Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)

Sylabus przedmiotu Obszary przyrodnicze dla turystyki i rekreacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agronomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Obszary przyrodnicze dla turystyki i rekreacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z ekologii, agronomii i ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie możliwości, zasad i ograniczeń wykorzystania obszarów przyrodniczych i rolniczych dla realizacji funkcji pozaprodukcyjnych, w tym szczególnie turystyki i rekreacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Uwarunkowania formalno-prawne rekreacyjnego wykorzystania obszarów przyrodniczych.2
T-K-2Działalności turystyczno-rekreacyjna jako dział gospodarki i jej skutki dla środowiska.4
T-K-3Cechy ekologiczne krajobraz rolniczego i jego walory dla realizacji funkcji pozaprodukcyjnych.4
T-K-4Turystyka i rekreacja w lasach.2
T-K-5Rola parków krajobrazowych dla masowej turystyki i rekreacji.2
T-K-6Turystyka i rekreacja w parkach narodowych - możliwości i zagrożenia.4
T-K-7Specjalistyczna turystyka przyrodnicza - możliwości wykorzystania ekosystemów szczególnie wrażliwych na degradację.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2Przygotowanie prezentacji20
A-K-3Studiowanie literatury przedmiotu15
A-K-4Konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Relerat na zadany temat

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena referatu na zadany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C04-1_W01
Ma wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną związaną z pozaprodukcyjnym wykorzystaniem obszarów rolniczych dla turystyki i rekreacji i skutkami tej działalności dla środowiska.
ROL_3A_W02C-1T-K-4, T-K-1, T-K-5, T-K-3, T-K-2, T-K-7, T-K-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C04-1_U01
Potrafi krytycznie i w sposób syntetyczny określić uwarunkowania i możliwości realizowania turystyki i rekracji na obszarach przyrodniczych i rolniczych i ocenić ich wpływ na środowisko.
ROL_3A_U04C-1T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C04-1_K01
Potrafi inspirować i organizować proces edukacji w zakresie wdrożenia nowych dziedzin działaności gospodarczej przy poszanowaniu wymogów ochrony przyrody i środowiska.
ROL_3A_K01C-1T-K-2, T-K-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C04-1_W01
Ma wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną związaną z pozaprodukcyjnym wykorzystaniem obszarów rolniczych dla turystyki i rekreacji i skutkami tej działalności dla środowiska.
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie wykorzystania obszarów rolniczych i przyrodniczych dla turystyki i rekreacji oraz ich skutków dla środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C04-1_U01
Potrafi krytycznie i w sposób syntetyczny określić uwarunkowania i możliwości realizowania turystyki i rekracji na obszarach przyrodniczych i rolniczych i ocenić ich wpływ na środowisko.
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny oceniającą uwarunkowania i możliwości wykorzystania obszarów rolniczych i przyrodniczych dla turystyki i rekreacji oraz ich skutków dla środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C04-1_K01
Potrafi inspirować i organizować proces edukacji w zakresie wdrożenia nowych dziedzin działaności gospodarczej przy poszanowaniu wymogów ochrony przyrody i środowiska.
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie metod wdrażania nowych dziedzin działalności pozarolniczej na obszarach rolniczych i przyrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009
  2. Olaczek R., Warcholińska A.U. (red.), Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody., Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Ziarnek K., Piątkowska D. (red.), Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., RDOŚ, Biuro Konserwacji Przyrody w Szczecinie, Szczecin, 2010

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Uwarunkowania formalno-prawne rekreacyjnego wykorzystania obszarów przyrodniczych.2
T-K-2Działalności turystyczno-rekreacyjna jako dział gospodarki i jej skutki dla środowiska.4
T-K-3Cechy ekologiczne krajobraz rolniczego i jego walory dla realizacji funkcji pozaprodukcyjnych.4
T-K-4Turystyka i rekreacja w lasach.2
T-K-5Rola parków krajobrazowych dla masowej turystyki i rekreacji.2
T-K-6Turystyka i rekreacja w parkach narodowych - możliwości i zagrożenia.4
T-K-7Specjalistyczna turystyka przyrodnicza - możliwości wykorzystania ekosystemów szczególnie wrażliwych na degradację.2
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2Przygotowanie prezentacji20
A-K-3Studiowanie literatury przedmiotu15
A-K-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C04-1_W01Ma wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną związaną z pozaprodukcyjnym wykorzystaniem obszarów rolniczych dla turystyki i rekreacji i skutkami tej działalności dla środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_W02Ma wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do różnych poziomów działalności gospodarczej i organizacyjnej związanej z produkcją rolniczą i ochroną środowiska. Wykazuje się znajomością zasad dydaktyki w szkole wyższej.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie możliwości, zasad i ograniczeń wykorzystania obszarów przyrodniczych i rolniczych dla realizacji funkcji pozaprodukcyjnych, w tym szczególnie turystyki i rekreacji.
Treści programoweT-K-4Turystyka i rekreacja w lasach.
T-K-1Uwarunkowania formalno-prawne rekreacyjnego wykorzystania obszarów przyrodniczych.
T-K-5Rola parków krajobrazowych dla masowej turystyki i rekreacji.
T-K-3Cechy ekologiczne krajobraz rolniczego i jego walory dla realizacji funkcji pozaprodukcyjnych.
T-K-2Działalności turystyczno-rekreacyjna jako dział gospodarki i jej skutki dla środowiska.
T-K-7Specjalistyczna turystyka przyrodnicza - możliwości wykorzystania ekosystemów szczególnie wrażliwych na degradację.
T-K-6Turystyka i rekreacja w parkach narodowych - możliwości i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-1Relerat na zadany temat
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie wykorzystania obszarów rolniczych i przyrodniczych dla turystyki i rekreacji oraz ich skutków dla środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C04-1_U01Potrafi krytycznie i w sposób syntetyczny określić uwarunkowania i możliwości realizowania turystyki i rekracji na obszarach przyrodniczych i rolniczych i ocenić ich wpływ na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_U04Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz kształtowania i ochrony środowiska, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie możliwości, zasad i ograniczeń wykorzystania obszarów przyrodniczych i rolniczych dla realizacji funkcji pozaprodukcyjnych, w tym szczególnie turystyki i rekreacji.
Treści programoweT-K-4Turystyka i rekreacja w lasach.
T-K-5Rola parków krajobrazowych dla masowej turystyki i rekreacji.
T-K-6Turystyka i rekreacja w parkach narodowych - możliwości i zagrożenia.
T-K-3Cechy ekologiczne krajobraz rolniczego i jego walory dla realizacji funkcji pozaprodukcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Relerat na zadany temat
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny oceniającą uwarunkowania i możliwości wykorzystania obszarów rolniczych i przyrodniczych dla turystyki i rekreacji oraz ich skutków dla środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C04-1_K01Potrafi inspirować i organizować proces edukacji w zakresie wdrożenia nowych dziedzin działaności gospodarczej przy poszanowaniu wymogów ochrony przyrody i środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie możliwości, zasad i ograniczeń wykorzystania obszarów przyrodniczych i rolniczych dla realizacji funkcji pozaprodukcyjnych, w tym szczególnie turystyki i rekreacji.
Treści programoweT-K-2Działalności turystyczno-rekreacyjna jako dział gospodarki i jej skutki dla środowiska.
T-K-7Specjalistyczna turystyka przyrodnicza - możliwości wykorzystania ekosystemów szczególnie wrażliwych na degradację.
Metody nauczaniaM-1Relerat na zadany temat
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie metod wdrażania nowych dziedzin działalności pozarolniczej na obszarach rolniczych i przyrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0