Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjografia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z geografii fizycznej na poziomie szkoły średniej, a także z przedmiotów poprzedzających: gleboznawstwa oraz geodezji i kartografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z abiotycznymi komponentami środowiska przyrodniczego: budową geologiczną, rzeźbą terenu, warunkami hydrologicznymi oraz klimatycznymi
C-2Poznanie metod opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska
C-3Poznanie źródeł pozyskiwania oraz metod przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady kreślenia map, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map geologicznych, hydrologicznych, topograficznych, geomorfologicznych i klimatycznych.2
T-A-2Przekroje geologiczne i ich interpretacja. Analiza środowisk sedymentacyjnych.4
T-A-3Określanie stanów wód i charakterystycznych przepływów. Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map.4
T-A-4Graficzne ujęcia i charakterystyka rzeźby na podstawie map topograficznych.4
T-A-5Metody opracowania i interpretacji wyników pomiarów podstawowych elementów klimatycznych.4
T-A-6Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji.2
20
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia geologiczne. Wiek i budowa Ziemi. Procesy endogeniczne kształtujące powierzchnię Ziemi. Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski.4
T-W-2Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów.8
T-W-3Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych, regionalizacja fizycznogeograficzna.4
T-W-4Obieg wody w przyrodzie. Zasoby wodne Polski. Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Ekosystemy wodne, naturalne i sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans wodny.2
T-W-5Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu Polski.6
T-W-6Regiony klimatyczne Polski. Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych. Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach20
A-A-2Realizacja indywidualnych opracowań z zakresu geologii, hydrologii i klimatologii oraz charakterystyki terenu na podstawie map toppgraficznych30
A-A-3Udział w konsultacjach10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia praktyczne - realizacja indywidualnych zadań
M-4ćwiczenia: metody programowe z wykorzystaniem internetu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C13_W01
Rozróżnia i charakteryzuje poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego, zna podstawowe metody ich odwzorowania oraz identyfikuje naturalne i antropogeniczne przyczyny degradacji środowiska i działania zmierzające do jego ochrony.
AK_1A_W12, AK_1A_W03, AK_1A_W20R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-3, C-2, C-1T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-4, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C13_U01
Wykorzystuje rysunek odręczny do charakterystyki przestrzennej i czasowej zmienności abiotycznych elementów środowiska oraz odwzorowania wybranych cech na podstawie analizy map. Analizując cechy poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego ocenia ich predyspozycje do różnych zadań planistycznych.
AK_1A_U01, AK_1A_U09A1_U14, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05C-2, C-3T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1M-4, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C13_K01
Rozumie podstawowe relacje pomiędzy potrzebami zagospodarowania środowiska przyrodniczego a jego naturalnymi zasobami. Ma świadomość istnienia w środowisku naturalnych barier i formalnych ograniczeń uniemożliwiających jego przekształcanie do pełnienia funkcji użytkowych i będąc przygotowany do pracy zespołowej współpracuje przy odpowiedzialnym kształtowaniu funkcji i form krajobrazu.
AK_1A_K07, AK_1A_K11, AK_1A_K10A1_K03, A1_K05, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05InzA_K01C-3, C-2T-A-6M-3, M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C13_W01
Rozróżnia i charakteryzuje poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego, zna podstawowe metody ich odwzorowania oraz identyfikuje naturalne i antropogeniczne przyczyny degradacji środowiska i działania zmierzające do jego ochrony.
2,0Nie definiuje pojęcia środowisko przyrodnicze i nie wymienia jego komponentów
3,0Nazywa wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje przestrzenny rozkład przynajmniej jednej cechy każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju
3,5Wymienia wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego, charakteryzuje przestrzenny rozkład cech, istotnych dla jego przy waloryzacji, wskazuje i opisuje rolę niektórych czynników rzeźbotwórczych oraz definiuje procesy i etapy genezy niektórych abiotycznych składników środowiska
4,0Opisuje podstawowe cechy wszystkich komponentów środowiska przyrodniczego w ich wzajemnym powiązaniu, rozróżnia rodzaje i rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych w kształtowaniu powierzchni Ziemi, wymienia najważniejsze formy rzeźbotwórczej działalności czynników zewnętrznych.
