Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)

Sylabus przedmiotu Metody pozyskiwania i przetwarzania danych w badaniach naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agronomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Metody pozyskiwania i przetwarzania danych w badaniach naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,62egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza, umiejętności i kompetencje zgodne z wymaganiami WKŚiR stawianymi kandydatom na studia 3 stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne niezbędne do przygotowania, przeprowadzenia oraz opracowania wyników eksperymentów naukowych wspieranych współczesną techniką i technologią

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Prezentacja wybranych urządzeń przeznaczonych do bezpośrednich pomiarów w naukach rolniczych. Praktyczne korzystanie z oferty badawczej Międzyuczelnianego Laboratorium Badań Środowiskowych. Zasady stosowania funkcji obliczeniowych Excel. Formułowanie słów kluczowych dotyczących realizowanych badań i wyszukiwanie narzędzi w bibliotekach plików wymiany środowiska Matlab. Obsługa wybranych plików wymiany.10
10
wykłady
T-W-1Metody pozyskiwania danych w naukach przyrodniczych i technicznych. Elektryczne, mechaniczne i optyczne przetworniki pomiarowe. Błędy pomiarowe. Panele operatorskie. Urządzenia kontrolne. Diagnostyka urządzeń pomiarowych oraz kody błędów. Rejestratory danych. Sterowanie procesami technologicznymi w laboratoriach. Roboty i manipulatory. Automatyczne stacje pomiarowe. Uniwersalne i specjalistyczne oprogramowanie do akwizycji i opracowania wyników badań. Biblioteki programów badawczych. Pakiety do przeprowadzania symulacji. Algorytmy obliczeniowe. Wymiana danych pomiędzy aplikacjami. Wizualizacje. Interfejsy graficzne.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia19
A-A-3Konsultacje1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C01_W01
Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
ROL_3A_W05C-1T-W-1, T-A-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C01_U01
Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficznych technik przy opracowywaniu nowych technologii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
ROL_3A_U05C-1T-W-1, T-A-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C01_K01
Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
ROL_3A_K04C-1T-W-1, T-A-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C01_W01
Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
2,0
3,0Posiada dostateczną wiedzę pozwalającą na właściwy dobór metod pozyskiwania i przetwarzania danych w realizowanych pod kierunkiem promotora badaniach naukowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C01_U01
Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficznych technik przy opracowywaniu nowych technologii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
2,0
3,0Posiada wystarczające umiejętności pozyskiwania i przetwarzania danych w realizowanych pod kierunkiem promotora badaniach naukowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C01_K01
Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
2,0
3,0Student swoją postawą przyczynia się do podtrzymania etosu wspólnoty naukowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. 1. Buchczik D., Illewicz W., Piotrowski J., Pomiary, czujniki i metody pomiarowe wybranych wielkości fizycznych i składu chemicznego., WNT, Warszawa, 2009, 1
  2. 2. Inżynieria rolnicza ISSN 1429-7264, Komitet Techniki Rolniczej Polskiej Akademii Nauk i Polskie Towarzystwo Inżynierii Rolniczej, Kraków, wybrane artykuły przeglądowe i naukowe
  3. Poradniki użytkownika programów Matlab i Simulink, Catman, Catia, Labview itp.

