Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)
Sylabus przedmiotu Nowoczesne technologie w przechowalnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agronomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowoczesne technologie w przechowalnictwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu fizyki, chemii, biochemii, mikrobiologii i fizjologii roślin. |
W-2 | Student zna podstawowe gatunki roślin rolniczych i zasady ich uprawy. |
W-3 | Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu fitopatologii i entomologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów rolniczych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami przechowywania plonów roślin uprawnych. |
C-3 | Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości surowców rolniczych z warunkami ich przechowywania. |
C-4 | Ukształtowanie w studentach umiejętności doboru optymalnych metod pozbiorczego traktowania w stosunku do najważniejszych gatunków roślin uprawnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślin uprawnych. Ogólna charakterystyka plonów rolniczych, ich skład chemiczny i wartość odżywcza. | 2 |
T-K-2 | Jakość i metody oceny jakości surowców rolniczych przeznaczonych do przechowywania. | 2 |
T-K-3 | Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego oraz metod ich badania. | 2 |
T-K-4 | Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja. | 2 |
T-K-5 | Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania ziemniaka. | 2 |
T-K-6 | Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania buraka cukrowego. | 2 |
T-K-7 | Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania ziarna zbóż i ich przetworów. | 2 |
T-K-8 | Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych. | 2 |
T-K-9 | Biologiczne podstawy i nowoczesne technologie przechowywania owoców i warzyw. | 2 |
T-K-10 | Nowoczesne środki przedłużające trwałość przechowalniczą plonów rolniczych. Charakterystyka opakowań przeznaczonych do przechowywania surowców rolniczych oraz stosowanych w ich obrocie. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-K-2 | Czytanie wskazanej literatury | 12 |
A-K-3 | Przygotowanie do dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów | 12 |
A-K-4 | Udział w konsultacjach | 6 |
A-K-5 | Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Zajęcia pokazowe |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję |
S-2 | Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_C08-2_W01 Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów rolniczych i nowoczesnych technologii ich przechowywania. | ROL_3A_W07 | — | C-1, C-2 | T-K-8, T-K-6, T-K-9, T-K-7, T-K-5, T-K-10, T-K-4, T-K-1 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_C08-2_U01 Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych. | ROL_3A_U02, ROL_3A_U05 | — | C-3, C-4, C-2 | T-K-3, T-K-6, T-K-8, T-K-5, T-K-7, T-K-9 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_C08-2_K01 Student ma świadomość i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania plonów rolniczych. | ROL_3A_K02 | — | C-3, C-1 | T-K-1, T-K-10, T-K-4, T-K-2 | M-3, M-4, M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_C08-2_W01 Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów rolniczych i nowoczesnych technologii ich przechowywania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu podstawowym określić warunki i sposoby ich przechowywania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_C08-2_U01 Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie parametry i najnowsze technologie przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_C08-2_K01 Student ma świadomość i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania plonów rolniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania plonów rolniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Adamicki F., Czerko Z., Przechowalnictwo warzyw i ziemniaka, PWRiL, Poznań, 2002
- Sęk T., Przybył J., Zbiór, obróbka i przechowalnictwo roślin okopowych, Wydaw. AR, Poznań, 2004
- Trybała M., Produkcja i przechowywanie płodów rolniczych, Wydaw. AR, Wrocław, 1999
Literatura dodatkowa
- Ciećko Z., Ocena jakości i przechowalnictwo produktów rolnych, Wydaw. ATR, Olsztyn, 2003