4,5Identyfikuje i objaśnia komponenty środowiska przyrodniczego, z uwzględnieniem ich wzajemnego powiązania, definiuje rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych, charakteryzuje formy morfologicznej działalności czynników zewnętrznych, rozróżniając i charakteryzując formy erozyjne i akumulacyjne. Wymienia antropogeniczne procesy rzeźbotwórcze i przyczyny degradacji środowiska
5,0Identyfikuje i objaśnia komponenty środowiska przyrodniczego, z uwzględnieniem ich wzajemnego powiązania, definiuje rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych, charakteryzuje formy morfologicznej działalności czynników zewnętrznych, rozróżniając i charakteryzując formy erozyjne i akumulacyjne. Wymienia antropogeniczne procesy rzeźbotwórcze, przyczyny degradacji środowiska abiotycznego i najważniejsze sposoby jego ochrony

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C13_U01
Wykorzystuje rysunek odręczny do charakterystyki przestrzennej i czasowej zmienności abiotycznych elementów środowiska oraz odwzorowania wybranych cech na podstawie analizy map. Analizując cechy poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego ocenia ich predyspozycje do różnych zadań planistycznych.
2,0Nie umie odwzorować podstawowych cech abiotycznych komponentów środowiska przyrodniczego
3,0Umie opracować graficznie niektóre elementy abiotyczne i zinterpretować wybrane cechy.
3,5Potrafi sporządzić graficzne prezentacje wszystkich abiotycznych komponentów środowiska i interpretuje ich zmienność. Umie przedstawić rozkład przestrzenny wybranych cech metodą izolinii i analizować treść indywidualnie opracowanej mapy.
4,0Potrafi sporządzić graficzne prezentacje wszystkich abiotycznych komponentów środowiska, dobierając odpowiednie formy ilustracji oraz charakteryzuje ich cechy. Stosując interpolację graficzną, metodą izolinii opracowuje rozkład przestrzenny wybranych elementów środowiska. Wykorzystując mapę topograficzną odwzorowuje rzeźbę terenu.
4,5Korzystając z różnych metod graficznych dobiera i opracowuje cechy komponentu lub zespołu komponentów środowiska, pozwalające określić jego predyspozycje do niektórych zadań planistycznych
5,0Korzystając z różnych metod graficznych dobiera i opracowuje cechy komponentu lub zespołu komponentów środowiska, pozwalające określić jego predyspozycje do niektórych zadań planistycznych, ale także szacuje zagrożenie niektórych form użytkowania terenu przez czynniki abiotyczne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C13_K01
Rozumie podstawowe relacje pomiędzy potrzebami zagospodarowania środowiska przyrodniczego a jego naturalnymi zasobami. Ma świadomość istnienia w środowisku naturalnych barier i formalnych ograniczeń uniemożliwiających jego przekształcanie do pełnienia funkcji użytkowych i będąc przygotowany do pracy zespołowej współpracuje przy odpowiedzialnym kształtowaniu funkcji i form krajobrazu.
2,0Nie rozumie podstawowych relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobami jego zagospodarowania
3,0Rozumie relacje tylko pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania,
3,5Rozumie wzajemne relacje pomiędzy komponentami tworzącymi środowisko naturalne a różnymi formami jego przekształcania i zagospodarowania
4,0Rozumiejąc wzajemne relacje pomiędzy komponentami środowiska naturalnego a różnymi formami jego zagospodarowania, podejmuje dyskusję nad sposobami łagodzenia pojawiających się konfliktów
4,5Rozumiejąc wzajemne relacje pomiędzy komponentami środowiska naturalnego a różnymi formami jego wykorzystania , a jednocześnie mając świadomość istnienia naturalnych barier, wykluczających pełnienie niektórych funkcji użytkowych, podejmuje zespołowe działania nad sposobami łagodzenia konfliktów
5,0Rozumiejąc wzajemne relacje pomiędzy komponentami środowiska naturalnego a różnymi formami jego wykorzystania, a jednocześnie mając świadomość istnienia naturalnych barier, wykluczających pełnienie niektórych funkcji użytkowych, podejmuje aktywną współpracę nad racjonalnym i odpowiedzialnym zagospodarowaniem środowiska , zapewniającym ochronę wszystkich jego komponentów

Literatura podstawowa

  1. Starkel L.(red.), Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze., PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Klimaszewski M., Geomorfologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
  2. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2010
  3. Borówka R.K, Budowa Ziemi bez tajemnic, Wyd. Kurpisz, Poznanń, 2001
  4. Kożuchowski K, Klimat Polski. Nowe spojrzenie, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2011
  5. Koźmiński C., Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady kreślenia map, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map geologicznych, hydrologicznych, topograficznych, geomorfologicznych i klimatycznych.2
T-A-2Przekroje geologiczne i ich interpretacja. Analiza środowisk sedymentacyjnych.4
T-A-3Określanie stanów wód i charakterystycznych przepływów. Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map.4
T-A-4Graficzne ujęcia i charakterystyka rzeźby na podstawie map topograficznych.4
T-A-5Metody opracowania i interpretacji wyników pomiarów podstawowych elementów klimatycznych.4
