Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Biologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>, Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza botaniczna na poziomie szkoły średniej |
W-2 | Podstawy biologii, chemii i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory Polski |
C-2 | Zapoznanie studenta z procesami fizjologicznymi roślin |
C-3 | Zapoznanie z wpływem czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne roślin |
C-4 | Zapoznanie studenta z fizjologicznymi podstawami regulującymi procesy wzrostu i rozwoju roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa morfologiczna roślin nasiennych | 3 |
T-A-2 | Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliściennych. Oznaczanie roślin | 5 |
T-A-3 | Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin | 7 |
T-A-4 | Proces dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji | 4 |
T-A-5 | Barwniki asymilacyjne i proces fotosyntezy | 2 |
T-A-6 | Pierwiastki niezbędne w roślinie. Antagonizm roślin | 3 |
T-A-7 | Regulatory wzrostu i rozwoju roślin | 4 |
T-A-8 | Ruchy roślin | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Poziomy organizacji roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacje organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin. | 4 |
T-W-2 | Rozmnażanie wegetatywne i generatywne | 2 |
T-W-3 | Podstawy taksonomii roślin. Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych | 9 |
T-W-4 | Gospodarka wodna roślin | 4 |
T-W-5 | Fotosynteza | 2 |
T-W-6 | Oddychanie roślin | 2 |
T-W-7 | Mineralne żywienie, objawy niedoboru pierwiastków | 2 |
T-W-8 | Regulatory wzrostu | 2 |
T-W-9 | Ruchy roślin | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | zbiór roślin i wykonanie zielnika | 10 |
A-A-3 | samodzielne studiowanie tematyki zajęć | 5 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
A-A-5 | przygotowanie do zaliczenia | 11 |
A-A-6 | zaliczenie zajęć | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 16 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-5 | zaliczenie zajęć | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: rozwiązanie zadań związanych z tematyką ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B01_W01 potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin | AK_1A_W08 | R1A_W05 | — | C-1 | T-A-2, T-W-3, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-A-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
AK_1A_B01_W02 potrafi rozpoznawać pospolite gatunki rośli oraz zidentyfikować gatunki nieznane | AK_1A_W08 | R1A_W05 | — | C-1 | T-W-3, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
AK_1A_B01_W03 Potrafi określić wymagania roślin pod kątem zasobów środowiska i reakcje roślin na czynniki zewnętrzne i wewnętrzne | AK_1A_W09 | R1A_W05 | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B01_U01 zna zasady wykonywania inwentaryzacji flory | AK_1A_U15 | R1A_U05, T1A_U06 | — | C-1 | T-W-3, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
AK_1A_B01_U02 Umie określić wymagania roślin w stosunku do różnych czynników środowiska | AK_1A_U13 | R1A_U04, R1A_U05 | — | C-3, C-4 | T-W-9, T-W-7, T-W-4 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_B01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzenia wiedzy | AK_1A_K12 | A1_K01, R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01 | — | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-9, T-A-3, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-A-4, T-W-2, T-A-8, T-W-10, T-A-2, T-W-8, T-W-4, T-A-5, T-A-7, T-A-1, T-A-6 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
AK_1A_B01_K02 Student ma świadomość wpływu różnych warunków środowiska na rozwój i wzrost roślin | AK_1A_K09 | R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02 | InzA_K01 | C-2, C-4, C-3 | T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B01_W01 potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin | 2,0 | nie spełnia kryterium na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
AK_1A_B01_W02 potrafi rozpoznawać pospolite gatunki rośli oraz zidentyfikować gatunki nieznane | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 41-50 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (przynajmniej po polsku) | |
3,5 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 51-60 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (przynajmniej po polsku) | |
4,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 61-70 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie) | |
4,5 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 71-79 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie) | |
5,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać minimum 80 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (po polsku i po łacinie) | |
AK_1A_B01_W03 Potrafi określić wymagania roślin pod kątem zasobów środowiska i reakcje roślin na czynniki zewnętrzne i wewnętrzne | 2,0 | student nie zna procesów fizjologicznych i wymagań roślin |
3,0 | student zna podstawowe procesy fizjologiczne lecz nie w pełni potrafi je analizować | |
3,5 | student zna podstawowe wymagania roslin pod katem procesów fizjologicznych | |
4,0 | student wie jakie czynniki środowiska wpływają na wzrost i rozwój roślin | |
4,5 | student określa czynniki wewnętrzne wpływajace na fizjologię roslin | |
5,0 | student zna wszystkie czynniki wpływajace na procesy fizjologiczne roslin |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B01_U01 zna zasady wykonywania inwentaryzacji flory | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
AK_1A_B01_U02 Umie określić wymagania roślin w stosunku do różnych czynników środowiska | 2,0 | student nie umie opisać wymagań roślin |
3,0 | student umie określić część wymagań roślin | |
3,5 | student umie określić wymagania roślin | |
4,0 | student określa wymagania roślin i czynniki środowiskowe je warunkujące | |
4,5 | student wie jak zapewnić warunki dot. wymagań roślin w praktyce | |
5,0 | student potrafi ocenić dobór roślin w zależnosci od warunków środowiskowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_B01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzenia wiedzy | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
AK_1A_B01_K02 Student ma świadomość wpływu różnych warunków środowiska na rozwój i wzrost roślin | 2,0 | student nie ma świadomości zależnośc warunków środowiska na rozwój roślin |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | student ma świadomośc zależności warunków środowiska na rozwój i wzrost roślin | |
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
- Praca zbiorowa pod red J Kapcewicza i S.Lewaka, Podstawy Fizjologii Roślin, PWN, Warszawa, 1998, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005