Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Fizjografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjografia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z geografii fizycznej na poziomie szkoły średniej, a także z przedmiotów poprzedzających: gleboznawstwa oraz geodezji i kartografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z abiotycznymi komponentami środowiska przyrodniczego: budową geologiczną, rzeźbą terenu, warunkami hydrologicznymi oraz klimatycznymi |
C-2 | Poznanie metod opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska |
C-3 | Poznanie źródeł pozyskiwania oraz metod przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady kreślenia map, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map geologicznych, hydrologicznych, topograficznych, geomorfologicznych i klimatycznych. | 2 |
T-A-2 | Przekroje geologiczne i ich interpretacja. Analiza środowisk sedymentacyjnych. | 4 |
T-A-3 | Określanie stanów wód i charakterystycznych przepływów. Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map. | 4 |
T-A-4 | Graficzne ujęcia i charakterystyka rzeźby na podstawie map topograficznych. | 4 |
T-A-5 | Metody opracowania i interpretacji wyników pomiarów podstawowych elementów klimatycznych. | 4 |
T-A-6 | Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia geologiczne. Wiek i budowa Ziemi. Procesy endogeniczne kształtujące powierzchnię Ziemi. Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski. | 4 |
T-W-2 | Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów. | 8 |
T-W-3 | Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych, regionalizacja fizycznogeograficzna. | 4 |
T-W-4 | Obieg wody w przyrodzie. Zasoby wodne Polski. Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Ekosystemy wodne, naturalne i sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans wodny. | 2 |
T-W-5 | Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu Polski. | 6 |
T-W-6 | Regiony klimatyczne Polski. Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych. Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 20 |
A-A-2 | Realizacja indywidualnych opracowań z zakresu geologii, hydrologii i klimatologii oraz charakterystyki terenu na podstawie map toppgraficznych | 30 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych z elementami dyskusji dydaktycznej |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | ćwiczenia praktyczne - realizacja indywidualnych zadań |
M-4 | ćwiczenia: metody programowe z wykorzystaniem internetu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C13_W01 Rozróżnia i charakteryzuje poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego, zna podstawowe metody ich odwzorowania oraz identyfikuje naturalne i antropogeniczne przyczyny degradacji środowiska i działania zmierzające do jego ochrony. | AK_1A_W12, AK_1A_W03, AK_1A_W20 | R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-3, C-2, C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C13_U01 Wykorzystuje rysunek odręczny do charakterystyki przestrzennej i czasowej zmienności abiotycznych elementów środowiska oraz odwzorowania wybranych cech na podstawie analizy map. Analizując cechy poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego ocenia ich predyspozycje do różnych zadań planistycznych. | AK_1A_U01, AK_1A_U09 | A1_U14, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05 | C-2, C-3 | T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1 | M-4, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C13_K01 Rozumie podstawowe relacje pomiędzy potrzebami zagospodarowania środowiska przyrodniczego a jego naturalnymi zasobami. Ma świadomość istnienia w środowisku naturalnych barier i formalnych ograniczeń uniemożliwiających jego przekształcanie do pełnienia funkcji użytkowych i będąc przygotowany do pracy zespołowej współpracuje przy odpowiedzialnym kształtowaniu funkcji i form krajobrazu. | AK_1A_K07, AK_1A_K11, AK_1A_K10 | A1_K03, A1_K05, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | InzA_K01 | C-3, C-2 | T-A-6 | M-3, M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C13_W01 Rozróżnia i charakteryzuje poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego, zna podstawowe metody ich odwzorowania oraz identyfikuje naturalne i antropogeniczne przyczyny degradacji środowiska i działania zmierzające do jego ochrony. | 2,0 | Nie definiuje pojęcia środowisko przyrodnicze i nie wymienia jego komponentów |
3,0 | Nazywa wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje przestrzenny rozkład przynajmniej jednej cechy każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju | |
3,5 | Wymienia wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego, charakteryzuje przestrzenny rozkład cech, istotnych dla jego przy waloryzacji, wskazuje i opisuje rolę niektórych czynników rzeźbotwórczych oraz definiuje procesy i etapy genezy niektórych abiotycznych składników środowiska | |
