Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)
Sylabus przedmiotu Chemia żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agronomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej. |
W-2 | Umiejętność wykonywania prostych obliczeń chemicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z właściwościami i znaczeniem podstawowych składników żywności. |
C-2 | Zapoznanie studentów z przemianami chemicznymi zachodzącymi podczas składowania i przetwarzania produktów żywnościowych. |
C-3 | Poznanie wpływu reakcji zachodzących podczas przechowywania i przetwarzania żywności na jej wartość odżywczą. |
C-4 | Przygotowanie studentów do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach przechowywania i przetwarzania żywności oraz przewidywania skutków podjętych działań na jakość i wartość odżywczą żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Główne składniki żywności, ich budowa i znaczenie w żywieniu człowieka. Makro- i mikroelementy. Równowaga kwasowo-zasadowa. Obliczanie zapotrzebowania na składniki pokarmowe. Propozycje jadłospisu. | 2 |
T-A-2 | Woda, właściwości fizyczne i chemiczne, metody określania jej zawartości, zawartość wody a trwałość żywności. Obliczanie zawartości wody w produktach żywnościowych. | 2 |
T-A-3 | Białka: budowa chemiczna, ważniejsze aminokwasy, punkt izoelektryczny, denaturacja, chemiczne przemiany białek, struktura i właściwości białek różnych artykułów żywnościowych, interakcje białek z innymi składnikami w warunkach przechowywania i przetwarzania żywności. Niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności: wolne aminokwasy, aminy i ich pochodne. Rozwiązywanie zadań. | 3 |
T-A-4 | Cukry: mono-, oligo-, i polisacharydy, właściwości fizyczne i chemiczne. Przemiany cukrów w żywności wskutek działania enzymów oraz czynników fizycznych i chemicznych – karmelizacja, brązowienie enzymatyczne . Reakcje cukrów z innymi składnikami żywności – reakcja Maillarda. Rozwiązywanie zadań. | 2 |
T-A-5 | Lipidy: podział, zależność pomiędzy budową a własnościami chemicznymi i fizycznymi, reakcje chemiczne lipidów –uwodornienie, przeestryfikowanie, utlenienie, aotooksydacja - reakcje lipidów zachodzące pod wpływem enzymów, reakcje lipidów z innymi składnikami żywności. Rozwiązywanie zadań. | 2 |
T-A-6 | Witaminy: klasyfikacja, budowa chemiczna i funkcje biologiczne, występowanie w przyrodzie, zawartość witamin w owocach, warzywach i ziołach, przemiany witamin podczas przechowywania i przetwarzania żywności. Inne naturalne składniki żywności: barwniki, substancje zapachowe, związki prozdrowotne. Obliczanie dziennego spożycia owoców i warzyw. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 15 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach. | 5 |
A-A-4 | Czytanie wskazanej literatury. | 10 |
A-A-5 | Samodzielne wykonywanie zadań kontrolnych. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Metody problemowe (rozwiązywanie zadań wspólnie z nauczycielem prowadzącym, omawianie wyników, dyskusje). |
M-3 | Metody praktyczne (samodzielne wykonanie zadań kontrolnych). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Rozwiązywanie przez studentów zadań na ćwiczeniach połączone z dyskusją. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie testu obejmującego zagadnienia teoretyczne i praktyczne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_B03_W01 Ma specjalistyczną wiedzę z zakresu chemii żywności pozwalającą na interpretację procesów chemicznych zachodzących przy przechowywaniu i przetwarzaniu żywności. Zna metody zapobiegania pogarszaniu się jakości żywności podczas jej przechowywania lub przetwarzania. | ROL_3A_W01, ROL_3A_W05 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_B03_U01 Posiada umiejętność oceny jakości żywności. Potrafi wykorzystać przy ocenie jakości żywności poznane reakcje i obliczenia chemiczne. Zna metody zapobiegania niepożądanym procesom zachodzącym w żywności podczas jej przechowywania i przetwarzania. Wykorzystując zdobytą wiedzę potrafi rozwiązywać problemy występujące przy przechowywaniu i przetwarzaniu produktów żywnościowych. | ROL_3A_U02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_B03_K01 Ma szeroko pojętą świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za produkcję zdrowej żywności i utrzymanie jej wysokiej jakości w procesach przechowywania i przetwarzania. | ROL_3A_K02 | — | C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_B03_W01 Ma specjalistyczną wiedzę z zakresu chemii żywności pozwalającą na interpretację procesów chemicznych zachodzących przy przechowywaniu i przetwarzaniu żywności. Zna metody zapobiegania pogarszaniu się jakości żywności podczas jej przechowywania lub przetwarzania. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu chemii żywności. Potrafi wymienić i ogólnie opisać procesy występujące przy przechowywaniu i przetwarzaniu żywności. Zna podstawowe sposoby zapobiegania pogarszaniu się jakości żywności podczas jej przechowywania lub przetwarzania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_B03_U01 Posiada umiejętność oceny jakości żywności. Potrafi wykorzystać przy ocenie jakości żywności poznane reakcje i obliczenia chemiczne. Zna metody zapobiegania niepożądanym procesom zachodzącym w żywności podczas jej przechowywania i przetwarzania. Wykorzystując zdobytą wiedzę potrafi rozwiązywać problemy występujące przy przechowywaniu i przetwarzaniu produktów żywnościowych. | 2,0 | |
3,0 | Umie ocenić jakość żywności, wie jakie oznaczenia chemiczne należy wykonać przy ocenie jakości żywności oraz jakie metody zastosować, aby zapobiec niekorzystnym zmianom zachodzącym w żywności podczas jej przechowywania i przetwarzania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_B03_K01 Ma szeroko pojętą świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za produkcję zdrowej żywności i utrzymanie jej wysokiej jakości w procesach przechowywania i przetwarzania. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ogólną świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za produkcję zdrowej żywności i utrzymanie jej wysokiej jakości w procesach przechowywania i przetwarzania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, red. Z.E. Sikorski, Chemia żywności. Składniki żywności. Tom 1, WNT, Warszawa, 2007, Wydanie V
- Praca zbiorowa, red. Z.E. Sikorski, Chemia żywności. Sacharydy, lipidy i białka. Tom 2, WNT, Warszawa, 2007, Wydanie V
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, red. E. Kołakowski, W. Bednarski i S. Bielecki, Enzymatyczna modyfikacja składników żywności., Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2005