Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)

Sylabus przedmiotu Pestycydy a środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agronomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Pestycydy a środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej, agronomii, analizy istrumentalnej w tym metod wykorystywanych do oznaczania pestycydów w środowisku. Znajomość programów statystycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami wynikającymi ze stosowania środków ochrony roślin. Umiejętność wyznaczania parametrów migracji pestycydów w środowisku, oszacowywania współczynników biokumulacji i czasów rozkładu pestycydów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Ogólne wiadomości o pestycydach: definicja, forma użytkowa, substancja aktywa. Podział na grupy wg różnych kryteriów: praktyczne zastosowanie, strukturę chemiczną, podział na klasy toksyczności.3
T-K-2Ogólne wiadomości o przemianach pestycydów w środowisku, biokumulacja, źródła skażeń pestycydowych, toksyczność pestycydów, trwałość wybranych pestycydów w środowisku.4
T-K-3Analityczna ocena pozostałości pestycydów. Kierunki ograniczania zużycia pestycydów. Problem przeterminowanych środków ochrony roślin – mogilniki.3
T-K-4Zasady obliczeń, sposoby wyrażania stężeń, metody kalibracji w metodach analitycznych. Wyznaczanie parametrów degradacji pestycydów w wodzie i w glebie (TD50, TD90). Wyznaczanie współczynników biokumulacji, Wyznaczanie parametrów migracji pestycydów.10
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2praca zespołowa przy opracowywaniu wyników analiz pestycydów w środowisku wodnym i glebowym10
A-K-3Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów15
A-K-4opracowanie referatów na wskazane przez prowadzącego tematy10
A-K-5konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie referatów samodzielnie przygotowanych przez studentów na tematy związane z zagrożeniami jakie związane są ze środkami ochrony roślin
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części wykładowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C03-2_W01
Student zdobędzie wiedzę z wpływu pestycydów na środowisko, ich przemianach w środowisku, oraz z zagrożeń jakie niosą ze sobą pestycydy dla zdrowia ludzkiego i środowiska naturalnego.
ROL_3A_W07, ROL_3A_W05, ROL_3A_W01C-1T-K-4, T-K-3, T-K-1, T-K-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C03-2_U01
wyznaczania parametrów migracji pestycydów w środowisku, oszacowywania współczynników biokumulacji i czasów rozkładu pestycydów
ROL_3A_U04, ROL_3A_U05C-1T-K-3, T-K-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C03-2_K01
Student jest zdolny zarówno do zarządzania jak i aktywnego współdziałania i pracy w zespole. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej. Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
ROL_3A_K02C-1T-K-4, T-K-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C03-2_W01
Student zdobędzie wiedzę z wpływu pestycydów na środowisko, ich przemianach w środowisku, oraz z zagrożeń jakie niosą ze sobą pestycydy dla zdrowia ludzkiego i środowiska naturalnego.
2,0
3,0W stopnu dostatecznym opanowana wiedza z zakresu wpływu pestycydów na środowisko, ich przemianach w środowisku, oraz z zagrożeń jakie niosą ze sobą pestycydy dla zdrowia ludzkiego i środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C03-2_U01
wyznaczania parametrów migracji pestycydów w środowisku, oszacowywania współczynników biokumulacji i czasów rozkładu pestycydów
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zdobędzie umiejętnościwyznaczania parametrów migracji pestycydów w środowisku, oszacowywania współczynników biokumulacji i czasów rozkładu pestycydów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C03-2_K01
Student jest zdolny zarówno do zarządzania jak i aktywnego współdziałania i pracy w zespole. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej. Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym posiadł zdolność zarządzania jak i aktywnego współdziałania i pracy w zespole. W dostatecznym stopniu ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej. Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. red. Biziuk. praca zbiorowa., Pestycydy – występowanie, oznaczanie i unieszkodliwianie, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
  2. Różański L., Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku., Agra-Enviro Lab., Poznań, 1998
  3. Banaszkiewicz T., Chemiczne środki ochrony roślin - zagadnienia ogólne, wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego, Olsztyn., Olsztyn, 2003
  4. S.F. Zakrzewski, Podstawy toksykologii środowiska, PWN, Warszawa, 2000, 3

Literatura dodatkowa

  1. DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r, ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów, UE, Bruksela, 2009
  2. S.E. Manahan, Toksykologia środowiska, PWN, 2006