T-A-6Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia geologiczne. Wiek i budowa Ziemi. Procesy endogeniczne kształtujące powierzchnię Ziemi. Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski.4
T-W-2Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów.8
T-W-3Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych, regionalizacja fizycznogeograficzna.4
T-W-4Obieg wody w przyrodzie. Zasoby wodne Polski. Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Ekosystemy wodne, naturalne i sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans wodny.2
T-W-5Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu Polski.6
T-W-6Regiony klimatyczne Polski. Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych. Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach20
A-A-2Realizacja indywidualnych opracowań z zakresu geologii, hydrologii i klimatologii oraz charakterystyki terenu na podstawie map toppgraficznych30
A-A-3Udział w konsultacjach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C13_W01Rozróżnia i charakteryzuje poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego, zna podstawowe metody ich odwzorowania oraz identyfikuje naturalne i antropogeniczne przyczyny degradacji środowiska i działania zmierzające do jego ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W12posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
AK_1A_W03zna podstawowe metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia
AK_1A_W20zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Poznanie źródeł pozyskiwania oraz metod przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym
C-2Poznanie metod opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska
C-1Zapoznanie studentów z abiotycznymi komponentami środowiska przyrodniczego: budową geologiczną, rzeźbą terenu, warunkami hydrologicznymi oraz klimatycznymi
Treści programoweT-W-6Regiony klimatyczne Polski. Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych. Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.
T-W-5Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu Polski.
T-W-1Podstawowe pojęcia geologiczne. Wiek i budowa Ziemi. Procesy endogeniczne kształtujące powierzchnię Ziemi. Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski.
T-W-4Obieg wody w przyrodzie. Zasoby wodne Polski. Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Ekosystemy wodne, naturalne i sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans wodny.
T-W-3Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych, regionalizacja fizycznogeograficzna.
T-W-2Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych z elementami dyskusji dydaktycznej
M-4ćwiczenia: metody programowe z wykorzystaniem internetu
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie definiuje pojęcia środowisko przyrodnicze i nie wymienia jego komponentów
3,0Nazywa wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje przestrzenny rozkład przynajmniej jednej cechy każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju
3,5Wymienia wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego, charakteryzuje przestrzenny rozkład cech, istotnych dla jego przy waloryzacji, wskazuje i opisuje rolę niektórych czynników rzeźbotwórczych oraz definiuje procesy i etapy genezy niektórych abiotycznych składników środowiska
4,0Opisuje podstawowe cechy wszystkich komponentów środowiska przyrodniczego w ich wzajemnym powiązaniu, rozróżnia rodzaje i rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych w kształtowaniu powierzchni Ziemi, wymienia najważniejsze formy rzeźbotwórczej działalności czynników zewnętrznych.
4,5Identyfikuje i objaśnia komponenty środowiska przyrodniczego, z uwzględnieniem ich wzajemnego powiązania, definiuje rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych, charakteryzuje formy morfologicznej działalności czynników zewnętrznych, rozróżniając i charakteryzując formy erozyjne i akumulacyjne. Wymienia antropogeniczne procesy rzeźbotwórcze i przyczyny degradacji środowiska
5,0Identyfikuje i objaśnia komponenty środowiska przyrodniczego, z uwzględnieniem ich wzajemnego powiązania, definiuje rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych, charakteryzuje formy morfologicznej działalności czynników zewnętrznych, rozróżniając i charakteryzując formy erozyjne i akumulacyjne. Wymienia antropogeniczne procesy rzeźbotwórcze, przyczyny degradacji środowiska abiotycznego i najważniejsze sposoby jego ochrony
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C13_U01Wykorzystuje rysunek odręczny do charakterystyki przestrzennej i czasowej zmienności abiotycznych elementów środowiska oraz odwzorowania wybranych cech na podstawie analizy map. Analizując cechy poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego ocenia ich predyspozycje do różnych zadań planistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U01wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
AK_1A_U09analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w obszarze architektury krajobrazów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U14umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska
C-3Poznanie źródeł pozyskiwania oraz metod przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym
Treści programoweT-A-5Metody opracowania i interpretacji wyników pomiarów podstawowych elementów klimatycznych.