Literatura dodatkowa

  1. Wybrane prospekty handlowe National Instruments, Hottinger Baldwin Messtechnik, Vishay, Zymark, Sotax, Caliper, Sony, Mitsubishi, Waters, Agilent itp.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Prezentacja wybranych urządzeń przeznaczonych do bezpośrednich pomiarów w naukach rolniczych. Praktyczne korzystanie z oferty badawczej Międzyuczelnianego Laboratorium Badań Środowiskowych. Zasady stosowania funkcji obliczeniowych Excel. Formułowanie słów kluczowych dotyczących realizowanych badań i wyszukiwanie narzędzi w bibliotekach plików wymiany środowiska Matlab. Obsługa wybranych plików wymiany.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody pozyskiwania danych w naukach przyrodniczych i technicznych. Elektryczne, mechaniczne i optyczne przetworniki pomiarowe. Błędy pomiarowe. Panele operatorskie. Urządzenia kontrolne. Diagnostyka urządzeń pomiarowych oraz kody błędów. Rejestratory danych. Sterowanie procesami technologicznymi w laboratoriach. Roboty i manipulatory. Automatyczne stacje pomiarowe. Uniwersalne i specjalistyczne oprogramowanie do akwizycji i opracowania wyników badań. Biblioteki programów badawczych. Pakiety do przeprowadzania symulacji. Algorytmy obliczeniowe. Wymiana danych pomiędzy aplikacjami. Wizualizacje. Interfejsy graficzne.10
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia19
A-A-3Konsultacje1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C01_W01Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne niezbędne do przygotowania, przeprowadzenia oraz opracowania wyników eksperymentów naukowych wspieranych współczesną techniką i technologią
Treści programoweT-W-1Metody pozyskiwania danych w naukach przyrodniczych i technicznych. Elektryczne, mechaniczne i optyczne przetworniki pomiarowe. Błędy pomiarowe. Panele operatorskie. Urządzenia kontrolne. Diagnostyka urządzeń pomiarowych oraz kody błędów. Rejestratory danych. Sterowanie procesami technologicznymi w laboratoriach. Roboty i manipulatory. Automatyczne stacje pomiarowe. Uniwersalne i specjalistyczne oprogramowanie do akwizycji i opracowania wyników badań. Biblioteki programów badawczych. Pakiety do przeprowadzania symulacji. Algorytmy obliczeniowe. Wymiana danych pomiędzy aplikacjami. Wizualizacje. Interfejsy graficzne.
T-A-1Prezentacja wybranych urządzeń przeznaczonych do bezpośrednich pomiarów w naukach rolniczych. Praktyczne korzystanie z oferty badawczej Międzyuczelnianego Laboratorium Badań Środowiskowych. Zasady stosowania funkcji obliczeniowych Excel. Formułowanie słów kluczowych dotyczących realizowanych badań i wyszukiwanie narzędzi w bibliotekach plików wymiany środowiska Matlab. Obsługa wybranych plików wymiany.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Pokaz
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada dostateczną wiedzę pozwalającą na właściwy dobór metod pozyskiwania i przetwarzania danych w realizowanych pod kierunkiem promotora badaniach naukowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C01_U01Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficznych technik przy opracowywaniu nowych technologii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficz-nych technik przy opracowywaniu nowych technolo-gii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne niezbędne do przygotowania, przeprowadzenia oraz opracowania wyników eksperymentów naukowych wspieranych współczesną techniką i technologią
Treści programoweT-W-1Metody pozyskiwania danych w naukach przyrodniczych i technicznych. Elektryczne, mechaniczne i optyczne przetworniki pomiarowe. Błędy pomiarowe. Panele operatorskie. Urządzenia kontrolne. Diagnostyka urządzeń pomiarowych oraz kody błędów. Rejestratory danych. Sterowanie procesami technologicznymi w laboratoriach. Roboty i manipulatory. Automatyczne stacje pomiarowe. Uniwersalne i specjalistyczne oprogramowanie do akwizycji i opracowania wyników badań. Biblioteki programów badawczych. Pakiety do przeprowadzania symulacji. Algorytmy obliczeniowe. Wymiana danych pomiędzy aplikacjami. Wizualizacje. Interfejsy graficzne.
T-A-1Prezentacja wybranych urządzeń przeznaczonych do bezpośrednich pomiarów w naukach rolniczych. Praktyczne korzystanie z oferty badawczej Międzyuczelnianego Laboratorium Badań Środowiskowych. Zasady stosowania funkcji obliczeniowych Excel. Formułowanie słów kluczowych dotyczących realizowanych badań i wyszukiwanie narzędzi w bibliotekach plików wymiany środowiska Matlab. Obsługa wybranych plików wymiany.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Pokaz
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wystarczające umiejętności pozyskiwania i przetwarzania danych w realizowanych pod kierunkiem promotora badaniach naukowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C01_K01Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_K04Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
Cel przedmiotuC-1Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne niezbędne do przygotowania, przeprowadzenia oraz opracowania wyników eksperymentów naukowych wspieranych współczesną techniką i technologią
Treści programoweT-W-1Metody pozyskiwania danych w naukach przyrodniczych i technicznych. Elektryczne, mechaniczne i optyczne przetworniki pomiarowe. Błędy pomiarowe. Panele operatorskie. Urządzenia kontrolne. Diagnostyka urządzeń pomiarowych oraz kody błędów. Rejestratory danych. Sterowanie procesami technologicznymi w laboratoriach. Roboty i manipulatory. Automatyczne stacje pomiarowe. Uniwersalne i specjalistyczne oprogramowanie do akwizycji i opracowania wyników badań. Biblioteki programów badawczych. Pakiety do przeprowadzania symulacji. Algorytmy obliczeniowe. Wymiana danych pomiędzy aplikacjami. Wizualizacje. Interfejsy graficzne.
T-A-1Prezentacja wybranych urządzeń przeznaczonych do bezpośrednich pomiarów w naukach rolniczych. Praktyczne korzystanie z oferty badawczej Międzyuczelnianego Laboratorium Badań Środowiskowych. Zasady stosowania funkcji obliczeniowych Excel. Formułowanie słów kluczowych dotyczących realizowanych badań i wyszukiwanie narzędzi w bibliotekach plików wymiany środowiska Matlab. Obsługa wybranych plików wymiany.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Pokaz
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student swoją postawą przyczynia się do podtrzymania etosu wspólnoty naukowej
3,5
4,0
4,5
5,0