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Ogólne wiadomości o pestycydach: definicja, forma użytkowa, substancja aktywa. Podział na grupy wg różnych kryteriów: praktyczne zastosowanie, strukturę chemiczną, podział na klasy toksyczności.3
T-K-2Ogólne wiadomości o przemianach pestycydów w środowisku, biokumulacja, źródła skażeń pestycydowych, toksyczność pestycydów, trwałość wybranych pestycydów w środowisku.4
T-K-3Analityczna ocena pozostałości pestycydów. Kierunki ograniczania zużycia pestycydów. Problem przeterminowanych środków ochrony roślin – mogilniki.3
T-K-4Zasady obliczeń, sposoby wyrażania stężeń, metody kalibracji w metodach analitycznych. Wyznaczanie parametrów degradacji pestycydów w wodzie i w glebie (TD50, TD90). Wyznaczanie współczynników biokumulacji, Wyznaczanie parametrów migracji pestycydów.10
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2praca zespołowa przy opracowywaniu wyników analiz pestycydów w środowisku wodnym i glebowym10
A-K-3Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów15
A-K-4opracowanie referatów na wskazane przez prowadzącego tematy10
A-K-5konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C03-2_W01Student zdobędzie wiedzę z wpływu pestycydów na środowisko, ich przemianach w środowisku, oraz z zagrożeń jakie niosą ze sobą pestycydy dla zdrowia ludzkiego i środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_W07Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii i technik w praktyce rolniczej, ogrodniczej i ochronie środowiska.
ROL_3A_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
ROL_3A_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami wynikającymi ze stosowania środków ochrony roślin. Umiejętność wyznaczania parametrów migracji pestycydów w środowisku, oszacowywania współczynników biokumulacji i czasów rozkładu pestycydów
Treści programoweT-K-4Zasady obliczeń, sposoby wyrażania stężeń, metody kalibracji w metodach analitycznych. Wyznaczanie parametrów degradacji pestycydów w wodzie i w glebie (TD50, TD90). Wyznaczanie współczynników biokumulacji, Wyznaczanie parametrów migracji pestycydów.
T-K-3Analityczna ocena pozostałości pestycydów. Kierunki ograniczania zużycia pestycydów. Problem przeterminowanych środków ochrony roślin – mogilniki.
T-K-1Ogólne wiadomości o pestycydach: definicja, forma użytkowa, substancja aktywa. Podział na grupy wg różnych kryteriów: praktyczne zastosowanie, strukturę chemiczną, podział na klasy toksyczności.
T-K-2Ogólne wiadomości o przemianach pestycydów w środowisku, biokumulacja, źródła skażeń pestycydowych, toksyczność pestycydów, trwałość wybranych pestycydów w środowisku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części wykładowej
S-1Ocena formująca: Zaliczenie referatów samodzielnie przygotowanych przez studentów na tematy związane z zagrożeniami jakie związane są ze środkami ochrony roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopnu dostatecznym opanowana wiedza z zakresu wpływu pestycydów na środowisko, ich przemianach w środowisku, oraz z zagrożeń jakie niosą ze sobą pestycydy dla zdrowia ludzkiego i środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C03-2_U01wyznaczania parametrów migracji pestycydów w środowisku, oszacowywania współczynników biokumulacji i czasów rozkładu pestycydów
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_U04Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz kształtowania i ochrony środowiska, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
ROL_3A_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficz-nych technik przy opracowywaniu nowych technolo-gii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami wynikającymi ze stosowania środków ochrony roślin. Umiejętność wyznaczania parametrów migracji pestycydów w środowisku, oszacowywania współczynników biokumulacji i czasów rozkładu pestycydów
Treści programoweT-K-3Analityczna ocena pozostałości pestycydów. Kierunki ograniczania zużycia pestycydów. Problem przeterminowanych środków ochrony roślin – mogilniki.
T-K-4Zasady obliczeń, sposoby wyrażania stężeń, metody kalibracji w metodach analitycznych. Wyznaczanie parametrów degradacji pestycydów w wodzie i w glebie (TD50, TD90). Wyznaczanie współczynników biokumulacji, Wyznaczanie parametrów migracji pestycydów.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje)
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie referatów samodzielnie przygotowanych przez studentów na tematy związane z zagrożeniami jakie związane są ze środkami ochrony roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zdobędzie umiejętnościwyznaczania parametrów migracji pestycydów w środowisku, oszacowywania współczynników biokumulacji i czasów rozkładu pestycydów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C03-2_K01Student jest zdolny zarówno do zarządzania jak i aktywnego współdziałania i pracy w zespole. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej. Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami wynikającymi ze stosowania środków ochrony roślin. Umiejętność wyznaczania parametrów migracji pestycydów w środowisku, oszacowywania współczynników biokumulacji i czasów rozkładu pestycydów
Treści programoweT-K-4Zasady obliczeń, sposoby wyrażania stężeń, metody kalibracji w metodach analitycznych. Wyznaczanie parametrów degradacji pestycydów w wodzie i w glebie (TD50, TD90). Wyznaczanie współczynników biokumulacji, Wyznaczanie parametrów migracji pestycydów.
T-K-3Analityczna ocena pozostałości pestycydów. Kierunki ograniczania zużycia pestycydów. Problem przeterminowanych środków ochrony roślin – mogilniki.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje)
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie referatów samodzielnie przygotowanych przez studentów na tematy związane z zagrożeniami jakie związane są ze środkami ochrony roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym posiadł zdolność zarządzania jak i aktywnego współdziałania i pracy w zespole. W dostatecznym stopniu ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej. Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
3,5
4,0
4,5
5,0