeniami architektonicznymi, potrafi podać przykłady, analizować je i prowadzić polemikę. Potrafi tę kulturę docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Jest aktywny w kontaktach z kulturą, potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy. | |
AK_1A_O01.2_K04 Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej. | 2,0 | Student nie ma świadomoścj ciągłości kulturowej i historycznej. |
3,0 | Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej. | |
3,5 | Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej. Jest świadomy powiązań architektury z regionem i czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie). | |
4,0 | Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej. Jest świadomy powiązań architektury z regionem i czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie). Potrafi w oparciu o podane przykłady poddać je analizie. | |
4,5 | Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej. Jest świadomy powiązań architektury z regionem i czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie). Potrafi w znaleźć przykłady i poddać je analizie. | |
5,0 | Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej. Jest świadomy powiązań architektury z regionem i czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie). Potrafi podawać liczne przykłady, podawać je analizie i o nich dyskutować. | |
AK_1A_O01.2_K05 Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, ideowych, materialnych i społecznych. | 2,0 | Student nie rozumie architektury krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, ideowych, materialnych i społecznych. |
3,0 | Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, ideowych, materialnych i społecznych. | |
3,5 | Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, geograficznych, ideowych, materialnych i społecznych, potrafi podawać przykłady. | |
4,0 | Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, geograficznych, ideowych, materialnych i społecznych, potrafi podawać przykłady. Ma świadomość potrzeby samodzielnego poszukiwania wiedzy. | |
4,5 | Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, geograficznych, ideowych, materialnych i społecznych, potrafi podawać przykłady. Aktywnie poszukuje wiedzy. | |
5,0 | Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, geograficznych, ideowych, materialnych i społecznych, potrafi podawać przykłady i o nich swobodnie dyskutować. Aktywnie poszukuje wiedzy. | |
AK_1A_O01.2_K08 Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony. |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony. | |
3,5 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony. Zna podstawowe przykłady dziedzictwa kulturowego swojego regionu. | |
4,0 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony. Zna dziedzictwo kulturowe swojego regionu. Potrafi wskazać przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony kultury w wybranych regionach. | |
4,5 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony. Zna dobrze dziedzictwo kulturowe swojego regionu. Potrafi wskazać przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony kultury w wybranych regionach. | |
5,0 | Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony. Zna dobrze dziedzictwo kulturowe swojego regionu. Potrafi wskazać przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony kultury w wybranych regionach. Potrafi prowadzić na ten temat polemikę. |
Literatura podstawowa
- T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Wydawnictwo UJ, Kraków, 2004
- Jerzy Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Społka z o. o., Warszawa, 2008
- Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, Instytut Kultury, Wrocław, 2009
Literatura dodatkowa
- Elżbieta Nieroba, Anna Czerner, Flirty tradycji z popkulturą. Dziedzictwo kulturiwe późnej nowoczesności, Scholar, Warszawa, 2010
- Nicholas Ganz, Świat graffiti. Sztuka ulicy z pięciu kontynentów, Albatros, Warszawa, 2008
- Gordon Mathews, Supermarket kultury. Globalna kultura - jednostkowa tożsamość, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 2005