Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Waloryzacja siedlisk flory i fauny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Waloryzacja siedlisk flory i fauny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe widomości z zakresu botaniki, fitosocjologii, dendrologii, ekofizjografii; |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metod inwentaryzacji flory, fauny i ich siedlisk stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym (w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi); |
C-2 | Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym; |
C-3 | Ocena zagrożeń i minimalizacji szkód w siedliskach stosowana w procedurze oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko; |
C-4 | Sporządzenie podstawowej dokumentacji inwentaryzacji i waloryzacji siedlisk flory i fauny zgodnej z wymaganiami formalnymi i prawnymi; |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie i sposób wartościowania; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne; | 4 |
T-A-2 | Metody inwentaryzacji siedlisk w krajobrazie chronionym bądź nie; Metody inwentaryzacji fauny w tym ornitofauny i hiropterofauny; | 4 |
T-A-3 | Przedstawienie przez studentów sposobu oceny i wyników waloryzacji siedlisk flory i fauny wybranego przez nich przypadku inwestycji w planowaniu przestrzennym; | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych w prawie UE; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny w przepisach prawnych; Zagrożenia inwestycyjne i ich oddziaływanie na siedliska, florę i faunę; | 10 |
T-W-2 | Minimalizacja szkód i jej sposoby w inwestycjach w krajobrazie w procedurze oceny środowiskowej; Sposoby waloryzacji siedlisk, flory i fauny i forma ich przedłożenia (dokumentacja); | 10 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych; | 10 |
A-A-2 | Wykonanie dokumentacji waloryzacyjnej; | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach; | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji; | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów; | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny; |
M-2 | Dyskusja problemowa; |
M-3 | Analiza i interpretacja tekstów źródłowych (legislacja); |
M-4 | Opracowania studium przypadku (opisowe i graficzne); |
M-5 | Rozpoznawanie i ocena danych terenowych; |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów; |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji; |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania; |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C16_W01 Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | AK_1A_W08 | R1A_W05 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-A-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
AK_1A_C16_W02 Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; | AK_1A_W09 | R1A_W05 | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C16_U01 Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | AK_1A_U14 | R1A_U05, T1A_U07 | — | C-4 | T-A-3 | M-4, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C16_K01 Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | AK_1A_K09 | R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02 | InzA_K01 | C-2, C-4, C-3, C-1 | T-A-2, T-W-2, T-A-1, T-W-1, T-A-3 | M-5, M-1, M-4, M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C16_W01 Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i nie zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; |
3,0 | Student posiada elementarną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu elementarnym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | |
3,5 | Student posiada dostateczną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu dostatecznym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | |
5,0 | Student posiada szeroką i ugruntowaną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko i ugruntowane metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | |
AK_1A_C16_W02 Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; | 2,0 | Student nie zna i nie identyfikuje elementarnych przyczyn degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; |
3,0 | Student zna i identyfikuje na poziomie elementarnym przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; | |
3,5 | Student zna i identyfikuje na poziomie podstawowym przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; | |
4,0 | Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; | |
4,5 | Student dobrze zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; | |
5,0 | Student szeroko zna i identyfikuje złożone przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C16_U01 Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | 2,0 | Student nie potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; |
3,0 | Student potrafi w stopniu elementarnym wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | |
3,5 | Student potrafi wykonać z pomoca prowadzącego inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | |
4,0 | Student potrafi z niewielką pomocą prowadzącego wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | |
4,5 | Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C16_K01 Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; |
3,0 | Student ma elementarną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | |
3,5 | Student ma dostateczną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | |
4,0 | Student ma poprawną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | |
4,5 | Student ma pełną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | |
5,0 | Student ma pełną i ugruntowaną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; |
Literatura podstawowa
- Obidziński A., Żelazo J., Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza., SGGW, Warszawa, 2011
- red. Herbich Z., Poradniki ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000., Ministerstwo Środowiska., Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Nytko K., Oceny oddziaływania na środowisko, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok, 2007