Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej - profil podstawowy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z nomenklaturą nieorganicznych i organicznych związków chemicznych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i procesami chemicznymi. |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania prostych obliczeń związanych ze stosowanymi w uprawie i ochronie roślin roztworami substancjii chemicznych oraz preparatami handlowymi wykorzystywanymi w konserwacji elementów w obiektach małej archtektury. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych. | 2 |
T-A-2 | Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji. | 4 |
T-A-3 | Właściwości chemiczne preparatów stosowanych w ochronie i konserwacji elementów stosowanych w obiektach małej architektury. | 2 |
T-A-4 | Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury. | 4 |
T-A-5 | Zasady nazewnictwa związków organicznych. Polimery stosowane w elementach wyrobów małej architektury. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków. | 2 |
T-W-2 | Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna. | 8 |
T-W-3 | Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji. | 10 |
T-W-4 | Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych. | 30 |
A-A-3 | Przygotowanie do sprawdzianów. | 10 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach. | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 25 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 3 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B03_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni | AK_1A_W01 | R1A_W01, T1A_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-W-2, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B03_U01 Student ma umietętność doboru i prawidłowego zastosowania preparatów stosowanych w konserwacji elementów w obiektach małej architektury. | AK_1A_U10 | R1A_U06, R1A_U07, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U12, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U04, InzA_U06 | C-3 | T-A-4, T-A-5, T-A-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B03_K01 Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego. | AK_1A_K01 | A1_K02, T1A_K02 | InzA_K01 | C-3 | T-A-4 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B03_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, nie potrafi nazywać poznanych związków chemicznych, nie potrafi wykonywać prostych obliczeń chemicznych, nie zna właściwości chemicznych poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury |
3,0 | Student ma niewielką wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo po kilka poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilku poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury | |
3,5 | Student ma ogólną wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo po kilkaście poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilkunastu poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury | |
4,0 | Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo większość z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne większości poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury | |
4,5 | Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo prawie wszystkie z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne prawie wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury | |
5,0 | Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo wszystkie z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B03_U01 Student ma umietętność doboru i prawidłowego zastosowania preparatów stosowanych w konserwacji elementów w obiektach małej architektury. | 2,0 | Student nie potrafi wykonywać prostych obliczeń chemicznych, nie zna właściwości chemicznych poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz nie ma umiejętności w doborze preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury |
3,0 | Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilku poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze kilku preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury | |
3,5 | Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilkunastu poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze kilkunastu preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury | |
4,0 | Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne większości poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze większości poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury | |
4,5 | Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne prawie wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze prawie wszystkich poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury | |
5,0 | Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze wszystkich poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B03_K01 Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego. | 2,0 | Student nie jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego |
3,0 | Student tylko w niektórych przypadkach jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego | |
3,5 | Student w nieznacznym stopniu jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego | |
4,0 | Student w znacznym stopniu jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego | |
4,5 | Student w większości przypadków jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego | |
5,0 | Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego |
Literatura podstawowa
- P.A. Cox, Krótkie wykłady Chemia nieorganiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- L. Pajdowski, Chemia ogólna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, Wyd. VII P
- E. Białecka-Florjańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- L. Kasińska, A. Sieniawska-Kuras, Architektura krajobrazu dla każdego, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2009