T-A-6Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji.
T-A-2Przekroje geologiczne i ich interpretacja. Analiza środowisk sedymentacyjnych.
T-A-4Graficzne ujęcia i charakterystyka rzeźby na podstawie map topograficznych.
T-A-3Określanie stanów wód i charakterystycznych przepływów. Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map.
T-A-1Zasady kreślenia map, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map geologicznych, hydrologicznych, topograficznych, geomorfologicznych i klimatycznych.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia: metody programowe z wykorzystaniem internetu
M-3ćwiczenia praktyczne - realizacja indywidualnych zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie odwzorować podstawowych cech abiotycznych komponentów środowiska przyrodniczego
3,0Umie opracować graficznie niektóre elementy abiotyczne i zinterpretować wybrane cechy.
3,5Potrafi sporządzić graficzne prezentacje wszystkich abiotycznych komponentów środowiska i interpretuje ich zmienność. Umie przedstawić rozkład przestrzenny wybranych cech metodą izolinii i analizować treść indywidualnie opracowanej mapy.
4,0Potrafi sporządzić graficzne prezentacje wszystkich abiotycznych komponentów środowiska, dobierając odpowiednie formy ilustracji oraz charakteryzuje ich cechy. Stosując interpolację graficzną, metodą izolinii opracowuje rozkład przestrzenny wybranych elementów środowiska. Wykorzystując mapę topograficzną odwzorowuje rzeźbę terenu.
4,5Korzystając z różnych metod graficznych dobiera i opracowuje cechy komponentu lub zespołu komponentów środowiska, pozwalające określić jego predyspozycje do niektórych zadań planistycznych
5,0Korzystając z różnych metod graficznych dobiera i opracowuje cechy komponentu lub zespołu komponentów środowiska, pozwalające określić jego predyspozycje do niektórych zadań planistycznych, ale także szacuje zagrożenie niektórych form użytkowania terenu przez czynniki abiotyczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C13_K01Rozumie podstawowe relacje pomiędzy potrzebami zagospodarowania środowiska przyrodniczego a jego naturalnymi zasobami. Ma świadomość istnienia w środowisku naturalnych barier i formalnych ograniczeń uniemożliwiających jego przekształcanie do pełnienia funkcji użytkowych i będąc przygotowany do pracy zespołowej współpracuje przy odpowiedzialnym kształtowaniu funkcji i form krajobrazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
AK_1A_K11jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
AK_1A_K10ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym i wykonawstwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
A1_K05posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w szczególności: pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań; negocjowania i organizowania; integracji z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych; prezentowania zadań w przystępnej formie - z zastosowaniem technologii informacyjnych
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Poznanie źródeł pozyskiwania oraz metod przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym
C-2Poznanie metod opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska
Treści programoweT-A-6Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia praktyczne - realizacja indywidualnych zadań
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-4ćwiczenia: metody programowe z wykorzystaniem internetu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie podstawowych relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobami jego zagospodarowania
3,0Rozumie relacje tylko pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania,
3,5Rozumie wzajemne relacje pomiędzy komponentami tworzącymi środowisko naturalne a różnymi formami jego przekształcania i zagospodarowania
4,0Rozumiejąc wzajemne relacje pomiędzy komponentami środowiska naturalnego a różnymi formami jego zagospodarowania, podejmuje dyskusję nad sposobami łagodzenia pojawiających się konfliktów
4,5Rozumiejąc wzajemne relacje pomiędzy komponentami środowiska naturalnego a różnymi formami jego wykorzystania , a jednocześnie mając świadomość istnienia naturalnych barier, wykluczających pełnienie niektórych funkcji użytkowych, podejmuje zespołowe działania nad sposobami łagodzenia konfliktów
5,0Rozumiejąc wzajemne relacje pomiędzy komponentami środowiska naturalnego a różnymi formami jego wykorzystania, a jednocześnie mając świadomość istnienia naturalnych barier, wykluczających pełnienie niektórych funkcji użytkowych, podejmuje aktywną współpracę nad racjonalnym i odpowiedzialnym zagospodarowaniem środowiska , zapewniającym ochronę wszystkich jego komponentów