4,0 | Opisuje podstawowe cechy wszystkich komponentów środowiska przyrodniczego w ich wzajemnym powiązaniu, rozróżnia rodzaje i rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych w kształtowaniu powierzchni Ziemi, wymienia najważniejsze formy rzeźbotwórczej działalności czynników zewnętrznych. | |
4,5 | Identyfikuje i objaśnia komponenty środowiska przyrodniczego, z uwzględnieniem ich wzajemnego powiązania, definiuje rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych, charakteryzuje formy morfologicznej działalności czynników zewnętrznych, rozróżniając i charakteryzując formy erozyjne i akumulacyjne. Wymienia antropogeniczne procesy rzeźbotwórcze i przyczyny degradacji środowiska | |
5,0 | Identyfikuje i objaśnia komponenty środowiska przyrodniczego, z uwzględnieniem ich wzajemnego powiązania, definiuje rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych, charakteryzuje formy morfologicznej działalności czynników zewnętrznych, rozróżniając i charakteryzując formy erozyjne i akumulacyjne. Wymienia antropogeniczne procesy rzeźbotwórcze, przyczyny degradacji środowiska abiotycznego i najważniejsze sposoby jego ochrony |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C13_U01 Wykorzystuje rysunek odręczny do charakterystyki przestrzennej i czasowej zmienności abiotycznych elementów środowiska oraz odwzorowania wybranych cech na podstawie analizy map. Analizując cechy poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego ocenia ich predyspozycje do różnych zadań planistycznych. | 2,0 | Nie umie odwzorować podstawowych cech abiotycznych komponentów środowiska przyrodniczego |
3,0 | Umie opracować graficznie niektóre elementy abiotyczne i zinterpretować wybrane cechy. | |
3,5 | Potrafi sporządzić graficzne prezentacje wszystkich abiotycznych komponentów środowiska i interpretuje ich zmienność. Umie przedstawić rozkład przestrzenny wybranych cech metodą izolinii i analizować treść indywidualnie opracowanej mapy. | |
4,0 | Potrafi sporządzić graficzne prezentacje wszystkich abiotycznych komponentów środowiska, dobierając odpowiednie formy ilustracji oraz charakteryzuje ich cechy. Stosując interpolację graficzną, metodą izolinii opracowuje rozkład przestrzenny wybranych elementów środowiska. Wykorzystując mapę topograficzną odwzorowuje rzeźbę terenu. | |
4,5 | Korzystając z różnych metod graficznych dobiera i opracowuje cechy komponentu lub zespołu komponentów środowiska, pozwalające określić jego predyspozycje do niektórych zadań planistycznych | |
5,0 | Korzystając z różnych metod graficznych dobiera i opracowuje cechy komponentu lub zespołu komponentów środowiska, pozwalające określić jego predyspozycje do niektórych zadań planistycznych, ale także szacuje zagrożenie niektórych form użytkowania terenu przez czynniki abiotyczne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C13_K01 Rozumie podstawowe relacje pomiędzy potrzebami zagospodarowania środowiska przyrodniczego a jego naturalnymi zasobami. Ma świadomość istnienia w środowisku naturalnych barier i formalnych ograniczeń uniemożliwiających jego przekształcanie do pełnienia funkcji użytkowych i będąc przygotowany do pracy zespołowej współpracuje przy odpowiedzialnym kształtowaniu funkcji i form krajobrazu. | 2,0 | Nie rozumie podstawowych relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobami jego zagospodarowania |
3,0 | Rozumie relacje tylko pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania, | |
3,5 | Rozumie wzajemne relacje pomiędzy komponentami tworzącymi środowisko naturalne a różnymi formami jego przekształcania i zagospodarowania | |
4,0 | Rozumiejąc wzajemne relacje pomiędzy komponentami środowiska naturalnego a różnymi formami jego zagospodarowania, podejmuje dyskusję nad sposobami łagodzenia pojawiających się konfliktów | |
4,5 | Rozumiejąc wzajemne relacje pomiędzy komponentami środowiska naturalnego a różnymi formami jego wykorzystania , a jednocześnie mając świadomość istnienia naturalnych barier, wykluczających pełnienie niektórych funkcji użytkowych, podejmuje zespołowe działania nad sposobami łagodzenia konfliktów | |
5,0 | Rozumiejąc wzajemne relacje pomiędzy komponentami środowiska naturalnego a różnymi formami jego wykorzystania, a jednocześnie mając świadomość istnienia naturalnych barier, wykluczających pełnienie niektórych funkcji użytkowych, podejmuje aktywną współpracę nad racjonalnym i odpowiedzialnym zagospodarowaniem środowiska , zapewniającym ochronę wszystkich jego komponentów |
Literatura podstawowa
- Starkel L.(red.), Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze., PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Klimaszewski M., Geomorfologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
- Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2010
- Borówka R.K, Budowa Ziemi bez tajemnic, Wyd. Kurpisz, Poznanń, 2001
- Kożuchowski K, Klimat Polski. Nowe spojrzenie, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2011
- Koźmiński C., Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004